Afwachten of verwachten - Symposium in de Doelen
- ndonselaar
- Contacteer:
Afwachten of verwachten - Symposium in de Doelen
Vandaag per post kreeg ik de definitieve uitnodiging voor de studiedag rondom de toe-eigening des heils.
De advertentie voor deze dag zal in de krant van as. vrijdag geplaatst worden en de aanvragen worden behandeld op volgorde van binnenkomst.
Wie er interesse heeft wat het programma inhoudt en de dag waarschijnlijk bij wil wonen, mail me op:
ndonselaar@rdnet.nl en ik verstuur u het programma incl. aanmeldingsbon.
Groeten,
De advertentie voor deze dag zal in de krant van as. vrijdag geplaatst worden en de aanvragen worden behandeld op volgorde van binnenkomst.
Wie er interesse heeft wat het programma inhoudt en de dag waarschijnlijk bij wil wonen, mail me op:
ndonselaar@rdnet.nl en ik verstuur u het programma incl. aanmeldingsbon.
Groeten,
In necessariis unitatem custodiant, in non necessariis libertatem, in utrisque prudentiam et charitatem, in omnibus conscientiam inoffensam in diem Domini
- ndonselaar
- Contacteer:
Het programma voor deze dag is als volgt:
9.00 uur: ontvangst
9.45 uur: opening
10.00 uur: Dr. K. van der Zwaag, een kerkhistorische terugblik op een gevoelig thema.
10.20 uur: Ds. J. Westerink, toe-eigening des heils, een omstreden punt in de reformatorische kerken.
10.45 uur: pauze
11.05 uur: Dr. W. van Vlastuin, een reformatorische en puriteinse benadering.
11.30 uur: Drs. P.L. Rouwendal, tussen hypercalvinisme en Narrow-theology.
12.00 uur: lunchpauze
13.00 uur: forumdiscussie
14.00 uur: sluiting
9.00 uur: ontvangst
9.45 uur: opening
10.00 uur: Dr. K. van der Zwaag, een kerkhistorische terugblik op een gevoelig thema.
10.20 uur: Ds. J. Westerink, toe-eigening des heils, een omstreden punt in de reformatorische kerken.
10.45 uur: pauze
11.05 uur: Dr. W. van Vlastuin, een reformatorische en puriteinse benadering.
11.30 uur: Drs. P.L. Rouwendal, tussen hypercalvinisme en Narrow-theology.
12.00 uur: lunchpauze
13.00 uur: forumdiscussie
14.00 uur: sluiting
In necessariis unitatem custodiant, in non necessariis libertatem, in utrisque prudentiam et charitatem, in omnibus conscientiam inoffensam in diem Domini
Triest dat er een studiedag belegd moet worden over "de toe-eigening van het heil".....
Lezen we de bijbel niet meer?
Matth. 11:28 "Als de lasten u drukken en u vermoeid raakt, kom dan bij Mij. Ik zal u rust geven".
De Here Jezus maakt er geen studiedag van. Hij zegt het kort maar krachtig.
Een 'breekje' van Breekijzertje
Matth. 11:28 "Als de lasten u drukken en u vermoeid raakt, kom dan bij Mij. Ik zal u rust geven".
de bijdrage van Rouwendal met dat toevallig eigenlijk 'Marrow-theology' zijn? Narrow-theology zegt me nl. niets. Maar 'Marrow-theology' wel.
Verder heb ik wel interessen, maar ik zou het prettig vinden om te weten wanneer het is.
Verder heb ik wel interessen, maar ik zou het prettig vinden om te weten wanneer het is.
Ga dan toch naar Hem, en indien Hij u tegemoet komt (zoals Zijn gewoonte is), zeg dan niet onbedachtzaam met Petrus 'Heere, ga uit van mij, want ik ben een zondig mens' (Luc. 5:8), maar zeg met duidelijke woorden: Heere kom tot mij in, want ik ben een zondig mens.
- ndonselaar
- Contacteer:
Mart,Oorspronkelijk gepost door Mart01
de bijdrage van Rouwendal met dat toevallig eigenlijk 'Marrow-theology' zijn? Narrow-theology zegt me nl. niets. Maar 'Marrow-theology' wel.
Narrow theology is toch wel een bestaande term. Bv. bij een boekbespreking van N. Shepher - A call of grace vinden we de volgende zinsnede '" 'Good Calvinists,' says Norman Shepherd, 'can and ought to be good evangelists.' But some Calvinists have a problem with evangelism. Their problem stems from a narrow theology that focuses on the 'five points' and overshadows the biblical emphasis on the covenant. This book may signal a brighter day for Reformed evangelism.
:stuOorspronkelijk gepost door Breekijzertje
Triest dat er een studiedag belegd moet worden over "de toe-eigening van het heil".....
Sterker nog, er moest een boek voor geschreven worden van meer dan 1000 pagina's...... naast de andere boeken die er over bestaan.
