Belijdenis doen

GJdeBruijn
Berichten: 2198
Lid geworden op: 09 mar 2010, 13:37

Re: Belijdenis doen

Bericht door GJdeBruijn »

Tiberius schreef:Dan moet je daarop antwoorden, niet op postings van mij, waarin het over andere zaken gaat. Het is onzinnig om aan mij een antwoord te geven, dat voor iemand anders (GJdeBruin) bedoeld is.
Mogelijk ben ik daar schuldig aan omdat ik liefst alle bij elkaar horende zaken verwerk in één post om vooral de samenhang te laten zien. Dan loop je het risico dat er zaken worden gekoppeld aan antwoorden van een ander.
Laat ik mijn mening even heel kort samenvatten:
Wie zelfs niet gelooft in een mogelijkheid voor hem of haar persoonlijk, kan beter geen belijdenis doen. Wie het ondanks alle onmogelijkheid in zichzelf toch van de God van zijn of haar doop verwacht (dus niet van de doop zelf) heeft geen reden om geen belijdenis te doen. En daarmee verbonden om daarna ten avondmaal te gaan. Zo interpreteer ik de reformatoren en de nadere reformatoren. Waarbij er een verschuiving waar te nemen is in de tweede helft van de 17e eeuw. Daarin werden belijdenis en avondmaal toch meer verbonden met respectievelijk zoeken en vinden. Dat acht ik hooguit een accentverschil, gezien de inhoud die eraan gegeven werd en hier en daar nog steeds wordt gegeve. Er liggen op dit vlak binnen onze gezindte een aantal accentverschillen.
Maar ondanks die verschuiving en accentverschillen blijft de noodzaak om belijdenis te doen van het geloof waarvan ik weet en vertrouw dat God dat wil geven en bevestigen op Zijn tijd. Dat is immers de belofte van de Heilige Geest zoals in het doopformulier weergegeven. Het formulier van het Avondmaal zou tevens ter toetsing kunnen dienen voor het doen van belijdenis. Daarin staat ook een spanning en die wilde ik in deze discussie aanvoeren, om daarmee de aantijgingen, die ik tussen de regels bespeur aan het adres van bepaalde kerkverbanden, te ontkrachten.
Avondmaalsformulier schreef:Maar dit wordt ons, zeer geliefde Broeders en Zusters in den Heere, niet voorgehouden, om de verslagen harten der gelovigen kleinmoedig te maken, alsof niemand tot het H. Avondmaal des Heeren gaan mocht, dan die zonder enige zonde ware. Want wij komen niet tot dit Avondmaal, om daarmede te betuigen, dat wij in onszelf volkomen en rechtvaardig zijn; maar integendeel, aangezien wij ons leven buiten ons zelf in Jezus Christus zoeken, zo bekennen wij daarmede, dat wij midden in den dood liggen. Daarom, al is het, dat wij nog vele gebreken en ellendigheid in ons bevinden, als namelijk: dat wij geen volkomen geloof hebben, dat wij ons ook met zulken ijver om God te dienen niet begeven, als wij schuldig zijn; maar dagelijks met de zwakheid van ons geloof, en de boze lusten van ons vlees te strijden hebben; nochtans, desniettegenstaande, overmits ons (door de genade des Heiligen Geestes) zulke gebreken van harte leed zijn, en wij begeren tegen ons ongeloof te strijden, en naar alle geboden Gods te leven; zo zullen wij gewis en zeker zijn, dat geen zonde, noch zwakheid die nog (tegen onzen wil) in ons overgebleven is, ons kan hinderen, dat ons God niet in genade zou aannemen, en alzo dezer hemelse spijze en drank waardig en deelachtig maken.
Fjodor
Berichten: 2970
Lid geworden op: 11 jun 2009, 23:13

Re: Belijdenis doen

Bericht door Fjodor »

