Rutte wil voor 1 juli een kabinet hebben. Ik denk dat hem dat echt niet gaat lukken...Marie-Henriëtte schreef:De PVV heeft weliswaar gewonnen, maar wordt door andere winnende linkse partijen volledig uitgesloten, nu al. Ben benieuwd hoe het de komende weken eruit gaat zien.Rijssen schreef:Rede genoeg om op de PVV te stemmen, de enigste partij (op de SGP na in mindere mate) die hier oog voor heeft. Lees deze website maar eens na, staan genoeg redenen op http://torayeshua.nl/cms/
Wat ga jij stemmen?
Re: Wat ga jij stemmen?
Kan gauw gebeurd zijn: VVD; PvdA; CDA of: VVD; PVV; CDA. (PvdA wil niet samenregeren met PVV, dus een PVV en PvdA samen in het kabinet zal niet gaan denk ik).Gijs83 schreef:Rutte wil voor 1 juli een kabinet hebben. Ik denk dat hem dat echt niet gaat lukken...Marie-Henriëtte schreef:De PVV heeft weliswaar gewonnen, maar wordt door andere winnende linkse partijen volledig uitgesloten, nu al. Ben benieuwd hoe het de komende weken eruit gaat zien.Rijssen schreef:Rede genoeg om op de PVV te stemmen, de enigste partij (op de SGP na in mindere mate) die hier oog voor heeft. Lees deze website maar eens na, staan genoeg redenen op http://torayeshua.nl/cms/
De halve waarheid is funester dan de onjuistheid (E. von Feuchtersieben)
Ik vraag me sterk af of VVD en PVV er wel uitkomen samen gezien de "breekpunten" dus dan hoop ik inderdaad dat het VVD / PVDA / CDA wordt.
Do not waste time bothering whether you ‘love’ your neighbor; act as if you did. As soon as we do this we find one of the great secrets. When you are behaving as if you loved someone, you will presently come to love him."
Geert Wilders heeft zojuist gezegd dat het AOW-breekpunt geen kabinet van CDA-VVD-PVV moet tegenhouden. (Feitelijk heeft hij het dus laten vallen.)Marnix schreef:Ik vraag me sterk af of VVD en PVV er wel uitkomen samen gezien de "breekpunten" dus dan hoop ik inderdaad dat het VVD / PVDA / CDA wordt.
De kracht van het Evangelie zit in de bezittelijke voornaamwoorden. (Maarten Luther, WA 101, 2, 25)
Was wel leuk gezicht dat slotdebat met alleen Wilders aan tafel.
De verliezers:
CDA is gehalveerd, dat is duidelijk en best zorgelijk. Voor een middenweg is even geen plek in NL.
VVD gewonnen, maar kleinste grootste partij ooit. Ook dat is niet goed.
PvdA is net niet de grootste. Wel groter dan de peilingen van vorige week, maar toch drie zetels minder in een op één na slechtste uitslag ooit.
CU ook
SP oogt blij, tweemaal zoveel als de laagste peiling, maar toch fors minder zetels
de 'winnaars'.
SGP heeft gekregen waar ze recht op hebben: 2 zetels. 10000 stemmen meer, maar dat is minder dan het verlies van de CU
PvdD heeft het net weer gered met 2 zetels. De opluchting zal daar na de definitieve prognose van 1 groot zijn. En zelfs 1 zetel kan als winst voor PvdD gezien worden.
GL kan tevreden zijn met 10. Dat is ongeveer de natuurlijke maximale grootte. relatief is het een behoorlijk aantal zetels
D66 moet behoorlijk teleurgesteld zijn: het omgekeerd van SP. De helft van vroegere peilingen, maar toch meer zetels.
Tenslotte de PVV: dat is gewoon een winst zonder een voorbehoud: meer zetels en de peilingen fors verslagen.
Wat nu? De enige coalitie met een meerderheid in ook de Eerste Kamer is VVD-PvdA-CDA. Eventueel kan PVV erbij.
Die vier partijen zouden er met 105 zetels een stevige coalitie van kunnen maken.
En 'breekpunten'? Die zijn er alleen in verkiezingstijd.
Als je de AOW laat ingaan op 66 jaar en 17 weken heeft iedereen winst. Het is geen 67. Het is dichter bij 67 dan bij 65.
De verliezers:
CDA is gehalveerd, dat is duidelijk en best zorgelijk. Voor een middenweg is even geen plek in NL.
VVD gewonnen, maar kleinste grootste partij ooit. Ook dat is niet goed.
PvdA is net niet de grootste. Wel groter dan de peilingen van vorige week, maar toch drie zetels minder in een op één na slechtste uitslag ooit.
CU ook
SP oogt blij, tweemaal zoveel als de laagste peiling, maar toch fors minder zetels
de 'winnaars'.
