Allereerst sluit ik me van harte aan bij de bede waarmee je afsluit!Oorspronkelijk gepost door Adrianus
Pim, stilgezet worden is in deze opsomming synoniem met levendmaking.
Wat betreft die parafrase van Prekenweb (welke preek?) zou ik willen zeggen: Ook hier weer geen tegenstelling oproepen. Je concentreren op vruchten van het nieuw leven is zeer goed, want Bijbels, aan de vrucht wordt de boom immers gekend. Maar vergeet nooit dat het ook gaat om waarheid in het binnenste. Het gaat er ook om of we grond hebben om ons te verheugen in vruchten die we bij onszelf opmerken of dat we eigenlijk alleen maar blij zijn met ons geloof, met onze keus, met wat wij hebben aangenomen. Daarom is het zo belangrijk om te weten in welke weg we de grond om ons zelf op te verheugen verkregen hebben. De opsomming van Orckie is in dat kader nuttig, maar met de aantekening dat (zie de moordenaar aan het kruis) de stappen 1 t/m 6 in zeer korte tijd werden geleerd (maar wel in de goede volgorde!)
Laat het ons aller bede maar zijn: Doorgrond me en ken mijn hart, zie of bij mij een schadelijke weg zij en leidt mij op de eeuwige weg.
Verder wil ik toch nogmaals benadrukken dat kenmerkenprediking in mijn ogen toch iets anders is als prediking waarbij aangegeven wordt dat de verzekerdheid van het geloof uit de vruchten wordt gekend. Spreekt onze HC niet van het volgende?
"Vr.86. Aangezien wij uit onze ellendigheid, zonder enige
verdienste onzerzijds, alleen uit genade door Christus verlost zijn,
waarom moeten wij dan nog goede werken doen?
Antw. Daarom, dat Christus, nadat Hij ons met Zijn bloed gekocht en vrijgemaakt heeft, ons ook door Zijn Heiligen Geest tot Zijn evenbeeld vernieuwt, opdat wij ons met ons ganse leven Gode dankbaar voor Zijn weldaden bewijzen, en Hij door ons geprezen worde. Daarna ook, dat elk bij zichzelven van zijn geloof uit de vruchten verzekerd zij, en dat door onzen godzaligen wandel onze naasten ook voor Christus gewonnen worden"
Dus goede werken = vruchten = bron van zekerheid. Niet veronachtzamen als we vruchten mogen zien in ons leven. Nee, put er troost en zekerheid uit!!
Als laatste de tip om gewoon alle preken te beluisteren van PW. Ze zijn zo mooi!