Kind twee keer naar de kerk

henriët

Re: Kind twee keer naar de kerk

Bericht door henriët »

vlinder schreef:Ik snap dat snoepen in de kerk nooit zo, ook niet voor kinderen. Het is een leuk lokkertje, maar als ik thuis aan mijn moeder een snoepje vroeg en later weer, zei ze: we gaan over een uurtje eten, of: nee hoor je hebt er een half uur geleden één op. Beide argumenten tellen niet in de kerk. Daarnaast: je wilt dat je kind stil zit en luistert. In snoep zitten veel stoffen waar kinderen druk van worden. Eén simpele is veel suiker. Daarnaast worden er veel dingen gevouwen van die papiertjes, gaatjes in gescheurd, afgepeld en in Bijbels geplakt. Een snoepie oké, maar om een kind van 4 nu per dienst een rol voor zichzelf leeg te laten eten en dan ook nog laten eten van de door te geven snoeprollen vind ik echt een tikkeltje vreemd. Stil zitten hoor, maar neem lekker wat snoep, wordt je druk van en thuis krijg je dan straf dat je niet stil zit... :bobo
nou inderdaad

zullen we een bedrijfje beginnen vlinder..

suikervrije lollies,
voor thuis, op school èn in de kerk..
Een vriendelijk woord hoeft niet veel tijd te kosten maar de echo ervan duurt eindeloos....
Gabrielle

Bericht door Gabrielle »

ben ik met vlinder eens, wij snoepen niet in de kerk

als je beseft naar welke boodschap je luistert, de ernst van de preek, hoe kun je daaronder
lekker kauwen..... ?? hoezo interresse ?

doe je toch ook niet als visite hebt en met mensen aan het praten bent, ,om het kwartier een snoepje in je mond
stoppen.......

wij snoepen niet, en als er per ongeluk toch een rol "aangeboden" wordt, sturen de kids hem vrolijk terug.
het wordt een stuk rustiger voor jezelf en de kinderen als je niet meer snoept. Ben je van dat gezeur af, houden
ze de aandacht beter bij de preek ( anders denken ze alweer aan het volgende snoepje )

( and by the way : het geld wat je uitspaart, kan in de collecte zak )
henriët

Bericht door henriët »

Gabrielle schreef:ben ik met vlinder eens, wij snoepen niet in de kerk

als je beseft naar welke boodschap je luistert, de ernst van de preek, hoe kun je daaronder

doe je toch ook niet als visite hebt en met mensen aan het praten bent, ,om het kwartier een snoepje in je mond
stoppen.......

wij snoepen niet, en als er per ongeluk toch een rol "aangeboden" wordt, sturen de kids hem vrolijk terug.
het wordt een stuk rustiger voor jezelf en de kinderen als je niet meer snoept. Ben je van dat gezeur af, houden
ze de aandacht beter bij de preek ( anders denken ze alweer aan het volgende snoepje )

ook ik ben het eens met vlinder, maar zo ver als jij gaat, gaan wij niet hoor, ik vind het helemaal niet erg als Jetje een dropje heeft en rustig zit te luisteren ondertussen. En van een rol die ze krijgt, mag ze er gewoon eentje nemen.
En ze weet gewoon, een snoepje bij t begin van de preek, en eentje die ze zelf mag nemen ( leg ik op t plankje) en wat betreft haar aandacht, die is prima, mèt snoepje..
Een vriendelijk woord hoeft niet veel tijd te kosten maar de echo ervan duurt eindeloos....
vlinder

Bericht door vlinder »

henriët schreef:
vlinder schreef:Ik snap dat snoepen in de kerk nooit zo, ook niet voor kinderen. Het is een leuk lokkertje, maar als ik thuis aan mijn moeder een snoepje vroeg en later weer, zei ze: we gaan over een uurtje eten, of: nee hoor je hebt er een half uur geleden één op. Beide argumenten tellen niet in de kerk. Daarnaast: je wilt dat je kind stil zit en luistert. In snoep zitten veel stoffen waar kinderen druk van worden. Eén simpele is veel suiker. Daarnaast worden er veel dingen gevouwen van die papiertjes, gaatjes in gescheurd, afgepeld en in Bijbels geplakt. Een snoepie oké, maar om een kind van 4 nu per dienst een rol voor zichzelf leeg te laten eten en dan ook nog laten eten van de door te geven snoeprollen vind ik echt een tikkeltje vreemd. Stil zitten hoor, maar neem lekker wat snoep, wordt je druk van en thuis krijg je dan straf dat je niet stil zit... :bobo
nou inderdaad

suikervrije lollies,
Komen je kinderen thuis: mam ik mag geen lolly in de klas....
(ben jij nou juf geweest?! :fouet )
Een lepel vol vriendelijkheid helpt de ander om de waarheid te slikken.
vlinder

Bericht door vlinder »

stoppen.......

