Olevianus over de Heilige Doop

DWW
Contacteer:

Re: Olevianus over de Heilige Doop

Bericht door DWW »

henriët schreef:Posting Dww is weggehaald, omdat er niet duidelijk in je posting staat of Zonderling met je posting instemt.
Wil je een pb wisseling posten, vraag dan altijd goedkeuring aan degene met wie je gepb t hebt en zet dat duidelijk neer in je posting.
Zodra er duidelijkheid is over het wel of niet mogen plaatsen, kun je de posting alsnog plaatsen. mvg Jet
Dit was een mailwisseling, niet via de PB, maar via de mail.

Ik heb de namen en mailadressen verwijderd, c.q. onzichtbaar gemaakt, omdat het me om de inhoud ging, en niet om de personen.
Want, de Zoon des mensen is gekomen om te zoeken en zaligen, dat verloren was.
http://www.dewoesteweg.nl
vogeltje

Bericht door vogeltje »

Ik zou heel erg beledigd zijn als een emailwisseling zomaar hier geplaatst werd. Daar moet toch echt persoonlijk toestemming voor gegeven worden! Ik ben het met Henriëtte eens.
Gods weg is niet de gemakkelijkste, maar wel de mooiste!
henriët

Bericht door henriët »

DWW schreef:
henriët schreef:Posting Dww is weggehaald, omdat er niet duidelijk in je posting staat of Zonderling met je posting instemt.
Wil je een pb wisseling posten, vraag dan altijd goedkeuring aan degene met wie je gepb t hebt en zet dat duidelijk neer in je posting.
Zodra er duidelijkheid is over het wel of niet mogen plaatsen, kun je de posting alsnog plaatsen. mvg Jet
Dit was een mailwisseling, niet via de PB, maar via de mail.

Ik heb de namen en mailadressen verwijderd, c.q. onzichtbaar gemaakt, omdat het me om de inhoud ging, en niet om de personen.
desondanks was het met een mail wisseling tussen twee forummers.. dww en zonderling..
Nogmaals.. eerst van twee kanten toestemming. mvg Jet
.
Een vriendelijk woord hoeft niet veel tijd te kosten maar de echo ervan duurt eindeloos....
DWW
Contacteer:

Bericht door DWW »

vogeltje schreef:Ik zou heel erg beledigd zijn als een emailwisseling zomaar hier geplaatst werd. Daar moet toch echt persoonlijk toestemming voor gegeven worden! Ik ben het met Henriëtte eens.
-knip- .. we gaan niet met Bijbelteksten smijten!...
er worden geen mail wisselingen gepubliceerd, tenzij er wederzijdse toestemming is. Als dat niet duidelijk is, dan worden ze tijdelijk geparkeerd. Dat zijn de forumregels en je hebt aangegeven bij inschrijving daar aan te willen houden.
DWW
Contacteer:

Bericht door DWW »

Mailwisseling tussen Zonderling en DWW over dit onderwerp.

Met beider toestemming nu onveranderd herplaatst.

Excuses voor mijn voorbarigheid, in deze!

--------------------------------------------------------------------

Van: Zonderling
Verzonden: donderdag 15 april 2010 20:31
Aan: DWW
Onderwerp: Olevianus over de Heilige Doop

DWW,

Zie bijgaand stuk van Caspar Olevianus.

Hart. gr.
Zonderling

--------------------------------------------------------------------

Van: DWW
Verzonden: vrijdag 16 april 2010 9:13
Aan: Zonderling
Onderwerp: RE: Olevianus over de Heilige Doop

Dag Zonderling,

Bedankt voor het stuk van Olevianus. Ik heb gisterenavond doorgelezen. Ik ben het er op grond van Gods Woord niet mee eens. Het verbond van God met Abraham was tweedelig, Z. Het was een verbond met het aardse verkoren Israel en met het geestelijke verkoren Israel. Om die twee draait het gehele wereldgebeuren immers. Ik zeg niet dat ik op dit punt meer licht heb dan onze godzalige reformatoren.

Hadden we nog maar meer van zulke moedige strijdbare helden. Waren er nog maar mannen als Luther etc…..

Maar op dit punt meen ik toch echt Gods Woord aan mijn zijde te hebben. Het spijt me, Zonderling.

