Boeken die levens veranderen.

parsifal

Boeken die levens veranderen.

Bericht door parsifal »

Ik benieuwd naar boeken (buiten de Bijbel) die je echt hebben beïnvloed in je beeld dat je van God hebt of van Christen-zijn. Kom maar op met je Wilkinson, Lahaye of Schuller.

Ik geef hier een lijstje van 10:

Hier een lijstje van mij:
Melody Green: No Compromise (Biografie van Keith Green)
Augustinus: Belijdenissen
Sproul: De Heiligheid van God
Sheldon: In Zijn voetspoor
Eusebius: Kerkgeschiedenis
C.S. Lewis: The Chronicles of Narnia
Misty Bernall: Cassie zei ja
Van de Beek: Jezus Kurios
Ouweneel: Geloofszekerheid
Kierkegaard: Oefening in het Christendom (die was ik op refoweb vergeten).

Ik geef toe, de oudvaders en reformatoren ontbreken, ik weet niet hoe het komt. Ik lees hun geschriften wel graag.

Vaya con Dios,

parsifal

[Aangepast op 10/9/03 door parsifal]
"Then he isn't safe?" said Lucy.
"Safe?" said Mr. Beaver. "Don't you hear what Mrs. Beaver tells you? Who said anything about safe? "Course he isn't safe. But he's good. He's the King, I tell you."
Lecram

Bericht door Lecram »

Dé eye-opener voor mij was: Komen tot Jezus Christus van John Bunyan. De Bijbel las ik daarvoor met een gekleurde bril.....

Door dat boek van John Bunyan heb ik leren inzien dat geloven een eenvoudig overgeven is, een vertrouwen uitspreken in de Heere jezus. Ik heb dat toen ook mogen doen.
limosa

Bericht door limosa »

Da's Eline Veere.

De ongelofelijke leegheid en zinloosheid van het leven als je God niet kent vind ik schokkend. Dat deed me beseffen wat een troost een geloofsrelatie met God eigenlijk inhoud. Kijk, je weet dat wel (de ene keer sta je er wat meer bij stil dan de andere) maar ik ervaar het contrast als zo overweldigend als ik dat boek lees.
Refojongere

Bericht door Refojongere »

Het eerste geschrift dat ik met grote gretigheid las waren de Dordtse Leerregels. Ik wilde nu wel eens weten wat bekering nu precies was, was het een keus van jezelf, kon je daar voor kiezen, of was het Gods werk? Het eerste wat ik dus las was hst. 3/4, daarna las ik hfst. 1. Ik weet nog goed hoe vol ik daarvan was na het lezen daarvan. Hier werd echt antwoord gegeven op al die vragen die ik had! Daar dank ik God nog voor, dat mijn vader deze leerregels me had aanbevolen daarvoor. Ik ging voor het eerst bidden: Heere, bekeer Gij mij, want ik kan het niet! Ik kreeg de noodzaak van bekering en wedergeboorte te zien en ook dat ik hierin totaal afhankelijk was van God. Ook kreeg ik in die tijd een ouwe levensbeschrijving van Potappel in handen die ik in een keer uitlas en indrukken kreeg wat voor een heilig God wij in de hemel hebben en wat Potappel had, dat had ik niet, ik kende niet die omgang met de Heere, het was alles gloednieuw voor me en ik wilde ook wel die omgang met die trouwe en eeuwige God hebben. Had ik wel geloof? Was mijn geloof wel echt? Ik wilde mezelf toetsen. Ik kocht het boekje "De Bijna Christen ontdekt" van de puritein Matthew Mead. Ik ging in die tijd ook spitten in de Redelijke Godsdienst van A Brakel. Toen zag ik dat ik niet maar moest geloven dat Jezus voor alle mensen gestorven is, maar dat Jezus alleen voor Zijn volk de schuld heeft betaald. Het was werkelijk een worsteling voor me: Mag ik geloven dat Jezus ook mijn schuld gedragen heeft, of niet? Verschillende predikanten heb ik n.a.v. deze vraag gemaild en ben inderdaad tot de conclusie gekomen dat Jezus enkel de schuld voor Zijn volk heeft gedragen. Ik moest dus bij dat volk horen wilde het goed zijn.
Daarna kreeg ik te doen met de vraag hoe ik wederom geboren kon worden. Ik kocht daarom het boekje "Rondom Wedergeboorte en Rechtvaardigmaking" van ds. L. Vroegindeweij. Ik kwam tot de ontdekking dat ik niet werkelijk last van mijn zonden had, het was hooguit verstandskennis, maar dat zuchten, die vernedering en ontbloting was me onbekend. Moest het wel zo diep gaan vroeg ik me af? Toch voelde ik van binnen dat het wel de waarheid was. Het was 'echt' zogezegd. Vaak werd ik aangevallen door mensen die zeiden: Ah joh, je moet alleen maar op Jezus vertrouwen, waarom al dat tobben. Maar dat op Jezus vertrouwen was voor mij nog onmogelijk, ik had immers niets te belijden, ik was niet vernederd door de wet, ik kon Hem enkel verstandelijk aangrijpen, maar dat had geen zin dacht ik. Moest het geloof bevindelijk zijn en wat is die bevinding? Ik kocht het boekje van ds. C.G. Vreugdenhil "Wat is bevinding?" en daar werd wel helder dat het aannemen van Jezus niet hetzelfde is als een cadeau aannemen. Je hele wezen is erbij betrokken. Het onderwijs van A Brakel in de Redelijke Godsdienst wat betreft het aannemen van Christus was voor mij heel helder. In tijden van vernedering mocht ik dan ook toch ook wat kennen van de droefheid naar God en ik herkende me volledig in het boekje van de Droefheid naar God (heel erg mooi) dat er toch iets zoets zit in de droefheid naar God. Ik mag geloven dat Jezus zelfs naar huichelaars omziet, hoewel ik het soms nauwelijks geloven kan. Mijn hart ligt dan verbroken voor zoveel liefde van Jezus. Het liefste wat ik hoor is het eenzijdige Godswerk in het opzoeken van Adamskinderen, daarin klinkt het meeste de liefde van God door. Zo kreeg ik God te missen, en te zoeken, hoewel ik het moeilijk vind van mezelf om te zeggen dat ik Gods kind ben. Daarvoor zie ik mezelf nog als te onbekeerd, ik zie geen vruchten bij mezelf. Toch mag ik wel bemoedigd worden door preken die zeggen dat je niet zozeer op je gevoel moet afgaan, maar dat het geloof dan op spankracht is als het volledig op Zijn Woord af mag gaan, zonder gevoel.

