Nieuw boek over dr. C. Steenblok

Ander

Re: Nieuw boek over dr. C. Steenblok

Bericht door Ander »

memento schreef:[

Daarom mijn vraag om een stuk uit een preek, waar die imperatief (bekeert u!) richting de ongelovigen en het "u komt de beloften toe" voorkomt.
Nou ja, vooruit:
"Bekeert u!", zo raadt Petrus als instrument van de Geest met de andere apostelen de schuldverslagen en door hevig ontroerde gemoedsaandoening geslingerde schare daar voor hen. "Bekeert u!" Met deze woorden volgt Petrus hier op de Pinksterdag de aloude wijze van prediken, die ook de profeten van de Oude Dag volgden. Eerst hielden ze Jacob zijn zonden en Israël zijn overtredingen getrouw voor, om dan vervolgens op te roepen tot waarachtige wederkeer tot God met hartgrondige belijdenis van hun zonden. Zo had ook Johannes de Doper gepreekt en niet minder de Heere Jezus zelf. Hij had hun Zijn voorbeeld nagelaten, waarvan de Heilige Geest Zich dan nu ook bedient door hun dienst. (de roepstem tot bekering, pag. 102)
pierre27

Bericht door pierre27 »

Nog maar een citaatje van dr S, meer ter info

Volk van God, dat weten mag in wie u geloofd hebt! De Heere heeft Zich Zijn volk
geformeerd, opdat Zijn Geest als de Geest van Christus in hen als in een geestelijke
tempel zou wonen. De Heere wone rijkelijk in u en geve u veel de dierbare aankleving
van uw ziel aan uw lieve Koning in zalige geloofsgemeenschap. En het zal altijd maar
zo zijn en steeds meer worden in zalige bewondering:
Niets uit ons, maar 't al uit Hem.
Zo komt men in Jeruzalem.
Het zal maar zijn en blijven voor al Gods lievelingen: Op dezen zal Ik nederzien, op
de arme en verslagene van geest en die voor Mijn Woord beeft, zegt de Heere der
heirscharen. En zo zal de hemel alleen gevuld worden met zielen, die alles aan de
Heere Jezus te danken hebben. “En het zal de Heere wezen tot een naam van lof en
prijs en eer en tot een eeuwig teken dat niet uitgeroeid zal worden. ” Amen.
Zalig is de mens, welken de Heere de zonden niet toerekent.
Afgewezen

Bericht door Afgewezen »

pierre27 schreef:
Afgewezen schreef:
pierre27 schreef:Het zegt niet anders, dan dat de Heere bekend maakt, dat allen, die in de door Hemzelf voorgeschreven weg van waar¬achtige bekering en geloof komen de zaligheid zullen ontvangen en dat het hem aangenaam is, dat iemand komt. En Hij belooft ook allen, die alzo komen de rust der ziel en het eeuwige leven.
Ja, behalve de eerste vier woorden. ;)
Aha, nou dat is wat dr S van ds Kersten citeerd
Ja, dat staat in de DL. :hum
Afgewezen

Bericht door Afgewezen »

pierre27 schreef:Nog maar een citaatje van dr S, meer ter info

Volk van God, dat weten mag in wie u geloofd hebt! De Heere heeft Zich Zijn volk
geformeerd, opdat Zijn Geest als de Geest van Christus in hen als in een geestelijke
tempel zou wonen. De Heere wone rijkelijk in u en geve u veel de dierbare aankleving
van uw ziel aan uw lieve Koning in zalige geloofsgemeenschap. En het zal altijd maar
Het zal maar zijn en blijven voor al Gods lievelingen: Op dezen zal Ik nederzien, op
heirscharen. En zo zal de hemel alleen gevuld worden met zielen, die alles aan de
Heere Jezus te danken hebben. “En het zal de Heere wezen tot een naam van lof en
Ja, hierin onderscheidt dr. S. zich niet van andere bevindelijk-gereformeerde predikanten.
pierre27

Bericht door pierre27 »

Afgewezen schreef:

Ja, hierin onderscheidt dr. S. zich niet van andere bevindelijk-gereformeerde predikanten.

Juist, loopt het alleen nog het verschil in opvatten van het woordje aanbieden.
Afgewezen

Bericht door Afgewezen »

pierre27 schreef:
Afgewezen schreef:

Juist, loopt het alleen nog het verschil in opvatten van het woordje aanbieden.
Nee, zo simpel is het niet. Ik heb het al gehad over de 'dragende' gedachte van een preek. Die is belangrijk, maar die is uit één zo'n fragment niet te halen.
refo

Bericht door refo »

Dit is niet 'toepassing'. Dit is beschrijven van een waarheid: Gods volk komt in de hemel.
Er is toch niemand die meent dat het niet goed zal aflopen met het volk van God?