SGP heeft gekregen waar ze recht op hebben: 2 zetels. 10000 stemmen meer, maar dat is minder dan het verlies van de CU
PvdD heeft het net weer gered met 2 zetels. De opluchting zal daar na de definitieve prognose van 1 groot zijn. En zelfs 1 zetel kan als winst voor PvdD gezien worden.
GL kan tevreden zijn met 10. Dat is ongeveer de natuurlijke maximale grootte. relatief is het een behoorlijk aantal zetels
D66 moet behoorlijk teleurgesteld zijn: het omgekeerd van SP. De helft van vroegere peilingen, maar toch meer zetels.
Tenslotte de PVV: dat is gewoon een winst zonder een voorbehoud: meer zetels en de peilingen fors verslagen.
Wat nu? De enige coalitie met een meerderheid in ook de Eerste Kamer is VVD-PvdA-CDA. Eventueel kan PVV erbij.
Die vier partijen zouden er met 105 zetels een stevige coalitie van kunnen maken.
En 'breekpunten'? Die zijn er alleen in verkiezingstijd.
Als je de AOW laat ingaan op 66 jaar en 17 weken heeft iedereen winst. Het is geen 67. Het is dichter bij 67 dan bij 65.
--------------
Voorts ben ik van mening dat portretten van oudvaders, reformatoren en andere theologen niet zouden moeten worden toegestaan als avatar.
Voorts ben ik van mening dat portretten van oudvaders, reformatoren en andere theologen niet zouden moeten worden toegestaan als avatar.
Hoop op een coalitie van VVD PVV en CDA met gedoogsteun van SGP voor een ruimere meerderheid.
Gaat niet.
Hebben in de Eerste Kamer maar 35 of 37 zetels.
--------------
Precies. Daarom wordt het sowieso lastig om een coalitie met de PVV te vormen... wat ik overigens een goede zaak vind. Dan maar VVD - PVDA - CDA
Do not waste time bothering whether you ‘love’ your neighbor; act as if you did. As soon as we do this we find one of the great secrets. When you are behaving as if you loved someone, you will presently come to love him."
Gaat wel als ook de OSF daarbij gevraagd wordt.refo schreef:Gaat niet.
De kracht van het Evangelie zit in de bezittelijke voornaamwoorden. (Maarten Luther, WA 101, 2, 25)
Onafhankelijk Senaatslid Henk ten Hoeve:
In de commentsecties hebben verschillende lezers de afgelopen maanden al gewezen op het belang van de samenstelling van de Eerste Kamer voor de uitkomst van de onderhandelingen over de samenstelling van een volgend kabinet. Het probleem is namelijk dat noch links noch rechts in die Kamer over een meerderheid beschikken. Beide blokken hebben 37 zetels, een te weinig voor een werkbare meerderheid. Het verschil wordt gemaakt door het Onafhankelijke lid Henk ten Hoeve die daar zit namens de verschillende provinciale lijsten (in zijn geval de Fryske Nasjonale Partij).
In het Nederlands Dagblad van vandaag wordt uit dit gegeven de conclusie getrokken dat een rechtse coalitie met de PVV onmogelijk zou zijn. Daar valt zeker iets voor te zeggen. Hoe waarschijnlijk is het immers dat de voorzitter van Vluchtelingenwerk Dongeradeel (1995-2002) zal willen meewerken aan de door de PVV bepleite radicale aanpassing van de immigratiewetgeving? In praktijk zal Ten Hoeve zich op dit voor een kabinet met de PVV cruciaal dossier ongetwijfeld eerder als het 38ste lid van het linkse blok gedragen. Het door de rechtse coalitie gewenste beleid maakt daardoor ogenschijnlijk geen enkele kans in wetgeving te worden omgezet.
Toch valt op deze conclusie wel iets af te dingen.
Als rechts inderdaad een werkbare meerderheid heeft in de democratisch gekozen Tweede Kamer, zou het voor het linkse blok in de indirect verkozen Senaat namelijk heel riskant zijn om dergelijke wetgeving bewust te blokkeren. De Provinciale Staten verkiezingen van 2011 zouden daarmee immers uitgroeien tot een referendum over de positie van de Senaat. De kans dat de kiezer een ondemocratische linkse opstelling zou belonen, lijkt me gering.
Het door het ND geschetste scenario miskent bovendien het unieke apolitieke karakter van de Senaat. Senatoren houden er niet van als hun op overdenking gerichte beraadslagingen gebruikt worden voor partijpolitieke machinaties. Expliciete politisering van de verhoudingen in de Senaat zou immers de bestaansgrond van die Kamer kunnen aantasten. De kans dat de linkse fracties in de Eerste Kamer zich daadwerkelijk voor dergelijke machinaties zullen laten misbruiken, is dan ook gering.
