Toch kun je die kritiek hier volgens mij wel tussen de regels doorlezen (behalve dan punt 1 misschien). De opmerking dat iemand een bril-zonder-bijbel draagt lijkt me toch redelijk kritisch te noemen. En wanneer je zegt dat iemand van iets een museumstuk maakt, bedoel je dat doorgaans niet echt positief (als regelmatige museumbezoeker vind ik dat overigens wel jammer, maar dat terzijde). Je zegt daarmee eigenlijk dat iemand iets (hier: het christelijk geloof) alleen nog geschikt vindt om af en toe eens van een afstandje naar te kijken. Ik vind zo'n opmerking nogal kritisch.Tiberius schreef:Prima, die had ik gelezen, ja.Luther schreef:Ik citeer Sandor in de nabeschouwing:
- "Het christelijke geloof speelt een belangrijke rol in het boek. Soms positief en echt, maar niet altijd."
- "Want Franca - die in 2001 afscheid nam van de kerk - kijkt door de bril-zonder-bijbel naar de reformatorische cultuur."
- "Franca heeft van het christelijk geloof een museumstuk gemaakt."
Maar ik vroeg eigenlijk naar kritische noties. Misschien kan je daar nog eens naar op zoek.
Dorsvloer vol confetti
Re: Dorsvloer vol confetti
Ik wantrouw iedereen die een theologie heeft. Ware theologie ademt en loopt. (Willem Barnard)
Het punt is, Josephus, dat Franca een baken in zee is voor onze jongeren. Daar zal iedereen het wel over eens zijn.
Zij krijgt in de Daniël alle kans om dat baken, haar leven, aantrekkelijk voor te stellen. Ze stalt de wereld en haar begeerlijkheden breed uit.
Dan verwacht ik minstens een even diepgaand tegengeluid: dat al deze zaken voorbijgaan, maar dat wie de wil van God doet in der eeuwigheid zal blijven.
Zij krijgt in de Daniël alle kans om dat baken, haar leven, aantrekkelijk voor te stellen. Ze stalt de wereld en haar begeerlijkheden breed uit.
Dan verwacht ik minstens een even diepgaand tegengeluid: dat al deze zaken voorbijgaan, maar dat wie de wil van God doet in der eeuwigheid zal blijven.
We bedekken toch niets als wij naast dat interview iets plaatsen waarom God dienen zo'n vreugde is????wim schreef:Inderdaad!sela schreef:wellicht is het niet zo verkeerd om een keer een realistisch interview, een realistische weergave van de praktijk, te plaatsen?huisman schreef:Natuurlijk zie ik het enorme verdriet dat jongeren de kerk en erger de God van hun doop verlaten , maar in het interview met de Daniël kreeg Franca Treur de gelegenheid om zonder weerwoord te vertellen over haar "bevrijding" en hoe fijn een leven zonder God is. Als de Daniël een positief geluid had tegenovergezet van een jongere die vertelde van haar liefde voor de God van haar doop en van het werk van de Geest in haar en van het werk van Jezus Christus voor haar dan was het een evenwichtig verhaal geworden en had onze jongeren iets positiefs meegegeven.
op het moment dat we geloven in een almachtige God hoeven we toch niets te bedekken?
Er gaan er met twee verbonden verloren en met drie en er worden er met twee verbonden behouden en met drie. Prof. G. Wisse.
Ik ben zelf geen Daniël-lezer en ken ook weinig mensen die het blad wel lezen. Maar als het goed is staat wat jij noemt toch al in elk nummer van het blad? Of wil het per se in de kolom ernaast hebben?Tiberius schreef:Het punt is, Josephus, dat Franca een baken in zee is voor onze jongeren. Daar zal iedereen het wel over eens zijn.
Ik wantrouw iedereen die een theologie heeft. Ware theologie ademt en loopt. (Willem Barnard)
Het liefst in de kolom ernaast, ja, zodat concrete zonden concreet aangewezen worden.
