Afwachten of Verwachten?
Heb het boek nu ook en ben op pag. 200 beland. Mijn indruk: een gedegen werk, soms best pittig (in veel gedeelten wordt een zekere basiskennis verondersteld van het theologische gedachtengoed dat wordt behandeld), en geschreven in een stijl die niet wrokkerig of schenenschopperig overkomt.
Enig nadeel vind ik dat de voetnoten soms erg lang zijn. Sommigen hadden m.i. beter in de tekst geintegreerd kunnen worden.
De menig van VdZ is bekend: afwachten is verkeerd, verwachten is juist. Maar die mening werd wel gevormd door de bronnen die hij in dit boek laat spreken. In die zin is het objectief. Het schrijven van het boek lijkt voor hem zelf al geen ontdekkingstocht meer te zijn. Vandaar (m.i.) dat zijn mening soms geen gelijke tred houdt met de tot dan toe behandelde stof.
Enig nadeel vind ik dat de voetnoten soms erg lang zijn. Sommigen hadden m.i. beter in de tekst geintegreerd kunnen worden.
De menig van VdZ is bekend: afwachten is verkeerd, verwachten is juist. Maar die mening werd wel gevormd door de bronnen die hij in dit boek laat spreken. In die zin is het objectief. Het schrijven van het boek lijkt voor hem zelf al geen ontdekkingstocht meer te zijn. Vandaar (m.i.) dat zijn mening soms geen gelijke tred houdt met de tot dan toe behandelde stof.
- ndonselaar
- Berichten: 3105
- Lid geworden op: 29 dec 2001, 12:34
- Contacteer:
Zelf heb ik al een gedeelte gelezen.
Voor mij was het boek geen eye-opener meer. Wel ben ik van heel veel citaten en aanhalingen geschrokken, erg geschrokken!
Nogmaals een onbewuste wedergeboorte, een inlijving in Christus zonder kennis aan Christus is onmogelijk en een zielsverderfelijke leer.
Ook opmerkingen als dat we wel Christus kunnen hebben leren kennen, ja geopenbaard als de Borg en Middelaar en dan toch nog verloren kunnen gaan is niet gereformeerd en verdient geen andere omschrijving dan 'dwaling'.
Gelukkig stonden er ook positieve zaken in het boek, maar die vinden we in het kamp wat Gods Woord recht wil snijden. Alleen deze predikanten noemt men nu helaas 'links' en worden niet of nauwelijks geaccepteerd.
Ook het appel van B. Wallet aangaande de ambtsdragers die niet aan het Avondmaal gaan vond ik leerzaam, maar ook hier is het antwoord van de comissie in de lijn 'zorgelijke leer' etc.
Als ik sommige ambtsdragers / predikanten lees, dan vraag ik me echt af of deze mensen een roeping hebben tot dat heilig ambt. Voor mij bestaat de roeping in hoofdzaak uit deze begeerte om de gemeente het heil in Christus Jezus te verkondigen. Als ik echter lees dat hij geen boodschap / belofte heeft voor de onbekeerde ja dan staat voor mij de wagen stil.
Groeten,
Voor mij was het boek geen eye-opener meer. Wel ben ik van heel veel citaten en aanhalingen geschrokken, erg geschrokken!
Nogmaals een onbewuste wedergeboorte, een inlijving in Christus zonder kennis aan Christus is onmogelijk en een zielsverderfelijke leer.
Ook opmerkingen als dat we wel Christus kunnen hebben leren kennen, ja geopenbaard als de Borg en Middelaar en dan toch nog verloren kunnen gaan is niet gereformeerd en verdient geen andere omschrijving dan 'dwaling'.
Gelukkig stonden er ook positieve zaken in het boek, maar die vinden we in het kamp wat Gods Woord recht wil snijden. Alleen deze predikanten noemt men nu helaas 'links' en worden niet of nauwelijks geaccepteerd.
