Curatorium Gereformeerde Gemeenten (discussie)

henriët

Re: Curatorium Gereformeerde Gemeenten (discussie)

Bericht door henriët »

gallio schreef:
henriët schreef:
Gijs83 schreef:
Er kunnen natuurlijk altijd meer predikanten bij, maar de predikantennood is op dit moment toch niet echt hoog. 9 predikanten op 26 preekplaatsen valt nog best mee.
Dat zijn er 15 te weinig....
17 ??
oops..

tja, moeite met rekenen .. :bobo
Een vriendelijk woord hoeft niet veel tijd te kosten maar de echo ervan duurt eindeloos....
Gijs83

Bericht door Gijs83 »

huisman schreef:Predikantennood is geen wiskunde of statistiek Gijs :bobo De nood is dat in die kerk er al 5 jaar lang blijkbaar neimand door de HEERE is afgezonderd om predikant te worden....kan dat geen oordeel zijn?
Ik weet dat ik op dit punt heel statistisch denk, dat komt wellicht door mijn beperking. We moeten anderzijds ook wel realistisch zijn, maar de HEERE kan ook nog wonderen doen, maar wie zijn wij om daar over te discussieren?
Gijs83

Bericht door Gijs83 »

Josephus schreef:
Gijs83 schreef:Lang niet alle gemeenten kunnen een predikant bekostigen.
Daar is wel wat aan te doen. Vaak gaat het om kleine(re) gemeenten, die doorgaans ook minder tijd opslokken van een predikant. Dan heb je dus als predikant de mogelijkheid om er nog iets naast te doen, bijvoorbeeld docent op een school of iets dergelijks.
En dat is binnen de Ger.Gem. weer niet zo gewoon. Ik neem aan dat je als predikant van een gemeente met minder dan 500 leden en doopleden zeker tijd over hebt.
Mister
Administrator

Bericht door Mister »

Gijs83 schreef:
Josephus schreef:
Daar is wel wat aan te doen. Vaak gaat het om kleine(re) gemeenten, die doorgaans ook minder tijd opslokken van een predikant. Dan heb je dus als predikant de mogelijkheid om er nog iets naast te doen, bijvoorbeeld docent op een school of iets dergelijks.
En dat is binnen de Ger.Gem. weer niet zo gewoon. Ik neem aan dat je als predikant van een gemeente met minder dan 500 leden en doopleden zeker tijd over hebt.
Neem dat niet al zeer aan. Een predikant moet ook nog catechese geven, kringen leiden, gesprekken voeren met ouden van dagen, zieken, kerkenraadsleden, collega's en buiten/rand-kerkelijken. Verder moeten er preken geschreven worden, rouw- en trouwdiensten gehouden worden. Dominee wordt verder nog in den lande gevraagd als zijn gewaardeerd spreker; schrijft meditaties voor het landelijke kerkblad, geeft zo nu en dan een prekenbundel uit, al dan niet ten bate van de nieuw/verbouw van het kerkgebouw. Ben je er nog? ;)
Gijs83

Bericht door Gijs83 »

Mister schreef:
Gijs83 schreef:
Josephus schreef:
Neem dat niet al zeer aan. Een predikant moet ook nog catechese geven, kringen leiden, gesprekken voeren met ouden van dagen, zieken, kerkenraadsleden, collega's en buiten/rand-kerkelijken. Verder moeten er preken geschreven worden, rouw- en trouwdiensten gehouden worden. Dominee wordt verder nog in den lande gevraagd als zijn gewaardeerd spreker; schrijft meditaties voor het landelijke kerkblad, geeft zo nu en dan een prekenbundel uit, al dan niet ten bate van de nieuw/verbouw van het kerkgebouw. Ben je er nog? ;)

Ja tuurlijk je kunt het uitbreiden en beperken zo je wilt, toch?
Orchidee

Bericht door Orchidee »

Wij krijgen DV vanaf as. maandag een parttime ds :)
Stil mijn ziel wees stil, en wees niet bang voor de onzekerheid van morgen. God omgeeft je steeds, Hij is erbij, in je beproevingen en zorgen!
Gijs83

Bericht door Gijs83 »

Orchidee schreef:Wij krijgen DV vanaf as. maandag een parttime ds :)
Dan is er nog een deel van de predikantsplaats vakant of is daar een andere parttime dominee in aangesteld :)
Orchidee

Bericht door Orchidee »

Gijs83 schreef:
Dan is er nog een deel van de predikantsplaats vakant of is daar een andere parttime dominee in aangesteld :)
Wij zijn een kleine gemeente...en kunnen geen vol salaris opbrengen... :hum
Eerst zouden we samen met de gemeente Graafstroom 1 predikant/kandidaat beroepen, maar die zien er vanaf :hum
Stil mijn ziel wees stil, en wees niet bang voor de onzekerheid van morgen. God omgeeft je steeds, Hij is erbij, in je beproevingen en zorgen!
henriët

