Psalm 1: 'overdenkt'

Plaats reactie
rekcor

Psalm 1: 'overdenkt'

Bericht door rekcor »

Jozua 1:8 schreef:Dat het boek dezer wet niet wijke van uw mond, maar overleg het dag en nacht, opdat gij waarneemt te doen naar alles, wat daarin geschreven is; want alsdan zult gij uw wegen voorspoedig maken, en alsdan zult gij verstandelijk handelen.
Wat wordt hier bedoelt met 'overleg'? Ds. Jos Douma vertaalt 'overleg' met 'overpeinsd', wat volgens hem duidt op het zgn. meditatieve bijbellezen
Jos Douma schreef:De eerste bijbeltekst waar het woord mediteren voorkomt is Jozua 1:8. Daar lezen we het volgende: Dit wetboek mag niet wijken uit uw mond, maar overpeins het dag en nacht, opdat gij nauwgezet handelt overeenkomstig alles wat daarin geschreven is, want dan zult gij op uw wegen uw doel bereiken en zult gij voorspoedig zijn. Het Hebreeuwse woord hagah is hier dus vertaald met overpeinzen.
(zie http://www.josdouma.nl/index.html?/medi ... ijbel.html)

Meditatief bijbellezen wordt echter door veel 'conservatieve theologen' als onbijbels bestempeld. Hoe moeten we 'hagah' uitleggen en wat heeft dat voor ons te zeggen?

Zie ook: http://www.creatov.nl/2009/03/meditatief-bijbel-lezen/ en Psalm 1:1-2
Psalm 1:1-2 schreef:Welgelukzalig is de man, die niet wandelt in den raad der goddelozen, noch staat op den weg der zondaren, noch zit in het gestoelte der spotters;Maar zijn lust is in des HEEREN wet, en hij overdenkt Zijn wet dag en nacht.
Tiberius
Administrator

Re: Psalm 1: 'overdenkt'

Bericht door Tiberius »

rekcor schreef:Ds. Jos Douma vertaalt 'overleg' met 'overpeinsd', wat volgens hem duidt op het zgn. meditatieve bijbellezen
Taaltechnisch gezien kan je het woord met overleggen (ook in Ps 143 bijvoorbeeld) of overdenken vertalen. Overpeinzen is ook mogelijk.
Het woord kan ook met uitspreken of gewagen vertaald worden (bijv. in Job 27, Psalm 35, Psalm 71, etc).
Er zit dus zowel een inwendig als een uitwendig aspect in de betekenis van dit woord.
rekcor schreef:Meditatief bijbellezen wordt echter door veel 'conservatieve theologen' als onbijbels bestempeld.
Dat is mij niet bekend. Door welke theologen bedoel je zoal?
learsi

Bericht door learsi »

rekcor schreef:
Jozua 1:8 schreef:Dat het boek dezer wet niet wijke van uw mond, maar overleg het dag en nacht, opdat gij waarneemt te doen naar alles, wat daarin geschreven is; want alsdan zult gij uw wegen voorspoedig maken, en alsdan zult gij verstandelijk handelen.
Wat wordt hier bedoelt met 'overleg'? Ds. Jos Douma vertaalt 'overleg' met 'overpeinsd', wat volgens hem duidt op het zgn. meditatieve bijbellezen
Jos Douma schreef:De eerste bijbeltekst waar het woord mediteren voorkomt is Jozua 1:8. Daar lezen we het volgende: Dit wetboek mag niet wijken uit uw mond, maar overpeins het dag en nacht, opdat gij nauwgezet handelt overeenkomstig alles wat daarin geschreven is, want dan zult gij op uw wegen uw doel bereiken en zult gij voorspoedig zijn. Het Hebreeuwse woord hagah is hier dus vertaald met overpeinzen.
(zie http://www.josdouma.nl/index.html?/medi ... ijbel.html)

Meditatief bijbellezen wordt echter door veel 'conservatieve theologen' als onbijbels bestempeld. Hoe moeten we 'hagah' uitleggen en wat heeft dat voor ons te zeggen?