Ook het appel van B. Wallet aangaande de ambtsdragers die niet aan het Avondmaal gaan vond ik leerzaam, maar ook hier is het antwoord van de comissie in de lijn 'zorgelijke leer' etc.
Als ik sommige ambtsdragers / predikanten lees, dan vraag ik me echt af of deze mensen een roeping hebben tot dat heilig ambt. Voor mij bestaat de roeping in hoofdzaak uit deze begeerte om de gemeente het heil in Christus Jezus te verkondigen. Als ik echter lees dat hij geen boodschap / belofte heeft voor de onbekeerde ja dan staat voor mij de wagen stil.
Groeten,
In necessariis unitatem custodiant, in non necessariis libertatem, in utrisque prudentiam et charitatem, in omnibus conscientiam inoffensam in diem Domini
In de trant van "wie zwijgt stemt toe"?Oorspronkelijk gepost door LOTRWaarmee men indirect het gelijk van de auteur aantoont!Oorspronkelijk gepost door PimNiet reageren dus..............Oorspronkelijk gepost door Lecram
Waarschijnlijk zoals gebruikelijk.
Ik denk niet dat ze dat zelf zullen onderschrijven, maar de schijn hebben ze wel tegen zich.
[Aangepast op 15/9/03 door Pim]
Niet reageren dus..............
Ik verwacht op z'n minst toch wel recensies, en dan weer brieven van lezers. Als dat balletje eenmaal rolt zal er toch wel iets van een reactie komen?
Da's wat ik hoop tenminste. Dat de muren hoog zijn opgetrokken is al niet goed maar als men nu ook de ramen nog gaat dichtmetselen wordt het wel een beetje benauwd binnen . . .
Ik verwacht op z'n minst toch wel recensies, en dan weer brieven van lezers. Als dat balletje eenmaal rolt zal er toch wel iets van een reactie komen?
Da's wat ik hoop tenminste. Dat de muren hoog zijn opgetrokken is al niet goed maar als men nu ook de ramen nog gaat dichtmetselen wordt het wel een beetje benauwd binnen . . .
En stel dan dat bijv. ds. Van Eckeveld reageert en net zo positief zal zijn over het boek als K. van der Zwaag?
Wat schiet je daarmee op? De leer die in het boek naar voren komt, is toch gelijk aan die van de Gereformeerde Gemeenten?
Ik denk niet dat je er wat mee opschiet. Met de boeken van ds. C. Harinck is men immers ook niets opgeschoten en toen was er wel een predikant van de GG op de studiedag!
Wat schiet je daarmee op? De leer die in het boek naar voren komt, is toch gelijk aan die van de Gereformeerde Gemeenten?
Ik denk niet dat je er wat mee opschiet. Met de boeken van ds. C. Harinck is men immers ook niets opgeschoten en toen was er wel een predikant van de GG op de studiedag!
Zo heeft de kerkenraad van de CGK van Barendrecht onlangs in haar ondoorgrondelijke wijsheid besloten om twee niet-aan-het-Avondmaal gaande kandidaten te stellen. Je mag raden wie er gekozen werd: inderdaad, een niet-aan-het-Avondmaal gaand lid. En zover ik weet gaatie nog niet aan.Oorspronkelijk gepost door refo
Een jaar of 15 geleden kwam er eens een ouderling van een andere gemeente op onze JV. Tijdens de discussie kwam het gesprek op zekerheid/roeping. De betreffende ouderling gaf toe geen zekerheid te hebben. Volgens hem was dat het kenmerk van het ware volk. Dat loopt met een lamp op de rug, zodat anderen wel het licht zien dat ze verspreiden, maar zij zelf niet. Wat betreft de roeping tot het ambt hetzelfde. Anderen vonden hem geschikt. Toen hij de meerderheid van stemmen kreeg wist hij zich gesteund door de zinsnede van het bevestigingsformulier: door deze gemeente gekozen, mitsdien door God.