Hartelijke groet,
DWW

-----------------------------------------------------------------------------------

Verzonden: vrijdag 16 april 2010 9:49

OK DWW, dank je wel voor je reactie.
Dat het verbond met Abraham tweeledig is, ben ik geheel met je eens. Daarin zit het verschil tussen ons in het geheel niet. Maar lees nu eens Romeinen 4 nauwkeurig, dan zul je zien dat geloof en sacrament en de verhouding tussen beide onder het OT niet wezenlijk verschilt van het NT. Ik respecteer dat je meent Gods Woord aan je zijde te hebben, maar de argumenten die je hiervoor hebt aangedragen, zijn – met alle respect – niet overtuigend.
Ik kan hierin niet met je meegaan en ik betreur ook zeer dat je op dit punt zoveel verwarring aanricht. Overigens blijf ik bij mijn eerdere opmerking: Laat het maar geen verwijdering geven tussen ons en anderen.

Hartelijke groet,
Zonderling

-----------------------------------------------------------------------------

Verzonden: zaterdag 17 april 2010 9:12

Beste Zonderling,

Ook ik hoop van harte dat de band tussen ons mag blijven.

1. Bedenk dat het nieuwe verbond niet in plaats is gekomen voor het oude verbond. Het nieuwe verbond was de vervulling van het oude verbond.
2. Bedenk ook dat Christus, als Middelaar van het nieuwe Verbond, niet in de plaats van Mozes, de middelaar van het oude verbond is gekomen. Jezus Christus was de vervulling van hetgeen de middelaar van het oude verbond door God heeft gepredikt, middels de ingestelde tabernakel- en offerdiensten.
3. Bedenk daartoe ook dat, de doop van Christus, het teken van het nieuwe verbond, niet in de plaats is gekomen van de besnijdenis. Zijn doop was het beeld van de geestelijke besnijdenis, en de vervulling van de aardse besnijdenis, het teken der verzoening van het oude verbond. Daarom kan en mag een ziel, die Zijn geestelijke doop niet deelachtig is geworden, ook niet gedoopt worden.
4. Het oude verbond met het aardse verkoren bondsvolk Israel zag op de vergelding(=wet), het nieuwe verbond met het geestelijk verkoren Israel zag op de vergeving(=evangelie).
5. Alzo is het geestelijke Israel niet in de plaats gekomen voor het aardse Israel. Uit Jood en heiden is het geestelijke Israel verkoren geworden, hetgeen zag op de vervulling waarvan het aardse Israel een afschijnsel was en nog steeds is.

Van deze uitleg, getuigen ook de handelingen der apostelen omtrent het gebruik van de Heilige Doop, Zonderling. Eerst werd er gepreekt, door de prediking des Woords werd men de Heilige Geest deelachtig, de Schepper en Werkmeester van het zaligmakende geloof, werkende door de liefde. Waarna men gedoopt werd, in het badwater van de wedergeboorte. Op de geestelijke besnijdenis, volgde het gebruik van de Doop.

En hij heeft het teken der besnijdenis ontvangen tot een zegel der rechtvaardigheid des geloofs, die hem in de voorhuid was toegerekend; opdat hij zou zijn een vader van allen, die geloven in de voorhuid zijnde, ten einde ook hun de rechtvaardigheid toegerekend worde; En een vader der besnijdenis, dengenen namelijk, die niet alleen uit de besnijdenis zijn, maar die ook wandelen in de voetstappen des geloofs van onzen vader Abraham, hetwelk in de voorhuid was, Rom. 4:11-12.

Doch ik zeg dit niet, alsof het woord Gods ware uitgevallen; want die zijn niet allen Israel, die uit Israel zijn. Noch omdat zij Abrahams zaad zijn, zijn zij allen kinderen; maar: In Izaak zal u het zaad genoemd worden. Dat is, niet de kinderen des vleses, die zijn kinderen Gods; maar de kinderen der beloftenis worden voor het zaad gerekend, Rom. 9:6-8.

Hartelijke groet,
DWW

-------------------------------------------------------------------------------------

Verzonden: zaterdag 17 april 2010 10:55
Onderwerp: De Heilige Doop

DWW,

Dank je wel, maar ik zie wel dat we het niet eens worden.
Deze dingen zijn mij alle bekend, maar ze overtuigen niet.

