Sowieso zou het goed zijn als in de GG iemand die predikant wil worden zelf alvast de CGO opleiding E volgt (en liefst ook nog de Bijbeltalen). Dat zou de theololgische school een hoop tijd en kosten kunnen besparen. En zo'n opleiding is nooit weg, ook al word je geen predikant.Auto schreef:En daarnaast komt de student ook tot bezinning of het wel de weg is die de Heere met hem wil gaan. En dan is die 2 jaar echt niet weggegooid!Mister schreef:Natuurlijk niet. Als dat van tevoren goed gecommuniceerd is niet.Erasmiaan schreef:Ik zou dit niet verstandig vinden. Als men aan die 'bepaalde periode' deelneemt zijn er verwachtingen gewekt t.a.v. het predikambt. Ook heeft dit tijd gekost (1 jaar, 2 jaar?). Als men dan alsnog afgewezen wordt dan komt dat heel erg hard aan voor zo iemand. ....
Curatorium Gereformeerde Gemeenten (discussie)
Re: Curatorium Gereformeerde Gemeenten (discussie)
Die CGO zou m.i. ook een must zijn voor kerkenraadsleden. Zeker als ze catechisatie geven.Afgewezen schreef:Sowieso zou het goed zijn als in de GG iemand die predikant wil worden zelf alvast de CGO opleiding E volgt (en liefst ook nog de Bijbeltalen). Dat zou de theololgische school een hoop tijd en kosten kunnen besparen. En zo'n opleiding is nooit weg, ook al word je geen predikant.Auto schreef:en daarnaast komt de student ook tot bezinning of het wel de weg is die de Heere met hem wil gaan. En dan is die 2 jaar echt niet weggegooid!
helma schreef:Die CGO zou m.i. ook een must zijn voor kerkenraadsleden. Zeker als ze catechisatie geven.Afgewezen schreef:Sowieso zou het goed zijn als in de GG iemand die predikant wil worden zelf alvast de CGO opleiding E volgt (en liefst ook nog de Bijbeltalen). Dat zou de theololgische school een hoop tijd en kosten kunnen besparen. En zo'n opleiding is nooit weg, ook al word je geen predikant.Auto schreef:en daarnaast komt de student ook tot bezinning of het wel de weg is die de Heere met hem wil gaan. En dan is die 2 jaar echt niet weggegooid!

Moet er ook wel bij gezegd worden, dat de CGO (A en B) nu al goed bezocht wordt, ook door kerkenraadsleden. Voorwaar een lovenwaardig iets, want het vraagt best de nodige inspanning en studie om de stof eigen te maken...Mister schreef:helma schreef:Die CGO zou m.i. ook een must zijn voor kerkenraadsleden. Zeker als ze catechisatie geven.Afgewezen schreef:Sowieso zou het goed zijn als in de GG iemand die predikant wil worden zelf alvast de CGO opleiding E volgt (en liefst ook nog de Bijbeltalen). Dat zou de theololgische school een hoop tijd en kosten kunnen besparen. En zo'n opleiding is nooit weg, ook al word je geen predikant.Auto schreef:en daarnaast komt de student ook tot bezinning of het wel de weg is die de Heere met hem wil gaan. En dan is die 2 jaar echt niet weggegooid!
Zijspoor: ongeacht het kerkverband is het goed dat diegene die catechese geeft in ieder geval daar zelf ook studie van maakt, hetzij door 1 van de CGO-varianten, op de CHE, of georganiseerd door de Driestar in cursusvorm.
Ik heb niet veel toe te voegen aan de postings die hier gedaan zijn, wel wil ik het voorstel van Tiberius ondersteunen. Met name omdat men je dan pas echt leert kennen. Wat weet men nu toch van iemand na enkele gesprekken, of (in het geval van een curatorium) een momentopname die onder enorme spanning plaats vindt?
Tiberius schreef:Ik heb gisteren in dit topic een verbetervoorstel voor de toelatingsprocedure gedaan.
Daarin stelde ik voor om een bepaalde periode algemene theologie te studeren onder begeleiding van een commissie van toelating. Deze periode is voor iedereen toegankelijk.
Na die periode kan in overleg met die commissie gekeken worden of de student door kan voor de predikantsopleiding. Mochten er dan Bijbelse zaken zijn die niet in overeenstemming zijn met het gewichtige predikambt, dan kan men zo'n man adviseren om wat anders te gaan doen, bijvoorbeeld pastoraal werker of iets dergelijks.