En zop lopen er veel rond, vrees ik.
Ik ga niet over de toestand van die beste man, maar deze zeer onverstandige keuze van de desbetreffende kerkenraad doen mij de haren ten berge rijzen.
Om over andere zaken maar te zwijgen...
Er is al heel veel gepubliceerd en nog nooit wat veranderd. Sterker nog, het tegendeel wordt bereikt.Oorspronkelijk gepost door limosa
Niet reageren dus..............
Ik verwacht op z'n minst toch wel recensies, en dan weer brieven van lezers. Als dat balletje eenmaal rolt zal er toch wel iets van een reactie komen?
Da's wat ik hoop tenminste. Dat de muren hoog zijn opgetrokken is al niet goed maar als men nu ook de ramen nog gaat dichtmetselen wordt het wel een beetje benauwd binnen . . .
Sorry hoor, het zit me behoorlijk hoog.
heren, heren, met alle respect voor de emoties, maar we dwalen een weinig af . . .
Er is al heel veel gepubliceerd en nog nooit wat veranderd. Sterker nog, het tegendeel wordt bereikt.
Lecram,
Ik me wel wat kan voorstellen bij deze reactie. En bij het lezen van Van der Zwaag zijn de haren me af en toe ten berge gerezen. Maar laten we de moed niet verliezen. Als je ziet wat er in de afgelopen jaren is gebeurd (jongerenavonden (SRA en SRB), Blauwendraad, Harinck, Hegger, Van der Zwaag dan nu) is dat al veel meer dan in de twintig jaren daarvoor. Het zijn zaken die niet van de ene op de andere dag veranderen. Om een groot schip bij te sturen heb je veel tijd en veel sleepbootjes nodig. Maar juist bij jongeren zie je meer leven dan in jaren gezien is. Wat dat betreft heb ik meer hoop op de generatie die nu zeg maar 20 is dan op mijn eigen generatie. Toen ik 20 was begonnen de refocafé's net zo'n beetje in beeld te komen. Maar nu zijn volgens mij heel wat jongeren meer met het geloof bezig (ff plat gezegd) dan 20 jaar geleden. Daarnaast geven de publicaties die er geweest zjin aan dat er wat beweging inzit. Dat geeft moed. Ben ik nu zo'n ras-optimist? Nee, maar ik reken erop dat de Heere ons niet helemaal los gelaten heeft. En dat er ook nog wel ontwikkelingen ten goede kunnen komen.
limosa
Er is al heel veel gepubliceerd en nog nooit wat veranderd. Sterker nog, het tegendeel wordt bereikt.
Lecram,
Ik me wel wat kan voorstellen bij deze reactie. En bij het lezen van Van der Zwaag zijn de haren me af en toe ten berge gerezen. Maar laten we de moed niet verliezen. Als je ziet wat er in de afgelopen jaren is gebeurd (jongerenavonden (SRA en SRB), Blauwendraad, Harinck, Hegger, Van der Zwaag dan nu) is dat al veel meer dan in de twintig jaren daarvoor. Het zijn zaken die niet van de ene op de andere dag veranderen. Om een groot schip bij te sturen heb je veel tijd en veel sleepbootjes nodig. Maar juist bij jongeren zie je meer leven dan in jaren gezien is. Wat dat betreft heb ik meer hoop op de generatie die nu zeg maar 20 is dan op mijn eigen generatie. Toen ik 20 was begonnen de refocafé's net zo'n beetje in beeld te komen. Maar nu zijn volgens mij heel wat jongeren meer met het geloof bezig (ff plat gezegd) dan 20 jaar geleden. Daarnaast geven de publicaties die er geweest zjin aan dat er wat beweging inzit. Dat geeft moed. Ben ik nu zo'n ras-optimist? Nee, maar ik reken erop dat de Heere ons niet helemaal los gelaten heeft. En dat er ook nog wel ontwikkelingen ten goede kunnen komen.
limosa