De tweede zin is tekenend: '....de Heere heeft Zich Zijn volk geformeerd....' Op die manier wordt Evangelie alleen maar een soort boodschap die elke verkorene nu eenmaal gehoord moet hebben, terwijl en passant de niet-verkorenen hem ook mogen horen. Maar zó is het niet.
De Heere heeft Zich niet een volk geformeerd. De Heere heeft de mens geformeerd. Die is van Hem afgevallen. Daarom was er een verlossingswerk nodig.
Dat bij één en ander ook nog 'verkiezing' een rol speelt is een theologische waarheid, die we niet overboord moeten gooien. Ga je evenwel de hele prediking laten beheersen vanuit een verkiezingsidee (er is een volk dat) dan verdampt heel je aanbod. En verwordt de preek tot een beschrijven van gebeurtenissen. Want de mensen die het aangaat zijn al verkoren. Wat zal je ze dan nog aanbieden?
--------------
Voorts ben ik van mening dat portretten van oudvaders, reformatoren en andere theologen niet zouden moeten worden toegestaan als avatar.
memento

Bericht door memento »

Ander schreef:

Daarom mijn vraag om een stuk uit een preek, waar die imperatief (bekeert u!) richting de ongelovigen en het "u komt de beloften toe" voorkomt.
Nou ja, vooruit:
"Bekeert u!", zo raadt Petrus als instrument van de Geest met de andere apostelen de schuldverslagen en door hevig ontroerde gemoedsaandoening geslingerde schare daar voor hen. "Bekeert u!" Met deze woorden volgt Petrus hier op de Pinksterdag de aloude wijze van prediken, die ook de profeten van de Oude Dag volgden. Eerst hielden ze Jacob zijn zonden en Israël zijn overtredingen getrouw voor, om dan vervolgens op te roepen tot waarachtige wederkeer tot God met hartgrondige belijdenis van hun zonden. Zo had ook Johannes de Doper gepreekt en niet minder de Heere Jezus zelf. Hij had hun Zijn voorbeeld nagelaten, waarvan de Heilige Geest Zich dan nu ook bedient door hun dienst. (de roepstem tot bekering, pag. 102)
Awel, dat is mooi! Het word wél genoemd. Zelf zou ik het wat meer op de gemeente toegepast zien, maar dat dit voorkomt is al prachtig gereformeerd! (Is het echt een preek van Steenblok?)

Heb ik zeker overheen gelezen, toen ik Steenbloks preken las (of gewoon weer vergeten).

En als we toch bezig zijn met mooie citaten, kan je ons dan ook nog verrassen met een citaat waarin Steenblok het "u komt de belofte toe" laat functioneren in zijn preek?
huisman

Bericht door huisman »

