Huisman, dan ben jij het zeker niet eens met ds. Paauwe?huisman schreef: @afgewezen het vermelden van de belijdenis van de kinderdoop lijkt mij nodig omdat jouw argumenten steeds uitgaan van eerst geloof en dan doop.
Ik zeg dat voor een vijand van God , die wij van nature zijn , de doop juist wel een rijke betekenis heeft.
Het artikel van de NGB zegt hetzelfde als wat ik probeer te stamelen .
Zonder geloof / zonder wedergeboorte / zonder bekering is de doop hetzelfde als dat wat de zondvloed voor de ongelovige wereld ten tijde van Noach en als dat wat de Rode Zee voor de Farao was. De doop is wel een pleitgrond, maar is dat enkel voor de gelovige. Want de sacramenten zijn ingesteld voor de versterking van het geloof van de gelovigen. Het is dan een pleitgrond in de zin van een verzekering. Zo zeker als wij mensen met het water gewassen wordt wast Christus de gelovigen.ds. Paauwe schreef:Zie, zo liggen deze zaken. De Doop is immers van grote betekenis! Want hij is een verzegeling zoals ik je gezegd heb. God zegt in het sacrament, dat Hij ophouden zal God te wezen, als Hij niet doet wat Hij in de Doop beloofd heeft, namelijk de gedoopte te houden voor rechtvaardig en hem te vernieuwen naar Zijn eigen beeld. Maar de voorwaarde hiervan is het geloof; dit dus, dat de mens zelf het Verbond heeft ingewilligd en de genade, het leven, bestaande uit vergeving der zonden met het recht op het leven en de vernieuwing in, met en door de Heere Jezus Christus aangenomen heeft. Als dat geloof er nu niet is – je kunt zelf de conclusie trekken, nietwaar – dan komt alles anders te liggen en in plaats dat de Doop dan een troost zou zijn, is hij een oordeel.
En huisman, jouw zin hierboven is heel raar. Je zegt: "Ik zeg dat voor een vijand van God , die wij van nature zijn , de doop juist wel een rijke betekenis heeft." Voor wie heeft de doop nu rijke betekenis, voor de gelovige of voor de ongelovige?