Wel knap van je kinderen. Als kind zou ik dan afgeleid zijn om te verzinnen hoe ik thuis mijn ouders kan overtuigen om vooral wel een snoepje te geven... ;) Over de rust ben ik het wel met je eens. Wij bedanken ook vaak omdat het stoort als je net geconcentreerd zit te luisteren.
Ik kan me er ook echt gruwelijk aan ergeren als ouders zo'n dreumes zelf een snoepje laten pakken uit de rol, de rol valt, snoepje valt, kind onder de bank, huilen, nieuw snoepje, die andere was toch eigenlijk wel lekkerder, nee het was niet mijn eigen schuld want het snoepje was zo glad enz. :pan
Een lepel vol vriendelijkheid helpt de ander om de waarheid te slikken.
Orchidee

Bericht door Orchidee »

Tjonge...wat weten en doen jullie het allemaal goed... :oO :oO :oO
Ik voel me gewoon een SLECHTE moeder, als ik dit hier allemaal zo meelees... :fi
Stil mijn ziel wees stil, en wees niet bang voor de onzekerheid van morgen. God omgeeft je steeds, Hij is erbij, in je beproevingen en zorgen!
Marnix

Bericht door Marnix »

stoppen.......

Je bent geen slechte moeders als je het anders doet hoor. Een snoepje in de kerk is een gewoonte, maar op zich geen slechte. Niks mis mee, hoewel ik me kan voorstellen dat mensen het niet doen. Daar zijn best redenen voor, hoewel ik die van de ernst van de boodschap wat raar vind. De boodschap verandert niet als je een pepermuntje in je mond hebt. Daarnaast is de boodschap niet alleen ernstig, ik hoor ook een blijde boodschap. Maar goed, dat terzijde.
albion

Bericht door albion »

In de Strict Baptist gaan de babies al mee. Als ze lastig zijn of ze moeten drinken gaan ze naar de 'Mothers' room' waar je vandaar ook
naar de preek kunt luisteren.
Verder hebben de kleine kinderen ook een 'Lady bird' boekje bij zich waarin ze plaatjes kunnen kijken (denk ik) of lezen (het zijn de
verhalen van de bijbel).
Of ze schrijven de hymns en de melodieën op, de tekst en sommige punten die ze horen uit de preek (als ze wat ouder zijn).

Ik denk dat ze zo vroeg meenemen omdat ze het 1e. bijbels vinden (laat de kinderen tot Mij komen). En 2e. ze wennen aan de kerkgang.
Tussen de diensten is er ook zondagsschool.

Hier in het dorp was er ook een gezin die de baby meenam, maar dat werd als zeer vreemd ervaren.
De halve waarheid is funester dan de onjuistheid (E. von Feuchtersieben)
Zita
Moderator

Bericht door Zita »

soms is het ook gewoon wennen aan sommige dingen. In onze gemeente worden baby's bij het dopen binnengebracht door oma ofzo, en na het dopen en het persoonlijk woord van de predikant weer afgevoerd en thuis in bed gestopt.
Toen nichtjelief gedoopt werd in een gereformeerd-vrijgemaakte gemeente, vroegen wij: wie brengt het binnen? - Nou, zei schoonzus, gewoon, wijzelf.
O ja, dat kan natuurlijk ook.
En wie brengt babylief dan thuis? Thuis? vroeg schoonzus. Hoezo? Ze blijft gewoon in de kerk. En anders gaat ze naar de creche.
En aangezien ik een schattig nichtje heb, die op de leeftijd van vijf weken al erg goed was in stilzitten-zonder-snoepje, bleef ze gewoon in de kerk.
albion

Bericht door albion »

Zita schreef:soms is het ook gewoon wennen aan sommige dingen. In onze gemeente worden baby's bij het dopen binnengebracht door oma ofzo, en na het dopen en het persoonlijk woord van de predikant weer afgevoerd en thuis in bed gestopt.
Toen nichtjelief gedoopt werd in een gereformeerd-vrijgemaakte gemeente, vroegen wij: wie brengt het binnen? - Nou, zei schoonzus, gewoon, wijzelf.
En wie brengt babylief dan thuis? Thuis? vroeg schoonzus. Hoezo? Ze blijft gewoon in de kerk. En anders gaat ze naar de creche.
En aangezien ik een schattig nichtje heb, die op de leeftijd van vijf weken al erg goed was in stilzitten-zonder-snoepje, bleef ze gewoon in de kerk.