Je wens is duidelijk. Misschien moet je eens gaan netwerken binnen de JBGG dan...Tiberius schreef:Het liefst in de kolom ernaast, ja, zodat concrete zonden concreet aangewezen worden.

Dat klinkt rooms, alsof je door werken zalig kunt worden.Tiberius schreef:Het punt is, Josephus, dat Franca een baken in zee is voor onze jongeren. Daar zal iedereen het wel over eens zijn.
Het tegengestelde is Franca's(en helaas velen met haar) probleem, nl dat je een kans van maar een paar % hebt om uitverkoren te worden om het Koninkrijk te beerven!
Why do we spend money we don’t have on things we don’t need to create impressions that don’t last on people we don’t care about ?
Rooms?Joannah schreef:Dat klinkt rooms, alsof je door werken zalig kunt worden.Tiberius schreef:Het punt is, Josephus, dat Franca een baken in zee is voor onze jongeren. Daar zal iedereen het wel over eens zijn.
Het staat in 1 Johannes 2:
En de wereld gaat voorbij, en haar begeerlijkheid; maar die den wil van God doet, blijft in der eeuwigheid.
De wil van God doen kunnen we niet uit eigen kracht. Ook niet een beetje. Het gevaar is, dat mensen naast zo'n verhaal graag een tegenverhaal horen, van hoe goed het is als je braaf refo blijft. Alleen, is dat beter? Welnee! Refo of niet, zonder ware bekering kunnen wij de wil van God niet doen. Zelfs niet een btje. Want de wil van God is Hem liefhebben boven alles en onze naaste als onszelf. En zonder genade kunnen we dat niet. 0%. We kunnen hoogstens een aantal wetjes en regeltjes houden, maar wie de illusie heeft dat dat maar iets te maken heeft met de wil van God, bedriegt zichzelf.Tiberius schreef:Rooms?Joannah schreef:Dat klinkt rooms, alsof je door werken zalig kunt worden.Tiberius schreef:Het punt is, Josephus, dat Franca een baken in zee is voor onze jongeren. Daar zal iedereen het wel over eens zijn.
En de wereld gaat voorbij, en haar begeerlijkheid; maar die den wil van God doet, blijft in der eeuwigheid.
Precies. Dit citaat had ik graag naast het bewuste artikel gezien.memento schreef:De wil van God doen kunnen we niet uit eigen kracht. Ook niet een beetje. Het gevaar is, dat mensen naast zo'n verhaal graag een tegenverhaal horen, van hoe goed het is als je braaf refo blijft. Alleen, is dat beter? Welnee! Refo of niet, zonder ware bekering kunnen wij de wil van God niet doen. Zelfs niet een btje. Want de wil van God is Hem liefhebben boven alles en onze naaste als onszelf. En zonder genade kunnen we dat niet. 0%. We kunnen hoogstens een aantal wetjes en regeltjes houden, maar wie de illusie heeft dat dat maar iets te maken heeft met de wil van God, bedriegt zichzelf.Tiberius schreef:Rooms?Joannah schreef:Dat klinkt rooms, alsof je door werken zalig kunt worden.Tiberius schreef:Het punt is, Josephus, dat Franca een baken in zee is voor onze jongeren. Daar zal iedereen het wel over eens zijn.
Nou, dat is niet zo moeilijk toch. Mail het citaat naar de redactie met verzoek tot plaatsing. 

Ander schreef: De bedoeling is ws. goed geweest. Het is onjuist dat er een artikel in staat waarvan de slotopmerking is: :"Ik ben blij dat ik niet meer hoef te geloven." Terwijl daar niets tegenover gezet wordt, ook niet in de beschouwing van Sandor. Ik wacht het stuk van ds. Visscher af. Ik heb daar alle vertrouwen in.
ds. Visscher in 'Daniël' schreef:Daniël wil goede en Bijbelse bezinning geven op vragen onder onze jongeren. Soms moet je achteraf vaststellen dat dit niet goed is gelukt. Dat is jammer en vanzelfsprekend niet de bedoeling geweest.