1. Er lopen meerdere lijnen van het oude verbond (of liever: de oude bedeling van het verbond) naar het nieuwe verbond (de nieuwe bedeling van het verbond). Ja zeker, de schaduwen zijn vervuld in Christus. De schaduwen zijn echter niet vervuld in de nieuwe sacramenten. De nieuwe sacramenten zijn wel degelijk gekomen in plaats van de oude sacramenten.
2. Ja zeker was Christus de vervulling der wet. Zie punt 1.
3. De geestelijke doop is inderdaad de vervulling van de besnijdenis. Maar de waterdoop is dat niet, dat blijft een teken en zegel. Christus is de vervulling van alle schaduwen, maar de sacramenten blijven tekenen en zegelen, ofwel de getuigenissen / bediening van het verbond. De sacramenten zijn niet het verbond zelf.
4. Israël was (a) een afschaduwing van de uitverkorenen, maar ook (b) een afschaduwing van de NT gemeente, bestaande uit gelovigen en ongelovigen. En (c) blijft Israël ook Israël, ook onder het NT. Zo lopen er meerdere lijnen van het OT naar het NT. We mogen met betrekking tot de sacramenten niet één lijn verabsoluteren en de andere veronachtzamen.
5. Zie 4.

En dan ook nog dit:
a) Het geloof wordt vereist voor het recht ontvangen van het sacrament. Dat geldt voor de besnijdenis (Romeinen 2 en 4:11), dat geldt evenzeer voor de doop.
b) Zowel besnijdenis als doop zijn een teken en zegel van het verbond Gods met Zijn uitverkoren volk. Het is één Verbond, met twee (of meer) bedelingen.
c) De besnijdenis is een afbeelding van de geestelijke doop. De waterdoop is eveneens een afbeelding van diezelfde geestelijke doop. Ook onder het NT blijven er zichtbare tekenen en zegelen. De waterdoop is niet de vervulling zelf, maar blijft dus een afbeelding van geestelijke zaken.
d) Wat onder het OT bloedige tekenen waren omdat Christus nog komen moest is nu vervangen door onbloedige tekenen omdat de offerande van Christus in eeuwigheid volmaakt is.
e) Het sacrament behoort tot de bediening / bedeling van het verbond, en is niet het verbond zelf, maar een teken en zegel. Dit is onder het NT niet anders dan onder het OT.
f) Het sacrament is geen verzegeling van het geloof, maar is een verzegeling van de beloften Gods in Christus die in geloof moeten worden omhelsd.
g) Het sacrament is niet alleen een verzegeling van de beloften, maar ook van de vervulling van die beloften in hen die de beloften Gods in waar geloof omhelzen. Van degenen die tot hun jaren gekomen zijn, wordt dit vooraf vereist naar het voorbeeld van Abraham en de Moorman. In hen die nog niet tot hun jaren gekomen zijn, wordt dit vereist in het opgroeien, zoals Izaäk en de kinderen van Lydia, de stokbewaarder, Stefanas, enzovoort.
h) Ook de kinderen zijn de beloften toegezegd (Hand. 2:39), zodat ook aan hen deze beloften mogen worden verzegeld.
i) De kinderen zijn heilig door het geloof van hun ouders (1 Kor. 7). Wanneer zij dan het geloof nog niet kunnen belijden, wie zou van hen het water weren, aan hen die door God apart gezet zijn en afgezonderd van de gemene hoop der mensen, aan hen wie ook de beloften Gods toegezegd wordt?
j) Wij weten aan welke kinderen deze beloften daadwerkelijk verzegeld zullen worden, wel weten wij dat God Zich in Christus aan de kinderen der gelovigen in het bijzonder aanbiedt: Ik ben uw God en uws zaads God. Deze belofte gold niet alleen Abraham, maar allen die wandelen in de voetstappen zijns geloofs (Rom. 4:11-12). Deze belofte is ondanks de verschillende bedelingen des verbonds onveranderd!
k) De gelovige Abraham mocht ook zijn zaad besnijden (zijn geloof was noodzakelijk!), hoewel ook voor dit zaad de eis des geloofs geldt zodra het gekomen is tot de jaren des onderscheids.
l) Zo werd ook onder het NT op het geloof van Lydia haar hele huis gedoopt. Zeker de ouderen van dit huisgezin zullen gedoopt zijn op hun eigen geloof, maar van de jongeren kunnen we dat niet zeggen. Hoewel we niet zeker weten of daar jonge kinderen onder geweest zijn, zien we in de aanhoudende praktijk van de apostelen (zeker 3 voorbeelden in de Schrift) dat dit de regel was dat het gehele huisgezin gedoopt werd.

