Mee eens, de Wet is aan de Joden gegeven, omdat Hij wist dat Hij uit dat volk geboren zou gaan worden, waardoor het heiliging, loutering en welzijn , puurheid, nodig had.Afgewezen schreef:Hand. 10:12 In hetwelk waren al de viervoetige dieren der aarde, en de wilde, en de kruipende dieren, en de vogelen des hemels.
13 En er geschiedde een stem tot hem: Sta op, Petrus! slacht en eet.
14 Maar Petrus zeide: Geenszins, Heere! want ik heb nooit gegeten iets, dat gemeen of onrein was.
15 En een stem geschiedde wederom ten tweeden male tot hem: Hetgeen God gereinigd heeft, zult gij niet gemeen maken.
Volgens mij kunnen we hieruit opmaken dat in het NT ook de scheiding tussen reine en onreine dieren is opgeheven, zoals ook de scheiding tussen Jood en heiden.
Dus is varkensvlees eten geoorloofd.
Toen Jezus er eenmaal was, was dit doel dus vervuld.
Wat betreft de OT sabbath, ook deze is vervuld met de komst van Jezus.de apostelen en Jezus zelf predikten altijd op sabbath,in de synagoges, nooit op zondag.
Dan werd, na de Opstanding, het brood gebroken (avondmaal) en herdachten zij Hem.
De sabbat in Jesaja's profetieen gaat volgens mij over de toekomende tijd, waarin Israel,(jes58)
zich bekeerd heeft,(en de tijd der heidenen vol is)
We bidden voor ons eten om het te zegenen, te heiligen; wat de mond uitkomt, niet wat er in gaat is wat de mens ontheiligd, Edele strijdster.
Sorry dat ik onberijpelijk was, maar boeken als lev en deut enz, daarvan weet je toch dat ie voor de joden waren, niet voor ons. Wij gooien onze melaatsen toch ook niet buiten de stad, en dragen gewoon linnen en katoen op 1 kledingstuk?