Bijbelstudie Duizendjarig rijk
sorry hoor, maar voor mij is het geloof een innerlijke zaak, die alle vormen en uiterlijkheden te boven gaat.
denkt u nu echt dat God zich ook maar een seconde druk zal maken over hoofd- en kleine letters of spellingen van zijn naam?
God heeft alle mensen lief om het hart, en niet om het uiterlijk.
Wat pas echt essentieel is, dat is dat mensen kunnen geloven, dat de armoede en oorlog weggaat uit deze wereld, en uiteraard de troost in het hiernamaals, de hemel, waar we eeuwig met God mogen zijn, waar al onze tranen en verdriet worden weggehaald.
denkt u nu echt dat God zich ook maar een seconde druk zal maken over hoofd- en kleine letters of spellingen van zijn naam?
Wat pas echt essentieel is, dat is dat mensen kunnen geloven, dat de armoede en oorlog weggaat uit deze wereld, en uiteraard de troost in het hiernamaals, de hemel, waar we eeuwig met God mogen zijn, waar al onze tranen en verdriet worden weggehaald.
Je moet je naaste liefhebben als jezelf, en deze naaste dus niet ergeren door God zonder hoofdletter te schrijvenleonstaal schreef:sorry hoor, maar voor mij is het geloof een innerlijke zaak, die alle vormen en uiterlijkheden te boven gaat.

Dat hoofdletters er niet toe doen weet iedereen, want alle griekse teksten die wij van het NT hebben tonen geen verschil tussen hoofd en kleine letters

Carpe Diem tamen Memento Mori
hoi Robert,
ik wil mensen niet bewust pijn doen.
maar als mensen nog steeds hoofdletters en het woordje U en spelling belangrijker vinden dan de inhoud, dan doen ze zichzelf pijn en maken ze God kleiner dan dat ie is.
Zelf ben ik vader en als ik iets hoor van mijn kind is dat een miljoen maal belangrijker dan een duur cado, of dat mijn naam goed wordt geschreven.
het respect zit hem in de houding / het gedrag, niet in de naam/spelling!
wel leuk dat je de griekse taal erbij haalt. want daar heb je zeker geen verschil in hoofd- en kleine letters!
net zoals in vele talen is er geen verschil tussen je, jou en u.
in spaans is het zelfs beledigend om God met U aan te spreken. daar is het tu / jij.
met U maak je alleen maar afstand.
met pauselijke groet
Léon
ik wil mensen niet bewust pijn doen.
maar als mensen nog steeds hoofdletters en het woordje U en spelling belangrijker vinden dan de inhoud, dan doen ze zichzelf pijn en maken ze God kleiner dan dat ie is.
Zelf ben ik vader en als ik iets hoor van mijn kind is dat een miljoen maal belangrijker dan een duur cado, of dat mijn naam goed wordt geschreven.
het respect zit hem in de houding / het gedrag, niet in de naam/spelling!
wel leuk dat je de griekse taal erbij haalt. want daar heb je zeker geen verschil in hoofd- en kleine letters!
net zoals in vele talen is er geen verschil tussen je, jou en u.
in spaans is het zelfs beledigend om God met U aan te spreken. daar is het tu / jij.
met U maak je alleen maar afstand.
met pauselijke groet

Léon
Robert schreef:Je moet je naaste liefhebben als jezelf, en deze naaste dus niet ergeren door God zonder hoofdletter te schrijvenleonstaal schreef:sorry hoor, maar voor mij is het geloof een innerlijke zaak, die alle vormen en uiterlijkheden te boven gaat.
Dat hoofdletters er niet toe doen weet iedereen, want alle griekse teksten die wij van het NT hebben tonen geen verschil tussen hoofd en kleine letters
Het grieks kent weldegelijk een verschil tussen hoofdletters en kleine letters, maar alle teksten van het NT die gevonden zijn bevatten of alleen maar hoofdletters, of alleen maar kleine letters.
'U' met een hoofdletter schrijven als het over God gaat is denk ik idd oberbodig, en bovendien gewoon niet correct nederlands. Maar God en Christus zijn eigennamen, die horen met een hoofdletter geschreven te worden.
Dat is gewoon de taal juist gebruiken, en ik denk dat het niet respectvol is om binnen de taal waarin je communiceerd een eigennaam met een kleine letter te schrijven. Ik ben zelfs gestopt met satan schrijven ipv Satan. Niet omdat ik zoveel respect heb voor Satan, maar omdat Judas schrijft dat zelfs Michael Satan niet veroordeelde toen hij Satan overwon in de strijd om het lichaam van Mozes, maar tegen Satan zei dat God hem veroordelen zal.
Maar dat sommige mensen er een groot punt van maken is idd erg jammer.
Nu back on topic please
'U' met een hoofdletter schrijven als het over God gaat is denk ik idd oberbodig, en bovendien gewoon niet correct nederlands. Maar God en Christus zijn eigennamen, die horen met een hoofdletter geschreven te worden.
Dat is gewoon de taal juist gebruiken, en ik denk dat het niet respectvol is om binnen de taal waarin je communiceerd een eigennaam met een kleine letter te schrijven. Ik ben zelfs gestopt met satan schrijven ipv Satan. Niet omdat ik zoveel respect heb voor Satan, maar omdat Judas schrijft dat zelfs Michael Satan niet veroordeelde toen hij Satan overwon in de strijd om het lichaam van Mozes, maar tegen Satan zei dat God hem veroordelen zal.
Maar dat sommige mensen er een groot punt van maken is idd erg jammer.
Nu back on topic please

