Nieuw boek over dr. C. Steenblok

Jongere

Re: Nieuw boek over dr. C. Steenblok

Bericht door Jongere »

Voor de beoordeling van het kerkelijke verleden is het misschien relevant om een 'diagnose te stellen'.
Voor de inhoudelijke zaak inderdaad niet. Die mogen & moeten we op zichzelf beoordelen. En wat dat betreft is het voor mij buiten twijfel dat een welmenend aanbod van genade aan alle hoorders inherent is aan het evangelie.
Bert Mulder
Contacteer:

Bericht door Bert Mulder »

Jongere schreef: En wat dat betreft is het voor mij buiten twijfel dat een welmenend aanbod van genade aan alle hoorders inherent is aan het evangelie.
En daar heb ik mijn eigen mening over, en die mening kent iedereen op RF, meen ik...

Ik heb in ieder geval geen autisme, of Asperger...

(heb wel asperges in de tuin, net gisteravond een nieuwe rij (10 planten) gepoot)
Mijn enige troost is, dat ik niet mijn, maar Jezus Christus eigen ben, Die voor mijn zonden betaald heeft, en zo bewaart, dat alles tot mijn zaligheid dienen moet; waarom Hij mij ook door Zijn Heilige Geest van eeuwig leven verzekert, en Hem voortaan te leven van harte willig en bereid maakt.
memento

Bericht door memento »

Bert Mulder schreef:
Jongere schreef: En wat dat betreft is het voor mij buiten twijfel dat een welmenend aanbod van genade aan alle hoorders inherent is aan het evangelie.
En daar heb ik mijn eigen mening over, en die mening kent iedereen op RF, meen ik...

(heb wel asperges in de tuin, net gisteravond een nieuwe rij (10 planten) gepoot)
Jouw kerk lost de problemen met Schrift en belijdenis op via de verbondsvisie, waardoor de beloften weer een plaats kunnen krijgen in de prediking. Dat is iets wat ds. Steenblok niet gedaan heeft.
huisman

Bericht door huisman »

Bert Mulder schreef:

Bij jullie wordt het zaad alleen in de weltoebereide aarde gestrooid ? Het zaad is het Woord van God wat b.v. in steenachtige plaatsen gezaaid wordt
20 Maar die in steenachtige plaatsen bezaaid is, deze is degene, die het Woord hoort, en dat terstond met vreugde ontvangt;
Ze nemen het terstond met vreugde aan ,het Evangeliewoord en als zij het ontvangen is het hun ook aangeboden.
Dus ik begrijp nooit die aversie van de Bijbelse aanbieding van het heil aan alle hoorders.Ook aan diegene die onbekeerd zullen blijven .Zie de gelijkenis van het zaad.
(Stuur nu geen links met grote artikelen van Hoeksema en co maar probeer mij op grond van deze gelijkenis te overtuigen dat er geen aanbod is aan alle hoorders ::please )
Er gaan er met twee verbonden verloren en met drie en er worden er met twee verbonden behouden en met drie. Prof. G. Wisse.
Erasmiaan

Bericht door Erasmiaan »

Huisman, door Wilhelm wordt gezegd dat tegenstanders standpunten bewust verdraaien. Ik vrees dat jij je daar nu ook schuldig aan maakt. Dr. Steenblok heeft nooit gezegd dat de prediking niet tot iedereen komt. Volgens hem komt het aanbod van genade niet tot iedereen. Met de gelijkenis van de zaaier kun je dus dr. Steenbloks leer niet weerleggen.
refo

Bericht door refo »

En of dat kan. Bij Steenblok wordt alleen op de goede aarde gezaaid.
--------------
Voorts ben ik van mening dat portretten van oudvaders, reformatoren en andere theologen niet zouden moeten worden toegestaan als avatar.
huisman

Bericht door huisman »

