De gansche dag in t zwart

Gebruikersavatar
Bert Mulder
Berichten: 9087
Lid geworden op: 28 aug 2006, 22:07
Locatie: Grace URC Leduc Alberta Canada
Contacteer:

Re: De gansche dag in t zwart

Bericht door Bert Mulder »

albion schreef:Hij werd niet door zijn geweten aangeklaagd maar door Gods Woord (hij noemde ook de tekst erbij). En een dominee blijft ten alle tijden dominee daarom is het ook zo een verantwoordelijk ambt. (in gelaat, gewaad en daad ;) ) dus vriendelijk, geen aanstoot geven en gedrag.
welke tekst was dat dan?
Mijn enige troost is, dat ik niet mijn, maar Jezus Christus eigen ben, Die voor mijn zonden betaald heeft, en zo bewaart, dat alles tot mijn zaligheid dienen moet; waarom Hij mij ook door Zijn Heilige Geest van eeuwig leven verzekert, en Hem voortaan te leven van harte willig en bereid maakt.
Gebruikersavatar
Marnix
Berichten: 13464
Lid geworden op: 21 jul 2005, 13:18
Locatie: Hilversum

Re: De gansche dag in t zwart

Bericht door Marnix »

Inderdaad. Daar ben ik ook heel benieuwd naar. Bij mijn weten staat er in de Bijbel niet zo'n opdracht voor ons. (en als het er wel staat geldt het ons allen, niet alleen mensen vroeger)

(gaat dat over de Israelieten die maar voor 1 dag manna mochten verzamelen en alleen voor de sabbat 2?)
Do not waste time bothering whether you ‘love’ your neighbor; act as if you did. As soon as we do this we find one of the great secrets. When you are behaving as if you loved someone, you will presently come to love him."
Gebruikersavatar
vlinder
Berichten: 5474
Lid geworden op: 22 nov 2004, 18:19

Re: De gansche dag in t zwart

Bericht door vlinder »

Tiberius schreef:
henriët schreef:
Tiberius schreef:
Bonny schreef: Waarom eigenlijk niet? Had die ds daar een Bijbelse onderbouwing voor?
Dat is niet zo moeilijk: zes dagen zult gij arbeiden.
Maar hoe gaan die ds er dan mee om dat de Heere Jezus ook rustte?
14 dagen achter elkaar?
Nee 40. Bidden en vasten en Hij was op een berg. Waarschijnlijk zal Hij best wel eens om zich heen gekeken hebben vanaf de berg. ;)
Een lepel vol vriendelijkheid helpt de ander om de waarheid te slikken.
albion
Berichten: 7514
Lid geworden op: 27 dec 2007, 18:23
Locatie: ergens in nederland

Re: De gansche dag in t zwart

Bericht door albion »

vlinder schreef:
Tiberius schreef:
henriët schreef:
Tiberius schreef: Dat is niet zo moeilijk: zes dagen zult gij arbeiden.
Maar hoe gaan die ds er dan mee om dat de Heere Jezus ook rustte?
14 dagen achter elkaar?
Nee 40. Bidden en vasten en Hij was op een berg. Waarschijnlijk zal Hij best wel eens om zich heen gekeken hebben vanaf de berg. ;)
Bidden en vasten. Ja, dan zal ik maar naar Mekka reizen die doen dat ook als ze op reis gaan naar het buitenland. Ik ben nog geen vakantiegangers tegen gekomen die dat deden, eerder het tegendeel als ik zo eens rondkijk.

En ja ik denk dat de laatste zin wel onder inlegkunde mag vallen :hum
De halve waarheid is funester dan de onjuistheid (E. von Feuchtersieben)
Gebruikersavatar
henriët
Berichten: 12915
Lid geworden op: 30 mar 2007, 17:54

Re: De gansche dag in t zwart

Bericht door henriët »

