Welke preken mogen er gelezen worden?
- Bert Mulder
- Contacteer:
Re: Welke preken mogen er gelezen worden?
In de kerken die de DKO hanteren, mogen in wezen alleen de preken gelezen worden van:
1. predikanten van eigen verband
2. Predikanten die, hoewel ze niet in eigen verband zijn, omdat dat verband toen nog niet bestond, anders wel in dat kerkverband zijn zouden, als dat kerkverband bestaan zou hebben.
De reden daarvoor staat ook in dat stuk beschreven, daar elke hedendaagse predikant het classicale examen moet doorstaan, om preekbevoegdheid te krijgen.
2. Predikanten die, hoewel ze niet in eigen verband zijn, omdat dat verband toen nog niet bestond, anders wel in dat kerkverband zijn zouden, als dat kerkverband bestaan zou hebben.
De reden daarvoor staat ook in dat stuk beschreven, daar elke hedendaagse predikant het classicale examen moet doorstaan, om preekbevoegdheid te krijgen.
Mijn enige troost is, dat ik niet mijn, maar Jezus Christus eigen ben, Die voor mijn zonden betaald heeft, en zo bewaart, dat alles tot mijn zaligheid dienen moet; waarom Hij mij ook door Zijn Heilige Geest van eeuwig leven verzekert, en Hem voortaan te leven van harte willig en bereid maakt.
Dat was in het heetst van de strijd met Prof van der Schuit en JongeleenGijs83 schreef:Waarom voerde Ds.Kersten daar zo'n strijd tegen dan?huisman schreef: Als we elkaars preken zouden lezen (CGK bewaar het pand,GG,HHK) zouden we zien dat in veel preken de onvoorstelbaar grote verschillen verschrompelen tot bijna niets.
- Voor ds. Kersten is de gedachte dat de niet-uitverkorenen deel zouden hebben aan de goederen van het verbond der genade onaanvaardbaar en uit kritiek op Jongeleen (die juist een pleidooi had gehouden voor de vereniging van de twee kerken). Prof. J.J. van der Schuit kiest in De Wekker de zijde van Jongeleen. De strijd over twee of drie verbonden is begonnen en zou voortduren tot ver in de jaren dertig. Aanvankelijk is er nog sprake van een vriendschappelijke toon, maar spoedig wordt de polemiek met toenemende scherpte gevoerd. G. Wisse zei ‘dat het m.i. een tot hiertoe vrijwel vruchteloos debat is. (…) Veel meer had ik nog in den pen. Maar het is mij o zoo zwaar om die pen op te nemen in broedergeschil. (…) Zoo licht lacht onze gemeenschappelijke vijand er om’. Het gaat hem vooral om de praktische zijde van de zaak, ‘de rechte bevinding, beleving, beoefening van het verbond’.
Er gaan er met twee verbonden verloren en met drie en er worden er met twee verbonden behouden en met drie. Prof. G. Wisse.
-
Welke preken mogen er gelezen worden?
Met het fenomeen leesdienst of preeklezen ben ik niet bekend.
Maar....vraag: welke preken mogen er gelezen worden?
Antwoord: Preken waar de Naam van de Heer onze God het meest wordt verheerlijkt en de zondaar het diepst vernederd wordt.
Met het fenomeen leesdienst of preeklezen ben ik niet bekend.
Maar....vraag: welke preken mogen er gelezen worden?
Antwoord: Preken waar de Naam van de Heer onze God het meest wordt verheerlijkt en de zondaar het diepst vernederd wordt.
Natuurlijk zouden Vd Groe, Boston, Richard Sibbes, Wulfert Floor, etc, etc, als ze nu en in Nederland zouden leven, OGGiN geweest zijn. Dus wij zitten goedBert Mulder schreef:In de kerken die de DKO hanteren, mogen in wezen alleen de preken gelezen worden van:

Maar ik denk dat Bert formeel wel gelijk heeft. Zeker met het eerste punt. En het tweede punt: ach, ik ben blij dat genoemde predikanten/oefenaars gelezen worden, en vele anderen.
"Ik geloof één heilige, algemene, christelijke kerk, de gemeenschap der heiligen". Da's een citaat ook van vóór de OGG.
Eens fijne posting eilandereilander schreef:Natuurlijk zouden Vd Groe, Boston, Richard Sibbes, Wulfert Floor, etc, etc, als ze nu en in Nederland zouden leven, OGGiN geweest zijn. Dus wij zitten goedBert Mulder schreef:In de kerken die de DKO hanteren, mogen in wezen alleen de preken gelezen worden van:
De reden daarvoor staat ook in dat stuk beschreven, daar elke hedendaagse predikant het classicale examen moet doorstaan, om preekbevoegdheid te krijgen.![]()
Maar ik denk dat Bert formeel wel gelijk heeft. Zeker met het eerste punt. En het tweede punt: ach, ik ben blij dat genoemde predikanten/oefenaars gelezen worden, en vele anderen.