Ander schreef:Ander schreef: De bedoeling is ws. goed geweest. Het is onjuist dat er een artikel in staat waarvan de slotopmerking is: :"Ik ben blij dat ik niet meer hoef te geloven." Terwijl daar niets tegenover gezet wordt, ook niet in de beschouwing van Sandor. Ik wacht het stuk van ds. Visscher af. Ik heb daar alle vertrouwen in.ds. Visscher in 'Daniël' schreef:Daniël wil goede en Bijbelse bezinning geven op vragen onder onze jongeren. Soms moet je achteraf vaststellen dat dit niet goed is gelukt. Dat is jammer en vanzelfsprekend niet de bedoeling geweest.
Ook weer opgelost. Had ik enkele pagina's geleden al voorspeld.

Ik ben daar ook blij om. Dat hyperige en hijgerige achter zo'n boek aanlopen was de Daniël onwaardig.Ander schreef:Ander schreef: De bedoeling is ws. goed geweest. Het is onjuist dat er een artikel in staat waarvan de slotopmerking is: :"Ik ben blij dat ik niet meer hoef te geloven." Terwijl daar niets tegenover gezet wordt, ook niet in de beschouwing van Sandor. Ik wacht het stuk van ds. Visscher af. Ik heb daar alle vertrouwen in.ds. Visscher in 'Daniël' schreef:Daniël wil goede en Bijbelse bezinning geven op vragen onder onze jongeren. Soms moet je achteraf vaststellen dat dit niet goed is gelukt. Dat is jammer en vanzelfsprekend niet de bedoeling geweest.
Vandaag een columm in bwp van ds Kievit
citaat:
"Franca Treur geeft haar confessie in dit boek weer. Deze: ik heb geen vastomlijnde belijdenis. Mijn confessie is als confetti:"niets (is) voor altijd en immer vastgelegd". Ze draagt die boodschap ook bij andere gelegenheden uit. Waar halen christenen hun pretentie vandaan? Welke grond hebben ze om te menen de waarheid in pacht te hebben? De Bijbel? Wie beweijst me dat deze het Woord van God is? Trouwens, is er wel een God? En - zijn er ook geen andere boeken die beweren het ware te zeggen?
Franca spot in het geheel niet met het milieu van haar jeugd, in tegenstelling tot auteurs als Maarten t Hart ea. Maar ondertussen neemt ze wel radicaal afstand.
Op een postmoderne manier. En daamee is dit boek een ontmaskerende spiegel voor u en mij. Dit is de opdrach: de tijdgeest kennen en beproeven, en getuigenis geven van de dingen die volkomen zekerheid hebben!"
citaat:
"Franca Treur geeft haar confessie in dit boek weer. Deze: ik heb geen vastomlijnde belijdenis. Mijn confessie is als confetti:"niets (is) voor altijd en immer vastgelegd". Ze draagt die boodschap ook bij andere gelegenheden uit. Waar halen christenen hun pretentie vandaan? Welke grond hebben ze om te menen de waarheid in pacht te hebben? De Bijbel? Wie beweijst me dat deze het Woord van God is? Trouwens, is er wel een God? En - zijn er ook geen andere boeken die beweren het ware te zeggen?
Franca spot in het geheel niet met het milieu van haar jeugd, in tegenstelling tot auteurs als Maarten t Hart ea. Maar ondertussen neemt ze wel radicaal afstand.
Op een postmoderne manier. En daamee is dit boek een ontmaskerende spiegel voor u en mij. Dit is de opdrach: de tijdgeest kennen en beproeven, en getuigenis geven van de dingen die volkomen zekerheid hebben!"
Een vriendelijk woord hoeft niet veel tijd te kosten maar de echo ervan duurt eindeloos....