Erasmiaan schreef:Huisman, door Wilhelm wordt gezegd dat tegenstanders standpunten bewust verdraaien. Ik vrees dat jij je daar nu ook schuldig aan maakt. Dr. Steenblok heeft nooit gezegd dat de prediking niet tot iedereen komt. Volgens hem komt het aanbod van genade niet tot iedereen. Met de gelijkenis van de zaaier kun je dus dr. Steenbloks leer niet weerleggen.
Lees nu eens zonder welk dogma ook eenvoudig de gelijkenis van de zaaier en de uitwerking daarvan. Het is telkens hetzefde Woord, dezelfde volle raad Gods, hetzelfde aanbod van genade. hetzelfde Evangelie. Daarom kan het door die zondaren terstond met vreugde ontvangen worden.Maar heeft het toch niet een wedergeboorte tot gevolg. Volgens Dr C Steenblok komt de wet in zijn veroordelende werking tot allen maar het Evangelie met zijn beloften alleen tot de uitverkorenen
Dat kan ik niet rijmen met deze gelijkenis en nog vele andere plaatsen in de Schrift.
Ik denk trouwens dat deze discussie al vaak op dit forum heeft plaatsgevonden en dat meeste van ons onwrikbaar op hun standpunt blijven staan. Ik weet dat ik er zelf over begonnen ben maar zou het enige zin hebben deze discussie te vervolgen?
Er gaan er met twee verbonden verloren en met drie en er worden er met twee verbonden behouden en met drie. Prof. G. Wisse.
Joannah

Bericht door Joannah »

Alle dominees, al dan niet met aspergeR, ten spijt, staat de volgende tekst ook in jullie bijbel?
Johannes 6:37
"Wie tot Mij komt, zal Ik geenszins uitwerpen."
Wat een discussie zeg.
Why do we spend money we don’t have on things we don’t need to create impressions that don’t last on people we don’t care about ?
Bert Mulder
Contacteer:

huisman schreef: (Stuur nu geen links met grote artikelen van Hoeksema en co maar probeer mij op grond van deze gelijkenis te overtuigen dat er geen aanbod is aan alle hoorders ::please )
We hadden het niet over Rev. Hoeksema, maar over Dr. Steenblok....

Nooit gehoord dat Rev. Hoeksema betigt werd asperger of autisme te hebben...
Mijn enige troost is, dat ik niet mijn, maar Jezus Christus eigen ben, Die voor mijn zonden betaald heeft, en zo bewaart, dat alles tot mijn zaligheid dienen moet; waarom Hij mij ook door Zijn Heilige Geest van eeuwig leven verzekert, en Hem voortaan te leven van harte willig en bereid maakt.
Bert Mulder
Contacteer:

refo schreef:En of dat kan. Bij Steenblok wordt alleen op de goede aarde gezaaid.
Dr. Steenblok heeft ook altijd, uitdrukkelijk, volgehouden dat de prediking tot iedereen komt. Ook nog in zijn discussie met Ds. Verhagen... Hij spreekt echter tegen dat die prediking een aanbod van genade aan iedere hoorder is. Voor velen is het bedoeld als een ruik doods ten dode.

Ik meende trouwens dat de regels van dit forum dikteerden dat er met eerbied over ambtsdragers gesproken werd. Hetwelk in zou houden, dat predikanten met Ds. genoteerd zouden worden....

Dat zie ik vooral in dit onderwerp niet gebeuren...
Oude-Waarheid

Bericht door Oude-Waarheid »

Joannah schreef:Alle dominees, al dan niet met aspergeR, ten spijt, staat de volgende tekst ook in jullie bijbel?
Johannes 6:37
"Wie tot Mij komt, zal Ik geenszins uitwerpen."
Wat een discussie zeg.
Tja Joannah zo kunnen we nog wel even doorgaan toch.

Niemand kan tot Mij komen, tenzij dat de Vader, Die Mij gezonden heeft, hem trekke; en Ik zal hem opwekken ten uitersten dage.

Johannes 6:44
huisman

Bericht door huisman »

Bert Mulder schreef:
refo schreef:En of dat kan. Bij Steenblok wordt alleen op de goede aarde gezaaid.
Dr. Steenblok heeft ook altijd, uitdrukkelijk, volgehouden dat de prediking tot iedereen komt. Ook nog in zijn discussie met Ds. Verhagen... Hij spreekt echter tegen dat die prediking een aanbod van genade aan iedere hoorder is. Voor velen is het bedoeld als een ruik doods ten dode.

Ik meende trouwens dat de regels van dit forum dikteerden dat er met eerbied over ambtsdragers gesproken werd. Hetwelk in zou houden, dat predikanten met Ds. genoteerd zouden worden....

