Ik zou niet weten hoe je "en allen, die daar verre zijn, zo velen als er de Heere, onze God, toe roepen zal" anders moet begrijpen. Het betreft een opsomming met "en", waaruit duidelijk wordt dat het 3 aparte groepen betreft. De Joden als groep 1, hun nageslacht als groep 2. Ik zou niet weten, wie die "allen, die daar verre zijn, zo velen als er de Heere, onze God, toe roepen zal", groep 3, anders moet zijn dan de heidenen. Maar als je betere suggesties hebt, stel ik mijn visie graag bij.Afgewezen schreef:Bijv. dat je wat Petrus hier tegen Joden (en Jodengenoten) zegt toepast op de heidenen... Dat gaat uit van een bepaalde manier van Schriftverstaan.memento schreef:Dat ik dogmatisch vooringenomen lees (dat doet iedereen in zeker opzicht, het is alleen de vraag of je je dogmatiek laat bijstellen aan de tekst, of dat je je tekst bijstelt aan je dogmatiek) mag je best stellen. Toon maar aan, zou ik zeggen...
Maar mijn punt is: De uitleg van dr. Steenblok kan niet, omdat deze strijdig is met vs 41. En uitleggingen die strijdig zijn met de tekst zelf, vind ik kwalijk.