Gefaseerd.Mister schreef:Maar wel selecteren aan de poort?Tiberius schreef:Ik denk dat die nietige en zondige mensen zeker wel mogen oordelen. Zeker als het om zo'n gewichtig ambt als predikant gaat.
Maar de maatstaven dienen Bijbels te zijn en Bijbels te verantwoorden zijn; vooral in de pastorale brieven staan veel kenmerken waaraan een ambtsdrager moet voldoen. Als iemands weg niet op Gods Woord gebouwd is, zal het geen dageraad hebben.
Ik heb gisteren in dit topic een verbetervoorstel voor de toelatingsprocedure gedaan.
Daarin stelde ik voor om een bepaalde periode algemene theologie te studeren onder begeleiding van een commissie van toelating. Deze periode is voor iedereen toegankelijk.
Na die periode kan in overleg met die commissie gekeken worden of de student door kan voor de predikantsopleiding. Mochten er dan Bijbelse zaken zijn die niet in overeenstemming zijn met het gewichtige predikambt, dan kan men zo'n man adviseren om wat anders te gaan doen, bijvoorbeeld pastoraal werker of iets dergelijks.
Na zijn opleiding komt de eigenlijke beroeping en approbatie door een gemeente. Hieruit kan hij concluderen of hij werkelijk van God geroepen is of niet. Dat alles in overeenstemming met het hieronder geciteerde 31e artikel van de NGB.