Nieuw boek over dr. C. Steenblok
Re: Nieuw boek over dr. C. Steenblok
Ik heb het boek net uit. 't Is absoluut een aanrader om te lezen, op dat autisme-gedoe na. 't Kweekt meer begrip voor deze grote theoloog.
Dus het mag?Ander schreef:Ik heb het boek net uit. 't Is absoluut een aanrader om te lezen, op dat autisme-gedoe na. 't Kweekt meer begrip voor deze grote theoloog.
God biedt Zijn genade niet alleen aan aan door Gods Geest ontdekte zondaren, maar aan allen die onder het Woord komen, ook verharde en verstokte zondaren. Dat is een ernstige beperking van het Evangelie. Lees het Pinksterevangelie in Openbaringen 22: 17: "De Geest en de bruid zeggen: Kom! En die hoort, zegge: Kom! En die dorst heeft, kome; en die wil, neme het water des levens om niet!"Ander schreef:'t Ging om 2% vriend!Erasmiaan schreef:Ja, daar ben ik het inderdaad ook niet mee eens. Ik denk dat dat de bewuste 5 procent is.Luther schreef:Nog maar een keer uit het lijstje van Heus:Volgens mij zit hier de kern van het leergeschil!Heus schreef:Wet en evangelie worden voorgesteld aan alle hoorders (uitwendige roeping). God biedt de genade aan aan door Gods Geest ontdekte zondaren (inwendige roeping).
@Ander: en dat is de reden dat je niet kunt schrijven dat het hier gaat om de leer vande GG(iN).![]()
Wat is er mis aan deze uitspraak?
De kracht van het Evangelie zit in de bezittelijke voornaamwoorden. (Maarten Luther, WA 101, 2, 25)
Juist!Luther schreef: God biedt Zijn genade niet alleen aan aan door Gods Geest ontdekte zondaren, maar aan allen die onder het Woord komen, ook verharde en verstokte zondaren. Dat is een ernstige beperking van het Evangelie.
En daarom snap ik niet dat iemand met zo'n verschrikkelijke dwaling zoveel aandacht en volgelingen heeft. We mogen geen discussie over de doop voeren, maar wel de boodschap van het Evangelie verminken.
Onvoorstelbaar...
Hedendaagse bijbelstudie is voor een belangrijk deel het elimineren van theologische contradicties.
Zijn twee zaken die je niet tegen elkaar moet uitspelen. Maar ik begrijp je welGian schreef:Juist!Luther schreef: God biedt Zijn genade niet alleen aan aan door Gods Geest ontdekte zondaren, maar aan allen die onder het Woord komen, ook verharde en verstokte zondaren. Dat is een ernstige beperking van het Evangelie.
En daarom snap ik niet dat iemand met zo'n verschrikkelijke dwaling zoveel aandacht en volgelingen heeft. We mogen geen discussie over de doop voeren, maar wel de boodschap van het Evangelie verminken.
Onvoorstelbaar...
mijn schoonpa wil het boek hebben dus ik lees het wel van hem.
Heb trouwens net een casette gekregen met een preek van Ds Steenblok.
helma schreef:mijn schoonpa wil het boek hebben dus ik lees het wel van hem.
Wil je deze preek even (laten) digitaliseren ? Ik wil hem nl ook wel eens beluisteren.
1. Ach, 't gaat in de tekst niet om harde en verstokte zondaren, dus Luthers combinatie van deze woorden met de door hem genoemde tekst is wat raadselachtig.Gian schreef:Juist!Luther schreef: God biedt Zijn genade niet alleen aan aan door Gods Geest ontdekte zondaren, maar aan allen die onder het Woord komen, ook verharde en verstokte zondaren. Dat is een ernstige beperking van het Evangelie.
Onvoorstelbaar...
2. En wanneer dit een verschrikkelijke dwaling en verminking is, dan hebben de kanttekenaren er altijd naast gezeten, de oudvaders zijn verblind geweest en het merendeel van de GG(iN) dwalen en verminken. Dat zou zo kunnen zijn, 't zijn allemaal mensen maar heb toch niet van die grote woorden. Daar koop je niks voor.
3. Deze aanklacht is ook een klacht op het gebied van modereren, daar zijn de geëigende wegen voor om daar wat mee te doen.
Sorry voor de 3 punten. Ik zal je de toepassing besparen.
Nou nee, het is glashelder. Het Evangelie is voor alle soorten zondaren, niet alleen voor ontdekten. Dat is Schriftuurlijk.Ander schreef:1. Ach, 't gaat in de tekst niet om harde en verstokte zondaren, dus Luthers combinatie van deze woorden met de door hem genoemde tekst is wat raadselachtig.Gian schreef:Juist!Luther schreef: God biedt Zijn genade niet alleen aan aan door Gods Geest ontdekte zondaren, maar aan allen die onder het Woord komen, ook verharde en verstokte zondaren. Dat is een ernstige beperking van het Evangelie.
Onvoorstelbaar...
Dat ontken ik ook nergens. Deze zin is volkomen waar.Mister schreef:Nou nee, het is glashelder. Het Evangelie is voor alle soorten zondaren, niet alleen voor ontdekten. Dat is Schriftuurlijk.Ander schreef:1. Ach, 't gaat in de tekst niet om harde en verstokte zondaren, dus Luthers combinatie van deze woorden met de door hem genoemde tekst is wat raadselachtig.Gian schreef:Juist!Luther schreef: God biedt Zijn genade niet alleen aan aan door Gods Geest ontdekte zondaren, maar aan allen die onder het Woord komen, ook verharde en verstokte zondaren. Dat is een ernstige beperking van het Evangelie.
Onvoorstelbaar...
zal het aan mijn broer vragen.Wilhelm schreef:helma schreef:mijn schoonpa wil het boek hebben dus ik lees het wel van hem.
Wil je deze preek even (laten) digitaliseren ? Ik wil hem nl ook wel eens beluisteren.
heb hem vanmiddag aan mijn schoonouders uitgeleend; die hebben veel bij hem gekerkt. Ze zouden hem vanavond gelijk luisteren. Dus als ik hem terug heb zorg ik wel dat je de preek via Unionist krijgt.
ik hou me ook aanbevolen!!helma schreef:zal het aan mijn broer vragen.Wilhelm schreef:helma schreef:mijn schoonpa wil het boek hebben dus ik lees het wel van hem.
heb hem vanmiddag aan mijn schoonouders uitgeleend; die hebben veel bij hem gekerkt. Ze zouden hem vanavond gelijk luisteren. Dus als ik hem terug heb zorg ik wel dat je de preek via Unionist krijgt.
En ik hou mij ook aanbevolenAnder schreef:ik hou me ook aanbevolen!!helma schreef:zal het aan mijn broer vragen.Wilhelm schreef:helma schreef:mijn schoonpa wil het boek hebben dus ik lees het wel van hem.
Er gaan er met twee verbonden verloren en met drie en er worden er met twee verbonden behouden en met drie. Prof. G. Wisse.
Ik bied mijn server aan als betrouwbare opslagplaats. 
www.psalmenzingen.nl: 150 psalmen in de berijming-1773.
Me too...huisman schreef:En ik hou mij ook aanbevolen