Niet als je bij elke tekst hetzelfde zegt......Predikanten zijn mensen van vlees en bloed. 6x preken in 2 dagen is misschien een klein beetje te veel van het goede. Ook het voorbereiden van min. 3 preken vraagt nog wat tijd.......

Niet als je bij elke tekst hetzelfde zegt......Predikanten zijn mensen van vlees en bloed. 6x preken in 2 dagen is misschien een klein beetje te veel van het goede. Ook het voorbereiden van min. 3 preken vraagt nog wat tijd.......
Het komt over als of je het nu over desbetreffende ds hebt, en volgens mij is dat niet volgens de regels.huisman schreef:Reformer schreefNiet als je bij elke tekst hetzelfde zegt......Predikanten zijn mensen van vlees en bloed. 6x preken in 2 dagen is misschien een klein beetje te veel van het goede. Ook het voorbereiden van min. 3 preken vraagt nog wat tijd.......
Ik zeg niet dat hij zich 'over de kop' moet preken, maar het is vaak wel de gewoonte als er biddag 3x dienst wordt gehouden, dat de dominee dan ook 3x voorgaat. Vanwege het al weinige predikanten-aantal in de GGN dacht ik wel dat als er gelegenheid en de gezondheid is dat men ook wel ergens voorgaat.Reformer schreef:Predikanten zijn mensen van vlees en bloed. 6x preken in 2 dagen is misschien een klein beetje te veel van het goede. Ook het voorbereiden van min. 3 preken vraagt nog wat tijd.......Gijs83 schreef:
Gaat Ds.Weststrate op de Biddag geen 3x keer in zijn eigen gemeente voor? 's-woensdag doet hij alleen 's-avonds in Kruiningen, waarom ook niet 's-morgens en evt.'s-middags?
Nee...sorry ik bedoel geen predikant persoonlijk (ik had niet eens een naam van een predikant zien staan) Het gaat mij om het gegeven van predikanten die 5 tot 7 keer preken per week en ook nog een grote eigen gemeente pastoraal moeten bearbeiden, Hoe kunnen zij studie maken van hun preken?hmprff schreef:Het komt over als of je het nu over desbetreffende ds hebt, en volgens mij is dat niet volgens de regels.huisman schreef:Reformer schreefNiet als je bij elke tekst hetzelfde zegt......Predikanten zijn mensen van vlees en bloed. 6x preken in 2 dagen is misschien een klein beetje te veel van het goede. Ook het voorbereiden van min. 3 preken vraagt nog wat tijd.......
Ja, D.V.caprice schreef:Heus, zijn er al meer data bekend waarop in de GGiN te Opheusden doordeweeks een predikant voorgaat?
Hoe laat gaat ds. Van Voorden 's middags voor op 2e Pinksterdag?Heus schreef:Ja, D.V.caprice schreef:Heus, zijn er al meer data bekend waarop in de GGiN te Opheusden doordeweeks een predikant voorgaat?
Donderdag 29 april: ds. A. Schultink;
Maandag 24 mei (2de pinksterdag): 's-middags: ds. A. van Voorden;
Dinsdag 26 oktober: ds. A. Geuze;
Woensdag 3 November (Dankdag): 's-middags: ds. M. Krijgsman; 's-avonds: ds. J.A. Weststrate.
Het blijft een wonderlijk iets dat een gemeente in een kerkverband met ongeveer 45 vacante gemeenten op één en dezelfde dag 2 dominees heeft.caprice schreef:Hoe laat gaat ds. Van Voorden 's middags voor op 2e Pinksterdag?Heus schreef:Ja, D.V.caprice schreef:Heus, zijn er al meer data bekend waarop in de GGiN te Opheusden doordeweeks een predikant voorgaat?
Woensdag 3 November (Dankdag): 's-middags: ds. M. Krijgsman; 's-avonds: ds. J.A. Weststrate.