-DIA- schreef:
helma schreef:
henriët schreef:
huisman schreef: Ja vakantie, er is in het RD eens een artikel veschenen waarin een predikant zegt dat je helemaal niet op vakantie mag gaan. Zeker als predikant niet (wel makkelijk ,hoef je je ook niet druk te maken wat voor kleren je aantrekt :huhu )
goeiemikkie zeg.
arme vrouw en kinderen..
:fi
die mogen toch wel? :hum
Jawel, maar er zijn altijd mensen die denken dat je wat tekort komt als je aan pricipes wilt vasthouden.
Straks wordt er ons door de dictatuur van de meerderheid nog verplicht opgelegd dat we op vakantie MOETEN gaan,
anders zouden we schromelijk veel tekort komen....
Waar blijven in deze de Clara Wichmannen die de thuisblijvers eens goed aanpakken?
Of moeten ze dit nog eerst ontdekken? Tja... :quoi
Ja sorry hoor, maar je laat een dsvrouw toch niet alleen met de kids op vakantie gaan. Weet je hoe gigantisch druk een dominee het heeft, en hoe heerlijk het is dat ze een aantal dagen eens even lekker als gezin bij elkaar zijn!
En zoals Helma aangaf, ook dan blijft hij dominee. Extra studietijd enz.
Een vriendelijk woord hoeft niet veel tijd te kosten maar de echo ervan duurt eindeloos....
Gebruikersavatar
BJD
Berichten: 2464
Lid geworden op: 29 jun 2006, 21:37

Re: De gansche dag in t zwart

Bericht door BJD »

henriët schreef:
-DIA- schreef:
helma schreef:
henriët schreef: ]

goeiemikkie zeg.
arme vrouw en kinderen..
:fi
die mogen toch wel? :hum
Jawel, maar er zijn altijd mensen die denken dat je wat tekort komt als je aan pricipes wilt vasthouden.
Straks wordt er ons door de dictatuur van de meerderheid nog verplicht opgelegd dat we op vakantie MOETEN gaan,
anders zouden we schromelijk veel tekort komen....
Waar blijven in deze de Clara Wichmannen die de thuisblijvers eens goed aanpakken?
Of moeten ze dit nog eerst ontdekken? Tja... :quoi
Ja sorry hoor, maar je laat een dsvrouw toch niet alleen met de kids op vakantie gaan. Weet je hoe gigantisch druk een dominee het heeft, en hoe heerlijk het is dat ze een aantal dagen eens even lekker als gezin bij elkaar zijn!
En zoals Helma aangaf, ook dan blijft hij dominee. Extra studietijd enz.
Ik vind het al vreemd dat als ze op vakantie gaan ze zonodig in die gemeente moeten gaan preken.. moet je je nog gaan voorbereiden enzv....
Gebruikersavatar
memento
Berichten: 11339
Lid geworden op: 29 dec 2001, 11:42

Re: De gansche dag in t zwart

Bericht door memento »

BJD schreef:Ik vind het al vreemd dat als ze op vakantie gaan ze zonodig in die gemeente moeten gaan preken.. moet je je nog gaan voorbereiden enzv....
Is ook vreemd. Het is ook voor een ds. wel eens goed, om gewoon weer eens te luisteren naar een preek...
Gebruikersavatar
Orchidee
Berichten: 10450
Lid geworden op: 30 dec 2009, 15:06
Locatie: Naast de buren

Re: De gansche dag in t zwart

Bericht door Orchidee »

huisman schreef:
Ja vakantie, er is in het RD eens een artikel veschenen waarin een predikant zegt dat je helemaal niet op vakantie mag gaan. Zeker als predikant niet (wel makkelijk ,hoef je je ook niet druk te maken wat voor kleren je aantrekt :huhu )
Ik heb een predikant gekend, die dat ook altijd zei, daarom mocht een vriendin van mij eigenlijk niet met mij op vakantie, want de ds had het gezegd en een stukje in de kerkbode geschreven...
Alles goed en wel, maar die goede man ging zelf wel ieder jaar 6 weken naar Canada, en 6 weken naar Zuid- Afrika, om pastorale arbeid te verrichten...
Geloof je nou zelf dat hij niet de mooie landen en streken bekeken en bezocht heb :hum
Ik ben nog nooit in zulke continenten gewest, en zal er hoogst waarschijnlijk ook nooit komen...
Dat geeft niet maar leg de mensen niet iets in hun geweten op...zoals je mag niet op vakantie gaan...
Stil mijn ziel wees stil, en wees niet bang voor de onzekerheid van morgen. God omgeeft je steeds, Hij is erbij, in je beproevingen en zorgen!
Gebruikersavatar
Gijs83
Berichten: 7035
Lid geworden op: 04 feb 2008, 17:12
Locatie: vlakbij een kerk

