Wat ga jij stemmen?
Re: Wat ga jij stemmen? (Doorlopende peiling.)
Er werd Leen Potappel eens gevraagd op welke partij hij ging stemmen.
Zijn antwoord was: 'Ik ga stemmen op de partij van Jezus Christus'.
Die partij staat er hier niet bij...
Eén ding weet ik, dat ik blind ben en niet zie...
Ik vind dit soort opmerkingen een beetje irritant, PvS.PvS schreef:Er werd Leen Potappel eens gevraagd op welke partij hij ging stemmen.
Pas ook richting Bert Mulder. Je maakt een opmerking over broeken etc., maar vervolgens verdedig je die opvatting totaal niet.
Met dit soort oneliners kun je de verkiezingen niet afdoen. Ik vind het hoogst kwalijk dat je niet stemt/ wil stemmen. Daarmee laad je de schuld van een natie op je. Zoals Eilander terecht opmerkt: niet stemmen is een stem op de grootste partij.
Zeker op lokaal niveau kunnen partijen als SGP en Christenunie soms behoorlijk wat bereiken op ethisch terrein.
Als je niet stemt moet je daarna namelijk ook geen ach en wee roepen over de staat van land en volk.
Niet stemmen is een protest-stem. Zeker wanneer je moeite hebt met het systeem zelf, of met de koers die de SGP vaart, dan is er principieel geen andere mogelijkheid. Doen wat het meest in de goede richting gaat (dus: SGP stemmen, ook al ben je het er niet mee eens, is beter dan niet stemmen) is wel heel pragmatisch, maar het gaat om de vraag: Wat is principieel.Erasmiaan schreef:Ik vind dit soort opmerkingen een beetje irritant, PvS.PvS schreef:Er werd Leen Potappel eens gevraagd op welke partij hij ging stemmen.
Pas ook richting Bert Mulder. Je maakt een opmerking over broeken etc., maar vervolgens verdedig je die opvatting totaal niet.
Met dit soort oneliners kun je de verkiezingen niet afdoen. Ik vind het hoogst kwalijk dat je niet stemt/ wil stemmen. Daarmee laad je de schuld van een natie op je. Zoals Eilander terecht opmerkt: niet stemmen is een stem op de grootste partij.
Mee eens. Ik ben ook voor stemmen lokaal. Daar is de politiek vaak nog niet zo populistisch, en is het voor een partij als de SGP makkelijker om op basis van principes mee te doen, ipv dat men omwille van eigenbelang compromissen sluit. Daarnaast is de SGP hier ter plaatse ook inhoudelijk een goede partij.Erasmiaan schreef:Zeker op lokaal niveau kunnen partijen als SGP en Christenunie soms behoorlijk wat bereiken op ethisch terrein.
Het enkele feit dat er in de tweede kamer (bijv.) het geluid klinkt waar alleen behoud en waar geluk te vinden is, is al een reden om te stemmen. Niet stemmen is een verzaking van je christenplicht om je stem te laten horen.
Als je vindt dat het systeem verdorven is, is het je christenplicht om er niet aan deel te nemen. Getuigen is m.i. principieel de taak van de kerk, niet van een politieke partij.Ander schreef:Het enkele feit dat er in de tweede kamer (bijv.) het geluid klinkt waar alleen behoud en waar geluk te vinden is, is al een reden om te stemmen. Niet stemmen is een verzaking van je christenplicht om je stem te laten horen.
Jouw argument kan ik ook omdraaien: In mijn visie is het wél stemmen (voor de landelijke verkiezingen) zonde, omdat je zo actief meedoet aan een zondig systeem.
Ik zou zeggen: Laat elkaar in zijn waarde, en gun elkaar de vrijheid van geweten. De insinuaties dat iemand die niet stemt zondigt, is m.i. een heersen over het geweten van anderen.
Dus een christenpoliticus heeft niet als taak te getuigen?memento schreef:Als je vindt dat het systeem verdorven is, is het je christenplicht om er niet aan deel te nemen. Getuigen is m.i. principieel de taak van de kerk, niet van een politieke partij.Ander schreef:Het enkele feit dat er in de tweede kamer (bijv.) het geluid klinkt waar alleen behoud en waar geluk te vinden is, is al een reden om te stemmen. Niet stemmen is een verzaking van je christenplicht om je stem te laten horen.