Tiberius schreef:Wat wordt precies bedoeld met "in gemeenschap met de belijdenis der vaderen"?
Ik neem aan met de drie formulieren van enigheid en met de drie geloofsbelijdenissen.
Daartoe zijn de dingen gegeven, dat ze gebruikt worden; maar niet, opdat ze vergaard zouden worden - D. Bonhoeffer
Fjodor
Berichten: 2970
Lid geworden op: 11 jun 2009, 23:13

Re: Belijdenis doen

Bericht door Fjodor »

GJdeBruijn schreef: Wie zelfs niet gelooft in een mogelijkheid voor hem of haar persoonlijk, kan beter geen belijdenis doen. Wie het ondanks alle onmogelijkheid in zichzelf toch van de God van zijn of haar doop verwacht (dus niet van de doop zelf) heeft geen reden om geen belijdenis te doen. En daarmee verbonden om daarna ten avondmaal te gaan. Zo interpreteer ik de reformatoren en de nadere reformatoren. Waarbij er een verschuiving waar te nemen is in de tweede helft van de 17e eeuw. Daarin werden belijdenis en avondmaal toch meer verbonden met respectievelijk zoeken en vinden. Dat acht ik hooguit een accentverschil, gezien de inhoud die eraan gegeven werd en hier en daar nog steeds wordt gegeve. Er liggen op dit vlak binnen onze gezindte een aantal accentverschillen.
Maar ondanks die verschuiving en accentverschillen blijft de noodzaak om belijdenis te doen van het geloof waarvan ik weet en vertrouw dat God dat wil geven en bevestigen op Zijn tijd. Dat is immers de belofte van de Heilige Geest zoals in het doopformulier weergegeven. Het formulier van het Avondmaal zou tevens ter toetsing kunnen dienen voor het doen van belijdenis. Daarin staat ook een spanning en die wilde ik in deze discussie aanvoeren, om daarmee de aantijgingen, die ik tussen de regels bespeur aan het adres van bepaalde kerkverbanden, te ontkrachten.
Avondmaalsformulier schreef:Maar dit wordt ons, zeer geliefde Broeders en Zusters in den Heere, niet voorgehouden, om de verslagen harten der gelovigen kleinmoedig te maken, alsof niemand tot het H. Avondmaal des Heeren gaan mocht, dan die zonder enige zonde ware. Want wij komen niet tot dit Avondmaal, om daarmede te betuigen, dat wij in onszelf volkomen en rechtvaardig zijn; maar integendeel, aangezien wij ons leven buiten ons zelf in Jezus Christus zoeken, zo bekennen wij daarmede, dat wij midden in den dood liggen. Daarom, al is het, dat wij nog vele gebreken en ellendigheid in ons bevinden, als namelijk: dat wij geen volkomen geloof hebben, dat wij ons ook met zulken ijver om God te dienen niet begeven, als wij schuldig zijn; maar dagelijks met de zwakheid van ons geloof, en de boze lusten van ons vlees te strijden hebben; nochtans, desniettegenstaande, overmits ons (door de genade des Heiligen Geestes) zulke gebreken van harte leed zijn, en wij begeren tegen ons ongeloof te strijden, en naar alle geboden Gods te leven; zo zullen wij gewis en zeker zijn, dat geen zonde, noch zwakheid die nog (tegen onzen wil) in ons overgebleven is, ons kan hinderen, dat ons God niet in genade zou aannemen, en alzo dezer hemelse spijze en drank waardig en deelachtig maken.
Maar denk je niet dat deze mening van jou een lijdelijkheid die zeer verkeerd is binnensluit? Een lijdelijkheid van 'ik geloof nog niet, ik ben nog niet op de smalle weg, maar als God het geven wil dan komt het, maar wel op Zijn tijd en helaas niet nu. Want nu kan ik nog niet zeggen een kind van God te zijn'.
Die lijdelijkheid zou ik heel duidelijk buiten gesloten willen zien. Deze mensen kunnen volgens mij geen belijdenis doen, hoezeer ze overtuigd zijn van de noodzaak van bekering.
Daartoe zijn de dingen gegeven, dat ze gebruikt worden; maar niet, opdat ze vergaard zouden worden - D. Bonhoeffer
Gebruikersavatar
Tiberius
Administrator
Berichten: 34773
Lid geworden op: 12 jan 2006, 09:49
Locatie: Breda

