Nieuw boek over dr. C. Steenblok

Ander

Re: Nieuw boek over dr. C. Steenblok

Bericht door Ander »

Mister schreef:
Ander schreef:
Mister schreef:
Ander schreef: Je zegt het goed: de wetenschap. Daar is in dit topic geen sprake van. Er is alleen een meneer Rouwendal geweest, leek op het gebied van autistische stoornissen, die ons in een boekje deelgenoot maakt van zijn denkrichting.
Op de één of andere manier klinkt dit niet echt aardig...
Grut, ik schrijf niet iets op om aardig te doen. Ik schrijf op wat ik denk. Aardig of niet. :hum
Daarom hoef je meneer Rouwendal nog niet gelijk 'weg te zetten' door hem te betitelen met 'een meneer' én 'leek' én het feit dat hij een 'boekje' schrijft. Het is overigens 160 bladzijden.
Ik probeerde alleen maar weer te geven dat hier inmiddels bijna uitgegaan wordt van het feit dat dr. Steenblok leed aan het syndroom van Asperge terwijl dr. Rouwendal als leek op dit gebied dit alleen maar heel voorzichtig oppert. Mijn excuus als dat niet aardig overgekomen is. Dat was geenszins de bedoeling.
Wilhelm

Bericht door Wilhelm »

Hendrikus schreef:
Wilhelm schreef:Onderschat de invloed van vd Zwaag niet op het kerkverband. Ondanks de synodale veroordeling van het boek heeft het velen predikanten aangezet tot studie en doordenking van deze zaken en dat is bij velen in de prediking te merken.
Daar kopen de mensen die mede dankzij de verwikkelingen rond het boek en de appèlzaak het kerkverband hebben verlaten, vrijwillig of gedwongen door discutabele tuchtmaatregelen, natuurlijk niks meer voor.
En of het er velen zijn, die predikanten die mede dankzij Van der Zwaag zijn gaan studeren, nadenken en uiteindelijk anders zijn gaan preken? Ik help het je hopen. Wat ik ervan meekrijg is dat in deze regio geenszins aan de orde. Eerder het tegendeel, dat ze alleen maar opschuiven richting GGiN.
Er zijn idd in sommigen gemeenten dingen gebeurd die heel vervelend zijn voor de betrokkenen, maar dat heeft met de invloed verder niets te maken. Wel ben ik bang dat je gelijk hebt dat de vleugels binnen de GG steeds scherper worden afgetekend. Niet direct door een "verlinksing" van een deel vd GG, maar meer door een "verrechtsing" van een klein deel van de gemeenten waarbij er zelfs een geografisch grens zichtbaar lijkt te worden.
Mister
Administrator

Bericht door Mister »

Ander schreef:Ik probeerde alleen maar weer te geven dat hier inmiddels bijna uitgegaan wordt van het feit dat dr. Steenblok leed aan het syndroom van Asperge terwijl dr. Rouwendal als leek op dit gebied dit alleen maar heel voorzichtig oppert. Mijn excuus als dat niet aardig overgekomen is. Dat was geenszins de bedoeling.
Excuus aanvaard. :)
Ik heb hier al een en ander maal benadrukt dat we ten hoogste kunnen zeggen het alleen maar waarschijnlijk is dat Ds. Steenblok het syndroom van Asperger had. Wel is duidelijk dat hij er symptomen van had, maar dat hoeft niet persé te duiden op Asperger. Volgens mij verwoord ik het zo correct.
Bert Mulder
Contacteer:

Bericht door Bert Mulder »

Eppo Gremdaat schreef:Nieuw boek over Dr C. Steenblok........8 pagna`s
Dorsvloer vol confetti.....................77 pagina`s

Wie zal er gaan winnen?

(Of we niks beters te doen hebben dan `afkrakerij`!)
Franka Treur kennen we van radio, Tv, kranten- en tijdschriftinterviews
Dr Steenblok kennen we hooguit `van horen zeggen`. Hij kan zich dus niet meer verdedigen tegen alle aantijgingen (Ziekte van asperger o.a.) `t Is nogal wat. Beledigend gewoon. Zijn er nog familieleden die e.e.a. kunnen weerleggen?
(Ik ben overigens geen Steenblokfan, verre van dat)
Terwijl ik geen 'Steenblokfan' ben, ben ik het op het gebied van dogmatiek wel veel met hem eens.