Hier laat ik het nu bij. Wanneer we dan zien zowel de betekenis van de sacramenten als de praktijk van de Doop door de apostelen ons heenwijzen naar de Doop óók der kinderen, wie zijn wij om deze instelling te willen wijzigen zonder enig uitdrukkelijk bevel in Gods Woord?

Hartelijke groet,
Zonderling

----------------------------------------------------------------------------------------

Verzonden: zaterdag 17 april 2010 11:14
Onderwerp: RE: De Heilige Doop

“Het sacrament behoort tot de bediening / bedeling van het verbond, en is niet het verbond zelf, maar een teken en zegel. Dit is onder het NT niet anders dan onder het OT.”

De tekenen van het verbond kunnen we, en mogen we niet loskoppelen aangaande het volk met wie dat verbond gesloten is.

Het aardse verkoren Israel bestaat uit : Tarwe en onkruid.

Het geestelijk verkoren Israel bestaat alleen uit : Tarwe. (hoewel dit geestelijke tarwe wel opwast met het onkruid)

Zie daar ons verschil, Zonderling.

------------------------------------------------------------------------------------------

Verzonden: zaterdag 17 april 2010 11:54

DWW,

Met alle respect, maar dat is ons verschil NIET. Nergens schrijf ik dat de Doop een sacrament is van een uitwendige zaak of voor ongelovigen.

Zowel onder het OT als het NT is het geloof vereist voor het recht ontvangen van de sacramenten.
Maar de beloftenissen en daarmee ook het sacrament van inlijving gelden de gelovigen EN hun zaad. Waarbij ook aan het zaad het geloof vereist wordt wanneer zij tot jaren van onderscheid gekomen zijn. Dát is ons verschil.

Zonderling

-------------------------------------------------------------------------------------

Verzonden: maandag 19 april 2010 9:42

Het tweedelige verbond met Abraham bestond uit een aards en een geestelijk verbond.

Het aardse verbond was een beeld van het geestelijk verbond. Zo was ook het teken en zegel van het aardse verbond, een beeld van het teken en zegel van het geestelijk verbond.

De besnijdenis zag op twee dingen :

1. Namelijk dat de mens nooit meer uit kracht van eigen vlees meer zalig kon worden. Daartoe moesten de mannen die het zaad droegen, in hun lid besneden worden. De voorhuid werd afgesneden, en in het stof geworpen. Het beeld van : “Want, uit u worde geen vrucht meer in der eeuwigheid. U vrucht worde uit Mij gevonden.”
2. Tijdens zo’n besnijdenis vloeide er ook bloed, het teken der verzoening, en sprak men de beloftenis uit.

Nu zo zijn de beloftenissen tot Abraham en zijn zaad gesproken. Hij zegt niet: En den zaden, als van velen; maar als van een: En uw zade; hetwelk is Christus. En dit zeg ik: Het verbond, dat te voren van God bevestigd is op Christus, wordt door de wet, die na vierhonderd en dertig jaren gekomen is, niet krachteloos gemaakt, om de beloftenis te niet te doen. Want indien de erfenis uit de wet is, zo is zij niet meer uit de beloftenis; maar God heeft ze Abraham door de beloftenis genadiglijk gegeven, Gal. 3:16-18.

