GroenLinks en de niet-werkende vrouw

JolandaOudshoorn

Re: GroenLinks en de niet-werkende vrouw

Bericht door JolandaOudshoorn »

ik ben bang dat GL met werken betaald werken bedoelt. :nonnon
Ik weet, mijn Verlosser leeft
huisman

Bericht door huisman »

memento schreef
Ik hoop ook dat die echte moeders blijven zullen.

Alleen, ik vraag me af: Zijn we bereid offers te brengen voor onze principes? Als een thuisblijvende moeder betekend dat je kleiner moet gaan wonen, de 2 luxe auto's verruild moeten worden voor één oud gebakkie, de verschillende vakanties terug gebracht moeten worden tot één goedkope vakantie (of misschien wel geen vakantie), etc? Als die bereidheid er is, waarom dan die onrust over wat hypothetisch komen kan?
Het gaat niet om onze generatie maar onze kinderen zullen steeds meer gedwongen worden om samen te blijven werken omdat alle toekomstige belastingplannen het kostwinnersmodel uitbannen.Kostwinnerschap wordt zo onmogelijk gemaakt dat er geen enkel financieële mogelijkheid meer is om zo te leven.
Zou dit toekomstscenario ook gevolgen hebben voor het kinderaantal in onze gezindte. Grote gezinnen krijgen het in de toekomst wel heel erg moeilijk (Bezuiniging op de kinderbijslag max. bijslag voor 3 kinderen). Hoe zal dit verder gaan, als onze gezinnen hier in meegaan gaat naar mijn overtuiging het Christelijk gezin in Nederland ten onder.
Er gaan er met twee verbonden verloren en met drie en er worden er met twee verbonden behouden en met drie. Prof. G. Wisse.
huisman

Bericht door huisman »

JolandaOudshoorn schreef:ik ben bang dat GL met werken betaald werken bedoelt. :nonnon
Ja, dat is de onrechtvaardigheid. Een moeder die b.v. 6 kinderen heeft opgevoed krijgt geen AOW terwijl zij veel gedaan heeft voor de maatschappij (en gratis). En een vrouw die 4 uur per week bij de C1000 achter de kassa zit krijgt wel AOW.
Echt een rechtvaardige maatregel Femke!! :bobo
Er gaan er met twee verbonden verloren en met drie en er worden er met twee verbonden behouden en met drie. Prof. G. Wisse.
memento

Bericht door memento »

huisman schreef:memento schreef
Ik hoop ook dat die echte moeders blijven zullen.

Alleen, ik vraag me af: Zijn we bereid offers te brengen voor onze principes? Als een thuisblijvende moeder betekend dat je kleiner moet gaan wonen, de 2 luxe auto's verruild moeten worden voor één oud gebakkie, de verschillende vakanties terug gebracht moeten worden tot één goedkope vakantie (of misschien wel geen vakantie), etc? Als die bereidheid er is, waarom dan die onrust over wat hypothetisch komen kan?
Het gaat niet om onze generatie maar onze kinderen zullen steeds meer gedwongen worden om samen te blijven werken omdat alle toekomstige belastingplannen het kostwinnersmodel uitbannen.Kostwinnerschap wordt zo onmogelijk gemaakt dat er geen enkel financieële mogelijkheid meer is om zo te leven.
Zou dit toekomstscenario ook gevolgen hebben voor het kinderaantal in onze gezindte. Grote gezinnen krijgen het in de toekomst wel heel erg moeilijk (Bezuiniging op de kinderbijslag max. bijslag voor 3 kinderen). Hoe zal dit verder gaan, als onze gezinnen hier in meegaan gaat naar mijn overtuiging het Christelijk gezin in Nederland ten onder.
Het zal lastiger worden, misschien. Maar vergeet niet dat er een tijd is geweest, waar geen AOW en kinderbijslag was. Toen ging het ook. Het zal nu moeilijker worden, en betekenen dat een grote stap terug gedaan moet worden op de maatschappelijk welvaartsladder. De vraag is: Zijn wij bereid om armoede te lijden vanwege onze principes? Geloven we, dat hoe moeilijk het ook worden zal, God ons bijstaan zal, en ons alles zal geven wat we nodig hebben?
BJD