Re: Belijdenis doen

Bericht door Tiberius »

Fjodor schreef:
Tiberius schreef:Wat wordt precies bedoeld met "in gemeenschap met de belijdenis der vaderen"?
Ik neem aan met de drie formulieren van enigheid en met de drie geloofsbelijdenissen.
Maar die spreken elkaar toch zo hier en daar tegen?
Gebruikersavatar
Tiberius
Administrator
Berichten: 34773
Lid geworden op: 12 jan 2006, 09:49
Locatie: Breda

Re: Belijdenis doen

Bericht door Tiberius »

Fjodor schreef:
GJdeBruijn schreef: Wie zelfs niet gelooft in een mogelijkheid voor hem of haar persoonlijk, kan beter geen belijdenis doen. Wie het ondanks alle onmogelijkheid in zichzelf toch van de God van zijn of haar doop verwacht (dus niet van de doop zelf) heeft geen reden om geen belijdenis te doen. En daarmee verbonden om daarna ten avondmaal te gaan. Zo interpreteer ik de reformatoren en de nadere reformatoren. Waarbij er een verschuiving waar te nemen is in de tweede helft van de 17e eeuw. Daarin werden belijdenis en avondmaal toch meer verbonden met respectievelijk zoeken en vinden. Dat acht ik hooguit een accentverschil, gezien de inhoud die eraan gegeven werd en hier en daar nog steeds wordt gegeve. Er liggen op dit vlak binnen onze gezindte een aantal accentverschillen.
Maar ondanks die verschuiving en accentverschillen blijft de noodzaak om belijdenis te doen van het geloof waarvan ik weet en vertrouw dat God dat wil geven en bevestigen op Zijn tijd. Dat is immers de belofte van de Heilige Geest zoals in het doopformulier weergegeven. Het formulier van het Avondmaal zou tevens ter toetsing kunnen dienen voor het doen van belijdenis. Daarin staat ook een spanning en die wilde ik in deze discussie aanvoeren, om daarmee de aantijgingen, die ik tussen de regels bespeur aan het adres van bepaalde kerkverbanden, te ontkrachten.
Avondmaalsformulier schreef:Maar dit wordt ons, zeer geliefde Broeders en Zusters in den Heere, niet voorgehouden, om de verslagen harten der gelovigen kleinmoedig te maken, alsof niemand tot het H. Avondmaal des Heeren gaan mocht, dan die zonder enige zonde ware. Want wij komen niet tot dit Avondmaal, om daarmede te betuigen, dat wij in onszelf volkomen en rechtvaardig zijn; maar integendeel, aangezien wij ons leven buiten ons zelf in Jezus Christus zoeken, zo bekennen wij daarmede, dat wij midden in den dood liggen. Daarom, al is het, dat wij nog vele gebreken en ellendigheid in ons bevinden, als namelijk: dat wij geen volkomen geloof hebben, dat wij ons ook met zulken ijver om God te dienen niet begeven, als wij schuldig zijn; maar dagelijks met de zwakheid van ons geloof, en de boze lusten van ons vlees te strijden hebben; nochtans, desniettegenstaande, overmits ons (door de genade des Heiligen Geestes) zulke gebreken van harte leed zijn, en wij begeren tegen ons ongeloof te strijden, en naar alle geboden Gods te leven; zo zullen wij gewis en zeker zijn, dat geen zonde, noch zwakheid die nog (tegen onzen wil) in ons overgebleven is, ons kan hinderen, dat ons God niet in genade zou aannemen, en alzo dezer hemelse spijze en drank waardig en deelachtig maken.
Maar denk je niet dat deze mening van jou een lijdelijkheid die zeer verkeerd is binnensluit? Een lijdelijkheid van 'ik geloof nog niet, ik ben nog niet op de smalle weg, maar als God het geven wil dan komt het, maar wel op Zijn tijd en helaas niet nu. Want nu kan ik nog niet zeggen een kind van God te zijn'.
Die lijdelijkheid zou ik heel duidelijk buiten gesloten willen zien. Deze mensen kunnen volgens mij geen belijdenis doen, hoezeer ze overtuigd zijn van de noodzaak van bekering.
Dat is een oud verwijt, dat al door de Heidelbergse Catechismus is weerlegd in vraag en antwoord 64.
GJdeBruijn
Berichten: 2198
Lid geworden op: 09 mar 2010, 13:37

