Tiberius schreef:Jij blijft maar binair denken, Rekcor. Oftewel in termen van valse dilemma's.
Preken zijn inderdaad niet op kinderen toegesneden, ook niet op jongeren, ook niet op ouderen en ook niet op bejaarden.
Evenmin zijn ze toegesneden op mannen en ook niet op vrouwen. Lastig he?
En jij blijft maar slecht lezen, want ik had het niet over preken, maar over kerkdiensten
Ik kom graag een keer bij jou in de kerk kijken hoe men daar met kinderen omgaat in de dienst. Allicht doe ik goede ideeen op voor +/-99% van de andere reformatorische kerken, waar diensten niet kind-vriendelijk te noemen zijn:
- ze moeten de hele tijd stilzitten en stil-zijn; dit wordt afgedwongen met veel snoep; kinderen hebben echter heel veel energie, hun spieren zijn in ontwikkeling en het is dus tegennatuurlijk om ze te dwingen zo lang stil te zitten*.
- de preek is in voor het overgrote deel in abstracte termen (zonde, verlossing, ...) gesteld (uitzonderingen daargelaten natuurlijk); kinderen missen de cognitieve capaciteiten om hier iets van te begrijpen*.
- de liederen/schriftgedeelten/belijdenissen idem. (bovendien in een niet-dagelijkse taal, het 17e eeuws Nederlands); kinderen missen de cognitieve capaciteiten om hier iets van te begrijpen*.
- de preek duurt >45 minuten; kinderen kunnen zich niet zo lang concentreren*.
Dit terwijl het ook anders kan:
- kindernevendienst
- kinderen die meedansen op de muziek (zie 2 Sam 6:14)
- kinderen die na de kindernevendienst terugkomen en vertellen wat ze hebben geleerd
- een lied speciaal voor de kinderen
- kinderen die taken krijgen (bijv. collecteren, bijbelgedeelte lezen)
- kinderen die gebedspunten mogen aandragen
Overigens: uiteraard sluipt in een discussie altijd een zeker binariteit. Dit houdt de boel scherp en
to the point.
*) Wetenschappelijk aangetoond, zie het boek uit een van mijn eerdere postings