Bericht door BJD »

Het kostwinnersmodel, is dat wel zo Bijbels? Veel vrouwen uit de Bijbel hadden toch ook betaalde arbeid. De prioriteit moet bij het gezin liggen.
Marie-Henriëtte

Bericht door Marie-Henriëtte »

BJD schreef:Het kostwinnersmodel, is dat wel zo Bijbels? Veel vrouwen uit de Bijbel hadden toch ook betaalde arbeid. De prioriteit moet bij het gezin liggen.
Het kostwinnersmodel is traditioneel. Ik zie niet in waarom het kostwinnersmodel Bijbels zou zijn en een vader die drie dagen werkt en een moeder die drie dagen werkt (verdeeld over bv. zes dagen zodat één van de twee toch bij de kinderen kan zijn) niet Bijbels is. Volgens mij kan het beide.
Erasmiaan

Bericht door Erasmiaan »

BJD schreef:Het kostwinnersmodel, is dat wel zo Bijbels? Veel vrouwen uit de Bijbel hadden toch ook betaalde arbeid. De prioriteit moet bij het gezin liggen.
Noem eens wat voorbeelden?

En hoe combineer je dat met Gods opdracht na de val aan de man, in onderscheid van de vrouw?
JolandaOudshoorn

Bericht door JolandaOudshoorn »

Erasmiaan schreef:

En hoe combineer je dat met Gods opdracht na de val aan de man, in onderscheid van de vrouw?
ik denk alleen al aan Spreuken 31.
Ik weet, mijn Verlosser leeft
Erasmiaan

Bericht door Erasmiaan »

JolandaOudshoorn schreef:
Erasmiaan schreef:

ik denk alleen al aan Spreuken 31.
BJD

Bericht door BJD »

Vanuit Speuken 31 kan je toch ook opmaken dat ze betaalde arbeid had. ?
memento

Bericht door memento »

Volgens mij waren bedrijven in de tijd van het OT allemaal familiebedrijven, waarin iedereen - ook vrouwen en kinderen - meehielp.
BJD

Bericht door BJD »

memento schreef:Volgens mij waren bedrijven in de tijd van het OT allemaal familiebedrijven, waarin iedereen - ook vrouwen en kinderen - meehielp.
Dus de kenden niet het kostwinnersmodel kennelijk
memento

Bericht door memento »

BJD schreef:
memento schreef:Volgens mij waren bedrijven in de tijd van het OT allemaal familiebedrijven, waarin iedereen - ook vrouwen en kinderen - meehielp.
Idd, maar er was wel altijd iemand voor de kinderen. Een kind had altijd een ouder in de buurt...
BJD

Bericht door BJD »

memento schreef:
BJD schreef:
Idd, maar er was wel altijd iemand voor de kinderen. Een kind had altijd een ouder in de buurt...
Dat is ook zeker belangrijk. Maar velen staan zo het kostwinnersmodel voor als de enige Bijbelse.. en ik vroeg me af of dat wel zo is.
Tiberius
Administrator

Bericht door Tiberius »

BJD schreef:Dat is ook zeker belangrijk. Maar velen staan zo het kostwinnersmodel voor als de enige Bijbelse.. en ik vroeg me af of dat wel zo is.
Ik denk niet, dat je dat zo zonder meer kan stellen. Dat zou een anachronisme zijn.
Vrouwen hadden in de Bijbelse tijd sowieso over het algemeen niet zo bar veel te vertellen. Het lijkt me, dat Spreuken 31 gaat over de gegoede burgerij.
Plaats reactie