Curatorium Gereformeerde Gemeenten (discussie)

memento

Re: Curatorium Gereformeerde Gemeenten (discussie)

Bericht door memento »

Afgewezen schreef:Memento, ik ben allergisch voor het woord 'data', het klinkt zo pseudo-wetenschappelijk. Misschien kun je het gewoon houden op het oer-Hollandse 'gegevens'?
Dank u. :garde
Speciaal voor u aangepast.
Afgewezen

Bericht door Afgewezen »

memento schreef:
Afgewezen schreef:Memento, ik ben allergisch voor het woord 'data', het klinkt zo pseudo-wetenschappelijk. Misschien kun je het gewoon houden op het oer-Hollandse 'gegevens'?
Dank u. :garde
Speciaal voor u aangepast.
:super
Erasmiaan

Bericht door Erasmiaan »

memento schreef:Sja, mijn stelling is, op basis van die gegevens (en de andere in deze topic genoemde gegevens, en uitspraken van de curatoren door de loop der jaren), dat men toetst op het innerlijk, en dat daarbij het overbuigende werk van de Geest in de harten der curatoren doorslaggevend is.
Die laatste zin kun je nooit hard maken. Op basis van data/ gegevens weet ik dat dit in extra-ordinaire gevallen zo kan zijn maar niet de regel is. En extra-ordinair is een heel gereformeerde uitdrukking, als die gebruikt wordt naast een ordinaire weg.
Gijs83

Bericht door Gijs83 »

Mister schreef:
Erasmiaan schreef:
Afgewezen schreef:Er zijn altijd mensen die weten wat er allemaal op de bodem van de hel is te vinden...
Maar serieus, die opmerking van ds. Honkoop kan echt niet mijns inziens. En als het zo'n geesteloze tijd is, nemen ze wellicht nog te veel predikanten aan.
Dit zegt ds. Honkoop in de context:

Veertig jaar geleden waren er mensen naar wie je met vermaak kon luisteren. Die konden helder vertellen wat de Heere in hun leven gedaan had. Dat betekende niet, dat ze dan ook dominee moesten worden. Dat hoefde nog niet eens. Dat is weer iets anders. Maar tegenwoordig... (en dan komt de gewraakte zinsnede).
Jammer dat dit zo somber wordt neergezet. Alsof die mensen er tegenwoordig niet meer zijn. Gelukkig wel, en ik mag er regelmatig naar luisteren en mee spreken.
Ds.Honkoop zal vast geweten dat 40 jaar geleden het toch anders was dan nu.
huisman

Bericht door huisman »

Erasmiaan schreef:
memento schreef:Sja, mijn stelling is, op basis van die gegevens (en de andere in deze topic genoemde gegevens, en uitspraken van de curatoren door de loop der jaren), dat men toetst op het innerlijk, en dat daarbij het overbuigende werk van de Geest in de harten der curatoren doorslaggevend is.
Die laatste zin kun je nooit hard maken. Op basis van data/ gegevens weet ik dat dit in extra-ordinaire gevallen zo kan zijn maar niet de regel is. En extra-ordinair is een heel gereformeerde uitdrukking, als die gebruikt wordt naast een ordinaire weg.
Ja hoor dat zegt nl. Ds A F Honkoop letterlijk in hetzelfde interview
We (de curatoren) zijn zo afhankelijk van de bediening en leiding van Gods Geest. Dat moet wegen.
Er gaan er met twee verbonden verloren en met drie en er worden er met twee verbonden behouden en met drie. Prof. G. Wisse.
vlinder

Bericht door vlinder »