Carpe Diem tamen Memento Mori
Re: Bijbelstudie Duizendjarig rijk
Hoe kan het dikgedrukte samengaan als we niet in een vrederijk geloven?Jes. 65:17 Want ziet, Ik schep nieuwe hemelen en een nieuwe aarde; en de vorige dingen zullen niet meer gedacht worden, en zullen in het hart niet opkomen.
18 Maar weest gijlieden vrolijk, en verheugt u tot in der eeuwigheid in hetgeen Ik schep; want ziet, Ik schep Jeruzalem een verheuging, en haar volk een vrolijkheid.
19 En Ik zal Mij verheugen over Jeruzalem, en vrolijk zijn over Mijn volk; en in haar zal niet meer gehoord worden de stem der wening, noch de stem des geschreeuws.
20 Van daar zal niet meer wezen een zuigeling van weinig dagen, noch een oud man, die zijn dagen niet zal vervullen; want een jongeling zal sterven, honderd jaren oud zijnde, maar een zondaar, honderd jaren oud zijnde, zal vervloekt worden.
21 En zij zullen huizen bouwen en bewonen, en zij zullen wijngaarden planten, en derzelver vrucht eten.
22 Zij zullen niet bouwen, dat het een ander bewone; zij zullen niet planten, dat het een ander ete, want de dagen Mijns volks zullen zijn als de dagen eens booms, en Mijn uitverkorenen zullen het werk hunner handen verslijten.
23 Zij zullen niet tevergeefs arbeiden, noch baren ter verstoring; want zij zijn het zaad der gezegenden des HEEREN, en hun nakomelingen met hen.
24 En het zal geschieden, eer zij roepen, zo zal Ik antwoorden; terwijl zij nog spreken, zo zal Ik horen.
25 De wolf en het lam zullen te zamen weiden, en de leeuw zal stro eten als een rund, en stof zal de spijze der slang zijn; zij zullen geen kwaad doen noch verderven op Mijn gansen heiligen berg, zegt de HEERE.
Hedendaagse bijbelstudie is voor een belangrijk deel het elimineren van theologische contradicties.
Leg eens uit Gian wat je bedoelt ....dan wil ik er wel op ingaan.Gian schreef:Hoe kan het dikgedrukte samengaan als we niet in een vrederijk geloven?Jes. 65:17 Want ziet, Ik schep nieuwe hemelen en een nieuwe aarde; en de vorige dingen zullen niet meer gedacht worden, en zullen in het hart niet opkomen.
18 Maar weest gijlieden vrolijk, en verheugt u tot in der eeuwigheid in hetgeen Ik schep; want ziet, Ik schep Jeruzalem een verheuging, en haar volk een vrolijkheid.
19 En Ik zal Mij verheugen over Jeruzalem, en vrolijk zijn over Mijn volk; en in haar zal niet meer gehoord worden de stem der wening, noch de stem des geschreeuws.
20 Van daar zal niet meer wezen een zuigeling van weinig dagen, noch een oud man, die zijn dagen niet zal vervullen; want een jongeling zal sterven, honderd jaren oud zijnde, maar een zondaar, honderd jaren oud zijnde, zal vervloekt worden.
21 En zij zullen huizen bouwen en bewonen, en zij zullen wijngaarden planten, en derzelver vrucht eten.
22 Zij zullen niet bouwen, dat het een ander bewone; zij zullen niet planten, dat het een ander ete, want de dagen Mijns volks zullen zijn als de dagen eens booms, en Mijn uitverkorenen zullen het werk hunner handen verslijten.
23 Zij zullen niet tevergeefs arbeiden, noch baren ter verstoring; want zij zijn het zaad der gezegenden des HEEREN, en hun nakomelingen met hen.
24 En het zal geschieden, eer zij roepen, zo zal Ik antwoorden; terwijl zij nog spreken, zo zal Ik horen.
25 De wolf en het lam zullen te zamen weiden, en de leeuw zal stro eten als een rund, en stof zal de spijze der slang zijn; zij zullen geen kwaad doen noch verderven op Mijn gansen heiligen berg, zegt de HEERE.
Er gaan er met twee verbonden verloren en met drie en er worden er met twee verbonden behouden en met drie. Prof. G. Wisse.
oals zo vaak bij O.T. profeten is de uitleg van een profetie in meerdere lagen (eerst voor de tijd in de nabije toekomst en dan vaak ook nog voor de verdere toekomst)huisman schreef:Leg eens uit Gian wat je bedoelt ....dan wil ik er wel op ingaan.Gian schreef:Hoe kan het dikgedrukte samengaan als we niet in een vrederijk geloven?Jes. 65:17 Want ziet, Ik schep nieuwe hemelen en een nieuwe aarde; en de vorige dingen zullen niet meer gedacht worden, en zullen in het hart niet opkomen.
De kantekeningen zeggen bij vers 17
Dächsels bijbelverklaring zegt o.a.Hebreeuws, Ik ben scheppende; dat is, Ik ben gereed om te scheppen; alzo ook Jes. 65:18. De zin is: Ik zal alles in Christus vernieuwen, of Ik zal den gehelen staat der kerk alzo vernieuwen en verbeteren, alsof ik een nieuwen hemel en een nieuwe aarde schiep. Dit is wel ten dele geschied in de eerste komst van Christus, door de predikatie van het heilig Evangelie en de werking van den Heiligen Geest, die den gelovigen van het Nieuwe Testament rijkelijk is medegedeeld geworden, maar het zal eerst volkomenlijk geschieden in de tweede toekomst des Heeren, als Hij zijne kerk in het hemelrijk opnemen zal; zie Jes. 66:22; 2 Petr. 3:13; Openb. 21:1.
Als je deze twee verklaringen leest gaat het over drie tijdperken.) Ongetwijfeld ziet dit ook, en dan in de eerste plaats, op den gelukkigen terugkeer der Joden naar Palestina, zodat het alles voor hen nieuw zou zijn, maar de Profeet ziet hier verder. Hij geeft ook hier een blik in de verre toekomst, als het Evangelie der genade zal gepredikt worden, als alle dingen nieuw zullen gemaakt worden door den Heere God. In den naam des Heeren, ja den Heere sprekende invoerende, verkondigt Hij hier, ja wijst de Heere zelf hier hen op de voleindiging der eeuwen, wanneer bovenal het woord zal vervuld worden: Ik schep nieuwe hemelen en een nieuwe aarde.
1. Terugkeer van de Joden uit de ballingschap
2. De eerste komst van Christus
3. Volkomen in de tweede toekomst des Heeren.
De uitleg van jou gaat alleen van de derde vervulling uit maar als je de O.T. profetieën wilt begrijpen zul je ook de andere vervullingen in de exegese moeten betrekken.
Er gaan er met twee verbonden verloren en met drie en er worden er met twee verbonden behouden en met drie. Prof. G. Wisse.
Dat profetieen gelaagd zijn geloof ik ook. Dat sommige profetieen maar enkele woorden bevatten en als 'flarden' tussen de teksten staan weet ik.
Deze verklaring is mij te wonderlijk. Ik ga er niet in mee. Ik geloof van harte dat er gewoon gaat gebeuren wat er staat, en dat de hele quotte uitsluitend 100% toekomst is.
Iig bedankt voor je reactie, je was de enige tot nu toe
Deze verklaring is mij te wonderlijk. Ik ga er niet in mee. Ik geloof van harte dat er gewoon gaat gebeuren wat er staat, en dat de hele quotte uitsluitend 100% toekomst is.

