Belijdenis doen

PvS
Inactief

Re: Belijdenis doen

Bericht door PvS »

Het gaat mij om deze zinsneden:
"Als mensen aangeven op de smalle weg te (willen) wandelen die naar het leven is, dan mogen wij daar niet aan twijfelen en zeker hen daarvan niet afhouden".

Waarom mogen wij daaraan niet twijfelen?
Wanneer een kerkenraad op de plaats is waar zij van God gezet is, dan hebben zij de te bevestigen 'lidmaten' te onderzoeken en hen af te vragen of hij/zij rekenschap kan afleggen van de hoop die in hen is.
"En toch, ook al heb je dat niet (recht van bezit) en je wilt wel je leven inrichten naar Zijn geboden en bent zoekend naar Hem.. ik weet niet, dan mag je iemand niet zomaar afwijzen om belijdenis te doen mi".

De dwaze maagden wilden ook hun leven inrichten naar Zijn geboden en waren zoekend naar Hem, maar ze zijn nooit op de smalle weg geweest.
Van hen lezen wij niet dat zij van hun zonde en schuld gewassen en gereinigd zijn geworden.
Dit was met de wijze maagden wel het geval, want zij hadden 'olie in hun vaten'.

Van de moordenaar aan het kruis kan van zijn eertijds gezegd worden dat het te veroordelen is.
Maar...toen hij de straf aanvaardde (waaraan onlosmakelijk de vrijspraak vastzit), gaf hij getuigenis dat hij de smalle weg bewandelde, waar hij niet naar had gevraagd en het nog minder had gezocht.
Eén ding weet ik, dat ik blind ben en niet zie...
Joannah

Bericht door Joannah »

Misschien kan de tekst van de belijdenis veranderd worden , zodat we beter weten wat we belijden en aan wie/Wie...
Met als belangrijkste vraag: Neemt U Jezus Christus aan als uw Verlosser?
Why do we spend money we don’t have on things we don’t need to create impressions that don’t last on people we don’t care about ?
Tiberius
Administrator

Bericht door Tiberius »

Fjodor schreef:
Tiberius schreef:Hier gaat het inderdaad mis, omdat je dat pas achteraf kan concluderen. Van de moordenaar kon niemand tijdens zijn leven zeggen, dat hij op de smalle weg wandelde. Integendeel, op grond van Gods Woord moest men zijn levenswandel scherp veroordelen en wandelde hij, evenals iedereen in zijn eertijds, op de brede weg naar het verderf.
Terwijl men van de dwaze maagden, evenals bijvoorbeeld van Judas, Demas en anderen, tijdens hun leven goede verwachtingen kon koesteren.
Waar ik steeds tegen ageeer, is de houding dat alleen uitverkorenen belijdenis af mogen leggen, zodat je in labadistische vaarwateren komt.

Het afleggen van de openbare geloofsbelijdenis is daarom zeker niet de toegangspoort om op de smalle weg te komen. Het is er geen voorwaarde voor, maar een vrucht van.
Maar Tiberius, ik snap niet hoe je dan ook kan zeggen dat mensen die van zichzelf weten niet op de smalle weg te zijn belijdenis kunnen doen. Je zegt nu zelf dat het er een vrucht van is.
Mensen die niet op de smalle weg willen wandelen, kunnen geen geloofsbelijdenis afleggen. Want dan komen ze in tegenspraak met de derde vraag, waarop ze ja antwoorden/hebben geantwoord.
Fjodor schreef:En vind je het dan wel goed dat er labadistische vaarwateren zijn met betrekking tot het avondmaal? Dat het dan wel alleen uitverkorenen zijn die aan mogen gaan?
Niet "uitverkorenen", maar "gelovigen".
Het gaat er niet om wat ik goed vind, maar wat de Bijbelse gegevens dienomtrent zijn. Die zijn helder, dacht ik zo.
Fjodor schreef:En zo ja, wat is dan volgens jou de verhouding tussen belijdenis en avondmaal?
Wat bedoel je precies?
Tiberius
Administrator

Bericht door Tiberius »