Wat de leden (of belangstellenden) doen, is hun verantwoordelijkheid. Maar kerkenraden en predikanten hebben een voorbeeldfunctie. Met de vorige dankdag had Opheusden een soortgelijk programma, dacht ik. Ik vind dat niet zo vriendelijk ten opzichte van de tientallen andere vacante gemeenten - Opheusden heeft ook zonder de dankdag al onevenredig vaak een dominee.caprice schreef:Dat is zo. Maar wij hebben de gewoonte om met bid- en dankdagen in de morgen bij ds. Roos naar de kerk te gaan. Zodoende maken we dat we ook een dominee hebben op die dag.
Als dat zo is, vind ik dat bijzonder onlogisch en oneerlijk ten opzichte van andere gemeenten.Genade door recht schreef:Wat de leden (of belangstellenden) doen, is hun verantwoordelijkheid. Maar kerkenraden en predikanten hebben een voorbeeldfunctie. Met de vorige dankdag had Opheusden een soortgelijk programma, dacht ik. Ik vind dat niet zo vriendelijk ten opzichte van de tientallen andere vacante gemeenten - Opheusden heeft ook zonder de dankdag al onevenredig vaak een dominee.caprice schreef:Dat is zo. Maar wij hebben de gewoonte om met bid- en dankdagen in de morgen bij ds. Roos naar de kerk te gaan. Zodoende maken we dat we ook een dominee hebben op die dag.
Als je het in aantallen optelt, is dat inderdaad zo. Anderzijds is het zo dat Opheusden natuurlijk wel een hele grote gemeente is (ongeveer 3200 leden), die ook nog eens als kool groeit. Dus er zijn relatief vaak kinderen te dopen, etc. Niettemin vinden velen het nogal oneerlijk - en ik kan me dat best voorstellen. Hoewel ik er zelf niet wakker van lig.Mister schreef:Als dat zo is, vind ik dat bijzonder onlogisch en oneerlijk ten opzichte van andere gemeenten.Genade door recht schreef:Wat de leden (of belangstellenden) doen, is hun verantwoordelijkheid. Maar kerkenraden en predikanten hebben een voorbeeldfunctie. Met de vorige dankdag had Opheusden een soortgelijk programma, dacht ik. Ik vind dat niet zo vriendelijk ten opzichte van de tientallen andere vacante gemeenten - Opheusden heeft ook zonder de dankdag al onevenredig vaak een dominee.caprice schreef:Dat is zo. Maar wij hebben de gewoonte om met bid- en dankdagen in de morgen bij ds. Roos naar de kerk te gaan. Zodoende maken we dat we ook een dominee hebben op die dag.
Apart. Als er vanuit zo'n gemeente een beroep uitgaat, wordt er altijd bijgezegd 'dat we het niet verdienen om een predikant te ontvangen'. Maar dan wel spreken in termen van 'oneerlijk'? Heel vreemd.Genade door recht schreef:Als je het in aantallen optelt, is dat inderdaad zo. Anderzijds is het zo dat Opheusden natuurlijk wel een hele grote gemeente is (ongeveer 3200 leden), die ook nog eens als kool groeit. Dus er zijn relatief vaak kinderen te dopen, etc. Niettemin vinden velen het nogal oneerlijk - en ik kan me dat best voorstellen. Hoewel ik er zelf niet wakker van lig.Mister schreef:Als dat zo is, vind ik dat bijzonder onlogisch en oneerlijk ten opzichte van andere gemeenten.Genade door recht schreef:Wat de leden (of belangstellenden) doen, is hun verantwoordelijkheid. Maar kerkenraden en predikanten hebben een voorbeeldfunctie. Met de vorige dankdag had Opheusden een soortgelijk programma, dacht ik. Ik vind dat niet zo vriendelijk ten opzichte van de tientallen andere vacante gemeenten - Opheusden heeft ook zonder de dankdag al onevenredig vaak een dominee.caprice schreef:Dat is zo. Maar wij hebben de gewoonte om met bid- en dankdagen in de morgen bij ds. Roos naar de kerk te gaan. Zodoende maken we dat we ook een dominee hebben op die dag.
Ik vind het inderdaad veel te veel voor een heel jaar!Heus schreef:Ja, D.V.caprice schreef:Heus, zijn er al meer data bekend waarop in de GGiN te Opheusden doordeweeks een predikant voorgaat?