Dit zijn wel de boeken die me het meeste onderwijs hebben gegeven.
Tirzah

Bericht door Tirzah »

'Het zien op Jezus' was misschien het eerste boek in mijn leven, waardoor ik besefte dat één ding heel belangrijk is: namelijk zien op Jezus als je Verlosser en Middelaar bij God de Vader!

Daarna brachten 'Gods weg van vrede' van H. Bonar en 'Stromen op het droge' van William Reid veel duidelijkheid.

Ik denk dat ik van alle boeken die ik gelezen heb, wel iets meegenomen heb wat waardevol is. Alleen is dat niet zo op te noemen.
limosa

Bericht door limosa »

de Dordtse Leerregels.

Inderdaad Refojongere, wat zijn die rijk! Al jaren volg ik, in de middagpreek over de HC, wat de DL over de behandelde stof zeggen. Buitengewoon leerzaam.
Matthijs

Bericht door Matthijs »

Boeken hebben mijn leven niet veranderd. De Heere Zelf heeft mijn leven veranderd door middel van geschriften en vooral door preken. Mijn 'gelukkige' leven was radicaal doorgesneden toen een goede kennis op de leeftijd van 23 jaar verongelukte. Ik las alles wat maar los vast zat.. Ik zocht Hem, maar ik vond Hem niet, omdat ik niet zocht. "Ik ben gevonden van hen, die naar Mij niet vraagden; Ik ben gevonden van degenen, die Mij niet zochten;" Wat een ontdekking! Alles moet van Hem komen. Van de genade zit geen splinter van de mens bij. De mens heeft van nature nog geen zin, om er zin in te krijgen, om God te zoeken. Ik verwonder mij er nog steeds over, waarom ik niet verongelukt ben. Het zijn enkel de goedertierenheden des HEEREN dat wij niet vernield zijn, en dat Zijn barmhartigheden nog geen einde hebben.. Ik heb bijna wel een jaar lang mij zelf staande gehouden door wetswerkingen en werkheiligheid om mij aangenaam te maken voor God. Ik heb nooit anders gedaan dan te zeggen: Kruist Hem! Kruist Hem! Ik was nog werkende in dat werkverbond. "Doet dat en gij zult leven" Maar 't is enkel genade! En die genade van de Heere Jezus Christus is nooit te peilen. Daar hebben we straks een eeuwigheid voor nodig om dat te bewonderen. Maar ik ben zo blij dat de zaligheid niet van mij afhangt, want dat was het rampzaligheid geworden. Het is de goedertierenheid van God die tot bekering leiden. Hij is gaarne vergevende, meer dan wij er om kunnen bidden. Zaligmaker is Zijn naam! Hij zaligt verloren zondaren. Dat doet Hij! Hij zoekt het verlorene en vernieuwd het verdorvene. Hij werd geslagen, bespuugd, uitgelachen, voor een duivel uitgemaakt, gehoond, gesmaad, veracht, gehaat, bespot, gehangen aan het kruis op golgotha, neder gedaald ter helle en dat niet voor vrienden, maar voor vijanden!! Niet te bevatten, niet te begrijpen, alleen maar te bewonderen waar we een eeuwigheid voor krijgen. Laat ik heel eerlijk zijn net als RJ. Voel ik mij bekeerd? Nee werkelijk waar niet. Maar gelukkig, gelukkig, gelukkig, hangt het niet van mij af.

Waar ik wat aangehad heb is aan:

'Gods weg van vrede' van Horatius Bonar
'Zoekt en gij zult vinden" van Spurgeon
Preken van MCcheyne, H. Bonar en Spurgeon. De Psalmen. Heidelbergse Catechimus. En preken van gewone hedendaagse predikers. Ook wil ik nog graag de catechisant noemen.

