Bizar dit. Ik herken er niks van, en ik kerk toch minstens tweemaal per week OGGiN. Zó heb ik het (gelukkig) nog nooit gehoord. Er is nogal wat inlegkunde voor nodig om dit met de Bijbel in verband te brengen. Moet er daar in Rijssen niet hoognodig een Evangelisatie-post worden opgericht?Oorspronkelijk gepost door Orckie
Laten we eens concreet worden.
Iemand uit Rijssen heeft eens 18 stappen op de heilsweg op een rij gezet.
1. de levendmaking; of van dood levend gemaakt
2. Een ontsloten Woord
3. voor het toevallend recht
4. Een geopenbaarde Borg
5. In en op de richtelijke weg naar het Recht
6. In de richtzaal: het vloek- en doemvonnis aanvaarden en gestorven aan de wet
7. Een geschonken Borg uit dat verzoenend recht en afgesneden uit Adam
8. Ene planting met de Borg in Zijnen dood
9. Met de Borg begraven
10. Met de Borg opgewekt tot een nieuw leven
11. Door de Borg bekleed met Zijne gerechtigheid
12., Door de Borg geleid tot de Rechter en aan de Rechter voorgesteld als een vrijgemaakte ziel bekleed en versierd met Zijn gerechtigheid
13. De Rechter spreekt vrij om Christus wil
14. Met Hemelvaart heeft Hij Zijn ganse Kerk teruggebracht
15. Met Pinksteren door de Borg overgegeven aan de Vader en door de Vader aangenomen uit handen van de Borg
16. Een overgang te leren kennen in de Verbonds-God
17. Een thuiskomen ontvangen in het Wezen Gods: Vader, Zoon en Heilige Geest.
18. Overgegeven van den Vader aan den Zoon en aangenomen door den Zoon uit de hand des Vaders als Zijn eigen Bruid.
Ik ben wel van mening dat er chronologisch iets van de geestelijke betekenis heilsfeiten bevindelijk doorleefd kan worden, maar het lijkt me toch niet dat we het op deze wijze moeten gaan systematiseren.
Is hier niet het gevaar dat we God voor gaan schrijven hoe het allemaal moet?
Maar, welke van de bovenstaande punten moet een ziel nu minstens kennis aan hebben om te weten dat het goed is voor tijd en eeuwigheid?
Systematiseren van de heilsweg
Wat moet je hier nu "goed doordacht en inhoudelijk sterk" op reageren? Ik zou dit soort systematiek met stelligheid willen afwijzen als niet passend binnen de "rechte gereformeerde leer".Oorspronkelijk gepost door Orckie
Ik denk dat er op dit soort punten verwijdering is tussen refo-mensen, terwijl dat bij een betere doordenking wellicht heel niet nodig hoeft te zijn.
Dus ik meen het heel serieus en ik hoop dat er goed doordachte en inhoudelijk sterke reacties komen.
Beste Matthijs,Oorspronkelijk gepost door Matthijs
De oudvaders, puriteinen spraken over de vierschaarbeleving.
En ik geloof inderdaad dat de Heilige Geest die weg met iedere uitverkorene gaat.
De één welliswaar dieper dan de ander, maar toch zullen er herkenningen achteraf te zien.
Wat bedoel je dan met de vierschaarbeleving?? Er zijn namelijk heel verschillende opvattingen over, die vaak tot verwarring leiden.
Ik herken hier veel van wat ds. Moerkerken leert. Lees maar na in zijn boekje 'Bethel en Pniel'. En wat ds. M. schrijft wordt toch vaak als normatief gezien.Oorspronkelijk gepost door Orckie
Laten we eens concreet worden.
Iemand uit Rijssen heeft eens 18 stappen op de heilsweg op een rij gezet.
