Slaat je opmerking aleen op die fictieve predikant? Die ken ik niet goed genoeg.Tiberius schreef:Ook bij genoemde "fictieve" predikant?BJD schreef:Ds Harinck en vele anderen erkennen (het ontbreken van het aanbod in veel prediking) als een wezenlijk tekort. Deze bestempeling lijkt me dan ook veel te kort door de bocht.Tiberius schreef:Dat zou kunnen.memento schreef:Misschien is de ds. in dit verhaal ook fictief
Maar de vraag om meer aanbod in de preken te horen is meestal een opmaat naar een geloof zonder hartvernieuwende genade; waarbij men er op valse gronden bij wil rekenen.
Zo ja, in welke publicatie doet hij dat?
Dorsvloer vol confetti
Re: Dorsvloer vol confetti
Dat dacht ik al.BJD schreef:Slaat je opmerking aleen op die fictieve predikant? Die ken ik niet goed genoeg.Tiberius schreef:Ook bij genoemde "fictieve" predikant?BJD schreef:Ds Harinck en vele anderen erkennen (het ontbreken van het aanbod in veel prediking) als een wezenlijk tekort. Deze bestempeling lijkt me dan ook veel te kort door de bocht.Tiberius schreef:Dat zou kunnen.
Maar de vraag om meer aanbod in de preken te horen is meestal een opmaat naar een geloof zonder hartvernieuwende genade; waarbij men er op valse gronden bij wil rekenen.
Zo ja, in welke publicatie doet hij dat?
Het verbaast me trouwens, dat hij niet op Prekenweb staat.
ah, dom van me, ik was niet volledig. Moeder Minderhoud had het over de leespreken; niet over de preken van de predikant.
helma schreef:ah, dom van me, ik was niet volledig. Moeder Minderhoud had het over de leespreken; niet over de preken van de predikant.

synodaal besluit van de NRC.Tiberius schreef: Het verbaast me trouwens, dat hij niet op Prekenweb staat.
Zou een synode zich niet met wezenlijker zaken moeten bezig houden. Dat is nu wel een voorbeeld van binden van gewetens, in dit geval van predikanten.helma schreef:synodaal besluit van de NRC.Tiberius schreef: Het verbaast me trouwens, dat hij niet op Prekenweb staat.
De kracht van het Evangelie zit in de bezittelijke voornaamwoorden. (Maarten Luther, WA 101, 2, 25)
Haha, die hebben het besluit zelf genomen...! Alle predikanten zijn daar afgevaardigd.Luther schreef:Zou een synode zich niet met wezenlijker zaken moeten bezig houden. Dat is nu wel een voorbeeld van binden van gewetens, in dit geval van predikanten.helma schreef:synodaal besluit van de NRC.Tiberius schreef: Het verbaast me trouwens, dat hij niet op Prekenweb staat.
Neen; er zijn 20 afgevaardigden; de 4 predikanten die hun preken op internet zouden willen zetten, vormen dus een minderheid.Erasmiaan schreef:Haha, die hebben het besluit zelf genomen...! Alle predikanten zijn daar afgevaardigd.Luther schreef:Zou een synode zich niet met wezenlijker zaken moeten bezig houden. Dat is nu wel een voorbeeld van binden van gewetens, in dit geval van predikanten.helma schreef:synodaal besluit van de NRC.Tiberius schreef: Het verbaast me trouwens, dat hij niet op Prekenweb staat.
De kracht van het Evangelie zit in de bezittelijke voornaamwoorden. (Maarten Luther, WA 101, 2, 25)
-
Wat je ziet is de buitenkant. Daarop ga jij dus niet (ver)oordelen.refo schreef:Jos_Bij_de_Vaate schreef:Het lezen van 'Dorsvloer vol confetti' heeft me een beetje weemoedig gestemd. Katelijne heeft geen fijne band met 'de ouders'. Is dit normaal voor een boerengezin op Walcheren? Komt dit door de godsdienst? De religie van Katelijnes ouders lijkt alleen 'buitenkant'. Is dit mischien ook 'normaal' voor gezinnen in het kerkverband waarin Katelijne (en Franca) opgroeit??
Sowieso is het niet mogelijk te oordelen over het hart van fictieve personen. Het gaat om het beeld dat Franca Treur schetst.