Zie ook: http://www.creatov.nl/2009/03/meditatief-bijbel-lezen/ en Psalm 1:1-2
Psalm 1:1-2 schreef:Welgelukzalig is de man, die niet wandelt in den raad der goddelozen, noch staat op den weg der zondaren, noch zit in het gestoelte der spotters;Maar zijn lust is in des HEEREN wet, en hij overdenkt Zijn wet dag en nacht.
Wat mij betreft, ik vertaal het woord met ¨overdenken¨. Dat betekent het in het huidige Hebr. nog steeds. In mijn ogen is het doel van de overdenking, om tot een juist begrip van(een deel, een tekst) van het geschreven Woord te komen. Dit Woord is Gods Woord, en om tot een goed begrip van dit Woord te komen, heeft een gelovige dan ook Zijn hulp nodig.Door een deel van het Woord te overdenken, ontstaan er over dat deel vragen. Deze vragen legt de gelovige aan de Heere voor(daarmee erkennend dat hij uit zichzelf niet in staat is dit Woord te begrijpen)Zo wordt de Heere de gelegenheid gegeven om de gelovige over dat deel van het Woord te onderwijzen.
rekcor

Bericht door rekcor »

Bedankt!

Meditatief bijbellezen wordt als volgt beschreven door Richard Foster
Richard Foster schreef:Neem een gebeurtenis zoals (...) enkele verzen, of zelfs één enkel [bijbel]woord en laat het wortel in uw schieten. Probeer de ervaring mee te beleven, en herinner u de aanmoediging van Ignatius van Loyola om daarbij al uw zintuigen in te schakelen. Ruik de zee. Hoor het geklots van het water. Zie de schare. Voel de zon op uw hoofd en de honger in uw maag. Proef het zout in de lucht. Raak de zoom van zijn kleed aan. Francis de Sales heeft ons aangeraden: ' … laat het mysterie waarover u wilt mediteren tot leven komen in uw verbeelding alsof het werkelijk gebeurde in uw aanwezigheid. Als u bijvoorbeeld wilt mediteren over onze Heer aan het kruis stelt u zich dan voor dat u op de heulvel Golgotha staat, en dat u daar alles wat gedaan en gezegd werd op de dag van het lijden van Jezus hoort en ziet.'

Als u het verhaal binnentreedt, niet als passieve toeschouwer maar als actieve deelnemer, denk er dan aan dat Jezus in het eeuwige Nu woont en niet gebonden is aan de tijd, en dat daarom deze gebeurtenis van het verleden voor Hem een levende ervaring in het heden is. Daarom kunt u werkelijk de levende Christus in deze gebeurtenis ontmoeten, door zijn stem worden toegesproken, en aangeraakt worden door zijn genezende kracht. Het kan meer zijn dan een oefening van uw verbeelding; het kan echte confrontatie, een levende ontmoeting zijn. Jezus Christus komt echt naar u toe.
Het is dus een diepe meditatie op enkel bijbelvers (of een enkel woord, bijv. 'vrede') met als bedoeling dat we God in die meditatie ontmoeten. Mensen als A.P. Geelhoed waarschuwen hier sterk tegen, want het is volgens hen niet de bijbelse manier van bijbellezen. Richard Foster c.s. vinden echter van wel, en wijzen dan op genoemde tekst uit Jozua en enkele Psalmen. 'Zie je wel', zeggen ze, 'ook Jozua en David roepen op tot meditatief bijbellezen'.

Mijn vraag is dus of ze daarin gelijk hebben. Ik wilde alleen niet teveel citeren uit de 'meditatieve literatuur', omdat het taalgebruik vaak zo mystiek is, dat je - ik in ieder geval wel - al bij voorbaat denkt dat ze geen gelijk hebben. Nu denk ik dat nog steeds, maar dan wel op basis van bijbelse argumenten.
helma

Bericht door helma »

