Tiberius schreef:memento schreef:Dan de vervolgvraag: Wat nut het verbond hen, die vrezen (ongeacht of dit een uiterlijk of wezenlijk vrezen is) een Ezau te zijn? Kortom: Wat houdt het verbondskind-zijn van de verworpene in?
Het doet hen geen nut, omdat het met het geloof niet gepaard gaat. Integendeel, het zal tot verzwaring van het oordeel zijn.
Daar was ik al bang voor. De doop en het verbond hebben de onbekeerde en de bekommerde niets positiefs te bieden. Terwijl Gods Woord het verbond juist aangrijpt, om het volk met liefde te nodigen. Het verbondsvolk wordt aangesproken als een afhoererende vrouw, die door haar liefhebbende man opgezocht en teruggevraagd wordt. Dat is toch wat meer, dan alleen een uiterlijke relatie, maar laat zien dat het van Gods kant meer is dan slechts uiterlijk: Hij eist Zijn bruid (elk verbondskind, elke gedoopte) op, en wil haar Zijn liefde geven.
Tiberius schreef:memento schreef:Dan zijn beide groepen wezenlijk IN het verbond, alleen is er verschil in uitwerking: Die gehoorzamen
ontvangen de vruchten van het verbond, die ongehoorzaam zijn de wraak van het verbond.
Nee, niet wezenlijk.
Volgens mij wél wezenlijk. Anders beroof je het verbond van zijn betekenis. En kom je in de knel, met Gods liefdevolle opzoeken van een volk waarvan Hij al weet dat het Hem toch niet dienen zal.
Tiberius schreef:
Bovendien vind ik dit een gevaarlijk spreken, waarmee je al snel in verbondsautomatische wateren van de vrijgemaakten terecht komt.
Het verschil wordt dan al gauw tussen een erbij blijven of erbij gebracht worden.
Dat is onterecht. Omdat je er een verkeerde kant mee op kan gaan, maakt dat nog niet dat die leerstelling maar aangepast moet worden. Verbondsautomatisme komt pas, wanneer uitverkiezing en verbond samenvallen. Ik ben in het verbond, dus uitverkoren, dus zalig. Of, de rechtse variant (negatief verbondsautomatisme): ik ben pas echt in het verbond als ik uitverkoren ben, dus ik wacht maar af.
Wanneer de betekenis van verbondsgehoorzaamheid recht gepredikt wordt, en uitgelegd wordt dat dit geloof en bekering inhoudt, dan zie ik geen gevaar voor automatisme.