En met Eppo begin ik aardig ziek van Refoforum te worden. Er wordt nog slechts zeer weinig inhoudelijk gediscussieerd tegenwoordig. Maar over koetjes en kalfjes praten, de zogenaamde 'leuterpraat' mag niet. Dat wil zeggen, als je leuteren wilt, moet het over iets theologisch zijn dat je leutert. Dus dit forum bestaat bijna alleen meer uit roddelpraat en op de persoon spelen....
Mijn enige troost is, dat ik niet mijn, maar Jezus Christus eigen ben, Die voor mijn zonden betaald heeft, en zo bewaart, dat alles tot mijn zaligheid dienen moet; waarom Hij mij ook door Zijn Heilige Geest van eeuwig leven verzekert, en Hem voortaan te leven van harte willig en bereid maakt.
Mister
Administrator

Bericht door Mister »

Bert Mulder schreef:
Eppo Gremdaat schreef:Nieuw boek over Dr C. Steenblok........8 pagna`s
Dorsvloer vol confetti.....................77 pagina`s

Wie zal er gaan winnen?

(Of we niks beters te doen hebben dan `afkrakerij`!)
Franka Treur kennen we van radio, Tv, kranten- en tijdschriftinterviews
Dr Steenblok kennen we hooguit `van horen zeggen`. Hij kan zich dus niet meer verdedigen tegen alle aantijgingen (Ziekte van asperger o.a.) `t Is nogal wat. Beledigend gewoon. Zijn er nog familieleden die e.e.a. kunnen weerleggen?
(Ik ben overigens geen Steenblokfan, verre van dat)
Terwijl ik geen 'Steenblokfan' ben, ben ik het op het gebied van dogmatiek wel veel met hem eens.

En met Eppo begin ik aardig ziek van Refoforum te worden. Er wordt nog slechts zeer weinig inhoudelijk gediscussieerd tegenwoordig. Maar over koetjes en kalfjes praten, de zogenaamde 'leuterpraat' mag niet. Dat wil zeggen, als je leuteren wilt, moet het over iets theologisch zijn dat je leutert. Dus dit forum bestaat bijna alleen meer uit roddelpraat en op de persoon spelen....
Tijd voor de rolemmer.. :)
memento

Bericht door memento »

ggin schreef:
memento schreef:
huisman schreef:
memento schreef:@huisman: De wetenschap dat iemand autisme heeft, en dus de neiging heeft sterk zwart-wit te denken, is juist een prima handvat om zijn zijn dogmatische conclusies wat minder serieus te nemen, of tenminste te nuanceren.
Allemaal prima maar wij hebben bij het beoordelen van theologen te maken met hun dogmatische opvattingen. De "volgelingen" van Dr. C. Steenblok hadden schijnbaar ook sterk de neiging om zwart-wit te denken dat waren toch ook niet allemaal "aspegerlingen" :huhu
Veel volgelingen praten alleen hun meester na...

De geschiedschrijving rondom de afscheiding door Steenblok laat ook duidelijk zien dat velen meegingen vanwege de gang van zaken, niet vanwege de inhoud (ik denk bv aan de zoon van Kersten, niet bepaald een Steenblokkiaan, die ook meewilde, maar gelukkig net op tijd tegengehouden werd). Ik denk dat voor velen het leerverschil pas na het afscheiden een rol is gaan spelen (als verklaring en rechtvaardiging van het afscheiden).
Graag uitleg over de woorden: gelukkig net op tijd tegen gehouden
hier gaan mijn stekels van over eind! walgelijk!!!!!
Hoezo? Ik denk dat het voor hemzelf, als voor zijn gemeente, een ramp was geweest als hij meegegaan was. Hij past qua leer helemaal niet bij Steenblok en de andere predikanten die meegingen. En zijn gemeente was waarschijnlijk gescheurd, met alle ellende die dat meebrengt. Is dat wat je gewild had?