Re: De gansche dag in t zwart

Bericht door Gijs83 »

BJD schreef:
huisman schreef:DIA schreef
Het gaat hier niet zonder meer om een uniform, toch?
Een dienaar des Woords moet toch herkenbaar zijn dacht ik.
Was ook Elia en Johannes de Doper niet aan hun gewaad te kennen?
Hier ben ik het wel mee eens (draag zelf natuurlijk zo,n gevlekt pakje :garde ) De herkenbaarheid van een predikant was vroeger vanzelfsprekend, nu worden Ziekenhuizen en zorgcentra overspoeld met mannetjes en vrouwtjes in vrijetijdskleding die dan predikant blijken te zijn.
Kortom ik ben een groot voorstander van een predikant in een zwart pak vanwege de herkenbaarheid (niet vanwege Bijbelse opdracht anders moesten ze mischien wel met een kemelharenmantel lopen)
Tuurlijk, als die een taak heeft in bv z'huis.. houdt dat zwarte pak maar aan..
Maar ze houden hem ook aan als ze effe willen voetballen met hun kinderen...
Dat laatste kan toch best...
Gebruikersavatar
Gijs83
Berichten: 7035
Lid geworden op: 04 feb 2008, 17:12
Locatie: vlakbij een kerk

Re: De gansche dag in t zwart

Bericht door Gijs83 »

memento schreef:
Mister schreef:
-DIA- schreef:Dat snap ik wel, maar ik doelde op iets wat nog dieper ligt, namelijk het tere... Ds. Bregman vertelde eens dat hij één keer in zijn leven op zondag naar de brievenbus in de tuin was gelopen. En meteen volgde zijn zoon... Dat trof hem zo diep, dat hij nooit meer op zondag de tuin in durfde te lopen, uit vrees dat het navolgende geslacht het minder nauw zou nemen, en dan was dat zijn schuld! En als ik daarop terug zie, dan denk ik: wat kan er nu al niet bij door, wat vroeger ondenkbaar was? Dan zwijgen we maar helemaal van voetballen.
Op zich is voetballen geen zonde, dat zeg ik wel meteen, maar het kan zo makkelijk verder gaan als we er mee beginnen.
Misschien is het beter den ganschen dag op een stoel te zitten dan. :bobo :livre
De hele dag in een stoel zitten, levert dikke buiken op, wat weer ongezond is. Dat doet geen recht aan de Bijbelse opdracht om ook ons lichaam goed te verzorgen.
Sommige dominees worden door de pastorale bezoeken juist erg dik. DIA en ook Hendrikus zullen dat weten: bv.Ds.Bregman. "Hij was graag bij zijn schaapjes"
Gebruikersavatar
Orchidee
Berichten: 10450
Lid geworden op: 30 dec 2009, 15:06
Locatie: Naast de buren

Re: De gansche dag in t zwart

Bericht door Orchidee »

Gijs83 schreef:
BJD schreef:
huisman schreef:DIA schreef
Het gaat hier niet zonder meer om een uniform, toch?
Een dienaar des Woords moet toch herkenbaar zijn dacht ik.
Was ook Elia en Johannes de Doper niet aan hun gewaad te kennen?
Hier ben ik het wel mee eens (draag zelf natuurlijk zo,n gevlekt pakje :garde ) De herkenbaarheid van een predikant was vroeger vanzelfsprekend, nu worden Ziekenhuizen en zorgcentra overspoeld met mannetjes en vrouwtjes in vrijetijdskleding die dan predikant blijken te zijn.
Kortom ik ben een groot voorstander van een predikant in een zwart pak vanwege de herkenbaarheid (niet vanwege Bijbelse opdracht anders moesten ze mischien wel met een kemelharenmantel lopen)
Tuurlijk, als die een taak heeft in bv z'huis.. houdt dat zwarte pak maar aan..
Maar ze houden hem ook aan als ze effe willen voetballen met hun kinderen...
Dat laatste kan toch best...
Nou sorry hoor, maar ik was blij dat de ds, waartegen mijn dochters van de zomer volleybalden, sportkleren aanhad,zoals iedereen op het veld, en als hij met zijn gezin aan het wandelen was ook een normale broek met een ruitjesoverhemd aan had...
Stil mijn ziel wees stil, en wees niet bang voor de onzekerheid van morgen. God omgeeft je steeds, Hij is erbij, in je beproevingen en zorgen!
Gebruikersavatar
henriët
Berichten: 12915
Lid geworden op: 30 mar 2007, 17:54