"Ik geloof één heilige, algemene, christelijke kerk, de gemeenschap der heiligen". Da's een citaat ook van vóór de OGG.

Er gaan er met twee verbonden verloren en met drie en er worden er met twee verbonden behouden en met drie. Prof. G. Wisse.
----
doublure
doublure
Ik geloof één heilige, algemene, christelijke kerk, de gemeenschap der heiligen.
Deze kerk is geen doperse verborgen onzichtbare kerk onder de vele zichtbare kerken.
De heilige algemene christelijke kerk is de gemeente die 's zondags samenkomt rondom het Woord.
Nog een ander puntje. Wie stelt dat v.d. Groe OGGiN zou zijn moet de geschriften nog maar een gaan lezen. Leg ze eens naast elkaar. Ik weet dat er diverse predikanten zijn die de zondag over de kinderdoop van v.d. Groe niet lezen. Laat dat een reden zijn om hem juist wél te lezen. Inderdaad v.d. Groe was een van de laatste Nadere Reformatoren die niet verinnerlijkt was tot een smal rnen dopers piëtisme. Hij dacht kerkelijk.
Deze kerk is geen doperse verborgen onzichtbare kerk onder de vele zichtbare kerken.
De heilige algemene christelijke kerk is de gemeente die 's zondags samenkomt rondom het Woord.
Nog een ander puntje. Wie stelt dat v.d. Groe OGGiN zou zijn moet de geschriften nog maar een gaan lezen. Leg ze eens naast elkaar. Ik weet dat er diverse predikanten zijn die de zondag over de kinderdoop van v.d. Groe niet lezen. Laat dat een reden zijn om hem juist wél te lezen. Inderdaad v.d. Groe was een van de laatste Nadere Reformatoren die niet verinnerlijkt was tot een smal rnen dopers piëtisme. Hij dacht kerkelijk.
hervormde schreef:Ik geloof één heilige, algemene, christelijke kerk, de gemeenschap der heiligen.
Leg me eens uit waar de OGGiN het niet met v.d.Groe eens is? Ik weet van tenminste 1 predikant in de OGGiN die zijn toehoorders op het hart drukte om vooral ook Van der Groe te lezen.
De halve waarheid is funester dan de onjuistheid (E. von Feuchtersieben)
Vroeger in de gemeente waar ik opgroeide hadden we vrijwel elke zondag preeklezen.
Er werd een grote verscheidenheid aan preken gelezen:
- preken van onze eigen overleden predikanten
- preken van oudvaders
- preken van 'oude' Ger Gemmers
- preken van Oud Ger Gemmers
- preken van Ger gem in Nedders
Ik merk wel dat de Ger Gem hierin vooral heel strikt is.
Overigens hoorde ik ook pas dat een Ger Gem ouderling een preek had gelezen van een Vrije Oud Ger Gemmer. In de week erop werd hij tijdens een huisbezoek aangesproken door een jonge man. De ouderling was bang dat hij op zijn dak zou krijgen, maar het tegenovergestelde was waar. Die man vroeg of er ajb vaker van deze ds. gelezen konden worden.
Er werd een grote verscheidenheid aan preken gelezen:
- preken van onze eigen overleden predikanten
- preken van oudvaders
- preken van 'oude' Ger Gemmers
- preken van Oud Ger Gemmers
- preken van Ger gem in Nedders
Ik merk wel dat de Ger Gem hierin vooral heel strikt is.
Overigens hoorde ik ook pas dat een Ger Gem ouderling een preek had gelezen van een Vrije Oud Ger Gemmer. In de week erop werd hij tijdens een huisbezoek aangesproken door een jonge man. De ouderling was bang dat hij op zijn dak zou krijgen, maar het tegenovergestelde was waar. Die man vroeg of er ajb vaker van deze ds. gelezen konden worden.
Het lijkt me juist bijzonder onnuttig om dat te doen...henriët schreef: Gijs ik adviseer je na deze veronderstelling je te gaan verdiepen in deze kwestie!
citaat Gijs:freek schreef:Het lijkt me juist bijzonder onnuttig om dat te doen...henriët schreef: Gijs ik adviseer je na deze veronderstelling je te gaan verdiepen in deze kwestie!