Ik vind dat Foster erg ver gaat. ik heb wel eens iets van hem doorgebladerd maar heb het weggelegd omdat het mij teveel aan oosterse mystiek deed denken. Ik ben toen gaan googelen en kwam zijn naam veel tegen in verband met New Age

vb.
Richard Foster in zijn boek De nieuwe levenswandel, NovaPres, Utrecht raad ons de lotushouding aan als mogelij­ke gebedshouding die kan bijdragen tot innerlijke rust (p. 29). Hij doet verdere praktische suggesties zoals oefeningen met de handen - handpalmen omhoog, handpalmen omlaag. Het zich beroepen op onze verbeel­dingskracht en fantasie en dergelijke wekken sterk de suggestie dat hij de invloed van oo­sterse religies en de psychologisering van het geestelijk leven niet heeft kunnen weerstaan.

zie ook o.a.
http://home.solcon.nl/schriftgezag/html ... age.ha.htm
http://www.internetbijbelschool.nl/html ... tieoef.htm
Marnix

Bericht door Marnix »

rekcor schreef:Bedankt!

Meditatief bijbellezen wordt als volgt beschreven door Richard Foster
Richard Foster schreef:Neem een gebeurtenis zoals (...) enkele verzen, of zelfs één enkel [bijbel]woord en laat het wortel in uw schieten. Probeer de ervaring mee te beleven, en herinner u de aanmoediging van Ignatius van Loyola om daarbij al uw zintuigen in te schakelen. Ruik de zee. Hoor het geklots van het water. Zie de schare. Voel de zon op uw hoofd en de honger in uw maag. Proef het zout in de lucht. Raak de zoom van zijn kleed aan. Francis de Sales heeft ons aangeraden: ' … laat het mysterie waarover u wilt mediteren tot leven komen in uw verbeelding alsof het werkelijk gebeurde in uw aanwezigheid. Als u bijvoorbeeld wilt mediteren over onze Heer aan het kruis stelt u zich dan voor dat u op de heulvel Golgotha staat, en dat u daar alles wat gedaan en gezegd werd op de dag van het lijden van Jezus hoort en ziet.'

Als u het verhaal binnentreedt, niet als passieve toeschouwer maar als actieve deelnemer, denk er dan aan dat Jezus in het eeuwige Nu woont en niet gebonden is aan de tijd, en dat daarom deze gebeurtenis van het verleden voor Hem een levende ervaring in het heden is. Daarom kunt u werkelijk de levende Christus in deze gebeurtenis ontmoeten, door zijn stem worden toegesproken, en aangeraakt worden door zijn genezende kracht. Het kan meer zijn dan een oefening van uw verbeelding; het kan echte confrontatie, een levende ontmoeting zijn. Jezus Christus komt echt naar u toe.
Het is dus een diepe meditatie op enkel bijbelvers (of een enkel woord, bijv. 'vrede') met als bedoeling dat we God in die meditatie ontmoeten. Mensen als A.P. Geelhoed waarschuwen hier sterk tegen, want het is volgens hen niet de bijbelse manier van bijbellezen. Richard Foster c.s. vinden echter van wel, en wijzen dan op genoemde tekst uit Jozua en enkele Psalmen. 'Zie je wel', zeggen ze, 'ook Jozua en David roepen op tot meditatief bijbellezen'.

Mijn vraag is dus of ze daarin gelijk hebben. Ik wilde alleen niet teveel citeren uit de 'meditatieve literatuur', omdat het taalgebruik vaak zo mystiek is, dat je - ik in ieder geval wel - al bij voorbaat denkt dat ze geen gelijk hebben. Nu denk ik dat nog steeds, maar dan wel op basis van bijbelse argumenten.
Tja... dat is inderdaad wel erg extreem. Zo'n manier van mediteren is niet goed, daarom roept het woord misschien al wel allergische reacties op bij sommigen. Maar in principe is meditatie heel breed en betekent het gewoon dat je iets diep overdenkt. Dat kan je volgens mij prima doen met Bijbelteksten... Daarnaast denk ik aan bidden om inzicht bij een tekst enz.
Do not waste time bothering whether you ‘love’ your neighbor; act as if you did. As soon as we do this we find one of the great secrets. When you are behaving as if you loved someone, you will presently come to love him."
scape