Bericht door henriët »

ontzettend fijn voor jullie!
Hoop dat het tot rijke zegen zijn mag!
Een vriendelijk woord hoeft niet veel tijd te kosten maar de echo ervan duurt eindeloos....
refo

Bericht door refo »

Gijs83 schreef: Lang niet alle gemeenten kunnen een predikant bekostigen. Ze zeggen wel tsjonge wat is de predikantennood in de GG erg hoog maar (nu rond ik even af) 50 van de 150 gemeente hebben een eigen predikant. Maar als de ledentallen van de gemeenten met een predikant optelt kom je op meer dan 50.000 van de 100.000 leden uit. Dan valt het ineens veel minder tegen. Natuurlijk zou er eigenlijk in iedere gemeente een predikant moeten. Ik weet eigenlijk niet over veel Herv en bv.Gereformeerde vrijgemaakte kleine gemeenten zijn die dat eigenlijk ook niet kunnen bekostigen en hoe ze dat oplossen.
a) wat kost een predikant dan
b) 1000 mensen per predikant. Jouw wiskunde toont alleen maar aan dat nood hóger is dan 100 predikanten. Als je als ideale gemeente-grootte 500 hanteert (anders heeft vdm toch maar tijd over *ahum*) hebebn we er 200 nodig.
--------------
Voorts ben ik van mening dat portretten van oudvaders, reformatoren en andere theologen niet zouden moeten worden toegestaan als avatar.
Luther
Contacteer:

Bericht door Luther »

Scheelt me weer heel wat typewerk deze weken: Ik sta nog geheel achter mijn postings van een jaar geleden in dit topic. :hum
De kracht van het Evangelie zit in de bezittelijke voornaamwoorden. (Maarten Luther, WA 101, 2, 25)
memento

Bericht door memento »

refo schreef:
Gijs83 schreef: Lang niet alle gemeenten kunnen een predikant bekostigen. Ze zeggen wel tsjonge wat is de predikantennood in de GG erg hoog maar (nu rond ik even af) 50 van de 150 gemeente hebben een eigen predikant. Maar als de ledentallen van de gemeenten met een predikant optelt kom je op meer dan 50.000 van de 100.000 leden uit. Dan valt het ineens veel minder tegen. Natuurlijk zou er eigenlijk in iedere gemeente een predikant moeten. Ik weet eigenlijk niet over veel Herv en bv.Gereformeerde vrijgemaakte kleine gemeenten zijn die dat eigenlijk ook niet kunnen bekostigen en hoe ze dat oplossen.
b) 1000 mensen per predikant. Jouw wiskunde toont alleen maar aan dat nood hóger is dan 100 predikanten. Als je als ideale gemeente-grootte 500 hanteert (anders heeft vdm toch maar tijd over *ahum*) hebebn we er 200 nodig.
Ik denk dat 500 man een beetje de maximale grootte is van een gemeente, waarbij de VDM nog fatsoenlijk zijn pastorale werk goed kan doen.

En wat betreft grote kerken: Het gaat niet om het totale aantal leden, maar om het aantal WARE leden...
Mister
Administrator

Bericht door Mister »

memento schreef:
refo schreef:
Ik denk dat 500 man een beetje de maximale grootte is van een gemeente, waarbij de VDM nog fatsoenlijk zijn pastorale werk goed kan doen.

En wat betreft grote kerken: Het gaat niet om het totale aantal leden, maar om het aantal WARE leden...
In de GKV gaat men over tot het stichten van 2e gemeente, als het ledenaantal over de 500 gaat.
Tiberius
Administrator

Bericht door Tiberius »

memento schreef:En wat betreft grote kerken: Het gaat niet om het totale aantal leden, maar om het aantal WARE leden...
Voor een predikant niet.
Ten eerste weet hij niet wie ware leden zijn en wie niet.
En ten tweede heeft hij aan niet-ware leden, als ze ziek zijn bijvoorbeeld, evenveel zo niet meer, werk.
vlinder

Bericht door vlinder »

Tiberius schreef:
memento schreef:En wat betreft grote kerken: Het gaat niet om het totale aantal leden, maar om het aantal WARE leden...
Voor een predikant niet.
Ten eerste weet hij niet wie ware leden zijn en wie niet.
En ten tweede heeft hij aan niet-ware leden, als ze ziek zijn bijvoorbeeld, evenveel zo niet meer, werk.
Bedoelt memento met ware leden niet: mensen die elke zondag komen en met niet ware leden mensen die wel geregistreerd staan, maar nooit of 1 zondag in het jaar komen?
Een lepel vol vriendelijkheid helpt de ander om de waarheid te slikken.
Gesloten