Hedendaagse bijbelstudie is voor een belangrijk deel het elimineren van theologische contradicties.
Dit is de verklaring van dit tekstgedeelte die je overal vindt, ik vind jou verklaring wat wonderlijk omdat deze profetie dan niets zou zeggen over de situatie van het volk Israël in Jesaja's tijd, niets zou zeggen over de eerste komst van Christus , maar alleen over Zijn tweede komst.Gian schreef:Dat profetieen gelaagd zijn geloof ik ook. Dat sommige profetieen maar enkele woorden bevatten en als 'flarden' tussen de teksten staan weet ik.
Je zult het toch wel met mij eens zijn dat als je de tekst lees zoals ik en velen met mij er geen bewijs in ligt voor een vrederijk in deze bedeling.
Klopt. Het zijn altijd verklaringen van een theologie die Israel veranderen in kerk.huisman schreef:Dit is de verklaring van dit tekstgedeelte die je overal vindt,Gian schreef:Dat profetieen gelaagd zijn geloof ik ook. Dat sommige profetieen maar enkele woorden bevatten en als 'flarden' tussen de teksten staan weet ik.
Waarom is dat wonderlijk?ik vind jou verklaring wat wonderlijk omdat deze profetie dan niets zou zeggen over de situatie van het volk Israël in Jesaja's tijd, niets zou zeggen over de eerste komst van Christus ,maar alleen over Zijn tweede komst.
-Nieuwe hemelen, en een nieuwe aarde.
Je zult het toch wel met mij eens zijn dat als je de tekst lees zoals ik en velen met mij er geen bewijs in ligt voor een vrederijk in deze bedeling.
-Jeruzalem, en haar volk een verheuging
-niet meer bouwen, dat het een ander bewone, niet plante, dat het ander eten
-de wolf en het lam zullen tezamen weiden,
-geen kwaad doen noch verderen op Mijn gansen heiligen berg
?