Bericht door scape »

helma schreef:Ik vind dat Foster erg ver gaat. ik heb wel eens iets van hem doorgebladerd maar heb het weggelegd omdat het mij teveel aan oosterse mystiek deed denken. Ik ben toen gaan googelen en kwam zijn naam veel tegen in verband met New Age

vb.
Richard Foster in zijn boek De nieuwe levenswandel, NovaPres, Utrecht raad ons de lotushouding aan als mogelij­ke gebedshouding die kan bijdragen tot innerlijke rust (p. 29). Hij doet verdere praktische suggesties zoals oefeningen met de handen - handpalmen omhoog, handpalmen omlaag. Het zich beroepen op onze verbeel­dingskracht en fantasie en dergelijke wekken sterk de suggestie dat hij de invloed van oo­sterse religies en de psychologisering van het geestelijk leven niet heeft kunnen weerstaan.

zie ook o.a.
http://home.solcon.nl/schriftgezag/html ... age.ha.htm
http://www.internetbijbelschool.nl/html ... tieoef.htm

Inderdaad, maar wat stellen wij dan t.o.v. de huidige behoefte aan rust / meditatie?

Misschien is mijn meer vraag: wat is reformatorische meditatie? En dan bedoel ik op een overdenken die niet enkel rationeel is.
rekcor

Bericht door rekcor »

Persoonlijk krijg ik de kriebels van het woord 'meditatie', maar dat komt (denk ik) vooral omdat ik me er weinig anders bij voor kan stellen als hoe de oosterse godsdiensten e.e.a. invullen.

Wat ik wel mooi vind aan Foster c.s. is dat ze ervoor pleiten om de bijbelverzen te lezen als zijnde een realiteit voor je eigen leven. Neem bijvoorbeeld:
Johannes 7:37b-38 schreef: 37 (...) Zo iemand dorst, die kome tot Mij en drinke.
38 Die in Mij gelooft, gelijkerwijs de Schrift zegt, stromen des levenden waters zullen uit zijn buik vloeien.
Stel dat de Heere Jezus nu werkelijk naast je stond en dit tegen je zou zeggen, wat zou je dan doen? Zou je zeggen: ik kan niet, ik wil niet, God moet het doen, enzovoort? Welnu, als je de bijbel leest, staat de Heere Jezus naast je, en zegt hij dit tegen je. Als zo je bijbel lezen 'meditatief bijbellezen' heet, moeten we daar denk ik alleen maar voor zijn.

Het probleem is dat Foster er ook naar neigt om te stellen dat God ook buiten de bijbel om en in de meditatie iets tot je spreekt. De stem van God is dan niet meer de bijbel zelf, maar iets wat er bijkomt.
Jongere

Bericht door Jongere »

Momenteel lees ik 'De heerlijkheid van Christus' van John Owen. Heel veel bijbelverwijzingen, zodat je 'gedwongen' wordt het met je Bijbel erbij te lezen. Dat is zeker een soort meditatief bijbellezen, het werkt toe naar een zien in geloof op Christus. Uiteindelijk is dat toch het doel van alle 'meditatie'? ("Opdat ik Hem kenne..")
judith

Bericht door judith »

Jongere schreef:Momenteel lees ik 'De heerlijkheid van Christus' van John Owen. Heel veel bijbelverwijzingen, zodat je 'gedwongen' wordt het met je Bijbel erbij te lezen. Dat is zeker een soort meditatief bijbellezen, het werkt toe naar een zien in geloof op Christus. Uiteindelijk is dat toch het doel van alle 'meditatie'? ("Opdat ik Hem kenne..")
Ah, volgensmij hebben wij dat boekje thuis ook,als ik het me goed herinner.
Maar... ik ben het met je eens... meditatie( dat is toch overdenken ofzo?)- is gewoon met de Bijbel erbij... Anders is het toch niet mediatie meer... lijkt me. Igg, ik kan geen meditatie doen, zonder bijbel, geen bijbelstudie zonder bijbel...
Dat kan gewoon niet...
nouja,dat vind ik...
Genade: niet goedkoop maar wel gratis.
Plaats reactie