Erasmiaan schreef:
vlinder schreef:
Erasmiaan schreef:
vlinder schreef:Wat mij opvalt is dat Mister de enige openminded GG'er lijkt. Ik ben het helemaal met Henriët eens. De andere roepen meteen onwaardig e.d. Ik heb toen ik thuis woonde van mijn ouders meegekregen om het curatorium als soort van heilig te zien. God liet aan mannen weten wie ze moeten aannemen, dat wordt zo bestuurd. Ik heb intussen de meest trieste en onfatsoenlijkste verhalen gehoord en van dichtbij meegemaakt (bijv. nazorg) dat ik er echt een veel minder hoge pet van op heb. En ik kom er steeds meer achter: het zijn mensen en daarnaast: mensen kunnen niet over een roeping oordelen. Dat kan God alleen. Waarom kon dit met ds. Treur bijv. gebeuren? Foutje van curatorium? Dan zijn er hoogst waarschijnlijk ook foutjes naar de andere kant gemaakt: afgewezen terwijl ze wel oprecht geroepen zijn. Dat is iets wat ik niet kan plaatsen.
Dat ik de term: "onwaardig" typte komt door het feit dat Henriët voor een scheuring in de Gergem is :bobo .
En verder: als je nooit begrepen hebt dat het curatorium uit mensen bestaat, die fouten kunnen maken, dan heb je waarschijnlijk altijd met een verkeerd beeld van het curatorium gelopen. De curatoren zijn de eerste om dat toe te geven, dat ze fouten kunnen maken (zie het interview met ds. A.F. Honkoop in het boekje "Ontboezemingen"). En verder: God geeft de roeping, dus Hij hoeft er Zelf, met eerbied gesproken, niet over te oordelen.
En waarom ds. Treur zijn ambt neergelegd heeft? Dat heeft niets met het curatorium te maken. Wie weet tot hoeveel zegen hij de afgelopen jaren is geweest. Al was hij er maar voor één aangenomen.
Je aanval naar Henriët is niet eerlijk, zij heeft aangegeven dat ze dit niet zo bedoeld heeft.
Ik val Henriët nergens op aan: ik vind het onwaardig om te zeggen dat een scheuring de enige oplossing is. Dan heb je niet echt door wat een scheuring inhoudt (ook in haar verbetering geeft ze aan: ik zou niet weten hoe links en rechts gg bij elkaar moeten komen. M.a.w.: een scheuring is de enige oplossing.
Ik las dat niet uit haar antwoord, maar misschien mis ik de link.
Wat betreft het boekje ontboezemingen: tuurlijk zullen ze toegeven mensen te zijn. Maar blijkbaar kunnen zij toch beoordelen dat er maar weinigen zijn met een kruimeltje genade. Zie daarvoor het citaat van Huisman.
Ze zullen zelf zeggen dat ze dat niet kunnen. Maar wel moeten. Een onmogelijk werk, zo wordt het ook wel genoemd. Daarom bidden ze om de leiding des Heeren (sommigen vinden dat dopers).
Waar staat in de Bijbel dat ze dat moeten? Noem eens wat schriftplaatsen. In neem aan dat dat heel eenvoudig is.
En wat betreft dat ds. Treur voor één iemand zou aangenomen kunnen zijn: dan stel ik opnieuw mijn vraag: zijn er ook die tijdelijk geroepen worden? Dat blijkt dus.....
Wie weet. In sommige kerken moet je op je 65ste met emeritaat. Dat vind ik ook nergens in de Bijbel. Ben je dan niet voor je hele leven geroepen? Maar wat dit met het curatorium te maken heeft...
Ik lees ook nergens in de Bijbel dat jij met je 65 of 67e met pensioen mag. Waarom werk je niet tot je dood? Daarnaast: de meeste mensen stoppen inderdaad echt met de 67e. Predikanten gaan niet met pensioen, maar met emeritaat. Verschil: ze blijven hun taak iedere zondag trouw uitvoeren en staan jonge predikanten en vacante gemeenten bij in het pastoraat, maar ze hebben niet meer de druk van een eigen gemeente. Zo houden ze het langer vol op hun oude dag en mogen ze net als ieder ander mensen het rustiger aandoen. En het voorkomt leesdienst een normaal verschijnsel wordt in de kerk. Predikanten en emeriti vangen samen de lege kansels op. Niet één gemeente elke zondag dienst en een andere gemeente zeer regelmatig leesdienst. Maar ook dat is een andere discussie.

En dat van ds. Honkoop: Hij spreekt de verkeerde mensen. Jammer er zijn er net als in de tijd van Elia nog zoveel! En gelukkig zijn er mannen die nog willen studeren, Gods grote daden verkondigen. Alleen jammer dat ze soms tegengehouden worden.
Een lepel vol vriendelijkheid helpt de ander om de waarheid te slikken.
Erasmiaan

Bericht door Erasmiaan »

huisman schreef:
Erasmiaan schreef:
Ja hoor dat zegt nl. Ds A F Honkoop letterlijk in hetzelfde interview
We zijn zo afhankelijk van de bediening en leiding van Gods Geest. Dat moet wegen.
Ja dat zijn we allemaal. Daar wordt ook voor gebeden (in al de gemeentes). God moet overal in mede komen anders zijn we de allerellendigsten. Maar er staat nergens dat hier een extra-ordinaire leiding bedoeld wordt.
memento