Door deze besnijdenis was Israel als volk apart gezet, en afgezonderd van alle andere volkeren. Israel mocht niet wat andere volkeren wel mochten. Anders zou God van hen gaan wijken en komen met Zijn ontzaggelijke oordelen. Israel had een middelaar, die tussen God en dat volk stond. God had dat volk verlost door deze middelaar, waardoor dat volk in Mozes in de wolk (= beeld van H. Geest die hen leidt) en in de rode zee (= teken en zegel van afwassing der zonden) gedoopt is geworden, 1 Kor. 10:2. Israel had de door God ingestelde tabernakeldienst. Israel had Gods wet, maar ook de beloftenis van de Messias die zou komen. Daarvan was de gehele offerdienst immers een afschijnsel. Zie daar enkele beelden van hoe het aardse Israel een beeld van het geestelijke Israel wat eenmaal zalig zou worden.

In het aards verbond moest alleen de man besneden worden, omdat de man het hoofd van de vrouw was. In het geestelijk verbond moesten gelovige mannen en vrouwen gedoopt worden, omdat Christus het Hoofd van Zijn bruiskerk was/is. In deze bruidskerk waren mannen en vrouwen verkoren.

Beste Zonderling, zoals zeer velen Gods Woord lezen door de leesbril van G.H. Kersten, lees jij omtrent het punt van de kinderdoop, naar mijn bescheiden mening, nog steeds teveel door de bril van de reformatoren. Doe deze bril eens af, en lees de handelingen der apostelen eens aandachtig een paar keren door. Lees vervolgens eens wat zij over de geestelijkheid van de Heilige Doop opmerken in hun leerbrieven.

Want u komt de belofte toe, en uw kinderen, en allen, die daar verre zijn, zo velen als er de Heere, onze God, toe roepen zal.

Hij roept hen allen door de kracht van het zaligmakende geloof. Ook de kinderen van die 3000 Pinksterlingen. Van hen allen staat in Rom. 8 vers 29-30 het volgende vermeld :

Want die Hij te voren gekend heeft, die heeft Hij ook te voren verordineerd, den beelde Zijns Zoons gelijkvormig te zijn, opdat Hij de Eerstgeborene zij onder vele broederen. En die Hij te voren verordineerd heeft, dezen heeft Hij ook geroepen; en die Hij geroepen heeft, dezen heeft Hij ook gerechtvaardigd; en die Hij gerechtvaardigd heeft, dezen heeft Hij ook verheerlijkt.

Dit betreft alleen het geestelijk verkoren Israel. Zoals Gods Zijn aardse bondsvolk Israel gekend heeft, en uit het diensthuis van Egypte heeft willen verlossen, alzo heeft Hij ook Zijn geestelijk verkoren Israel gekend, en in en door het bloed van Christus verlost. Allen die Hij niet gekend heeft, delen niet in dat geestelijk verbond, delen daarom ook niet in Zijn bloed, en mogen daarom ook niet delen in het teken en zegel van dat geestelijke verbond, Zonderling. Waarom niet? Omdat hier geen bevindelijke kennis aan hebben :

Of weet gij niet, dat zovelen als wij in Christus Jezus gedoopt zijn, wij in Zijn dood gedoopt zijn? Wij zijn dan met Hem begraven, door den doop in den dood, opdat, gelijkerwijs Christus uit de doden opgewekt is tot de heerlijkheid des Vaders, alzo ook wij in nieuwigheid des levens wandelen zouden. Want indien wij met Hem een plant geworden zijn in de gelijkmaking Zijns doods, zo zullen wij het ook zijn in de gelijkmaking Zijner opstanding; Dit wetende, dat onze oude mens met Hem gekruisigd is, opdat het lichaam der zonde te niet gedaan worde, opdat wij niet meer de zonde dienen. Want die gestorven is, die is gerechtvaardigd van de zonde. Indien wij nu met Christus gestorven zijn, zo geloven wij, dat wij ook met Hem zullen leven, Rom. 6:3-8.