Het verschil tussen de CGK en GG is toch de 2 of 3 verbonden-kwestie? Ik weet niet in hoeverre dat in een preek aan de orde komt, maar dat moet natuurlijk wel meewegen bij de keuze van de preken.
Als je dit gaat onderzoeken zie je dat er veelal geen verschil zit, ok, laten we t noemen, bij de gg (een groot deel) hanteert men een 2,5 verbondenleer en de cgk een drieverbondenleer, maar het doet niets af aan het genadewerk van God.
Maar als je een preek ga luisteren hoor je dat helemaal niet zo terug hoor, 2 of 3 verbonden,
studeeerkamerproblematiek.
Een vriendelijk woord hoeft niet veel tijd te kosten maar de echo ervan duurt eindeloos....
Dat is ook grotendeels op te hoge toon gedaan.Gijs83 schreef:Waarom voerde Ds.Kersten daar zo'n strijd tegen dan?huisman schreef: Als we elkaars preken zouden lezen (CGK bewaar het pand,GG,HHK) zouden we zien dat in veel preken de onvoorstelbaar grote verschillen verschrompelen tot bijna niets.
De kracht van het Evangelie zit in de bezittelijke voornaamwoorden. (Maarten Luther, WA 101, 2, 25)
- Bert Mulder
- Contacteer:
Kan wezen dat men in de preken dit leerstuk niet aan durft, maar ik vind de 3 verbondenleer oftewel Amyraldisme, oftewel hypotetische alverzoening heus wel een ketterij die onderscheiden hoort te worden in alle kerken.henriët schreef:citaat Gijs:freek schreef:Het lijkt me juist bijzonder onnuttig om dat te doen...henriët schreef: Gijs ik adviseer je na deze veronderstelling je te gaan verdiepen in deze kwestie!
Het verschil tussen de CGK en GG is toch de 2 of 3 verbonden-kwestie? Ik weet niet in hoeverre dat in een preek aan de orde komt, maar dat moet natuurlijk wel meewegen bij de keuze van de preken.
Als je dit gaat onderzoeken zie je dat er veelal geen verschil zit, ok, laten we t noemen, bij de gg (een groot deel) hanteert men een 2,5 verbondenleer en de cgk een drieverbondenleer, maar het doet niets af aan het genadewerk van God.
Maar als je een preek ga luisteren hoor je dat helemaal niet zo terug hoor, 2 of 3 verbonden,
Mijn enige troost is, dat ik niet mijn, maar Jezus Christus eigen ben, Die voor mijn zonden betaald heeft, en zo bewaart, dat alles tot mijn zaligheid dienen moet; waarom Hij mij ook door Zijn Heilige Geest van eeuwig leven verzekert, en Hem voortaan te leven van harte willig en bereid maakt.
Mja, liever een zuivere prediking bij een 3-verbondenleer (die trouwens zeer brede ondersteuning vindt bij de traditie der Reformatie, oa Calvijn), dan een zogenaamde zuivere verbondsleer met een prediking waarbij het Bijbelse aanbod van genade niet mag functioneren. M.i. is het afwijzen van het aanbod van genade een grotere ketterij dan een verkeerde verbondsvisie (en de 3-verbondsleer is geen verkeerde verbondsvisie, of je moet vele, vele, vele reformatoren en oudvaders afschrijven).Bert Mulder schreef:Kan wezen dat men in de preken dit leerstuk niet aan durft, maar ik vind de 3 verbondenleer oftewel Amyraldisme, oftewel hypotetische alverzoening heus wel een ketterij die onderscheiden hoort te worden in alle kerken.
PS> Dat je Amyraldisme en de 3-verbondenleer gelijksteld, laat duidelijk zien dat je niet helemaal snapt wat de 3-verbondenleer inhoudt...
Bert, hoe kom je er bij om de 3 verbondenleer gelijk te stellen aan het amiraldisme?Bert Mulder schreef:Kan wezen dat men in de preken dit leerstuk niet aan durft, maar ik vind de 3 verbondenleer oftewel Amyraldisme, oftewel hypotetische alverzoening heus wel een ketterij die onderscheiden hoort te worden in alle kerken.henriët schreef:citaat Gijs:freek schreef:Het lijkt me juist bijzonder onnuttig om dat te doen...henriët schreef: Gijs ik adviseer je na deze veronderstelling je te gaan verdiepen in deze kwestie!
Dat klopt niet, volgens mij. De amiraldisten loochenen de beperkte verzoening (3e van de 5 punten van het calvinisme).
Dat zie ik een 3-verbonder nog niet gauw doen. Of jij wel?