Afgewezen schreef:Joannah schreef:Afgewezen, kun je wat specifieker zijn in waar je moeite mee hebt,
dank je .
Je ziet het OT als iets
lichamelijke, het NT als iets
geestelijks. Die tegenstelling is niet terecht: in het OT ging het uiteindelijk ook om het geestelijke, al was het dan afgebeeld in de schaduwen.
Mocht je dit ook bedoelen, dan moet je je misschien wat minder negatief uitlaten over het OT.
Overigens haast ik mij te zeggen dat ik bij anderen weer te weinig oog zie voor het onderscheid tussen OT en NT. De Bijbel beschrijft het OT als onvoldoende tot zaligheid (vandaar de noodzaak van het nieuwe), en dat moeten we niet zomaar wegwuiven als zijnde onbelangrijk.
ik heb inderdaad niet duidelijk geformuleerd en bedoelde eigenlijk te zeggen dat het OT de lichamelijke voorafschaduwing behelst van wat in het NT een geestelijk Verbond werd.
een besnijdenis van het vlees tegenover een (geestelijke) besnijdenis des harten, zeg maar.
Ik ben geenszins negatief over het Oude Testament, ik vind het het prachtigste Boek ter wereld, maar ik denk dat het vooral voor de joden geschreven is, maar zeker ook voor iedereen, om te zien dat alles wat in beide testamenten staat overtuigend dezelfde God aangaat, echter onder verschillende bedelingen.
De joodse, maar door God ingestelde feesten van Levitius 23, worden allen in Jezus vervuld, tot en met de vervulling van Pinksteren in Hand 2:1.
Er staat daar niet voor niets dat het vervuld werd, ipv 'aanbrak'.
Let ook op de juiste vertaling van het woord zinnebeeldig, Galaten 4:24)
allEgoroumena
G238
vp Pres Pas Nom Pl n
allegorizING
Why do we spend money we don’t have on things we don’t need to create impressions that don’t last on people we don’t care about ?