Bert Mulder schreef:
Tiberius schreef: Waar ik steeds tegen ageeer, is de houding dat alleen uitverkorenen belijdenis af mogen leggen, zodat je in labadistische vaarwateren komt.
Dat is zeer vreemd, daar ik dat niemand hier op dit onderwerp, of elders op Refoforum ooit heb zien beweren...
Dan wil ik graag een antwoord op mijn openstaande vraag over de conversatie tussen Auto en jou.
Bert Mulder schreef:Waar ik tegen ageer, dat mensen belijdenis doen die zelf zeggen ongelovig te zijn. En dat kerkenraden die belijdenis toestaan, wetende dat ze te doen hebben met iemand die zelf zegt ongelovig te zijn...
Daar hoef je niet tegen te ageren, want ongelovigen doen geen belijdenis maar verlaten de kerk.
En als ze het al zouden willen, dan zullen de kerkenraden dat niet toestaan.
Bert Mulder schreef:Kon het even niet laten...
Kan ik me voorstellen. ;)
Luther
Contacteer:

Bericht door Luther »

Wat mij inmiddels een beetje stoort aan deze discussie, is het volgende:
Er bestaat gewoon een spanning tussen enerzijds de kinderdoop, het verbond, geen genade kennen, of geen zekerheid daarover hebben, belijdenis doen, en HA vieren.
Laten we nu niet proberen die spanning op te heffen.

Bert Mulder zegt dan: de ouderlingen moeten in gesprek gaan met de leden die (nog steeds) niet tot bekering zijn gekomen. En die gesprekken zouden dan moeten leiden tot verandering?

Laten ook Johannes 6: 37 dan niet vergeten:
"Al wat Mij de Vader geeft, zal tot Mij komen; en die tot Mij komt, zal ik geenszins uitwerpen!"
De kracht van het Evangelie zit in de bezittelijke voornaamwoorden. (Maarten Luther, WA 101, 2, 25)
Bert Mulder
Contacteer:

Bericht door Bert Mulder »

Tiberius schreef:
Bert Mulder schreef:
Tiberius schreef: Waar ik steeds tegen ageeer, is de houding dat alleen uitverkorenen belijdenis af mogen leggen, zodat je in labadistische vaarwateren komt.
Dat is zeer vreemd, daar ik dat niemand hier op dit onderwerp, of elders op Refoforum ooit heb zien beweren...
Dan wil ik graag een antwoord op mijn openstaande vraag over de conversatie tussen Auto en jou.
Bert Mulder schreef:Waar ik tegen ageer, dat mensen belijdenis doen die zelf zeggen ongelovig te zijn. En dat kerkenraden die belijdenis toestaan, wetende dat ze te doen hebben met iemand die zelf zegt ongelovig te zijn...
Daar hoef je niet tegen te ageren, want ongelovigen doen geen belijdenis maar verlaten de kerk.
En als ze het al zouden willen, dan zullen de kerkenraden dat niet toestaan.
Bert Mulder schreef:Kon het even niet laten...
Kan ik me voorstellen. ;)
Dat is zeer vreemd, want als al die mensen die belijdenis doen niet ongelovig, en dus bekeerd zijn, waarom volgen ze dan de maning van Christus niet, en eten ze des Heeren Avondmaal niet, tot versterking van hun geloof?

En waarom dan dit hele onderwerp??????

Welke openstaande vraag?
Mijn enige troost is, dat ik niet mijn, maar Jezus Christus eigen ben, Die voor mijn zonden betaald heeft, en zo bewaart, dat alles tot mijn zaligheid dienen moet; waarom Hij mij ook door Zijn Heilige Geest van eeuwig leven verzekert, en Hem voortaan te leven van harte willig en bereid maakt.
Bert Mulder
Contacteer:

Luther schreef:Wat mij inmiddels een beetje stoort aan deze discussie, is het volgende:
Er bestaat gewoon een spanning tussen enerzijds de kinderdoop, het verbond, geen genade kennen, of geen zekerheid daarover hebben, belijdenis doen, en HA vieren.
Laten we nu niet proberen die spanning op te heffen.

Bert Mulder zegt dan: de ouderlingen moeten in gesprek gaan met de leden die (nog steeds) niet tot bekering zijn gekomen. En die gesprekken zouden dan moeten leiden tot verandering?

Laten ook Johannes 6: 37 dan niet vergeten:
"Al wat Mij de Vader geeft, zal tot Mij komen; en die tot Mij komt, zal ik geenszins uitwerpen!"
Zeker heeft de kerkenraad een opdracht, een plicht, degenen die zich in het gevaar van de dood bewegen, te zoeken en te waarschuwen... Waarom zocht de Goede Herder de afgedwaalde schapen anders?

Wil ik dit graag tegenover het gebruik stellen, dat de genen die opeens des Heeren Avondmaal vieren, plotseling een bezoek ter onderzoek nodig hebben....