Hartelijke groet,
DWW
refo

Bericht door refo »

Wat moeten we hiermee? Want wie heeft het laatste woord?
--------------
Voorts ben ik van mening dat portretten van oudvaders, reformatoren en andere theologen niet zouden moeten worden toegestaan als avatar.
vogeltje

Bericht door vogeltje »

Eh...wie kan het verschil voor mij duidelijk neerzetten?
Wat is in één regel DWW's mening en wat die van Zonderling in één regel?
Tiberius
Administrator

Bericht door Tiberius »

vogeltje schreef:Wat is in één regel DWW's mening en wat die van Zonderling in één regel?
DWW: geloofsdoop; Zonderling: verbondsdoop.
refo

Bericht door refo »

De geloofsdopers begrijpen God niet als Hij in Ezechiel de profeet laat zeggen: jullie hebben MIJN kinderen aan de Moloch geofferd. Het waren mensen die duidelijk (volgens de geloofsdopers althans) niet in het verbond waren opgenomen. Toch zegt God van die geofferde kindertjes dat het ZIJN kinderen waren. In het verbond zijn is niet afhankelijk van geloof. Dat is afhankelijk van Gods Woord en Belofte.
--------------
Voorts ben ik van mening dat portretten van oudvaders, reformatoren en andere theologen niet zouden moeten worden toegestaan als avatar.
vogeltje

Bericht door vogeltje »

refo schreef:De geloofsdopers begrijpen God niet als Hij in Ezechiel de profeet laat zeggen: jullie hebben MIJN kinderen aan de Moloch geofferd. Het waren mensen die duidelijk (volgens de geloofsdopers althans) niet in het verbond waren opgenomen. Toch zegt God van die geofferde kindertjes dat het ZIJN kinderen waren. In het verbond zijn is niet afhankelijk van geloof. Dat is afhankelijk van Gods Woord en Belofte.
Ik ben ijverig aan het lezen. Een artikel op de woeste weg en deze emailwisseling.
Weet je, het is onbegonnen werk om hierover te discussiëren. ( volgens mij dan).
DWW
Contacteer:

Bericht door DWW »

refo schreef:De geloofsdopers begrijpen God niet als Hij in Ezechiel de profeet laat zeggen: jullie hebben MIJN kinderen aan de Moloch geofferd. Het waren mensen die duidelijk (volgens de geloofsdopers althans) niet in het verbond waren opgenomen. Toch zegt God van die geofferde kindertjes dat het ZIJN kinderen waren. In het verbond zijn is niet afhankelijk van geloof. Dat is afhankelijk van Gods Woord en Belofte.
Je moet Gods verbond met het aardse verkoren Israel proberen te scheiden van Gods verbond met het geestelijke Israel, beste Refo.

Wat Ezechiel hier opmerkt, betreft het aardse bondsvolk Israel, hetgeen een afschijnsel is van het geestelijk verkoren Israel.
vogeltje

Bericht door vogeltje »

@ DWW: Je moet Gods verbond met het aardse verkoren Israel proberen te scheiden van Gods verbond met het geestelijke Israel

Wie Israel vergeet, zaagt de tak door waar hijzelf op zit!

Heidenen mogen in Christus bij Israel horen. In die zin kunnen we zeggen dat we in Israel ingelijfd zijn. Niet dat we Joden zijn geworden maar we zijn door het geloof in Jezus Christus geestelijke kinderen van Abraham. Daarom mogen we behoren tot hetzelfde verbond dat God met Abraham en zijn zaad heeft opgericht.
De komst van de Heilige Geest betekent niet de opheffing van het oude verbond en ook niet de vervanging van Israel. Er is een bestendige en nader geregelde en verder ingevulde Abrahamitische verbondsrelatie. Er wordt niet langer door de Levitische priesterdienst bemiddeld, maar door Christus' zoveel krachtiger priesterschap.
Laatst gewijzigd door vogeltje op 20 apr 2010, 10:44, 1 keer totaal gewijzigd.
huisman

Bericht door huisman »

DWW schreef:
Je moet Gods verbond met het aardse verkoren Israel proberen te scheiden van Gods verbond met het geestelijke Israel, beste Refo.