Afgewezen schreef:
memento schreef:Juist een concrete casus kan helder krijgen hoe de dogmatiek functioneerde in de praktijk. Mijn stelling is namelijk dat het zodanig functioneerde bij Steenblok, dat zijn dogmatiek bóven de Schrift stond. Waardoor imperatieven en belofte-toezeggingen (zeker als het gaat richting onbekeerden) niet voorkomen in zijn prediking, ook al komen ze wel voor in zijn tekst.
Hm, het omgekeerde zie je ook. Predikanten die zeggen het aanbod te onderschrijven en absoluut niet aanbiedend preken.
memento schreef:Je conclusie deel ik. Met Steenbloks theologie kom je ernstig in de knoei met Schrift en belijdenis. Je ziet dat aanbod-ontkenners in het buitenland dit oplossen via hun verbondsvisie.
Ik denk dat het boek van Fisher/De Erskines, in het hoofdstuk van het verbond der genade, een prima oplossing geeft: géén ruime verbondsopvatting, wél een ruime verbondsbediening.
Ja natuurlijk daarom heeft volgens mij de verbondsvisie niet zoveel invloed op de "aanbod" discussie. In de engelse en schotse kerk is de tweeverbondenvisie altijd leidend geweest (tot in de Westminster confessie toe) toch is er bijna nergens zo'n ruim aanbod gepredikt.
Als je leest hoe de Erskines Jesaja 55: 1-11 uitleggen.Nl. dat die dorstigen niet dorsten naar de gerchtigheid maar naar de zonde , Dit blijkt volgens de Erskines uit vs2 dat zij geld uitwegen voor wat geen brood is en niet verzadigen kan.
Ik weet niet of Dr C. Steenblok hier een preek over gehouden heeft maar dan zal het toch meer in de trant zijn van zijn dogmatiek eerst dorst naar de gerechtigheid en dan pas het aanbod "Kom".
1 ¶ O alle gij dorstigen! komt tot de wateren, en gij, die geen geld hebt, komt, koopt en eet, ja komt , koopt zonder geld, en zonder prijs, wijn en melk!
2 Waarom weegt gijlieden geld uit voor hetgeen geen brood is, en uw arbeid voor hetgeen niet verzadigen kan? Hoort aandachtiglijk naar Mij, en eet het goede, en laat uw ziel in vettigheid zich verlustigen.
3 Neigt uw oor, en komt tot Mij, hoort en uw ziel zal leven; want Ik zal met u een eeuwig verbond maken, en u geven de gewisse weldadigheden van David .
4 Ziet, Ik heb hem tot een getuige der volken gegeven, een vorst en gebieder der volken.
5 Ziet, gij zult een volk roepen, dat gij niet kendet, en het volk, dat u niet kende, zal tot u lopen, om des HEEREN uws Gods wil, en om des Heiligen Israels wil, want Hij heeft u verheerlijkt.
6 ¶ Zoekt den HEERE, terwijl Hij te vinden is; roept Hem aan, terwijl Hij nabij is.
7 De goddeloze verlate zijn weg, en de ongerechtige man zijn gedachten; en hij bekere zich tot den HEERE, zo zal Hij Zich Zijner ontfermen, en tot onzen God, want Hij vergeeft menigvuldiglijk.
8 Want Mijn gedachten zijn niet ulieder gedachten, en uw wegen zijn niet Mijn wegen , spreekt de HEERE.
9 Want gelijk de hemelen hoger zijn dan de aarde, alzo zijn Mijn wegen hoger dan uw wegen, en Mijn gedachten dan ulieder gedachten.
10 Want gelijk de regen en de sneeuw van den hemel nederdaalt, en derwaarts niet wederkeert; maar doorvochtigt de aarde, en maakt, dat zij voortbrenge en uitspruite, en zaad geve den zaaier , en brood den eter;
11 Alzo zal Mijn woord, dat uit Mijn mond uitgaat, ook zijn, het zal niet ledig tot Mij wederkeren; maar het zal doen, hetgeen Mij behaagt, en het zal voorspoedig zijn in hetgeen, waartoe Ik het zende.
Er gaan er met twee verbonden verloren en met drie en er worden er met twee verbonden behouden en met drie. Prof. G. Wisse.
pierre27

Bericht door pierre27 »

memento schreef:
Ander schreef:

Nou ja, vooruit:
Awel, dat is mooi! Het word wél genoemd. Zelf zou ik het wat meer op de gemeente toegepast zien, maar dat dit voorkomt is al prachtig gereformeerd! (Is het echt een preek van Steenblok?)

Heb ik zeker overheen gelezen, toen ik Steenbloks preken las (of gewoon weer vergeten).

En als we toch bezig zijn met mooie citaten, kan je ons dan ook nog verrassen met een citaat waarin Steenblok het "u komt de belofte toe" laat functioneren in zijn preek?

Lijkt me meer iets om te zoeken bij predikanten/studenten in de linkerflank van de gezindte.
memento

Bericht door memento »

pierre27 schreef:
memento schreef:
Ander schreef:

Nou ja, vooruit:

Lijkt me meer iets om te zoeken bij de linkerflank van gezindte...daar is vaker alles voor iedereen
Een wat rare reactie, omdat niemand het hier had over "alles voor iedereen"...

Maar je bedoelt hiermee te zeggen dat in de rechterflank het "want u komt de belofte toe" (zoals in de tekst staat) niet gepreekt hoeft te worden? Het staat in de tekst, dus de vraag: "Hoe laat dr. Steenblok dit functioneren in zijn preek" is zeer terecht, toch? Ander heeft ons al weten te verrassen met een mooi citaat waarin het imperatief functioneert, dus wie weet komt er nog een prachtig citaat waarin het "want u komt de belofte toe" ook heel gereformeerd functioneert.
pierre27

Bericht door pierre27 »

Ok, hebt gelijk, inderdaad iets kortzichtige reactie.
Helaas reageerde ik zo omdat ik ervan uitging dat dr C Steenblok hoe dan ook geen goed kan doen.