[Aangepast op 17/9/03 door Lecram]
- ndonselaar
- Contacteer:
Triest dat er een Athanasius moest zijn.... Triest dat er een Gomarus moest zijn....Oorspronkelijk gepost door Breekijzertje
Je reacties geven wel Breekijzertje dat je helaas nog weinig begrijpt van de spanning die sommige dogma's oproepen. Spanningen die opgekomen zijn uit pastorale vragen. Maar goed, hiermee hoop ik dat de discussie weer normaal verloopt en zijn de onzinnige reacties verwijderd.
Ik mag het niet met je eens zijn van Niek........Betekent dat nu dat je het met me eens bent of distantieer je je van mijn filosofie?
(Maar ik voelde wel met je mee;))
Volgens mij geeft jouw opmerking meer aan dat wij allemaal terug moeten naar het geloven als een kind. En dan hebben we de Athanasiussen, de Gomarussen en Van der Zwagen alleen maar nodig om samen God te loven en te prijzen.
- ndonselaar
- Contacteer:
Marcel, natuurlijk heeft Breekijzertje gelijk dat we moeten geloven als een kind.
Echter Breekijzertje trekt Christus gelijk met ons doen. Natuurlijk dienen we Zijn voetstappen te drukken, maar deze opmerking is een versimpeling van de grote nood die er is binnen ons reformatorisch smaldeel. Dit gaat echt niet alleen de Ger. Gemeenten aan! Nee, dit trekt sporen binnen de NHK, GG, GGiN, OGGiN en vrije gemeenten.
Velen worstelen met de zekerheid van het heil. Velen leven onnodig in de donkerheid van de twijfel en aanvechting.
Natuurlijk nogmaals, wat zou het een grote zaak zijn als we allen één waren in het geloof, maar helaas, helaas het is zo anders. Wat één moet zijn, ligt tot op het bot verdeeld. Daarom is mijn wens dat de dag in de Doelen een grote opkomst heeft, maar nog meer dat alle predikanten en die Zijn Woord bedienen letten op Zijn Woord, nl. de velden zijn wit om te oogsten.
Groeten,
Echter Breekijzertje trekt Christus gelijk met ons doen. Natuurlijk dienen we Zijn voetstappen te drukken, maar deze opmerking is een versimpeling van de grote nood die er is binnen ons reformatorisch smaldeel. Dit gaat echt niet alleen de Ger. Gemeenten aan! Nee, dit trekt sporen binnen de NHK, GG, GGiN, OGGiN en vrije gemeenten.
Velen worstelen met de zekerheid van het heil. Velen leven onnodig in de donkerheid van de twijfel en aanvechting.
Natuurlijk nogmaals, wat zou het een grote zaak zijn als we allen één waren in het geloof, maar helaas, helaas het is zo anders. Wat één moet zijn, ligt tot op het bot verdeeld. Daarom is mijn wens dat de dag in de Doelen een grote opkomst heeft, maar nog meer dat alle predikanten en die Zijn Woord bedienen letten op Zijn Woord, nl. de velden zijn wit om te oogsten.
Groeten,
De nood is zeker groot, Niek. Ik denk echter dat diegenen die niet in dat 'wereldje' zitten daar weinig van weten.
In wezen is het toch triest dat er zoveel boeken en lezingen voor nodig zijn? Ik heb ernstige twijfels of dat symposium iets positiefs toevoegd. De hypercalvinisten blijven bij hun standpunten. Zij hechten immers een grotere waarde aan de bevinding dan aan het onbevangen lezen van het Woord van God.
Ik heb wat dat betreft de hoop al opgegeven en kies nu voor mijn gezin i.p.v. te blijven in die kring waar het allemaal om draait. Afgelopen zondag een dienst bezocht van de gemeente waar wij ws. lid van gaan worden (BW van de NHK in Barendrecht) en het was een verademing om daar het Woord te horen. De keuze zal nu niet meer moeilijk zijn.
Zo zijn er velen die de desbetreffende kerken verlaten. Dat is volgens mij ook wat die kerken het liefst willen.
In wezen is het toch triest dat er zoveel boeken en lezingen voor nodig zijn? Ik heb ernstige twijfels of dat symposium iets positiefs toevoegd. De hypercalvinisten blijven bij hun standpunten. Zij hechten immers een grotere waarde aan de bevinding dan aan het onbevangen lezen van het Woord van God.
Ik heb wat dat betreft de hoop al opgegeven en kies nu voor mijn gezin i.p.v. te blijven in die kring waar het allemaal om draait. Afgelopen zondag een dienst bezocht van de gemeente waar wij ws. lid van gaan worden (BW van de NHK in Barendrecht) en het was een verademing om daar het Woord te horen. De keuze zal nu niet meer moeilijk zijn.
Zo zijn er velen die de desbetreffende kerken verlaten. Dat is volgens mij ook wat die kerken het liefst willen.