Bericht door memento »

Erasmiaan schreef:
Het blijft raar dat, als men puur oordeelt (zoals jij stelt) op leer, leven en bekwaamheid, dat de kerkenraden dan massaal tot een ander oordeel komen dan het curatorium...
Erasmiaan

Bericht door Erasmiaan »

vlinder schreef:Ik las dat niet uit haar antwoord, maar misschien mis ik de link.
Ik denk het.
Waar staat in de Bijbel dat ze dat moeten? Noem eens wat schriftplaatsen. In neem aan dat dat heel eenvoudig is.
Leg niemand haastelijk de handen op
Ik lees ook nergens in de Bijbel dat jij met je 65 of 67e met pensioen mag. Waarom werk je niet tot je dood?
Er zijn mensen die vanuit hun geweten inderdaad pensieoengeld niet aannemen.
Daarnaast: de meeste mensen stoppen inderdaad echt met de 67e. Predikanten gaan niet met pensioen, maar met emeritaat. Verschil: ze blijven hun taak iedere zondag trouw uitvoeren en staan jonge predikanten en vacante gemeenten bij in het pastoraat, maar ze hebben niet meer de druk van een eigen gemeente. Zo houden ze het langer vol op hun oude dag en mogen ze net als ieder ander mensen het rustiger aandoen. En het voorkomt leesdienst een normaal verschijnsel wordt in de kerk. Predikanten en emeriti vangen samen de lege kansels op. Niet één gemeente elke zondag dienst en een andere gemeente zeer regelmatig leesdienst. Maar ook dat is een andere discussie.
Zeker. Maar is hun roeping als herder dan gestopt? Je voelt wel, deze vraag wringt een beetje. Zo is dat ook met jou vraag over de schorsing van ds. Treur.
En dat van ds. Honkoop: Hij spreekt de verkeerde mensen. Jammer er zijn er net als in de tijd van Elia nog zoveel! En gelukkig zijn er mannen die nog willen studeren, Gods grote daden verkondigen. Alleen jammer dat ze soms tegengehouden worden.
Hij spreekt de verkeerde mensen? Hij was voorzitter van het curatorium (meer dan 40 jaar). Hij wist waar hij over sprak en hij had vergelijkingsmateriaal.
Erasmiaan

Bericht door Erasmiaan »

memento schreef:
Erasmiaan schreef:
Het blijft raar dat, als men puur oordeelt (zoals jij stelt) op leer, leven en bekwaamheid, dat de kerkenraden dan massaal tot een ander oordeel komen dan het curatorium...
Het curatorium krijgt meerderen. Een kerkenraad vaak maar één. Van daaruit bezien is het zo vreemd nog niet.
memento

Bericht door memento »

Erasmiaan schreef:
memento schreef:
Erasmiaan schreef:
Het curatorium krijgt meerderen. Een kerkenraad vaak maar één. Van daaruit bezien is het zo vreemd nog niet.
Het woordeke "overbuigen" was trouwens gebaseerd op het artikel van ds. van Aalst (zie begin van deze topic, het betreft de artikelenserie van 2009, het laatste artikel). Maar ik begrijp dat jij dat nu verwerpt, als criterium om iemand af te wijzen? En dat je een curatorium voorstaat, wat alleen op basis van leer, leven en bekwaamheid toetst, zoals onze gereformeerde vaderen (zie o.a. de postings van Geka, aan het begin van deze discussie) voorstonden?
Erasmiaan

Bericht door Erasmiaan »

memento schreef:
Erasmiaan schreef:
memento schreef:
Erasmiaan schreef:Die laatste zin kun je nooit hard maken. Op basis van data/ gegevens weet ik dat dit in extra-ordinaire gevallen zo kan zijn maar niet de regel is. En extra-ordinair is een heel gereformeerde uitdrukking, als die gebruikt wordt naast een ordinaire weg.
Het woordeke "overbuigen" was trouwens gebaseerd op het artikel van ds. van Aalst (zie begin van deze topic, het betreft de artikelenserie van 2009, het laatste artikel). Maar ik begrijp dat jij dat nu verwerpt, als criterium om iemand af te wijzen? En dat je een curatorium voorstaat, wat alleen op basis van leer, leven en bekwaamheid toetst, zoals onze gereformeerde vaderen (zie o.a. de postings van Geka, aan het begin van deze discussie) voorstonden?
Ik kan het niet vinden. Wel kan ik je graag verwijzen naar mijn antwoorden eerder in deze topic (pagina's 11-16). Ik begrijp dan ook niet dat je nu weer met exact dezelfde vragen aankomt.
memento