Ik zie in ons systeem, zoals het nu is, geen plaats voor een christenpoliticus.Ander schreef:Dus een christenpoliticus heeft niet als taak te getuigen?memento schreef:Als je vindt dat het systeem verdorven is, is het je christenplicht om er niet aan deel te nemen. Getuigen is m.i. principieel de taak van de kerk, niet van een politieke partij.Ander schreef:Het enkele feit dat er in de tweede kamer (bijv.) het geluid klinkt waar alleen behoud en waar geluk te vinden is, is al een reden om te stemmen. Niet stemmen is een verzaking van je christenplicht om je stem te laten horen.
En ik wil nogmaals de opmerking maken: Laat elkaar in zijn waarde, en gun elkaar de vrijheid van geweten. De insinuaties dat iemand die niet stemt zondigt, is m.i. een heersen over het geweten van anderen.
Ik moet jouw visie inderdaad respecteren, ik begrijp er echter helemaal niets van. En met veel vrijmoedigheid stel ik dat stemmen een recht is en tegelijkertijd een christenplicht.memento schreef:Ik zie in ons systeem, zoals het nu is, geen plaats voor een christenpoliticus.Ander schreef:Dus een christenpoliticus heeft niet als taak te getuigen?memento schreef:Als je vindt dat het systeem verdorven is, is het je christenplicht om er niet aan deel te nemen. Getuigen is m.i. principieel de taak van de kerk, niet van een politieke partij.Ander schreef:Het enkele feit dat er in de tweede kamer (bijv.) het geluid klinkt waar alleen behoud en waar geluk te vinden is, is al een reden om te stemmen. Niet stemmen is een verzaking van je christenplicht om je stem te laten horen.
En ik wil nogmaals de opmerking maken: Laat elkaar in zijn waarde, en gun elkaar de vrijheid van geweten. De insinuaties dat iemand die niet stemt zondigt, is m.i. een heersen over het geweten van anderen.
Mja, met evenveel vrijmoedigheid zeg ik dat ik de huidige landelijke politiek, zoals deze nu functioneert, afwijs. Het aardige is, dat de argumenten daarvoor (deels) hetzelfde zijn als de argumenten die de SGP hanteert tegen een referendum.Ander schreef:Ik moet jouw visie inderdaad respecteren, ik begrijp er echter helemaal niets van. En met veel vrijmoedigheid stel ik dat stemmen een recht is en tegelijkertijd een christenplicht.
Daarnaast acht ik het principieel de taak van de kerk om te getuigen, en niet van een politieke partij. Een kerk kan vrij en belangeloos getuigen, bij een politieke partij is die vrijheid er niet, omdat deze ook eigen belangen zal proberen te verwezenlijken.
Ik zie trouwens actief aan het landsbestuur deelnemen niet als christenplicht, maar als optioneel. Ik zie getuigen wél als christenplicht, maar acht dat de taak der kerk(en), en niet van een politieke partij.
Getuigen is principieel de taak van élke christen. Of hij nu politicus is of kantoorklerk.memento schreef:Als je vindt dat het systeem verdorven is, is het je christenplicht om er niet aan deel te nemen. Getuigen is m.i. principieel de taak van de kerk, niet van een politieke partij.Ander schreef:Het enkele feit dat er in de tweede kamer (bijv.) het geluid klinkt waar alleen behoud en waar geluk te vinden is, is al een reden om te stemmen. Niet stemmen is een verzaking van je christenplicht om je stem te laten horen.
Helemaal mee eens.Erasmiaan schreef:Getuigen is principieel de taak van élke christen. Of hij nu politicus is of kantoorklerk.memento schreef:Als je vindt dat het systeem verdorven is, is het je christenplicht om er niet aan deel te nemen. Getuigen is m.i. principieel de taak van de kerk, niet van een politieke partij.Ander schreef:Het enkele feit dat er in de tweede kamer (bijv.) het geluid klinkt waar alleen behoud en waar geluk te vinden is, is al een reden om te stemmen. Niet stemmen is een verzaking van je christenplicht om je stem te laten horen.
