Eeuwig Leven

Plaats reactie
Hinde

Eeuwig Leven

Bericht door Hinde »

N.a.v. [bijbel]Johannes 17:3 En dit is het eeuwige leven, dat zij U kennen, den enigen waarachtigen God, en Jezus Christus, Dien Gij gezonden hebt.[/bijbel]
de vraag;

Wat of waar is - of wanneer volgt - het Aandeel van de Heilige Geest?
Marnix

Re: Eeuwig Leven

Bericht door Marnix »

Ik snap je vraag niet precies. De Heilige Geest kwam enige tijd later... Die is plaatsvervanger van onze Heer Jezus Christus en kwam toen Hij na zijn lijden, sterven en opstanding naar de hemel ging. Daar zegt Hij op andere plaatsen ook een hoop over... Hij kondigde het eerder al aan. Johannes 14:

15 Als je mij liefhebt, houd je dan aan mijn geboden. 16 Dan zal ik de Vader vragen jullie een andere pleitbezorger te geven, die altijd bij je zal zijn: 17 de Geest van de waarheid. De wereld kan hem niet ontvangen, want ze ziet hem niet en kent hem niet. Jullie kennen hem wel, want hij woont in jullie en zal in jullie blijven. 18 Ik laat jullie niet als wezen achter, ik kom bij jullie terug
(...)
26 Later zal de pleitbezorger, de heilige Geest die de Vader jullie namens mij zal zenden, jullie alles duidelijk maken en alles in herinnering brengen wat ik tegen jullie gezegd heb.
Do not waste time bothering whether you ‘love’ your neighbor; act as if you did. As soon as we do this we find one of the great secrets. When you are behaving as if you loved someone, you will presently come to love him."
Tiberius
Administrator

Bericht door Tiberius »

Hinde schreef:N.a.v. [bijbel]Johannes 17:3 En dit is het eeuwige leven, dat zij U kennen, den enigen waarachtigen God, en Jezus Christus, Dien Gij gezonden hebt.[/bijbel]
de vraag;

Dat kennen is niet zozeer een gebeurtenis (als in een punt des tijds, zeg maar), maar meer een proces (dat langere tijd in beslag kan nemen. Bij dat proces hoort ook de verzegeling met de Heilige Geest.
Hinde

Bericht door Hinde »

Dus,
als je wél hoort, maar niet begrijpt wat God tegen je zegt,
dan ben je nog niet zover in het proces dat je door de Heilige Geest het kán begrijpen?

Dat zegt dan niet persé dat je 'het Eeuwige Leven' niet hebt?
Marnix

Bericht door Marnix »

Hinde schreef:Dus,
dan ben je nog niet zover in het proces dat je door de Heilige Geest het kán begrijpen?

Volgens mij heb je het eeuwige leven niet als je niet hoort. Jezus zegt:

24 Waarachtig, ik verzeker u: wie luistert naar wat ik zeg en hem gelooft die mij gezonden heeft, heeft eeuwig leven; over hem wordt geen oordeel uitgesproken, hij is van de dood overgegaan naar het leven. 25 Ik verzeker u: er komt een tijd, en het is nu al zover, dat de doden de stem van Gods Zoon zullen horen en dat wie hem horen, zullen leven. (Joh 5)

De Bijbel wijt dat overigens niet aan het niet werken van de Geest maar aan het niet willen luisteren en geloven.
Do not waste time bothering whether you ‘love’ your neighbor; act as if you did. As soon as we do this we find one of the great secrets. When you are behaving as if you loved someone, you will presently come to love him."
Hinde

Bericht door Hinde »

Ik zei niet 'niet horen',
maar 'niet begrijpen'. (En dus wél horen.)
In de zin van 'niet begrijpen hoe het gehoorde toe te passen in de praktijk, of toe te passen op jezelf'.
Marnix

Bericht door Marnix »

Is dat zo'n onderscheid? Jezus zegt:

dat de doden de stem van Gods Zoon zullen horen en dat wie hem horen, zullen leven.

Volgens mij stelt de Bijbel horen, luisteren, en geloven regelmatig op 1 lijn. En wie niet geloven willen het niet begrijpen... luisteren niet.
Fjodor

Bericht door Fjodor »

Hinde schreef:Dus,

Het gaat erom wat het is dat je niet begrijpt.
Er zijn een heleboel dingen die mensen die het eeuwige leven hebben niet begrijpen.
Er zijn echter geen mensen die het eeuwige leven hebben en God niet kennen.
Als een mens God kent door Zijn Zoon Jezus Christus dan heeft hij het eeuwige leven. En dan is het de Heilige Geest die dat de mens geleerd heeft.
Van nature kent een mens God niet. Een mens wil God van nature niet kennen. Als wij God wel willen kennen, als wij erkennen dat Zijn wetten ons veroordelen, als we daar steeds meer verdriet over krijgen, als we onze redding bij Jezus Christus zoeken en als we steeds meer in Gods liefde willen gaan leven dan mogen we ons verzoend weten voor God en dan kennen we Hem en Zijn Zoon Jezus Christus.
Daartoe zijn de dingen gegeven, dat ze gebruikt worden; maar niet, opdat ze vergaard zouden worden - D. Bonhoeffer
refo

Bericht door refo »

Hinde schreef:N.a.v. [bijbel]Johannes 17:3 En dit is het eeuwige leven, dat zij U kennen, den enigen waarachtigen God, en Jezus Christus, Dien Gij gezonden hebt.[/bijbel]
de vraag;

God is alleen te kennen door het Woord, Dat vleesgeworden is. Door Hem weten we Wie God is. En wie in Christus gelooft, heeft de Vader gezien. Dat alles door het werk van de Heilige Geest.
Het beste is om alles bij elkaar te houden en scheiding te maken tussen de drie Personen.
--------------
Voorts ben ik van mening dat portretten van oudvaders, reformatoren en andere theologen niet zouden moeten worden toegestaan als avatar.
Geborenomvrijtezijn

Bericht door Geborenomvrijtezijn »

Want wat een mens over God kan weten is hun bekend omdat God het aan hen kenbaar heeft gemaakt. 20 Zijn onzichtbare eigenschappen zijn vanaf de schepping van de wereld zichtbaar in zijn werken, zijn eeuwige kracht en goddelijkheid zijn voor het verstand waarneembaar. Er is niets waardoor zij te verontschuldigen zijn, 21 want hoewel ze God kennen, hebben ze hem niet de eer en de dank gebracht die hem toekomen. Hun overpeinzingen zijn volkomen zinloos en hun onverstandig hart is verduisterd. 22 Terwijl ze beweren wijs te zijn, zijn ze dwaas

Als ik deze tekst lees in Romeinen 1 dan kan niemand zich onwetend houden.
Plaats reactie