Nee, ik snap niet hoe iemand het voorkomen van zoveel ellende anders zou moeten aanduiden, dan met een "gelukkig".
Auto

Bericht door Auto »

Mensen, graag de oproep om eens de postings van de ander goed te lezen. Heel vlug worden er kwalificaties hier neergezet over elkaars postings, die niet eens onderbouwd zijn.

Daarnaast wordt er veel op indirecte wijze geklaagd, als men nou eens positief aan de discussies mee gaat doen dan wordt de sfeer anders.

(Hoe vaak mensen hebben aangegeven niet meer te posten en vervolgens nog vele malen hun mening gaan roepen dat het allemaal waardeloos is dan begrijp ik het niet meer)

DISCUSSIER EENS ALLEMAAL POSITIEF MEE!!!!

(Dit is een mod-posting en hier wordt niet over gediscussieerd!)
FlyingEagle

Bericht door FlyingEagle »

Graag uitleg over de woorden: gelukkig net op tijd tegen gehouden
hier gaan mijn stekels van over eind! walgelijk!!!!!
Hoezo? Ik denk dat het voor hemzelf, als voor zijn gemeente, een ramp was geweest als hij meegegaan was. Hij past qua leer helemaal niet bij Steenblok en de andere predikanten die meegingen. En zijn gemeente was waarschijnlijk gescheurd, met alle ellende die dat meebrengt. Is dat wat je gewild had?

Nee, ik snap niet hoe iemand het voorkomen van zoveel ellende anders zou moeten aanduiden, dan met een "gelukkig".
Eens! Ik mag daar wel wat over zeggen omdat ik gedoopt en opgegroeid ben in de gemeente die hij destijds diende. Van mijn opa heb ik er wel het een en ander van gehoord (hij was destijds diaken).
Ik ben blij dat hij is tegen gehouden, later is hij tot grote zegen in de gemeente geweest die daardoor geen scheuring heeft gekend.
Afgewezen

Bericht door Afgewezen »

Ander schreef:Ik probeerde alleen maar weer te geven dat hier inmiddels bijna uitgegaan wordt van het feit dat dr. Steenblok leed aan het syndroom van Asperge terwijl dr. Rouwendal als leek op dit gebied dit alleen maar heel voorzichtig oppert. Mijn excuus als dat niet aardig overgekomen is. Dat was geenszins de bedoeling.
Voor de 721e keer: het is AspergeR en niet Asperge. Is dat nou zo moeilijk te onthouden??
Wilhelm

Bericht door Wilhelm »

Afgewezen schreef:
Voor de 721e keer: het is AspergeR en niet Asperge. Is dat nou zo moeilijk te onthouden??

We begrijpen echt wel wat hij bedoelt hoor...
Gijs83

Re: Nieuw boek over Dr C Steenblok

Bericht door Gijs83 »

Joannah schreef:
Gijs83 schreef:
henriët schreef:
goed om oudvaders te lezen,
maar laten we ten eerste Gods Woord zelf lezen en onderzoeken!
Maar we hebben ook uitleggers van dat Woord nodig, dat is uiteraard niet in de laatste plaats de Heilige Geest.
De Heilige Geest is de Trooster, Gijs.
De apostelen waren de uitleggers.
Maar kerkvaders, oudvaders, overleden en hedendaagse predikers zijn toch net zo goed uitleggers?
Gijs83

Bericht door Gijs83 »

Tiberius schreef:
Wilhelm schreef:Ik wist het trouwens niet van Ds JW Kersten. Wel opvallend trouwens nu zijn er zelfs gemeenten in het kerkverband waar hij bleef, waar zn preken niet gelezen mogen worden...
Ik wist dat ook niet; wel van ds. Lamain, wiens preken overigens in beide kerkverbanden gelezen worden.
Ds.Lamain was in zijn en kerkverband en zwaarder overal geliefd(toch?). Duiden jullie dat positief of ook wat negatief? Is Ds.Lamain volgens jullie een dominee van de juiste houding?
huisman

Bericht door huisman »

Afgewezen schreef:
volgens mij is het asperger (met een kleine r aan het eind :langue )
Er gaan er met twee verbonden verloren en met drie en er worden er met twee verbonden behouden en met drie. Prof. G. Wisse.
-DIA-

