Als het zo weinig voor je betekent, waarom maak je er dan zo'n punt van? Voor mij betekent de datum zelf ook niet zo veel... als het een week eerder of later was het me niet eens opgevallen denk ik. Ik vind het handig en fijn dat er een kerkelijk jaar is, waarop Bijbelse zaken herdacht worden... dat is overigens geen Bijbelse opdracht. Maar goed, ik snap niet waarom je er zo moeilijk over doetJoannah schreef:Ga de bijbel maar eens (zelf!) lezen en je verdiepen in wat Pascha/Pesach betekent en waarom de RKK het destijds ging verbieden, ja?.hoe kom je er trouwens bij dat ik vol walging zit over een kalender???Faramir schreef:Interessante gedachtengang. Wat zegt je dominee erover? Want ik neem aan dat indien je zo vol van walging zit over de kalender dat je dat besproken hebt. Het lijkt me overigens tamelijk onmogelijk leven voor je indien je er daadwerkelijk zo'n punt van maakt. Hoe doe je dat in het dagelijks leven?Joannah schreef:De Joden hadden deze "kalender" met al haar feesten en sabbatten regelrecht van God gekregen.Upquark schreef:Wat is het alternatief? De Juliaanse kalender was gewoon onnauwkeurig, en dat deze maatregel door een paus is ingevoerd doet niets af aan de zin ervan.
Ik heb bij het gebruik van de kalender ook niet het idee me onder een of ander rooms juk te bevinden.
Bovendien was/is de Joodse kalender gebaseerd op de maan, en of dat nu zoveel beter was...? 't Is gewoon praktisch zo.
Het is dus een bijbelse inzetting, geen menselijke.
Wij daarentegen, de protestanten, de grieken en turken pas een eeuw geleden) hebben ons aan de tijdsindeling van Paus Gregorius aangepast/onderworpen.
Maar goed, dat was voorspeld.
(Dan 7 ;25)
Overigens wil ik wel enig bewijs zien dat de joodse kalender regelrecht van God afkwam en ook niet evengoed een product van traditie is.
Hij betekent gewoon erg weinig voor me :-)
Zo typisch en voorspelbaar dat jij bij de minste kritiek op de RKK gelijk in de gordijnen zit.
Grappig bijna.
Ik denk ook dat jij nogal wat zware tijden tegemoet kan zien, gezien de recente media-aandacht....