Na zijn opleiding komt de eigenlijke beroeping en approbatie door een gemeente. Hieruit kan hij concluderen of hij werkelijk van God geroepen is of niet. Dat alles in overeenstemming met het hieronder geciteerde 31e artikel van de NGB.
De kracht van het Evangelie zit in de bezittelijke voornaamwoorden. (Maarten Luther, WA 101, 2, 25)
helma schreef:Die CGO zou m.i. ook een must zijn voor kerkenraadsleden. Zeker als ze catechisatie geven.Afgewezen schreef:Sowieso zou het goed zijn als in de GG iemand die predikant wil worden zelf alvast de CGO opleiding E volgt (en liefst ook nog de Bijbeltalen). Dat zou de theololgische school een hoop tijd en kosten kunnen besparen. En zo'n opleiding is nooit weg, ook al word je geen predikant.Auto schreef:en daarnaast komt de student ook tot bezinning of het wel de weg is die de Heere met hem wil gaan. En dan is die 2 jaar echt niet weggegooid!
Van harte mee eens ! Alleen vraag ik me af of de genuanceerde houding en de brede visie van de CGO docenten door alle kerkenraadsleden gewaardeerd en geaccepteerd zou worden.
daar alleen al voor zou het goed zijnWilhelm schreef:helma schreef:Die CGO zou m.i. ook een must zijn voor kerkenraadsleden. Zeker als ze catechisatie geven.Afgewezen schreef:Sowieso zou het goed zijn als in de GG iemand die predikant wil worden zelf alvast de CGO opleiding E volgt (en liefst ook nog de Bijbeltalen). Dat zou de theololgische school een hoop tijd en kosten kunnen besparen. En zo'n opleiding is nooit weg, ook al word je geen predikant.Auto schreef:en daarnaast komt de student ook tot bezinning of het wel de weg is die de Heere met hem wil gaan. En dan is die 2 jaar echt niet weggegooid!
Van harte mee eens ! Alleen vraag ik me af of de genuanceerde houding en de brede visie van de CGO docenten door alle kerkenraadsleden gewaardeerd en geaccepteerd zou worden.

Het is wel een compleet andere benadering: iedereen mag komen, en na een bepaalde periode kun je afgewezen worden als er iets niet oke is.Luther schreef:Ik heb niet veel toe te voegen aan de postings die hier gedaan zijn, wel wil ik het voorstel van Tiberius ondersteunen. Met name omdat men je dan pas echt leert kennen. Wat weet men nu toch van iemand na enkele gesprekken, of (in het geval van een curatorium) een momentopname die onder enorme spanning plaats vindt?Tiberius schreef:Ik heb gisteren in dit topic een verbetervoorstel voor de toelatingsprocedure gedaan.
Daarin stelde ik voor om een bepaalde periode algemene theologie te studeren onder begeleiding van een commissie van toelating. Deze periode is voor iedereen toegankelijk.
Na die periode kan in overleg met die commissie gekeken worden of de student door kan voor de predikantsopleiding. Mochten er dan Bijbelse zaken zijn die niet in overeenstemming zijn met het gewichtige predikambt, dan kan men zo'n man adviseren om wat anders te gaan doen, bijvoorbeeld pastoraal werker of iets dergelijks.
Na zijn opleiding komt de eigenlijke beroeping en approbatie door een gemeente. Hieruit kan hij concluderen of hij werkelijk van God geroepen is of niet. Dat alles in overeenstemming met het hieronder geciteerde 31e artikel van de NGB.
Overigens: als er Bijbelse zaken zijn die niet in overeenstemming zijn met het gewichtige predikambt, kan ik me maar moeilijk voorstellen dat de betreffende persoon wel pastoraal werker kan worden. Aan welke situaties denk je dan?
Dit kan trouwens al op de TUA studeren via Art 16 K.O. en als men na admissieexamen (curatorium) toegelaten wordt verder studeren via Art 12 K.O. (voor predikant). Dus alle GG mannenbroeders die dit de ideale weg vinden CGK worden en je aanmelden bij de TUAZita schreef:Het is wel een compleet andere benadering: iedereen mag komen, en na een bepaalde periode kun je afgewezen worden als er iets niet oke is.Luther schreef:Ik heb niet veel toe te voegen aan de postings die hier gedaan zijn, wel wil ik het voorstel van Tiberius ondersteunen. Met name omdat men je dan pas echt leert kennen. Wat weet men nu toch van iemand na enkele gesprekken, of (in het geval van een curatorium) een momentopname die onder enorme spanning plaats vindt?Tiberius schreef:Ik heb gisteren in dit topic een verbetervoorstel voor de toelatingsprocedure gedaan.