Re: Belijdenis doen

Bericht door GJdeBruijn »

Fjodor schreef:Maar denk je niet dat deze mening van jou een lijdelijkheid die zeer verkeerd is binnensluit? Een lijdelijkheid van 'ik geloof nog niet, ik ben nog niet op de smalle weg, maar als God het geven wil dan komt het, maar wel op Zijn tijd en helaas niet nu. Want nu kan ik nog niet zeggen een kind van God te zijn'.
Die lijdelijkheid zou ik heel duidelijk buiten gesloten willen zien. Deze mensen kunnen volgens mij geen belijdenis doen, hoezeer ze overtuigd zijn van de noodzaak van bekering.
Nee, juist niet. Een vertrouwen op de God van het verbond kán niet lijdelijk zijn.
Lijdelijkheid is kenmerk van een judas-geloof. Dat is twijfelen aan wie God werkelijk is: Barmhartig en bewogen in Christus. Ondanks wie ik ben, toch is er doen aan! Dat zegt een lijdelijk kerkmens niet...
Gebruikersavatar
vogeltje
Berichten: 830
Lid geworden op: 20 okt 2009, 22:27
Locatie: onbekend

Re: Belijdenis doen

Bericht door vogeltje »

Tiberius schreef:
Fjodor schreef:
Tiberius schreef:Wat wordt precies bedoeld met "in gemeenschap met de belijdenis der vaderen"?
Ik neem aan met de drie formulieren van enigheid en met de drie geloofsbelijdenissen.
Maar die spreken elkaar toch zo hier en daar tegen?
Daar zou je een andere topic van kunnen maken voor liefhebbers.
Gods weg is niet de gemakkelijkste, maar wel de mooiste!
GJdeBruijn
Berichten: 2198
Lid geworden op: 09 mar 2010, 13:37

Re: Belijdenis doen

Bericht door GJdeBruijn »

Geciteerd uit de bekende Toetssteen van Van der Groe, waarin hij de acta van de Dordtse synode aanhaalt waarin de oordelen van de afvaardigingen zijn opgenomen:
Van der Groe schreef:Die van Hessen, op het 5 Art. Pag. 242, 245.
"Ten eerste, is er een geloof, hetwelk alleen is een zodanige blote en enkele kennis en
toestemming van de leer, in Gods Woord begrepen, die vergezelt gaat met enige
blijdschap, doch verdwijnend. Die gevat wordt uit hoop van enige tijdelijke nuttigheid,
zonder een zeker vertrouwen van de vergeving der zonden, en zonder berusting in de
belofte Gods, ons om Christus wil gedaan. Welk geloof, dewijl het in voorspoed duurt,
en in tegenspoed ten enenmale verdwijnt, tijdelijk genoemd wordt, Matth. 13:21."
"Ten tweede, is er een geloof, hetwelk is een wetenschap en vertrouwende
toestemming, waarmee wij aannemen en de beloften, die God ons, in Christus gedaan
heeft, en in Gods barmhartigheid, liefde en Vaderlijke gunst tot ons, door de
verdiensten van Christus ons verkregen, liefelijk berusten, vasthoudende, dat niet
alleen anderen, maar ook ons en dat in 't bijzonder mij, u, enz. de vergeving der
zonden, gerechtigheid en het eeuwige leven, uit Gods loutere genade, om de enige
verdienste van Christus, gegeven wordt. Alzo wordt het woord geloof genomen,
wanneer wij, door datzelve, voor God gezegd worden gerechtvaardigd en eeuwig zalig
gemaakt te worden, Rom. 3 en 4 en 11; Gal. 2 en 3 en elders.
Uit oorzaak waarvan dit geloof genoemd wordt: een rechtvaardigmakend en
zaligmakend geloof.
Zie hier mijn opvatting onder "ten tweede". Er wordt gesproken over hoop en vertrouwen ten aanzien van de toepassing van het heil in de zin van gelovige verwachting.
Fjodor
Berichten: 2970
Lid geworden op: 11 jun 2009, 23:13