1. de levendmaking; of van dood levend gemaakt
2. Een ontsloten Woord
3. voor het toevallend recht
4. Een geopenbaarde Borg
5. In en op de richtelijke weg naar het Recht
6. In de richtzaal: het vloek- en doemvonnis aanvaarden en gestorven aan de wet
7. Een geschonken Borg uit dat verzoenend recht en afgesneden uit Adam
8. Ene planting met de Borg in Zijnen dood
9. Met de Borg begraven
10. Met de Borg opgewekt tot een nieuw leven
11. Door de Borg bekleed met Zijne gerechtigheid
12., Door de Borg geleid tot de Rechter en aan de Rechter voorgesteld als een vrijgemaakte ziel bekleed en versierd met Zijn gerechtigheid
13. De Rechter spreekt vrij om Christus wil
14. Met Hemelvaart heeft Hij Zijn ganse Kerk teruggebracht
15. Met Pinksteren door de Borg overgegeven aan de Vader en door de Vader aangenomen uit handen van de Borg
16. Een overgang te leren kennen in de Verbonds-God
17. Een thuiskomen ontvangen in het Wezen Gods: Vader, Zoon en Heilige Geest.
18. Overgegeven van den Vader aan den Zoon en aangenomen door den Zoon uit de hand des Vaders als Zijn eigen Bruid.
Ik ben wel van mening dat er chronologisch iets van de geestelijke betekenis heilsfeiten bevindelijk doorleefd kan worden, maar het lijkt me toch niet dat we het op deze wijze moeten gaan systematiseren.
Is hier niet het gevaar dat we God voor gaan schrijven hoe het allemaal moet?
Maar, welke van de bovenstaande punten moet een ziel nu minstens kennis aan hebben om te weten dat het goed is voor tijd en eeuwigheid?
Is dat echt zo? Niet heel lang geleden heeft ds. Moerkerken toch gezegd geen systeem-leer (of zoiets, ik weet het niet woordelijk) te willen?Oorspronkelijk gepost door Lecram
Ik herken hier veel van wat ds. Moerkerken leert. Lees maar na in zijn boekje 'Bethel en Pniel'. En wat ds. M. schrijft wordt toch vaak als normatief gezien.
Daar is al een topic over..... niet opnieuw aubOorspronkelijk gepost door LecramBeste Matthijs,Oorspronkelijk gepost door Matthijs
En ik geloof inderdaad dat de Heilige Geest die weg met iedere uitverkorene gaat.
De één welliswaar dieper dan de ander, maar toch zullen er herkenningen achteraf te zien.
Wat bedoel je dan met de vierschaarbeleving?? Er zijn namelijk heel verschillende opvattingen over, die vaak tot verwarring leiden.
Beste Lecram,Oorspronkelijk gepost door LecramBeste Matthijs,Oorspronkelijk gepost door Matthijs
Lees de lezing van ds. C. Harinck maar. Dan weet je precies wat ik bedoel..
Liever Turks dan Paaps
Deze opsomming is al heel oud. Je moet dit zien binnen de context van de gezelschappen - en wat mij betreft mag je het dan zien als een illustratie hoe vèr men op die gezelschappen ging in het ontleden en benoemen van zielsgestalten en bevindingen. Het waren vaak eenvoudige, oprechte kinderen van God, die samenkwamen om over de dingen der eeuwigheid te spreken. Daarbij ontbrak het weleens aan evenwichtige leiding, en dan kunnen er gemakkelijk zaken ontstaan die wij nu wellicht als uitwassen ervaren. Hoewel ik absoluut beducht ben voor dit systeemdenken, wil ik wel graag met respect over die oudjes blijven spreken. Ik verwacht niet dat deze lijst in Rijssen nu nog vanaf de kansel wordt geleerd, àls dat al ooit gebeurd is. Een evangelist sturen lijkt me dan ook niet nodig. Het Evangelie hebben we wèl nodig, overal!Oorspronkelijk gepost door limosa
Bizar dit. Ik herken er niks van, en ik kerk toch minstens tweemaal per week OGGiN. Zó heb ik het (gelukkig) nog nooit gehoord. Er is nogal wat inlegkunde voor nodig om dit met de Bijbel in verband te brengen. Moet er daar in Rijssen niet hoognodig een Evangelisatie-post worden opgericht?
Hendrikus
~~Soli Deo Gloria~~