In praktijk zou een rechts kabinet dus prima kunnen functioneren, met of zonder meerderheid in de Eerste Kamer. Dit wil niet zeggen dat ik een voorstander ben van regeringsdeelname door de PVV – een Deense gedoogconstructie lijkt mij nog altijd het hoogst haalbare. Ik wil er alleen mee aangeven dat het Eerste Kamer argument gewoon geen hout snijdt.
-------------------------------------------------------------
In de commentsecties hebben verschillende lezers de afgelopen maanden al gewezen op het belang van de samenstelling van de Eerste Kamer voor de uitkomst van de onderhandelingen over de samenstelling van een volgend kabinet. Het probleem is namelijk dat noch links noch rechts in die Kamer over een meerderheid beschikken. Beide blokken hebben 37 zetels, een te weinig voor een werkbare meerderheid. Het verschil wordt gemaakt door het Onafhankelijke lid Henk ten Hoeve die daar zit namens de verschillende provinciale lijsten (in zijn geval de Fryske Nasjonale Partij).
In het Nederlands Dagblad van vandaag wordt uit dit gegeven de conclusie getrokken dat een rechtse coalitie met de PVV onmogelijk zou zijn. Daar valt zeker iets voor te zeggen. Hoe waarschijnlijk is het immers dat de voorzitter van Vluchtelingenwerk Dongeradeel (1995-2002) zal willen meewerken aan de door de PVV bepleite radicale aanpassing van de immigratiewetgeving? In praktijk zal Ten Hoeve zich op dit voor een kabinet met de PVV cruciaal dossier ongetwijfeld eerder als het 38ste lid van het linkse blok gedragen. Het door de rechtse coalitie gewenste beleid maakt daardoor ogenschijnlijk geen enkele kans in wetgeving te worden omgezet.
Toch valt op deze conclusie wel iets af te dingen.
Als rechts inderdaad een werkbare meerderheid heeft in de democratisch gekozen Tweede Kamer, zou het voor het linkse blok in de indirect verkozen Senaat namelijk heel riskant zijn om dergelijke wetgeving bewust te blokkeren. De Provinciale Staten verkiezingen van 2011 zouden daarmee immers uitgroeien tot een referendum over de positie van de Senaat. De kans dat de kiezer een ondemocratische linkse opstelling zou belonen, lijkt me gering.
Het door het ND geschetste scenario miskent bovendien het unieke apolitieke karakter van de Senaat. Senatoren houden er niet van als hun op overdenking gerichte beraadslagingen gebruikt worden voor partijpolitieke machinaties. Expliciete politisering van de verhoudingen in de Senaat zou immers de bestaansgrond van die Kamer kunnen aantasten. De kans dat de linkse fracties in de Eerste Kamer zich daadwerkelijk voor dergelijke machinaties zullen laten misbruiken, is dan ook gering.
In praktijk zou een rechts kabinet dus prima kunnen functioneren, met of zonder meerderheid in de Eerste Kamer. Dit wil niet zeggen dat ik een voorstander ben van regeringsdeelname door de PVV – een Deense gedoogconstructie lijkt mij nog altijd het hoogst haalbare. Ik wil er alleen mee aangeven dat het Eerste Kamer argument gewoon geen hout snijdt.
-------------------------------------------------------------
Deze senator dient onafhankelijk te zijn.Luther schreef:Gaat wel als ook de OSF daarbij gevraagd wordt.refo schreef:Gaat niet.
Diens beleid kun je niet voor je eigen karretje spannen.
- JolandaOudshoorn
Jammer dat je dit gedaan hebt, Rijssen. Ik begreep net dat veel vormalige SGP-stemmers dit hebben gedaan en er zo voor gezorgd hebben dat de SGP net geen derde zetel hebben kunnen halen.-DIA- schreef:Gefeliciteerd en sterkte!Rijssen schreef:Heb net PVV gestemd, om hun moslimstandpunt.
Ben zelf van mening dat de islam maar op één ding uit is, en dat is wereldmacht.
Ik weet, mijn Verlosser leeft
Voorlopig (maanden en maanden waarschijnlijk) hebben wij een demissionair kabinet met 26 zetels in de tweede kamer (CDA 21 CU 5) Dat is pas een minderheidskabinet 

Er gaan er met twee verbonden verloren en met drie en er worden er met twee verbonden behouden en met drie. Prof. G. Wisse.