Re: Belijdenis doen

Bericht door Fjodor »

Tiberius schreef:
Fjodor schreef:
GJdeBruijn schreef: Wie zelfs niet gelooft in een mogelijkheid voor hem of haar persoonlijk, kan beter geen belijdenis doen. Wie het ondanks alle onmogelijkheid in zichzelf toch van de God van zijn of haar doop verwacht (dus niet van de doop zelf) heeft geen reden om geen belijdenis te doen. En daarmee verbonden om daarna ten avondmaal te gaan. Zo interpreteer ik de reformatoren en de nadere reformatoren. Waarbij er een verschuiving waar te nemen is in de tweede helft van de 17e eeuw. Daarin werden belijdenis en avondmaal toch meer verbonden met respectievelijk zoeken en vinden. Dat acht ik hooguit een accentverschil, gezien de inhoud die eraan gegeven werd en hier en daar nog steeds wordt gegeve. Er liggen op dit vlak binnen onze gezindte een aantal accentverschillen.
Maar ondanks die verschuiving en accentverschillen blijft de noodzaak om belijdenis te doen van het geloof waarvan ik weet en vertrouw dat God dat wil geven en bevestigen op Zijn tijd. Dat is immers de belofte van de Heilige Geest zoals in het doopformulier weergegeven. Het formulier van het Avondmaal zou tevens ter toetsing kunnen dienen voor het doen van belijdenis. Daarin staat ook een spanning en die wilde ik in deze discussie aanvoeren, om daarmee de aantijgingen, die ik tussen de regels bespeur aan het adres van bepaalde kerkverbanden, te ontkrachten.
Avondmaalsformulier schreef:Maar dit wordt ons, zeer geliefde Broeders en Zusters in den Heere, niet voorgehouden, om de verslagen harten der gelovigen kleinmoedig te maken, alsof niemand tot het H. Avondmaal des Heeren gaan mocht, dan die zonder enige zonde ware. Want wij komen niet tot dit Avondmaal, om daarmede te betuigen, dat wij in onszelf volkomen en rechtvaardig zijn; maar integendeel, aangezien wij ons leven buiten ons zelf in Jezus Christus zoeken, zo bekennen wij daarmede, dat wij midden in den dood liggen. Daarom, al is het, dat wij nog vele gebreken en ellendigheid in ons bevinden, als namelijk: dat wij geen volkomen geloof hebben, dat wij ons ook met zulken ijver om God te dienen niet begeven, als wij schuldig zijn; maar dagelijks met de zwakheid van ons geloof, en de boze lusten van ons vlees te strijden hebben; nochtans, desniettegenstaande, overmits ons (door de genade des Heiligen Geestes) zulke gebreken van harte leed zijn, en wij begeren tegen ons ongeloof te strijden, en naar alle geboden Gods te leven; zo zullen wij gewis en zeker zijn, dat geen zonde, noch zwakheid die nog (tegen onzen wil) in ons overgebleven is, ons kan hinderen, dat ons God niet in genade zou aannemen, en alzo dezer hemelse spijze en drank waardig en deelachtig maken.
Maar denk je niet dat deze mening van jou een lijdelijkheid die zeer verkeerd is binnensluit? Een lijdelijkheid van 'ik geloof nog niet, ik ben nog niet op de smalle weg, maar als God het geven wil dan komt het, maar wel op Zijn tijd en helaas niet nu. Want nu kan ik nog niet zeggen een kind van God te zijn'.
Die lijdelijkheid zou ik heel duidelijk buiten gesloten willen zien. Deze mensen kunnen volgens mij geen belijdenis doen, hoezeer ze overtuigd zijn van de noodzaak van bekering.
Dat is een oud verwijt, dat al door de Heidelbergse Catechismus is weerlegd in vraag en antwoord 64.
Oja, dus al deze mensen hebben net als in vraag en antwoord 64 een waarachtig geloof?
Daartoe zijn de dingen gegeven, dat ze gebruikt worden; maar niet, opdat ze vergaard zouden worden - D. Bonhoeffer
Gebruikersavatar
vogeltje
Berichten: 830
Lid geworden op: 20 okt 2009, 22:27
Locatie: onbekend

