Nieuwste boek ds. C. Harinck: Wie is Jezus Christus?

Toeschouwer

Re: Nieuwste boek ds. C. Harinck: Wie is Jezus Christus?

Bericht door Toeschouwer »

Luther schreef:
huisman schreef:Er is natuurlijk wel wat aan de hand in een kerkverband als twee predikanten (v Eckeveld en Harinck) het nodig achten een boek te schrijven over de plaats van Christus in de prediking.
Ik ben er blij mee dat dit gebeurd en hoop van ganse harte dat de invloed van deze boeken groot is .
Het boek van ds. Van Eckeveld heeft nauwelijks enige aandacht gekregen. Helaas!
Het boek van Klaas van Zwaag zo veel te meer. Ook in "Afwachten of verwachten" gaat het ten diepste hoe wordt Christus gepredikt.
Hendrikus

Bericht door Hendrikus »

Toeschouwer schreef:
Luther schreef:
huisman schreef:Er is natuurlijk wel wat aan de hand in een kerkverband als twee predikanten (v Eckeveld en Harinck) het nodig achten een boek te schrijven over de plaats van Christus in de prediking.
Ik ben er blij mee dat dit gebeurd en hoop van ganse harte dat de invloed van deze boeken groot is .
Het boek van Klaas van Zwaag zo veel te meer. Ook in "Afwachten of verwachten" gaat het ten diepste hoe wordt Christus gepredikt.
Klopt. Laten we hopen dat ds. Harinck bespaard zal blijven wat dr. Van der Zwaag te beurt viel.
~~Soli Deo Gloria~~
Wilhelm

Bericht door Wilhelm »

Toeschouwer schreef:
Luther schreef:

Ik denk dan ook dat in boeken als van Ds v Eckeveld en Ds C Harinck de invloed van vd Zwaag merkbaar is.
Ondanks dat hij zelf de GG verlaten heeft heeft dit werk veel invloed gehad en vele predikanten aan het denken gezet. Dit wordt vaak onderschat.
Luther schreef:Dat bedoel ik dan in de zin: Deze van Gods volk heeft alleen nog maar Kerst beleefd, die is al wat verder, die heeft ook Goede Vrijdag beleefd, en die, ... die heeft al Pasen mogen meemaken, maar dat hoor je zelden meer. Om maar te zwijgen over pinksteren.
Toch denk ik dat de stroming die dit leert hoegenaamd niet binnen de GG gevonden wordt. Luister een willekeurige preek op PrekenWeb en je vindt dit echt niet terug.
helma

Bericht door helma »

Wilhelm schreef: Toch denk ik dat de stroming die dit leert hoegenaamd niet binnen de GG gevonden wordt. Luister een willekeurige preek op PrekenWeb en je vindt dit echt niet terug.

is Prekenweb een afspiegeling van de hele Ger. Gem? dacht het niet...
Wilhelm

Bericht door Wilhelm »

helma schreef:
Wilhelm schreef: Toch denk ik dat de stroming die dit leert hoegenaamd niet binnen de GG gevonden wordt. Luister een willekeurige preek op PrekenWeb en je vindt dit echt niet terug.

Nou ja : een aantal curatoren incl de voorzitter vh curatorium, bijna het gehele moderamen van de GS , docent Th Sch ; een redelijke afspiegeling toch ?
Luther
Contacteer:

Bericht door Luther »

Wilhelm schreef:
helma schreef:

Nou ja : een aantal curatoren incl de voorzitter vh curatorium, bijna het gehele moderamen van de GS , docent Th Sch ; een redelijke afspiegeling toch ?
Helaas broeder; de stroming die dat leert is nog volop aanwezig.
De kracht van het Evangelie zit in de bezittelijke voornaamwoorden. (Maarten Luther, WA 101, 2, 25)
huisman

Bericht door huisman »

Luther schreef:
Wilhelm schreef:
helma schreef:

Helaas broeder; de stroming die dat leert is nog volop aanwezig.
Als ik voor één kerkverband hoop heb is dat de GG ,maar dan zal daar echt een verandering moeten komen in de lijn die Ds C. Harinck al zo lang voorstaat. Er heeft in het RD eens een interview gestaan met deze dominee met als kop "Gelukkige inconsequentie" Wie kan dat hier posten?
Stel je toch eens voor dat hier op de veluwe in die megakerken de Christus ruim gepreekt en aangeboden mocht worden . Zou er dan geen opwekking kunnen komen?
Er gaan er met twee verbonden verloren en met drie en er worden er met twee verbonden behouden en met drie. Prof. G. Wisse.
coupe soleil

Bericht door coupe soleil »

Tja, dat er een diverseiteit aanwezig is binnen de GG zal toch wel redelijk bekend zijn denk ik? In veel kerkverbanden heb je een 'linkse' en een 'rechtse' stroming (al heb ik zelf een hekel aan deze benamingen, het is wel duidelijk wat ik bedoel).

Ben benieuwd naar het boek. En ook naar de auteur die ik binnenkort weer eens kan beluisteren.
caprice

Bericht door caprice »

Ik ben benieuwd naar het interview, en ga het zeker lezen.
Luther schreef:- "Je krijgt vaak de indruk dat het christendom een leer is, met bijbehorende uiterlijke kenmerken. Opvallend is dat de persoon van de Heere Jezus zo weinig naar voren komt. Dat bespeur ik helas ook in de prediking binnen mijn eigen kerkverband. Dat wat de christen beleeft en moet doen, krijgt veel meer aandacht dan dat wat Christus Jezus heeft gedaan en beleefd. Daardoor zijn mensen meer op zoek naar ervaringen dan naar Christus zelf."

