memento schreef:Erasmiaan schreef:memento schreef:@Erasmiaan:
Ik vraag ook niet om een expliciete tekst. Ik vraag alleen om argumenten uit de Bijbel op basis waarvan je de ethische regel (die praktisch elke gereformeerde ethicus in heden en verleden onderschrijft) mag breken.
Want Gods Woord verdedigen op een wijze die je vereist Gods Woord ongehoorzaam te zijn, dat kan natuurlijk niet. Daarom zal je toch echt moeten onderbouwen dat God van ons eist om een politieke partij te hebben (in tegenstelling tot de andere manieren die mogelijk zijn om de overheid aan te sporen tot Bijbels te handelen), en dat Hij daarmee ons het recht geeft de overheid ongehoorzaam te zijn.
PS> De documenten waarnaar je verwijst gaan hier niet op in. Opzich ook logisch, want nu is voor het eerst in de geschiedenis een situatie opgetreden, waarbij de SGP de overheid moet ongehoorzaam zijn, wil ze aan haar principiële standpunten vasthouden.
memento, het overtuigt jou niet en dat is prima. Ik zie hier voldoende in (en zeker in de toelichting op het program van beginselen) om daaruit te concluderen op grond van de Bijbel dat we nu via de politiek ook ons geluid moeten laten horen.
Verder: ik zeg hiermee niet dat we burgerlijk ongehoorzaam
moeten zijn. Ik zie daarvoor wel een legitimatie.
Dus: Van de 2 zaken: het hebben van een politieke partij (geen expliciete eis van Gods Woord), en het gehoorzamen van de overheid (wel een expliciete eis van Gods Woord), geldt het eerste het zwaarste? Dus hetgeen niet een gebod Gods is, telt zwaarder dan hetgeen wél een gebod Gods is?
Verder: Kan je dit toelichten:
k zie hier voldoende in (en zeker in de toelichting op het program van beginselen) om daaruit te concluderen op grond van de Bijbel dat we nu via de politiek ook ons geluid moeten laten horen? Het blijft nu namelijk nogal vaag. Argumenten heb ik nog niet gehoord, alleen verwijzingen naar documenten die over een heel ander onderwerp gaan. Kan je wat argumenten op een rij zetten (of samenvatten wat je elders aan argumenten leest)? Dat maakt de discussie wat inhoudelijker...
Moet ik alles nog een keer herhalen???
Welnu:
- ik denk (en de SGP ook) dat we op grond van Gods Woord gehouden zijn om de Bijbelse uitgangspunten in de praktijk te brengen, op alle terreinen des levens (dus ook de politiek, ik zou haast zeggen: juist de politiek);
- waarom dat zo is heb ik hier al een aantal keer aangegeven en vind je ook in het program van beginselen en de toelichting daarop;
- het ons dus geboden wordt om Gods Woord te bevorderen en de beginselen uit te dragen;
- de SGP gelooft dat dit onder andere door middel van een politieke partij moet;
- ze deze partij inricht naar de regels van Gods Woord;
- Gods Woord voor vrouwen niet het regeertaak heeft maar andere taken;
- er een verdrag is in Europa waar volgens de HR NL aan gebonden is dat zegt (volgens de HR) dat vrouwen het regeerambt niet ontzegd kan worden;
- de SGP op grond van het bovenstaande kan zeggen dat ze het daar niet mee eens en er niet naar zal handelen, omdat men Gode meer moet gehoorzamen dan de mensen.
Je zelfgeformuleerde 'ethische regel' onderschrijf ik naar de essentie (je hebt hem iets te casuïstisch ingekleurd om algemeen geldend te kunnen zijn, maar de grondgedachte onderschrijf ik) maar deze is hier niet van toepassing.
Maar ik vind verder alles prima wat jij vindt, beste memento, ik denk er echter anders over. En als je het daar niet mee eens bent, even goede vrienden, geen probleem.