Re: De gansche dag in t zwart

Bericht door henriët »

Gijs83 schreef:
memento schreef:
Mister schreef:
-DIA- schreef:Dat snap ik wel, maar ik doelde op iets wat nog dieper ligt, namelijk het tere... Ds. Bregman vertelde eens dat hij één keer in zijn leven op zondag naar de brievenbus in de tuin was gelopen. En meteen volgde zijn zoon... Dat trof hem zo diep, dat hij nooit meer op zondag de tuin in durfde te lopen, uit vrees dat het navolgende geslacht het minder nauw zou nemen, en dan was dat zijn schuld! En als ik daarop terug zie, dan denk ik: wat kan er nu al niet bij door, wat vroeger ondenkbaar was? Dan zwijgen we maar helemaal van voetballen.
Op zich is voetballen geen zonde, dat zeg ik wel meteen, maar het kan zo makkelijk verder gaan als we er mee beginnen.
Misschien is het beter den ganschen dag op een stoel te zitten dan. :bobo :livre
De hele dag in een stoel zitten, levert dikke buiken op, wat weer ongezond is. Dat doet geen recht aan de Bijbelse opdracht om ook ons lichaam goed te verzorgen.
Sommige dominees worden door de pastorale bezoeken juist erg dik. DIA en ook Hendrikus zullen dat weten: bv.Ds.Bregman. "Hij was graag bij zijn schaapjes"
*grinnek*
Gijs, je verstaat de kunst om mensen het uit te laten proesten.

Enfin aux serieux:
Die 'schaapjes' wat klinkt dat eigenlijk een beetje denigrerend.
Ik hoop echt dat ds Bregman naar zijn gemeenteleden ging om te horen of het zaad wat gestrooid was, vrucht mocht dragen. En niet om wat bij de koffie zeg maar.
Een vriendelijk woord hoeft niet veel tijd te kosten maar de echo ervan duurt eindeloos....
Gebruikersavatar
Afgewezen
Berichten: 17323
Lid geworden op: 12 mei 2005, 21:50

Re: De gansche dag in t zwart

Bericht door Afgewezen »

Ach, mijn predikant zei tegen me toen ik op bezoek kwam: "In Nigeria vragen de mensen je altijd voor het eten."
Ik antwoordde toen maar: "Dan hebt u me op de verkeerde tijd uitgenodigd."
Tja.
Gebruikersavatar
BJD
Berichten: 2464
Lid geworden op: 29 jun 2006, 21:37

Re: De gansche dag in t zwart

Bericht door BJD »

Gijs83 schreef:
BJD schreef:
huisman schreef:DIA schreef
Het gaat hier niet zonder meer om een uniform, toch?
Een dienaar des Woords moet toch herkenbaar zijn dacht ik.
Was ook Elia en Johannes de Doper niet aan hun gewaad te kennen?
Hier ben ik het wel mee eens (draag zelf natuurlijk zo,n gevlekt pakje :garde ) De herkenbaarheid van een predikant was vroeger vanzelfsprekend, nu worden Ziekenhuizen en zorgcentra overspoeld met mannetjes en vrouwtjes in vrijetijdskleding die dan predikant blijken te zijn.
Kortom ik ben een groot voorstander van een predikant in een zwart pak vanwege de herkenbaarheid (niet vanwege Bijbelse opdracht anders moesten ze mischien wel met een kemelharenmantel lopen)
Tuurlijk, als die een taak heeft in bv z'huis.. houdt dat zwarte pak maar aan..
Maar ze houden hem ook aan als ze effe willen voetballen met hun kinderen...
Dat laatste kan toch best...
Zeker. Maar je kan hem ook uitdoen en effe wat makkelijkers aantrekken.. Ik voorspel je.. speelt een stuk lekkerder.
Houden ze op de theologische school bij het vak gym ook hun pak aan?
Gebruikersavatar
Mister
Administrator
Berichten: 11432
Lid geworden op: 25 jul 2005, 12:06

Re: De gansche dag in t zwart

Bericht door Mister »

BJD schreef:Houden ze op de theologische school bij het vak gym ook hun pak aan?
Ach BJD, de lichamelijke oefening is tot weinig nut...
Gesloten