Dachsel over Joh 15 : 2
Wij moeten ook acht geven op een onderscheid, dat bestaat tussen de verhouding van de natuurlijke ranken tot de geestelijke wijnstok. Terwijl de natuurlijke ranken onmiddellijk uit de wijnstok groeien, berust het in elkaar zijn van de geestelijke wijnstok en de geestelijke ranken op een inenting. Wij mensen hebben ten eerste ons natuurlijk leven, dat komt van onze ouders, wij zijn vlees uit vlees geboren, dan heeft de inenting in Christus in de doop plaats, dan groeien wij samen met Christus, zoals Paulus hiervan spreekt en wel is het het inwendige, geestelijke leven, dat uit Hem groeien moet. Als wij echter in plaats van Christus’ leven in het hart te laten dringen, ons open en bereid houden, om integendeel onze natuur te volgen, die op te kweken en haar vruchten te laten dragen, zo worden wij tot zieke en afgestorven ranken aan de wijnstok van Christus, die dan de wijngaardenier niet zelden door een plotselinge val, maar veel meer ook daardoor wegneemt, dat Hij op onmerkbare manier het met ons gaandeweg al dieper en dieper laat zinken.
J.C. Ryle zgt over Joh 15 :2
Er zijn duizenden belijdende christenen in elke kerk, bij wie de eenheid met Christus louter uitwendig en vormelijk is. Sommigen van hen zijn door de doop en het kerklidmaatschap met Christus verbonden. Sommigen gaan nog verder dan dit. Zij gaan regelmatig aan het avondmaal en praten luid over de godsdienst. Maar zij missen allemaal het enige dat nodig is. Ondanks de kerkdiensten, preken en sacramenten hebben ze geen genade in hun harten en missen ze het geloof en het inwendige werk van de Heilige Geest. Zij zijn niet één met Christus, en Christus niet met hen. Hun vereniging met Hem bestaat alleen in naam en is niet echt. Zij hebben de naam dat zij leven, maar in het oog van God zijn zij dood.
@afgewezen bedankt voor het antwoord.
Natuurlijk zijn wij het eens dat uiterlijke belijders weggenomen zullen worden ,maar de kern van mijn vraag ,hoe komen die uiterlijke belijders in de ware Wijnstok. Mijn sterke overtuiging is door het verbond waar de doop het teken en zegel van is.
Hoe komen volgens jou die vruchteloze ranken in de ware Wijnstok, ik kan het mis hebben maar met de verbondsovertuiging die jij hebt lijkt mij dat moeilijk te beantwoorden.
Er gaan er met twee verbonden verloren en met drie en er worden er met twee verbonden behouden en met drie. Prof. G. Wisse.