In plaats van dat de gemeente zich verheugd, in dat een verloren zoon thuisgekomen is....
Mijn enige troost is, dat ik niet mijn, maar Jezus Christus eigen ben, Die voor mijn zonden betaald heeft, en zo bewaart, dat alles tot mijn zaligheid dienen moet; waarom Hij mij ook door Zijn Heilige Geest van eeuwig leven verzekert, en Hem voortaan te leven van harte willig en bereid maakt.
Auto

Bericht door Auto »

Bert Mulder schreef:
Wil ik dit graag tegenover het gebruik stellen, dat de genen die opeens des Heeren Avondmaal vieren, plotseling een bezoek ter onderzoek nodig hebben....

In plaats van dat de gemeente zich verheugd, in dat een verloren zoon thuisgekomen is....
Forget it! Ook een wolf kan er als een lief schaapje uitzien en mensen verleiden en laten verheugen.
Bert Mulder
Contacteer:

Auto schreef:
Bert Mulder schreef:

Forget it! Ook een wolf kan er als een lief schaapje uitzien en mensen verleiden en laten verheugen.
Nou, dat is bijzonder liefhebbend van de gemeente...

Ik meende dat ik degene was die hard was hier...

http://refoforum.nl/forum/viewtopic.php ... 52#p439252

Wat van het oordeel der liefde, zoals de apostelen en de DL dat leren?
Laatst gewijzigd door Bert Mulder op 10 apr 2010, 22:21, 1 keer totaal gewijzigd.
Auto

Bericht door Auto »

Bert Mulder schreef:
Auto schreef:
Bert Mulder schreef:

Jij wil het niet begrijpen wat ik bedoel he. Heb jij nooit meegemaakt dat iemand jou vertelt van zijn/haar geloof in Christus en wat het voor haar/hem mag betekenen. Prachtig om te horen, prachtig om te zien hoe iemand dan Avondmaal mag vieren en daarvan ook kan vertellen. En vervolgens 3/4 jaar blijkt te zondigen en de kerk de rug toe te keren.

Jij kan alles zo mooi beredeneren, maar de praktijk werkt vaak anders!
Bert Mulder
Contacteer:

Auto schreef:
Bert Mulder schreef:
Auto schreef:
Bert Mulder schreef:

Jij wil het niet begrijpen wat ik bedoel he. Heb jij nooit meegemaakt dat iemand jou vertelt van zijn/haar geloof in Christus en wat het voor haar/hem mag betekenen. Prachtig om te horen, prachtig om te zien hoe iemand dan Avondmaal mag vieren en daarvan ook kan vertellen. En vervolgens 3/4 jaar blijkt te zondigen en de kerk de rug toe te keren.

Jij kan alles zo mooi beredeneren, maar de praktijk werkt vaak anders!
We hebben de plicht het oordeel der liefde te plegen, net zoals de apostelen met Simon de tovenaar... En dat handhaven wij met belijdenis doen. Ik heb nooit gesteld een hartenkenner te zijn.

Ik denk dat ik jou een hoop meer wil begrijpen, dan jij mij, maar dat is terzijde...
vogeltje

Bericht door vogeltje »

Misschien zijn er wel mensen hier die morgen belijdenis gaan doen of anders met pinksteren. Ga iets nuttigs zeggen ipv... :barbare
Gods weg is niet de gemakkelijkste, maar wel de mooiste!
PvS
Inactief

Bericht door PvS »

Zeg mij eens, wat is het nut van een "openbare geloofsbelijdenis" zoals hier op dit forum door velen voorgestaan wordt, door geen belijdenis te doen van het geloof (want dat moet er dan al zijn), maar het 'instemmen' van de leer. En dan beloven om daar in zijn leven en sterven bij te blijven.

Dit is mij een raadsel.
Eén ding weet ik, dat ik blind ben en niet zie...
jvdg

Bericht door jvdg »

Stel ik heb op verkeerde gronden BdG afgelegd.
Maar nu ben ik overtuigd wel op geloofsgrond en zekerheid belijdenis af te kunnen leggen.
Moet ik het dan weer overdoen?
caprice

Bericht door caprice »

jvdg schreef:Stel ik heb op verkeerde gronden BdG afgelegd.
Maar nu ben ik overtuigd wel op geloofsgrond en zekerheid belijdenis af te kunnen leggen.
Moet ik het dan weer overdoen?
Ja, voor Gods aangezicht.
Gewetensbezwaarde trouwambtenaar - 'De totalitaire staat werpt het geweten van haar burgers weg als een waardeloos vod'
Dr. J.H. Bavinck
Plaats reactie