Dat zie ik vooral in dit onderwerp niet gebeuren...
Iedereen spreekt ook over Calvijn, Luther, Boston zonder hun ambtelijke titels te vermelden ,dus in principe ambtelijke titels vermelden maar mild zijn als het een keer vergeten wordt ;)
Ja en als de prediking tot allen komt in het zaaien van het zaad, zaaide Dr,Ds C. Steenblok dan tweeërlei zaad ? De uitwerking is toch voor de HEERE voor ons is de opdracht predik het Evangelie aan alle creaturen.
Erasmiaan

Bericht door Erasmiaan »

huisman schreef:
Erasmiaan schreef:Huisman, door Wilhelm wordt gezegd dat tegenstanders standpunten bewust verdraaien. Ik vrees dat jij je daar nu ook schuldig aan maakt. Dr. Steenblok heeft nooit gezegd dat de prediking niet tot iedereen komt. Volgens hem komt het aanbod van genade niet tot iedereen. Met de gelijkenis van de zaaier kun je dus dr. Steenbloks leer niet weerleggen.
Lees nu eens zonder welk dogma ook eenvoudig de gelijkenis van de zaaier en de uitwerking daarvan. Het is telkens hetzefde Woord, dezelfde volle raad Gods, hetzelfde aanbod van genade. hetzelfde Evangelie. Daarom kan het door die zondaren terstond met vreugde ontvangen worden.Maar heeft het toch niet een wedergeboorte tot gevolg. Volgens Dr C Steenblok komt de wet in zijn veroordelende werking tot allen maar het Evangelie met zijn beloften alleen tot de uitverkorenen
Dat kan ik niet rijmen met deze gelijkenis en nog vele andere plaatsen in de Schrift.
Ik denk trouwens dat deze discussie al vaak op dit forum heeft plaatsgevonden en dat meeste van ons onwrikbaar op hun standpunt blijven staan. Ik weet dat ik er zelf over begonnen ben maar zou het enige zin hebben deze discussie te vervolgen?
IK lees hier niet met een dogma! Ik lees helemaal niets. Ik zeg alleen dat dr. Steenblok altijd heeft gezegd dat de prediking tot elke hoorder komt. En in de gelijkenis van de zaaier wordt het zaad vergeleken met het Woord Gods.

En ik ben helemaal geen dr. Steenblokfan, dus ik word op dit punt niet gehinderd door een dogma. Maar laten we de discussie wel zuiver voeren. En dat doe jij niet, in al je ijver. Hoezeer ik het ook met je eens ben dat het aanbod van genade tot alle hoorders komt, voor dat standpunt kun je deze gelijkenis niet tegen dr. Steenblok gebruiken.
huisman

Bericht door huisman »

Erasmiaan schreef:
huisman schreef:
IK lees hier niet met een dogma! Ik lees helemaal niets. Ik zeg alleen dat dr. Steenblok altijd heeft gezegd dat de prediking tot elke hoorder komt. En in de gelijkenis van de zaaier wordt het zaad vergeleken met het Woord Gods.

En ik ben helemaal geen dr. Steenblokfan, dus ik word op dit punt niet gehinderd door een dogma. Maar laten we de discussie wel zuiver voeren. En dat doe jij niet, in al je ijver. Hoezeer ik het ook met je eens ben dat het aanbod van genade tot alle hoorders komt, voor dat standpunt kun je deze gelijkenis niet tegen dr. Steenblok gebruiken.
Zie mijn posting hierboven, ik denk nog steeds (eigenwijsje die ik ben :huhu ) dat je de gelijkenis van de zaaier er wel op kunt toepassen als je de gelijkenis zorgvuldig leest. (Jij dan zonder dogma, ik lees de bijbel echt met de dogmatische bagage van o.a. de belijdenisgeschriften anders zou ik in de exegese verongelukken)
Afgewezen

Bericht door Afgewezen »

huisman schreef:Zie mijn posting hierboven, ik denk nog steeds (eigenwijsje die ik ben :huhu ) dat je de gelijkenis van de zaaier er wel op kunt toepassen als je de gelijkenis zorgvuldig leest. (Jij dan zonder dogma, ik lees de bijbel echt met de dogmatische bagage van o.a. de belijdenisgeschriften anders zou ik in de exegese verongelukken)
Klinkt nogal Rooms, beste huisman. Verder ben ik het wel met je eens. Als dr. Steenblok een inhoudelijk verschillende boodschap heeft voor zijn hoorders, dan betekent dit dat hij niet hetzelfde zaad gebruikt voor álle soorten grond. Overigens geldt dit niet alleen voor dr. Steenblok.
Verder ben ik eigenlijk tegen het gebruik van titels voor predikanten. Een predikant moet geen 'heer' (dominus) of 'meester' genoemd willen worden. ;)
Plaats reactie