jan33willem schreef:memento schreef:Erasmiaan schreef:
Sorry, vind je het heel erg als ik hier niet op in ga? Een paar vage verwijzingen kan ik onmogelijk serieus nemen. Misschien nog één vraag: waar heb je Christus voor nodig als je geen weet hebt van je nameloze ellende?
Mja, die "vage verwijzingen" verwijzen alle 3 naar onder ons bekende boekjes, die gaan over de verschillende bekeringswegen die God kan gebruiken.
Als je die boekjes niet kent of niet gelezen hebt, kan ik je onmogelijk serieus nemen....
Prachtig, hoef je mij ook niet meer serieus te nemen, en 99% van de rest van de Christenen op deze wereld ook niet meer. Schiet lekker op zo.
Guthri,
des christen groot interest, Brakel,
Redelijke Godsdienst, en het boekje van ds. C. Harcink over bekeringswegen, zijn onder ons bekende boeken, die Erasmiaan zeker wel kent. Ik reageerde zo op hem, omdat hij nogal vaak argumenten die hem niet aanstaan terzijde schuift, door nogal minzaam te reageren, zoals hij hier deed: "en paar vage verwijzingen kan ik onmogelijk serieus nemen" (terwijl hij heel goed weet welke boeken ik bedoel, en deze zeer waarschijnlijk ook gelezen heeft). Het is nogal een irritante en respectloze manier van het afschrijven van argumenten die je niet wilt horen...
Genoemde boeken, zoals veel oudvaders, schilderen verschillende wegen waarlangs God een mens tot bekering kan brengen. Hierbij functioneren de 3 stukken niet altijd volgorderlijk.
Zoals Bert heel goed samenvat:
Verder weet je ook best, dat elke rechtzinnige gereformeerde belijdt, dat God in de weg der zaligmaking ons, in logische volgorde, onze diepe ellende leert kennen, om dan ons met Zijn reddende hand te vatten om ons uit die ellende, waarin we ons zelf door eigen schuld gestort hebben, te redden, zodat we in leven in dankbaarheid in Zijn dienst leven mogen.
Maar je weet ook best, of in elk geval, je kunt het weten, dat die logische volgorde lang niet altijd een tijd volgorde is....
Bert Mulder schreef:Maar, het onderwerp hier ter discussie is dat de arminiaanse stelling is dat de mens zelf wat moet doen voor zijn zaligheid, en wel uit eigen vrije wil en eigen kracht ja zeggen op een aanbod van genade.
Dat is inderdaad het onderwerp. Ik ben het met je eens dat het niet "uit vrije wil" en in "eigen kracht" aangenomen kan worden. Wel wil ik onderstrepen, dat het Woord een kracht Gods tot zaligheid is. De Geest gebruikt het aangeboden (of voorgestelde, als die bewoording beter uitkomt) evangelie om een mens van dood levend te maken. Dit is een daad van de Geest in ons, die niet buiten om ons omgaat (het is ervaring, bevinding), en die geschiedt door en op het Woord.