Wat Ezechiel hier opmerkt, betreft het aardse bondsvolk Israel, hetgeen een afschijnsel is van het geestelijk verkoren Israel.
Het gaat m.i. in zulke discussies om één thema verhouding O.T. en N.T. DWW en anderen maken een forse knip tussen die twee (Oud en nieuw verbond) Terwijl zonderling en velen met hem (o.a de Reformatoren) de eenheid van het O.T en het N.T. veel meer zien (Onderzoek de Schriften,dat was het O.T. Want deze getuigen van Mij)
Er gaan er met twee verbonden verloren en met drie en er worden er met twee verbonden behouden en met drie. Prof. G. Wisse.
GJdeBruijn

Bericht door GJdeBruijn »

DWW schreef:Wat Ezechiel hier opmerkt, betreft het aardse bondsvolk Israel, hetgeen een afschijnsel is van het geestelijk verkoren Israel.
Juist! En dáárom dopen wij onze kinderen. Niet omdat ze daarmee zalig worden maar als teken en zegel van dát verbond waar in het geestelijk verkoren Israel in begrepen is. Dus DWW, jij maakt zelf de fout die je hier Refo verwijt!
Je vereenzelvigt de heenwijzing van de uitwendige doop met de geesterlijke strekking. Om deze denkfout te voorkomen spreekt ons doopformulier dan ook niet voor niets van 'niet in het uitwendige teken blijven hangen'.
Het gaat om de geestelijke strekking, maar de doopbediening zelf is een uiterlijk teken. De bediening vindt plaats in de uitwendig zichtbare kerk. Als één geheel openbaar aanwezig in de wereld, net als het Israelische volk in het OT. Zowel voor de OT gemeente (Israel, volk der besnijdenis) als voor de NT gemeente (Alle volkeren der aarde, gedoopte naties -zendingsbevel) geldt evenwel dat niet alles Israel is wat Israel heet. Dat wil zeggen: Het geestelijke Israel wordt in de uitwendige gemeente gevonden. De doop wordt door de geloofsdopers te veel geestelijk gemaakt. Als keurmerk van geestelijke wedergeborenen. In plaats van het keurmerk van mensen die dood in zonden en misdaden liggen en daarom gedoopt worden vanwege de betekenis van de afwassing door het bloed van Christus. Calvijn schrijft ergens: Juist omdat we als zondige, schuldige en dode mensen worden geboren, juist dáárom dopen wij onze kinderen. Wetende de noodzaak van de verzoening, waarnaar de doop wijst. Gelovende in de God Die die verzoening laat prediken aan onze kinderen zodat er hoop is op vrucht onder dit levendmakende getuigenis. Het sacrament van de doop is tot versterking van het geloof van de ouders en tot getuigenis voor de kinderen. Voor te ouders om het vertrouwen in hun Verbondsgod te versterken (dankgebed formulier!). Voor de kinderen om te leren dat ze de afwassing van zonden nodig hebben aangezien ze kinderen des toorns zijn en dood in zonden en misdaden. Opdat ze daarmee Christus persoonlijk nodig zouden leren krijgen.
GJdeBruijn

Bericht door GJdeBruijn »

huisman schreef:Het gaat m.i. in zulke discussies om één thema verhouding O.T. en N.T. DWW en anderen maken een forse knip tussen die twee (Oud en nieuw verbond) Terwijl zonderling en velen met hem (o.a de Reformatoren) de eenheid van het O.T en het N.T. veel meer zien (Onderzoek de Schriften,dat was het O.T. Want deze getuigen van Mij)
Volgens mij gaat het om het miskennen van de openbaringsvorm van de gemeente van Christus. Het OT volk van Israel is een type van de NT gemeente, bestaande uit Jood en Griek. De typologie waarbij uiterlijke natie en uiterlijke gemeente niet meer gelijk opgaan resulteert in de meest vreemde opvattingen over doop, verbond en geestelijke toepassing van teksten om het geestelijke Isreal te duiden in zowel OT als NT.
Wie het verbondsgewijze handelen van God opmerkt in het OT, ziet het ook in het NT terug en kan zich dan met recht beroepen op de Schriften die van Christus getuigen. Als in de Bijbel gesproken wordt over 'de Schriften' wordt daar bedoeld het OT. Dat is inclusief het oude Verbond. Christus is in het oude verbond beloofd en afgeschaduwd in wet en verzoening. Als heenwijzing. Hebr. 11 staat in deze context van het oude verbond dat in het NT vernieuwd is, dat wil zeggen tot volle omvang is gekomen met een vervulling van wat in het OT werd afgeschaduwd. Daarom is het veel beter. De schaduwen zijn werkelijkheid geworden.
Laatst gewijzigd door GJdeBruijn op 20 apr 2010, 13:31, 1 keer totaal gewijzigd.
Plaats reactie