Dat gebeurde bij ons jaren geleden ook. Degenen die ze in de kerk brachten bleven gewoon de hele dienst bij de preek. En anders werd ze terug in de kinderwagen gelegd (dat in de consistorie stond).
De halve waarheid is funester dan de onjuistheid (E. von Feuchtersieben)
Bert Mulder
Contacteer:

Bericht door Bert Mulder »

Zita schreef:soms is het ook gewoon wennen aan sommige dingen. In onze gemeente worden baby's bij het dopen binnengebracht door oma ofzo, en na het dopen en het persoonlijk woord van de predikant weer afgevoerd en thuis in bed gestopt.
Hetzelfde doen wij ook
Mijn enige troost is, dat ik niet mijn, maar Jezus Christus eigen ben, Die voor mijn zonden betaald heeft, en zo bewaart, dat alles tot mijn zaligheid dienen moet; waarom Hij mij ook door Zijn Heilige Geest van eeuwig leven verzekert, en Hem voortaan te leven van harte willig en bereid maakt.
henriët

Bericht door henriët »

vlinder schreef:
henriët schreef:
nou inderdaad

suikervrije lollies,
Komen je kinderen thuis: mam ik mag geen lolly in de klas....
(ben jij nou juf geweest?! :fouet )
maar vanzelfsprekend niet voor onder schooltijd:) maar voor in het speelkwartier.
ook jij een fijn speelkwartier? met fruitlollys zonder suiker heel de pauze plezier.
(volgens mij werkt t eeecht wel beter dan een pauzeschriftje, waarin de juf of meester elk stout gedrag noteert;)
Bloempje28

Bericht door Bloempje28 »

Even terug te komen op de vraag van dit topic... vanaf welke leeftijd neem je kinderen twee keer mee naar de kerk. Dat is per kind verschillend natuurlijk, maar laat je kind (tot 12 jaar) aub thuis als de tweede dienst 's avonds is, want op maandag is zo'n kind op school niets waard. ik ben leerkracht en er zijn nogal wat kinderen die door de tweede dienst veel te laat naar bed gaan en doodmoe op school veschijnen... die twee vrije dagen moeten wel energie opleveren.
Dus.... aan alle kerkraden: zet de tweede dienst op de middag als we de kinderen willen stimuleren twee keer mee te gaan.
En ik vind het ook nogal wat als kinderen al jong 2 keer mee moeten en 's middags ook nog een zondagsschool hebben. dan eis je nogal wat van een kind. Ik zou dus zeggen: doe 1 van de twee.
Snoepjes in de kerk zijn inderdaad een slechte gewoonte: kunnen we als volwassenen nog geen anderhalf uur zonder een snoepje? als we in een boeiende film zitten of boek dan hebben we ook geen snoep nodig. Ook op school wordt het onder de les niet geaccepteerd. Laten we het snoepen dus vooral niet stimuleren en een kind maar een paar snoepjes meegeven. Laat de kerkenraad en de voorganger er vooral voor zorgen dat ze geen aanleiding tot snoepen geven: dus een pakkende preek waarin zeker veel voor de kinderen zit.
MvB

Bericht door MvB »

Tiberius schreef:Het is wel een zwaai die de topicstarter zelf aan de discussie heeft gegeven.
Tiberius, dat was niet op die manier de bedoeling. Ik reageerde juist op een posting van Reckor die het had over een Reformatorische preek.
Tiberius
Administrator

Bericht door Tiberius »

MvB schreef:
Tiberius schreef:Het is wel een zwaai die de topicstarter zelf aan de discussie heeft gegeven.
Tiberius, dat was niet op die manier de bedoeling. Ik reageerde juist op een posting van Reckor die het had over een Reformatorische preek.
Mogelijk, maar ik bedoelde deze zwaai, die je er aan gaf:
MvB schreef:ondanks de aandacht voor de kinderen in de preek, begrijpen de kinderen het ook niet. Sterker nog de gehele jeugd tussen 12 en 16 geeft aan er niets van te begrijpen.
Plaats reactie