Dit vind ik een bijzonder slecht argument. En het getuigt ervan hoeveel we al zijn doordrongen van het gelijkheidsbeginsel. Islam en christendom zijn niet gelijk en dat moeten we durven zeggen in de politiek. Niet altijd angstig kijken naar de mogelijkheden dat we zelf achtergesteld gaan worden. Bovendien is ons gezegd dat we verdrukking en vervolging moeten lijden. De apostelen waren er zelf verblijd om, dat zij dat mochten doen. Het moet ons eerder verbazen hoe het komt dat we daar zo weinig van merken.Marnix schreef:nee, lekker slim om je als godsdienstige partij tegen een godsdienst te keren. Als de islam wordt verboden ofzo roept men over 10 jaar als ze groter zijn in nl dan het christendom en ontkerkelijking door heeft gezet: op basis van het gelijkheidsprincipe: we mogen niet discrimineren dus geldt wat voor de islam geldt ook voor het christendom. Als je de vrijheid van godsdienst inperkt voor de islam gooi je op langere termijn ook je eigen glazen in.Rijssen schreef:-DIA- schreef:En de Seculieren dan? Wat dacht je daarvan? Die zijn (maar spreken het (nog) niet vrijuit) ook maar op één ding uit:Rijssen schreef:Heb net PVV gestemd, om hun moslimstandpunt.
Ben zelf van mening dat de islam maar op één ding uit is, en dat is wereldmacht.
De christenen moeten weg! En dan bedoelen ze geen christenen die het met moslims en roomsen op een akkoordje kunnen goooien...
Laat dat ook even duidelijk zijn...
Ik vrees dat de PVV net zo seculier is als de PvdA, VVD, D66 of whatever... Prik daar toch eens door heen. Laat je niet misleiden....
Dat is jou mening, snap van de SGP niet dat ze zich niet meer uitspreken tegen de islam.
Volgens mij is dat ook een bijbelse opdracht, om valse godsdiensten te bestrijden.
Islam betekent letterlijk “”onderwerping””, aan de koran, hadith, sharia en daarmee aan de uitleggers er van.
Volgens de islam zijn we maar varkens (of nog erger) en moeten ons onderwerpen aan hun wetten.
Rede genoeg om op de PVV te stemmen, de enigste partij (op de SGP na in mindere mate) die hier oog voor heeft.
Lees deze website maar eens na, staan genoeg redenen op http://torayeshua.nl/cms/
Los daarvan vind ik de motivatie van Rijssen om PVV te gaan stemmen belachelijk. Het is heel kortzichtig om op één standpunt van een partij te stemmen. Bovendien erger ik me altijd behoorlijk aan christelijke stemmers die de PVV willen gaan stemmen; het is vooral gebaseerd op angst en haat richting moslims. Als de naam van Rijssen ook de plaats is waar hij/zij vandaan komt, is dat helemaal het toppunt. Hoeveel moslims lopen daar nu eigenlijk?
Ik woon in hartje Rotterdam en wordt omgeven door de moslims. Dat is verdrietig, maar het leert me wel om genuanceerd naar deze mensen/bevolkingsgroep te kijken. Ook ik ben zeer negatief over het ware gezicht van de Islam (zie de film 'What the west needs to know about Islam). Maar de PVV gaat ons geen steek verder helpen, dat is een illusie. Ik vind het een christen onwaardig om een stem op de PVV ook maar te overwegen.
Dat getuigt ervan dat men totaal geen idee heeft welke rol beginselen spelen in de politiek, welke overtuigingen leidend zijn voor mensen.
Voor de volle 100% mee eens!Jongere schreef:Dit vind ik een bijzonder slecht argument. En het getuigt ervan hoeveel we al zijn doordrongen van het gelijkheidsbeginsel. Islam en christendom zijn niet gelijk en dat moeten we durven zeggen in de politiek. Niet altijd angstig kijken naar de mogelijkheden dat we zelf achtergesteld gaan worden. Bovendien is ons gezegd dat we verdrukking en vervolging moeten lijden. De apostelen waren er zelf verblijd om, dat zij dat mochten doen. Het moet ons eerder verbazen hoe het komt dat we daar zo weinig van merken.
Los daarvan vind ik de motivatie van Rijssen om PVV te gaan stemmen belachelijk. Het is heel kortzichtig om op één standpunt van een partij te stemmen. Bovendien erger ik me altijd behoorlijk aan christelijke stemmers die de PVV willen gaan stemmen; het is vooral gebaseerd op angst en haat richting moslims. Als de naam van Rijssen ook de plaats is waar hij/zij vandaan komt, is dat helemaal het toppunt. Hoeveel moslims lopen daar nu eigenlijk?
Ik woon in hartje Rotterdam en wordt omgeven door de moslims. Dat is verdrietig, maar het leert me wel om genuanceerd naar deze mensen/bevolkingsgroep te kijken. Ook ik ben zeer negatief over het ware gezicht van de Islam (zie de film 'What the west needs to know about Islam). Maar de PVV gaat ons geen steek verder helpen, dat is een illusie. Ik vind het een christen onwaardig om een stem op de PVV ook maar te overwegen.
Dat getuigt ervan dat men totaal geen idee heeft welke rol beginselen spelen in de politiek, welke overtuigingen leidend zijn voor mensen.