Overigens: als er Bijbelse zaken zijn die niet in overeenstemming zijn met het gewichtige predikambt, kan ik me maar moeilijk voorstellen dat de betreffende persoon wel pastoraal werker kan worden. Aan welke situaties denk je dan?

Er gaan er met twee verbonden verloren en met drie en er worden er met twee verbonden behouden en met drie. Prof. G. Wisse.
Beste huisman, je vergeet dat eerst en vooral een roeping van Godswege nodig is. En ook dat van kerkverband verwisselen niet iets is wat je zomaar even doet...huisman schreef:Dit kan trouwens al op de TUA studeren via Art 16 K.O. en als men na admissieexamen (curatorium) toegelaten wordt verder studeren via Art 12 K.O. (voor predikant). Dus alle GG mannenbroeders die dit de ideale weg vinden CGK worden en je aanmelden bij de TUAVan harte welkom.
- Bert Mulder
- Contacteer:
We moeten niet artikel 19 DKO vergeten:
Artikel 19 - Het onderhoud van hulpbehoevende studenten. Editie(s) 1907
De gemeenten zullen arbeiden dat er studenten in de theologie zijn, die door haar (ex bonis publicis) onderhouden worden.
Dat gaat voor enige roeping tot het predikambt uit.
Artikel 19 - Het onderhoud van hulpbehoevende studenten. Editie(s) 1907
De gemeenten zullen arbeiden dat er studenten in de theologie zijn, die door haar (ex bonis publicis) onderhouden worden.
Dat gaat voor enige roeping tot het predikambt uit.
Mijn enige troost is, dat ik niet mijn, maar Jezus Christus eigen ben, Die voor mijn zonden betaald heeft, en zo bewaart, dat alles tot mijn zaligheid dienen moet; waarom Hij mij ook door Zijn Heilige Geest van eeuwig leven verzekert, en Hem voortaan te leven van harte willig en bereid maakt.
memento schreef:Beste huisman, je vergeet dat eerst en vooral een roeping van Godswege nodig is. En ook dat van kerkverband verwisselen niet iets is wat je zomaar even doet...huisman schreef:Dit kan trouwens al op de TUA studeren via Art 16 K.O. en als men na admissieexamen (curatorium) toegelaten wordt verder studeren via Art 12 K.O. (voor predikant). Dus alle GG mannenbroeders die dit de ideale weg vinden CGK worden en je aanmelden bij de TUAVan harte welkom.
Je hebt natuurlijk gelijk ..was ook niet serieus bedoeld, maar de wijze van theologie studeren in Apeldoorn komt toch dichtbij het voorstel van Tiberius.
Er gaan er met twee verbonden verloren en met drie en er worden er met twee verbonden behouden en met drie. Prof. G. Wisse.
- Bert Mulder
- Contacteer:
Welke kerkorde citeer je trouwens?huisman schreef: Dit kan trouwens al op de TUA studeren via Art 16 K.O. en als men na admissieexamen (curatorium) toegelaten wordt verder studeren via Art 12 K.O. (voor predikant). Dus alle GG mannenbroeders die dit de ideale weg vinden CGK worden en je aanmelden bij de TUAVan harte welkom.
Mijn enige troost is, dat ik niet mijn, maar Jezus Christus eigen ben, Die voor mijn zonden betaald heeft, en zo bewaart, dat alles tot mijn zaligheid dienen moet; waarom Hij mij ook door Zijn Heilige Geest van eeuwig leven verzekert, en Hem voortaan te leven van harte willig en bereid maakt.
De K.O. van de CGK.Bert Mulder schreef:Welke kerkorde citeer je trouwens?huisman schreef: Dit kan trouwens al op de TUA studeren via Art 16 K.O. en als men na admissieexamen (curatorium) toegelaten wordt verder studeren via Art 12 K.O. (voor predikant). Dus alle GG mannenbroeders die dit de ideale weg vinden CGK worden en je aanmelden bij de TUAVan harte welkom.