Laatst gewijzigd door Jos_Bij_de_Vaate op 29 mar 2010, 12:38, 1 keer totaal gewijzigd.
-
Om misverstanden te voorkomen: ik behoor zelf tot het kerkgenootschap waartoe F. T. heeft behoord. Wat treft ons in dit boek? De auteur lijkt een doorsnee gergem-gezin te willen schetsen. Er zijn weinig of geen tekenen te bespeuren van een levend geloof. Wel: een angst om onbekeerd te sterven, of zich te bedriegen voor de eeuwigheid. Wat dat laatste betreft: dat gevaar is er m.n. als je Hervormd bent. (Althans, in dit verhaal). Verder: men vindt het belangrijk om uiterlijk netjes te leven; als de moeder hoort van het kermisbezoek van Katelijne en Jeroen, wordt ze ineens grof en geeft ze de vader opdracht hen op hun s... te geven.
de vraag is: 'Vinden we dit alles normaal voor zo'n gezin, m.a.w. zijn we er al zozeer aan gewend dat we het gewoon zijn gaan vinden?'
de vraag is: 'Vinden we dit alles normaal voor zo'n gezin, m.a.w. zijn we er al zozeer aan gewend dat we het gewoon zijn gaan vinden?'
Laatst gewijzigd door Jos_Bij_de_Vaate op 29 mar 2010, 12:36, 1 keer totaal gewijzigd.
Nou Jos, troost je, ik vind het verre van gewoon. Ik ben zeker niet gewend van huis uit en vind het ook niet echt een idee.Jos_Bij_de_Vaate schreef:Om misverstanden te voorkomen: ik behoor zelf tot her kerkgenootschap waartoe F. T. heeft behoord. Wat treft ons in dit boek? De auteur lijkt een doorsnee gergem-gezin te willen schetsen. Er zijn weinig of geen tekenen te bespeuren van een levend geloof. Wel: een angst om onbekeerd te sterven, of zich te bedriegen voor de eeuwigheid. Wat dat laatste betreft: dat gevaar is er m.n. als je Hervormd bent. (Althans, in dit verhaal). Verder: men vindt het belangrijk om uiterlijk netjes te leven; als de moeder hoort van het kermisbezoek van Katelijne en Jeroen, wordt ze ineens grof en geeft ze de vader opdracht hen op hun s... te geven.
in een gesprek met iemand kwam naar boven dat treur hier op diverse punten in haar boek mee speelt, met dat gewend zijn en gewoon vinden.Jos_Bij_de_Vaate schreef:de vraag is: 'Vinden we dit alles normaal voor zo'n gezin, m.a.w. zijn we er al zozeer aan gewend dat we het gewoon zijn gaan vinden?'
bijvoorbeeld de preek in drie punten: de opluchting die Kathelijne ervaart bij het uitspreken van punt drie: God doodt de zondaar. er worden verder geen woorden aan vuil gemaakt. Dat is het en niet anders.
-
Dat juist over die, fictieve, preek niet wordt nagepraat wil natuurlijk iets zeggen. Franca Treur kon er misschien nooit aan wennen dat mensen zo vaak een diep ernstige preek kunnen aanhoren, zonder daar iets mee te doen. Franca heeft overigens nooit willen beweren dat ze is opgegroeid in net zo'n gezin als de fam. Minderhoud, al zijn er enkele overeenkomsten.
Franca Treur kwam er later achter dat het slechts verhalen waren. Mooie verhalen, maar verhalen. Bron: de schrjfster zelf, die verzocht heeft haar serieus te nemen.Jos_Bij_de_Vaate schreef:Dat juist over die, fictieve, preek niet wordt nagepraat wil natuurlijk iets zeggen. Franca Treur kon er misschien nooit aan wennen dat mensen zo vaak een diep ernstige preek kunnen aanhoren, zonder daar iets mee te doen. Franca heeft overigens nooit willen beweren dat ze is opgegroeid in net zo'n gezin als de fam. Minderhoud, al zijn er enkele overeenkomsten.
Wat is overigens 'een diep ernstige preek'.
--------------
Voorts ben ik van mening dat portretten van oudvaders, reformatoren en andere theologen niet zouden moeten worden toegestaan als avatar.
Voorts ben ik van mening dat portretten van oudvaders, reformatoren en andere theologen niet zouden moeten worden toegestaan als avatar.