Maar ik zou graag iedereen willen aanbevelen om de Dordtse leerregels te lezen, met een biddend hart! Hongerigen vervuld Hij met goederen! Geen twijfel aan mogelijk! Maar rijken stuurt Hij ledig weg. "Die den verdrukte recht doet, Die den hongerige brood geeft; de HEERE maakt de gevangenen los." "O alle gij dorstigen! komt tot de wateren, en gij, die geen geld hebt, komt, koopt en eet, ja komt, koopt zonder geld, en zonder prijs, wijn en melk!" "Want Ik zal water gieten op de dorstigen, en stromen op het droge; Ik zal Mijn Geest op uw zaad gieten, en Mijn zegen op uw nakomelingen." "Zij waren hongerig, ook dorstig; hun ziel was in hen overstelpt."
"Want Hij heeft de dorstige ziel verzadigd, en de hongerige ziel met goed vervuld;"

Geen twijfel aan mogelijk!

"God is geen man, dat Hij liegen zou, noch eens mensen kind, dat het Hem berouwen zou; zou Hij het zeggen, en niet doen, of spreken, en niet bestendig maken?"
Liever Turks dan Paaps
Kislev

Bericht door Kislev »

- Een lezing van ds. Vanhuysse (zie http://www.jongerenavonden.com ) ;
- een preek van ds. J. van Haaren (zie http://www.jongerenavonden.nl) ;
- de eerste paar preken die ik las van Spurgeon (eigenlijk alles van Spurgeon);
- Diverse citaten etc. van Calvijn;
- De Dordtse Leerregels!!!;
- en wat me hele andere ogen heeft gegeven was een mail van een meisje die de gergem had verlaten en uitlegde waarom.

[Aangepast op 11/9/03 door Kislev]
Breekijzertje

Bericht door Breekijzertje »

Oorspronkelijk gepost door Kislev
- Een lezing van ds. Vanhuysse;
- een preek van ds. J. van Haaren;
- de eerste paar preken die ik las van Spurgeon (eigenlijk alles van Spurgeon);
- Diverse citaten etc. van Calvijn;
- De Dordtse Leerregels!!!;
- en wat me hele andere ogen heeft gegeven was een mail van een meisje die de gergem had verlaten en uitlegde waarom.

[Aangepast op 11/9/03 door Kislev]
Kun je die mail hier niet plaatsen zonder de privacy aan te tasten?
'k Ben eigenlijk wel nieuwsgierig....... :!

Een 'breekje' van Breekijzertje
Kislev

Bericht door Kislev »

Oorspronkelijk gepost door Breekijzertje
Neu, was allemaal erg open en persoonlijk. Aanvankelijk heb je zo'n beeld van 'heb-je-weer-zo'n-gefrustreerde-refo-die-de-gergem-verlaat-om-wat-makkelijker-te-kunnen-leven'. Nou, daar kon ik gelijk radicaal van afstappen.
Breekijzertje

Bericht door Breekijzertje »

Oorspronkelijk gepost door Kislev
Oorspronkelijk gepost door Breekijzertje
Neu, was allemaal erg open en persoonlijk. Aanvankelijk heb je zo'n beeld van 'heb-je-weer-zo'n-gefrustreerde-refo-die-de-gergem-verlaat-om-wat-makkelijker-te-kunnen-leven'. Nou, daar kon ik gelijk radicaal van afstappen.
Jaaaa, nu moet je ophoue hè!!! :,

Stiknieuwsgierig man!!!!!!

Een 'breekje' van Breekijzertje
Pim
Contacteer:

Bericht door Pim »

Toch nog een moeilijke vraag. Ik neem aan dat niet bedoelt wordt: "Wat vind je een mooi boek?"

Ik zal in ieder geval het volgende boek niet snel vergeten:

Zie Ik sta aan de deur en Ik klop - ds. C. Harinck

Pim.
Hartelijke groet,

Pim.

Het is vandaag een dag van Goede Boodschap. PrekenWeb.nl
Mart01

Bericht door Mart01 »

Voor mij is Het Merg van het Evangelie van Edward Fisher erg belangrijk geworden
Ga dan toch naar Hem, en indien Hij u tegemoet komt (zoals Zijn gewoonte is), zeg dan niet onbedachtzaam met Petrus 'Heere, ga uit van mij, want ik ben een zondig mens' (Luc. 5:8), maar zeg met duidelijke woorden: Heere kom tot mij in, want ik ben een zondig mens.
Matthijs

Bericht door Matthijs »

Oorspronkelijk gepost door Mart01
Voor mij is Het Merg van het Evangelie van Edward Fisher erg belangrijk geworden
Dat boek heb ik ook, maar nog niet gelezen.
Liever Turks dan Paaps
Tirzah

Bericht door Tirzah »

Oorspronkelijk gepost door Matthijs
Oorspronkelijk gepost door Mart01
Dat boek heb ik ook, maar nog niet gelezen.
Dat moet je dat echt een keer doen! Is een prachtig boek.
Plaats reactie