- "Het boek heeft hopelijk ook iets te zeggen voor hen die zich zo uitgebreid bezig houden met de christen, dat ze aan de Christus nauwelijks meer toekomen."
Is dit niet het paard achter de wagen spannen? De vruchten van het navolgen van Christus zijn immers een levenswandel naar Gods Woord? En wat is een christen zonder Christus? Hooguit een naamchristen.
Luther schreef:- "We vechten te veel in oude loopgraven een oorlog met oude vijanden uit. De werkelijke strijd gaat niet meer over twee of drie verbonden, de lengte van het har of het gebruik van moderne media. De vraag die al dringender aan de orde komt, is: 'Wat dunkt u van de Christus?'"
Niet te snel. Oude dwalingen komen in een nieuwe gedaante altijd weer terug. En we moeten daarin ernst maken dat we niet op een heilloos dwaalspoor zullen gaan! Wie is Hij? Wiens levensvraag is dat? Om Hem te leren kennen, dat Allerhoogst, en Eeuwig Goed, Die Middelaar Gods en der mensen. Wie is er toch werkelijk met die vraag bezet? Het gaat in het leven van 'reformatorische' mensen zo vaak om andere dingen. Maar indien de rechtvaardige nauwelijks zalig wordt, waar zal de goddeloze verschijnen?
huisman schreef:Stel je toch eens voor dat hier op de veluwe in die megakerken de Christus ruim gepreekt en aangeboden mocht worden.
Ooit wel eens je oren opengezet? Ik heb dit in de diverse kerken wel beluisterd. Maar wel altijd het evenwicht. Want hoe kun je spreken over een rijke Christus als je het niet hebt over een arme doemwaardige zondaar? Die twee zijn toch onlosmakelijk aan elkaar verbonden. Want dat volk zal weten uit wat voor nood en dood zij verlost zullen zijn!
Gewetensbezwaarde trouwambtenaar - 'De totalitaire staat werpt het geweten van haar burgers weg als een waardeloos vod'
Dr. J.H. Bavinck
huisman

Bericht door huisman »

caprice schreef
Ooit wel eens je oren opengezet? Ik heb dit in de diverse kerken wel beluisterd. Maar wel altijd het evenwicht. Want hoe kun je spreken over een rijke Christus als je het niet hebt over een arme doemwaardige zondaar? Die twee zijn toch onlosmakelijk aan elkaar verbonden. Want dat volk zal weten uit wat voor nood en dood zij verlost zullen zijn!
Het probleem is dat zo vaak die "arme doemwaardige zondaar" in de eerste twee punten wordt gepreekt en in de toepassing
de rijke Christus alleen voor die "ontdekte arme doemwaardige zondaar" en niet voor de hele gemeente. Dit vind je niet bij de (nadere) reformatoren en zeker niet bij de puriteinen (en die preekten zeker het bijbelse evenwicht!)
Er gaan er met twee verbonden verloren en met drie en er worden er met twee verbonden behouden en met drie. Prof. G. Wisse.
Luther
Contacteer:

Bericht door Luther »

caprice schreef:Ooit wel eens je oren opengezet? Ik heb dit in de diverse kerken wel beluisterd. Maar wel altijd het evenwicht. Want hoe kun je spreken over een rijke Christus als je het niet hebt over een arme doemwaardige zondaar? Die twee zijn toch onlosmakelijk aan elkaar verbonden. Want dat volk zal weten uit wat voor nood en dood zij verlost zullen zijn!
Maar daar ga je al. Je spreekt over "dat volk", in de 3e persoon enkelvoud. Dat kom ik in bepaalde preken ook zo vaak tegen: dat volk, zij en hun...
Om de termen van Erasmiaan te gebruiken: Dan preek je voorwerpelijk over onderwerpelijke zaken, alsof het over een groep gaat die niet onder de prediking zit.
Preken moeten geformuleerd worden in de u- en de jij-vorm.

Dan ga je dus niet preken wat een zondaar beleefd als hij zich een doemwaardig zondaar gaat ervaren, maar dan ga je tot doemwaardige zondaren spreken over een rijke Christus en de gepastheid van Hem.
De kracht van het Evangelie zit in de bezittelijke voornaamwoorden. (Maarten Luther, WA 101, 2, 25)
Wilhelm

Bericht door Wilhelm »

Ik kom net uit de boekwinkel maar daar lag hij nog niet.

Het boek is wel te bestellen.
http://www.postorderboekhandel.nl/objec ... ie_bent_U/
Afgewezen

Bericht door Afgewezen »

Luther schreef:Preken moeten geformuleerd worden in de u- en de jij-vorm.
Wie zegt dat? Wat te denken van de gelijkenissen van de Heere Jezus?
Hendrikus

Bericht door Hendrikus »

Wilhelm schreef:Ik denk dan ook dat in boeken als van Ds v Eckeveld en Ds C Harinck de invloed van vd Zwaag merkbaar is.
Ondanks dat hij zelf de GG verlaten heeft heeft dit werk veel invloed gehad en vele predikanten aan het denken gezet. Dit wordt vaak onderschat.
Des te triester is het om te bedenken op welke wijze men Van der Zwaag de deur uitgewerkt heeft.
Of krijgen we straks ook gedoe over het feit dat ds. Harinck zijn boek niet via de kerkelijke weg heeft ingediend?
~~Soli Deo Gloria~~
Auto

Bericht door Auto »

We gaan hier NIET discussieren over vd Zwaag en de wijze waarop hij naar een ander kerkverband is gegaan! ON-TOPIC
Plaats reactie