Bericht door -DIA- »

Gijs83 schreef:
Tiberius schreef:
Wilhelm schreef:Ik wist het trouwens niet van Ds JW Kersten. Wel opvallend trouwens nu zijn er zelfs gemeenten in het kerkverband waar hij bleef, waar zn preken niet gelezen mogen worden...
Ik wist dat ook niet; wel van ds. Lamain, wiens preken overigens in beide kerkverbanden gelezen worden.
Ds.Lamain was in zijn en kerkverband en zwaarder overal geliefd(toch?). Duiden jullie dat positief of ook wat negatief? Is Ds.Lamain volgens jullie een dominee van de juiste houding?
Ds. Lamain was een dominee die over kerkmuren heenkeek. Hij was het eens met de 'uitgetredenen', maar heeft zich daar nooit publiekelijk over uitgelaten.
Maar zijn standpunt is niet onbekend als je zo tussen de regels door leest in de Saambinders uit de jaren 50.
Hij zweeg stil... En toch sprak hij wel. Zwijgen is soms wel goed. Altijd zwijgen kan en mag ook niet.

Overigens, hij was niet 'zwaarder', want er waren er altijd die ook van God onderwezen waren. Die zijn er nog wel, ook binnen de Gereformeerde Gemeenten.
Wat ds. Lamain bemind maakte was zijn eenvoud en kinderlijke vreze Gods, en dat zijn doen en laten overeenstemden met een wandel naar
wetten en inzettungen des Heeren.
Ik heb verschillende mensen gekend (waaronder mijn ouders, die kerkelijk door hem in het huwelijk zijn bevestigd) die vaak zeiden dat alleen al het zien van
die dominee zo'n respect afdwong, dat de gemeente meteen al onder het beslag van de Waarheid lag. Er straalde iets af wat God in hem had verheerlijkt.
Als iemand zou zeggen dat hij een bijzondere dominee was, zou hij het verafschuwen. Hij was in zichzelf niets, maar de eer van zijn God was hem alles.
En het zielenheil van de gemeente woog hem zwaar. In dat opzicht was hij dan wel zwaar.
© -DIA- 33.950 || ©Dianthus »since 03.10.2008«
Gijs83

Bericht door Gijs83 »

-DIA- schreef:
Gijs83 schreef:
Tiberius schreef:
Ds. Lamain was een dominee die over kerkmuren heenkeek. Hij was het eens met de 'uitgetredenen', maar heeft zich daar nooit publiekelijk over uitgelaten.
Maar zijn standpunt is niet onbekend als je zo tussen de regels door leest in de Saambinders uit de jaren 50.
Hij zweeg stil... En toch sprak hij wel. Zwijgen is soms wel goed. Altijd zwijgen kan en mag ook niet.

Overigens, hij was niet 'zwaarder', want er waren er altijd die ook van God onderwezen waren. Die zijn er nog wel, ook binnen de Gereformeerde Gemeenten.
Wat ds. Lamain bemind maakte was zijn eenvoud en kinderlijke vreze Gods, en dat zijn doen en laten overeenstemden met een wandel naar
wetten en inzettungen des Heeren.
Ik heb verschillende mensen gekend (waaronder mijn ouders, die kerkelijk door hem in het huwelijk zijn bevestigd) die vaak zeiden dat alleen al het zien van
die dominee zo'n respect afdwong, dat de gemeente meteen al onder het beslag van de Waarheid lag. Er straalde iets af wat God in hem had verheerlijkt.
Als iemand zou zeggen dat hij een bijzondere dominee was, zou hij het verafschuwen. Hij was in zichzelf niets, maar de eer van zijn God was hem alles.
En het zielenheil van de gemeente woog hem zwaar. In dat opzicht was hij dan wel zwaar.
Bv.van Ds.Moerkerken straalt ook rust en eerbied voor Gods Woord af. Die keren tenminste dat ik hem gehoord heb. Hij zal volgens mij ook nooit keihard gaan discussieren/polemiseren. Het is wel zichtbaar dat hij lijdt onder alle kritiek op de Ger.Gem.
Plaats reactie