Re: Belijdenis doen

Bericht door vogeltje »

GJdeBruijn schreef:
Fjodor schreef:Maar denk je niet dat deze mening van jou een lijdelijkheid die zeer verkeerd is binnensluit? Een lijdelijkheid van 'ik geloof nog niet, ik ben nog niet op de smalle weg, maar als God het geven wil dan komt het, maar wel op Zijn tijd en helaas niet nu. Want nu kan ik nog niet zeggen een kind van God te zijn'.
Die lijdelijkheid zou ik heel duidelijk buiten gesloten willen zien. Deze mensen kunnen volgens mij geen belijdenis doen, hoezeer ze overtuigd zijn van de noodzaak van bekering.
Nee, juist niet. Een vertrouwen op de God van het verbond kán niet lijdelijk zijn.
Lijdelijkheid is kenmerk van een judas-geloof. Dat is twijfelen aan wie God werkelijk is: Barmhartig en bewogen in Christus. Ondanks wie ik ben, toch is er doen aan! Dat zegt een lijdelijk kerkmens niet...
In vertrouwen je hand leggen op Gods belofte en tegelijkertijd jezelf verfoeien in stof en as; op jezelf zien als 'onwaardige' en tegelijkertijd op de trouw van de HEERE, is iets heel anders dan ziekelijk lijdelijkheid. En er kunnen ook bij een gelovige belijder tijden zijn dat zijn hart aan het twijfelen raakt of zijn liefde voor de Heere wel echt is. Dat zijn dan wel tijden van ellende. Wie echt Christus liefheeft zal zich nooit rust gunnen zolang hij twijfelt of zijn hart wel aan Jezus toebehoort. Die zaak is te belangrijk om het op een misschientje te wagen

Lijdelijkheid is geen kenmerk van het judas-geloof. Het kan zomaar een uitvloeisel zijn van een bepaalde visie op het geloof. Dat men denkt dat lijdelijk-zijn een kenmerk is van genade.
Gods weg is niet de gemakkelijkste, maar wel de mooiste!
Fjodor
Berichten: 2970
Lid geworden op: 11 jun 2009, 23:13

Re: Belijdenis doen

Bericht door Fjodor »

Tiberius schreef:
Fjodor schreef:
Tiberius schreef:Wat wordt precies bedoeld met "in gemeenschap met de belijdenis der vaderen"?
Ik neem aan met de drie formulieren van enigheid en met de drie geloofsbelijdenissen.
Maar die spreken elkaar toch zo hier en daar tegen?
Waar dan?
Daartoe zijn de dingen gegeven, dat ze gebruikt worden; maar niet, opdat ze vergaard zouden worden - D. Bonhoeffer
GJdeBruijn
Berichten: 2198
Lid geworden op: 09 mar 2010, 13:37