Bericht door memento »

Erasmiaan schreef:
memento schreef:Het woordeke "overbuigen" was trouwens gebaseerd op het artikel van ds. van Aalst (zie begin van deze topic, het betreft de artikelenserie van 2009, het laatste artikel). Maar ik begrijp dat jij dat nu verwerpt, als criterium om iemand af te wijzen? En dat je een curatorium voorstaat, wat alleen op basis van leer, leven en bekwaamheid toetst, zoals onze gereformeerde vaderen (zie o.a. de postings van Geka, aan het begin van deze discussie) voorstonden?
Ik kan het niet vinden. Wel kan ik je graag verwijzen naar mijn antwoorden eerder in deze topic (pagina's 11-16). Ik begrijp dan ook niet dat je nu weer met exact dezelfde vragen aankomt.
Dezelfde vragen worden gesteld, omdat die vragen nog steeds niet beantwoord zijn, en het toch hele relevante vragen betreft (nl. oordelen over het innerlijk, overbuigingen door de Geest, zijn immers niet gereformeerd maar Dopers)...

Je vraag naar het artikel komt een btje laat. Het artikel heb ik niet meer, reeds weggegooid. Misschien dat iemand die de Saambinders van vorig jaar nog heeft (misschien heeft Erasmiaan ze zelf nog wel), dit artikel wil posten, dan kan ik het je aanwijzen.
Mister
Administrator

Bericht door Mister »

Erasmiaan schreef:
vlinder schreef:Daarnaast: de meeste mensen stoppen inderdaad echt met de 67e. Predikanten gaan niet met pensioen, maar met emeritaat. Verschil: ze blijven hun taak iedere zondag trouw uitvoeren en staan jonge predikanten en vacante gemeenten bij in het pastoraat, maar ze hebben niet meer de druk van een eigen gemeente. Zo houden ze het langer vol op hun oude dag en mogen ze net als ieder ander mensen het rustiger aandoen. En het voorkomt leesdienst een normaal verschijnsel wordt in de kerk. Predikanten en emeriti vangen samen de lege kansels op. Niet één gemeente elke zondag dienst en een andere gemeente zeer regelmatig leesdienst. Maar ook dat is een andere discussie.
Zeker. Maar is hun roeping als herder dan gestopt? Je voelt wel, deze vraag wringt een beetje. Zo is dat ook met jou vraag over de schorsing van ds. Treur.
De roeping als herder stopt niet bij het niet meer hebben van een eigen gemeente. Ook dan kan een predikant herderlijke taken hebben, zij het dan in wat lichtere vorm. Hij is nog steeds geroepen predikant met alle rechten. Zo mag hij voorgaan, pastoraat doen, catechese geven, bezoeken afleggen, rouw- en trouwdiensten verrichten, jonge predikanten bijstaan als mentor. Verder kunnen ze het rustiger aan doen. Maar dat is niet in strijd met hun herder-zijn.
Erasmiaan

Bericht door Erasmiaan »

memento schreef:
Erasmiaan schreef:
memento schreef:Het woordeke "overbuigen" was trouwens gebaseerd op het artikel van ds. van Aalst (zie begin van deze topic, het betreft de artikelenserie van 2009, het laatste artikel). Maar ik begrijp dat jij dat nu verwerpt, als criterium om iemand af te wijzen? En dat je een curatorium voorstaat, wat alleen op basis van leer, leven en bekwaamheid toetst, zoals onze gereformeerde vaderen (zie o.a. de postings van Geka, aan het begin van deze discussie) voorstonden?
Dezelfde vragen worden gesteld, omdat die vragen nog steeds niet beantwoord zijn, en het toch hele relevante vragen betreft (nl. oordelen over het innerlijk, overbuigingen door de Geest, zijn immers niet gereformeerd maar Dopers)...

Je vraag naar het artikel komt een btje laat. Het artikel heb ik niet meer, reeds weggegooid. Misschien dat iemand die de Saambinders van vorig jaar nog heeft (misschien heeft Erasmiaan ze zelf nog wel), dit artikel wil posten, dan kan ik het je aanwijzen.
Er zijn wel antwoorden gekomen maar die hebben jou niet overtuigd. Maar ik heb ook niet het idee dat je overtuigd wil worden. Op de een of andere manier schep je er behagen in om dingen als 'dopers' weg te zetten (wat dat dan ook in moge houden).
Gesloten