Dik Trom en de Kameleon

Majorca

Dik Trom en de Kameleon

Bericht door Majorca »

Boeken als Dik Trom en de Kameleon worden verslonden door kinderen en jongelui in de gereformeerde gezindte.

Maar het zijn door en door slechte boeken. Want het kwaad wordt er in bejubeld. Lees maar eens goed en kritisch: zogenaamde "avonturen" en "kattekwaad" komen er allemaal op neer dat anderen een hak gezet wordt of dat er leedvermaak aan te pas komt. En dat wordt zo beschreven alsof de hoofdpersonen (hoofdschuldigen) helden zijn die niet meer stuk kunnen. Als je het strikt bekijkt overtreden Dik Trom en de broeders Sietse en Hielke voortdurend de 10 geboden (door dingen te doen die niet mogen), en de lezer zou daar dan steeds maar van moeten genieten?

Gooi die lectuur de deur uit!
takkie

Bericht door takkie »

Het is een bijzonder kind, en dat is-ie
Barryvrouw

Bericht door Barryvrouw »

Wat een verderfelijke topic!
Met je gedachten ergens anders, ben je altijd overal.
Hendrikus

Bericht door Hendrikus »

Oorspronkelijk gepost door Rhodé
Eerst v/d Zwaag eruit en nu ook al deze kinderboeken. Ik houd geen boekenkast meer over!

[Aangepast op 26/7/04 door Rhodé]
Sterker nog: je houdt op deze manier geen kinderen meer over.:t
Wat is dit voor een wereldvreemde vraag? MajOrca heeft zeker zelf geen kinderen?
~~Soli Deo Gloria~~
Barryvrouw

Wat te denken van "In den Soeten Suikerbol?". Deze mis ik in je lijstje.
dré

Bericht door dré »

Oorspronkelijk gepost door Majorca
Boeken als Dik Trom en de Kameleon worden verslonden door kinderen en jongelui in de gereformeerde gezindte.

Maar het zijn door en door slechte boeken. Want het kwaad wordt er in bejubeld. Lees maar eens goed en kritisch: zogenaamde "avonturen" en "kattekwaad" komen er allemaal op neer dat anderen een hak gezet wordt of dat er leedvermaak aan te pas komt. En dat wordt zo beschreven alsof de hoofdpersonen (hoofdschuldigen) helden zijn die niet meer stuk kunnen. Als je het strikt bekijkt overtreden Dik Trom en de broeders Sietse en Hielke voortdurend de 10 geboden (door dingen te doen die niet mogen), en de lezer zou daar dan steeds maar van moeten genieten?

nou ja zeg.... klinkt wel heel erg azijnachtig dit.

Voor Dik Trom is het al even gelden dat ik die gelezen heb, de kameleon komt de laatste tijd weer vaak voorbij. Ik kan er weinig slechts in ontdekken. Zelfs kinderen prikken door dat kattekwaad heen. Volgens mij zoek je nu spijkers op laag water, en meestal zijn die roestig. Ben onlangs nog in Kameleondorp geweest, dat was het voor de kids helemaal.
Als ze geen slechtere boeken lezen valt dat nogwel mee.

Wat moet er dan in een leuk kinderboek staan??
dré
--------

Credo in unum Deo
Adje

Bericht door Adje »

hoe verzin je het, Marjorca?

door en door slecht... ongelofelijk...
Wouter

Bericht door Wouter »

Ik kan me best wel betere boeken voorstellen dan die beide series, maar om nu te zeggen dat ze door en door slecht zijn? Nee.
Als ik een keus moet maken voor kinderen, dan zou ik toch kiezen voor de boeken van Henk Koesveld. Prachtige boeken, historisch verantwoord, leerzaam, en super spannend! Geweldig
takkie

Bericht door takkie »

Jip en Janneke? Kan ook niet door de beugel? halen natuurlijk ook allemaal kattekwaad uit...
Majorca

Bericht door Majorca »

Nee, Jip en Janneke is wat dat betreft toch anders. Daar wordt het kwaad toch altijd wel door moralistische ouders bestraft of dergelijke. Overigens gebeurt dat in de Kameleon ook nog wel redelijk: in Dik Trom soms helemaal niet: hij bijt de veldwachter in zijn been en kijkt vol leedvermaak hoe de man zich strompelend uit de voeten maakt....

Moet dat als een heldendaad beschreven worden waar geen enkele straf of dergelijke op volgt?

Zijn we niet hypocriet als we onze kinderen enerzijds hier van laten genieten en vervolgens zelf wél boos zijn als ze in ónze kuiten bijten?
takkie

Bericht door takkie »

Meestal lees je Dik trom en de kameleon pas als de kinderen een jaar of 7 zijn, vlgs mij begin je voor die tijd al met opvoeden van je kinderen, dus wat wel en niet mag, wat goed en kwaad is, en dan snappen die kinderen heus wel dat het een verhaal is en gaan ze je echt niet in je kuiten bijten, anders had ik allang geen benen meer over gehad, hangen al die kindertjes uit mijn klas aan mijn kuiten
Wouter

Bericht door Wouter »

Oorspronkelijk gepost door Wouter
Ik kan me best wel betere boeken voorstellen dan die beide series, maar om nu te zeggen dat ze door en door slecht zijn? Nee.
Als ik een keus moet maken voor kinderen, dan zou ik toch kiezen voor de boeken van Henk Koesveld. Prachtige boeken, historisch verantwoord, leerzaam, en super spannend! Geweldig
en dat leerzame, iets waar je wat aan hebt, dat mis ik in Dik Trom e.d. Dáárom zal ik ze niet snel cadeau geven.
Barryvrouw

Nee, Jip en Janneke is wat dat betreft toch anders. Daar wordt het kwaad toch altijd wel door moralistische ouders bestraft of dergelijke. Overigens gebeurt dat in de Kameleon ook nog wel redelijk: in Dik Trom soms helemaal niet: hij bijt de veldwachter in zijn been en kijkt vol leedvermaak hoe de man zich strompelend uit de voeten maakt....

Moet dat als een heldendaad beschreven worden waar geen enkele straf of dergelijke op volgt?

Zijn we niet hypocriet als we onze kinderen enerzijds hier van laten genieten en vervolgens zelf wél boos zijn als ze in ónze kuiten bijten?
Jij hebt ze vast allemaal gelezen.
Plaats reactie