Re: Belijdenis doen

Bericht door GJdeBruijn »

vogeltje schreef:Lijdelijkheid is geen kenmerk van het judas-geloof.
Lijdelijkheid zegt: Voor mij geen genade (Judas). Of: God moet het doen (nog erger!). In beide gevallen heeft men een excuus om het daarbij te laten en ten diepte God te beschuldigen van het niet bekeerd zijn en bekeerd kunnen worden. Het is Jezus' bloed onrein achten met een vrome smoes.
Gebruikersavatar
vogeltje
Berichten: 830
Lid geworden op: 20 okt 2009, 22:27
Locatie: onbekend

Re: Belijdenis doen

Bericht door vogeltje »

GJdeBruijn schreef:
vogeltje schreef:Lijdelijkheid is geen kenmerk van het judas-geloof.
Lijdelijkheid zegt: Voor mij geen genade (Judas). Of: God moet het doen (nog erger!). In beide gevallen heeft men een excuus om het daarbij te laten en ten diepte God te beschuldigen van het niet bekeerd zijn en bekeerd kunnen worden. Het is Jezus' bloed onrein achten met een vrome smoes.
Oké, ik snap je nu helemaal.
Gods weg is niet de gemakkelijkste, maar wel de mooiste!
Gebruikersavatar
refo
Berichten: 24713
Lid geworden op: 29 dec 2001, 11:45

Re: Belijdenis doen

Bericht door refo »

GJdeBruijn schreef:
vogeltje schreef:Lijdelijkheid is geen kenmerk van het judas-geloof.
Lijdelijkheid zegt: Voor mij geen genade (Judas). Of: God moet het doen (nog erger!). In beide gevallen heeft men een excuus om het daarbij te laten en ten diepte God te beschuldigen van het niet bekeerd zijn en bekeerd kunnen worden. Het is Jezus' bloed onrein achten met een vrome smoes.
Maar als je dat zondag aan zondag hoort verkondigen? Dan zijn er verzachtende omstandigheden. (Lees: voldoe je toch aan de eisen van het kerkverband)
--------------
Voorts ben ik van mening dat portretten van oudvaders, reformatoren en andere theologen niet zouden moeten worden toegestaan als avatar.
Gebruikersavatar
Tiberius
Administrator
Berichten: 34773
Lid geworden op: 12 jan 2006, 09:49
Locatie: Breda

Re: Belijdenis doen

Bericht door Tiberius »

Fjodor schreef:
Tiberius schreef:
Fjodor schreef:
Tiberius schreef:Wat wordt precies bedoeld met "in gemeenschap met de belijdenis der vaderen"?
Ik neem aan met de drie formulieren van enigheid en met de drie geloofsbelijdenissen.
Maar die spreken elkaar toch zo hier en daar tegen?
Waar dan?
De exacte tegenstellingen heb ik hier niet bij de hand. Zover ik me herinner relativeert bijvoorbeeld de Leuenberger concordie de Heidelberger Catechismus zodanig, dat er niet veel van over blijft. Verder heeft deze concordie behoorlijk remonstrantse invloeden. Ik zal het eens nazien.

Aanvulling:
Hier op het forum lees ik over deze grondslag het volgende:
De grondslag is wezenlijk veranderd. Niet alleen worden Lutherse belijdenisgeschriften onderschreven, die een minder-zuivere avondmaalsleer kennen, en de doop zien als bad van de wedergeboorte, maar ook de Leuenberger Konkordie (zie PKN kerkorde, art. 1.5), waarin de waarheid zoals de Dordtse Leerregels die belijdt, ontkracht wordt (er is geen verwerping, en Gods verkiezing is op basis van voorzien geloof => Remonstrants)! Ook van de Schrift-leer blijft weinig over.
Plaats reactie