Na vele jaren VVD stemmen ga ik nu voor de eerste keer landelijk CDA stemmen. Ik denk dat ze momenteel elke stem wel kunnen gebruiken. 

'Dit geloof dat wij van de kerk ontvangen hebben, bewaren wij met zorg; als een kostbare inhoud in een goed vat bewaard, wordt dit geloof onder de werking van de heilige Geest telkens weer jong en verjongt het ook het vat waarin het zit'.
Ik hoop dat ik vanuit Zweden kan stemmen. Verder ben ik het met Memento en Erasmiaan eens dat getuigen net zo goed de taak van een politicus is als van een timmerman. Ik verwacht van een timmerman in de eerste plaats dat hij goede tafels maakt en ik verwacht van een politicus ook in eerste instantie dat hij zijn werk als politicus goed doet.
Dat neemt niet weg dat de kerk ook een visie mag hebben op wat goed is voor en rechtvaardig is binnen de samenleving. Christelijke politiek is in die zin ook mogelijk, maar het hoeft misschien niet te betekenen dat een Christelijke politieke partij uit alleen maar Christenen bestaat, als iemand dezelfde visie op een goede en rechtvaardige samenleving heeft als Christenen dan zou deze bij een Christelijke politieke partij terecht kunnen lijkt me. Tenzij je natuurlijk de gewetens en belijdenis van de onderdanen als iets ziet waar de politiek iets over te zeggen heeft.
Dat neemt niet weg dat de kerk ook een visie mag hebben op wat goed is voor en rechtvaardig is binnen de samenleving. Christelijke politiek is in die zin ook mogelijk, maar het hoeft misschien niet te betekenen dat een Christelijke politieke partij uit alleen maar Christenen bestaat, als iemand dezelfde visie op een goede en rechtvaardige samenleving heeft als Christenen dan zou deze bij een Christelijke politieke partij terecht kunnen lijkt me. Tenzij je natuurlijk de gewetens en belijdenis van de onderdanen als iets ziet waar de politiek iets over te zeggen heeft.
"Then he isn't safe?" said Lucy.
"Safe?" said Mr. Beaver. "Don't you hear what Mrs. Beaver tells you? Who said anything about safe? "Course he isn't safe. But he's good. He's the King, I tell you."
"Safe?" said Mr. Beaver. "Don't you hear what Mrs. Beaver tells you? Who said anything about safe? "Course he isn't safe. But he's good. He's the King, I tell you."
Welnu, dan is je scheiding tussen SGP en kerk onoprecht.memento schreef:Helemaal mee eens.Erasmiaan schreef:Getuigen is principieel de taak van élke christen. Of hij nu politicus is of kantoorklerk.memento schreef:Als je vindt dat het systeem verdorven is, is het je christenplicht om er niet aan deel te nemen. Getuigen is m.i. principieel de taak van de kerk, niet van een politieke partij.Ander schreef:Het enkele feit dat er in de tweede kamer (bijv.) het geluid klinkt waar alleen behoud en waar geluk te vinden is, is al een reden om te stemmen. Niet stemmen is een verzaking van je christenplicht om je stem te laten horen.
Christenen hebben een taak in de politiek.
Neen. Iedere christen moet getuigen in zijn werk. Echter, dat werk moet wel verantwoord zijn. Iemand die prostitué wordt om zo te kunnen getuigen, is verkeerd bezig. Ik beschouw de huidige landelijke politiek als onverantwoord werk. Zie de argumenten die ik daar eerder voor gegeven heb.Erasmiaan schreef:Welnu, dan is je scheiding tussen SGP en kerk onoprecht.memento schreef:Helemaal mee eens.Erasmiaan schreef:Getuigen is principieel de taak van élke christen. Of hij nu politicus is of kantoorklerk.memento schreef: Als je vindt dat het systeem verdorven is, is het je christenplicht om er niet aan deel te nemen. Getuigen is m.i. principieel de taak van de kerk, niet van een politieke partij.
Christenen hebben een taak in de politiek.