vogeltje schreef:memento schreef:Ik zie dat hier (en ook in andere discussies) de Nadere Reformatie en het Gereformeerd Piëtisme op één hoop worden geveegd. Dat is niet juist. De Nadere Reformatoren weken inhoudelijk niet af van de leer der Reformatie, het Gereformeerd Piëtisme deed dit wel.
De Nadere reformatie is opgekomen uit het Nederlands gereformeerd piëtisme toch? Zij is daarin ook weer teruggevallen.
Ik bedoel: De Nadere Reformatie was die beweging binnen het Nederlandse gereformeerde piëtisme die via reformatieprogramma's niet slechts aangaf wat er verkeerd was, maar ook via het indienen daarvan bij burgerlijke en kerkelijke overheden heel concreet de verwerkelijking daarvan probeerde te bereiken. Dat betekende in de praktijk dat de nadere reformatoren de theocratie niet zozeer als denkbeeld koesterden maar echt nastreefden.
Wanneer het theocratische optreden verflauwt en achter de horizon verdwijnt, spreek je weer van piëtisme
Voor zover ik het begrijp, is de wetenschappelijke these:
1. Reformatie
2. Opkomst Nadere Reformatie: Niet alleen leer zuiveren, maar ook het persoonlijke en publieke leven.
3. De inzet van de NR op het zuiveren van het publieke leven mislukt grotendeels
4. Focus komt meer en meer te liggen op het innerlijke leven

het ontstaan van het Gereformeerd Piëtisme (ook invloeden vanuit het Duitse Piëtisme)
Met het ontstaan van het Gereformeerd Piëtisme wordt ook de leer van de Reformatie aangepast. Bij de NR zie je dat praktisch niet.
Ik denk dat Afgewezen net als ik een beetje Puriteins is.

Historisch gezien, gaan Puritanisme en Nadere Reformatie gelijk op. De NR is ontstaan uit het Puritanisme en gaat in hetzelfde spoor als het Puritanisme. Tenminste, dat is de huidige wetenschappelijke consensus (en die is veel breder dan alleen prof. op t Hof + stichting Nadere Reformatie)