Nietemin zal het met mijn GG in Ned wortels te maken hebben dat ik zo reageer. Nietemin vind ik de scholastische redeneer methode wel prettig, ben boek aan het lezen over de Nadere Reformatie en bijv. Voetius kan er ook wat van...
Laatst gewijzigd door pierre27 op 07 mei 2010, 16:04, 1 keer totaal gewijzigd.
huisman

Bericht door huisman »

pierre27 schreef:Ok, hebt gelijk, inderdaad iets kortzichtige reactie.
Helaas reageerde ik zo omdat ik ervan uitging dat dr S hoe dan ook verdacht blijft.
Als je Dr S schrijft dan lijkt het idd een verdachte ;) Maar ik zie Dr C Steenblok niet als verdachte maar als theoloog met theologische opvattingen die de mijne niet zijn. Ik lees net iets over de Westminster Synode 1643-1649. en ik citeer
Men kende ook wel zijn eigen beperktheid, doordat men toegaf te spreken over concepties,opvattingen dus, manier van voorstelling,die ook andres zou kunnen uitpakken.Kort werd het door Mr Goodwin op 23 oktober 1645 samengevat midden in de besprekingen: "Christus stierf niet voor stellingen maar voor personen"
Kijk deze nuance zijn wij in ons driftige Nederland wat kwijtgeraakt.
Er gaan er met twee verbonden verloren en met drie en er worden er met twee verbonden behouden en met drie. Prof. G. Wisse.
Ander

Bericht door Ander »

Memento, je verleidt me. Al ben ik het met Pierre wel een beetje eens: hoe dan ook, dr. Steenblok kan geen goed doen, lijkt wel.

Hier komt nog een citaat m.b.t. de woorden: 'want u komt de belofte toe'.
Maar o, wat is er dan toch een dringende noodzaak voor een mens, om bekeerd te worden. En wat predikt die dringende noodzaak van de waarachtige bekering, ook weer de diepte van de val en de bondsbreuk in het paradijs. Wat is het toch totaal onmogelijk aan 's mensen kant, dat het ooit nog terecht zal komen. En gelukkig als alle valse grond en bedeksel der schande eens voor de mens wegvalt en het eens recht onmogelijk mag worden aan die zijde. Want dan is de Heere Zelf de enige grond der zaligheid geworden voor de ziel.
Wat heeft ook èlk woord van deze zo kostelijke belofte zijn zin en betekenis. Het woordje want wil zeggen: nu gij in deze ware zielsovertuiging van uw dodelijke onwaardigheid en totaal bederf gebracht zijt door Gods dierbare genade, nù is er hoop voor u. Want voor zulken is raad bij de Heere. Voor dezen is het al eeuwen geleden, ja, van eeuwigheid af, al voorzien geworden. Voor hen is in het paradijs de moederbelofte van het Vrouwenzaad gegeven. En aan Abraham is het nader bevestigd geworden. Want u, zegt zoveel zoveel als: u, die daar nu zo verlegen en verslagen, gebroken vanwege uw overtredingen tegen de Heere, u, die daar met smart in uw hart staat te smeken om uitkomst en die het zelf niet meer weet. U komt de belofte toe. Voor u is de belofte en aan u wordt ze gedaan. Eeen belofte, immers, wordt gedaan aan iemand, die een gemis omdraagt. Zo gebroken en verslagen, missen ze God en missen ze alles. Tot hen nu komt die belofte. En de belofte is de toezegging van een goed, van een geestelijke zaak ter wegneming van het drukkende kwaad. Wat zal dat hier zijn? Wel dit: dat er hulpe besteld is bij een sterke Held; dat er leven is voor de doden; dat er ontkoming is voor de omkomenden; dat er genade is voor genadelozen, die erkennen moegen door genade, dat zij het eeuwig verderf toch zo duizendvoudig hebben verdiend. Zo wordt de neergebogen, schuldverslagen schare nader onderwezen in de weg der godzaligheid. (de roepstem tot bekering, pag. 106)
pierre27

Bericht door pierre27 »

huisman schreef:
pierre27 schreef:Ok, hebt gelijk, inderdaad iets kortzichtige reactie.
Helaas reageerde ik zo omdat ik ervan uitging dat dr S hoe dan ook verdacht blijft.
Als je Dr S schrijft dan lijkt het idd een verdachte ;) Maar ik zie Dr C Steenblok niet als verdachte maar als theoloog met theologische opvattingen die de mijne niet zijn. Ik lees net iets over de Westminster Synode 1643-1649. en ik citeer
Men kende ook wel zijn eigen beperktheid, doordat men toegaf te spreken over concepties,opvattingen dus, manier van voorstelling,die ook andres zou kunnen uitpakken.Kort werd het door Mr Goodwin op 23 oktober 1645 samengevat midden in de besprekingen: "Christus stierf niet voor stellingen maar voor personen"
Kijk deze nuance zijn wij in ons driftige Nederland wat kwijtgeraakt.

Helder, maar daar doen jij en ik ook hard aan mee...
Plaats reactie