Ander, het kan niet allebei waar zijn. Je was het met Heus eens dat onderstaande citaat een goede samenvatting gaf van de leer van de GG(iN).
Heus schreef:Wet en evangelie worden voorgesteld aan alle hoorders (uitwendige roeping). God biedt de genade aan aan door Gods Geest ontdekte zondaren (inwendige roeping). Het genadeverbond vereist geen voorwaarden aan de zijde van de mens.
Enkele postings terug ontspon zich een discussie over bovenstaande en stelde ik:
Luther schreef:God biedt Zijn genade niet alleen aan aan door Gods Geest ontdekte zondaren, maar aan allen die onder het Woord komen, ook verharde en verstokte zondaren. Dat is een ernstige beperking van het Evangelie.
En vervolgens is jou reactie op Mister:
[quote="" Ander"]
Mister schreef:Nou nee, het is glashelder. Het Evangelie is voor alle soorten zondaren, niet alleen voor ontdekten. Dat is Schriftuurlijk.
Dat ontken ik ook nergens. Deze zin is volkomen waar.[/quote]
Dit is volgens mij in tegenspraak met elkaar. Maar je mag het uiteraard uitleggen.
Veder stel je dat Openbaringen 22: 17 niet tot een ieder is gericht. Het gaat daar over dorstenden. Wie dorst er niet naar geluk, naar gerechtigheid naar vrede? Dus die oproep geldt iedereen die onder het Woord zit.
De kracht van het Evangelie zit in de bezittelijke voornaamwoorden. (Maarten Luther, WA 101, 2, 25)