Dorsvloer vol confetti

refo

Re: Dorsvloer vol confetti

Bericht door refo »

sela schreef:
huisman schreef:Natuurlijk zie ik het enorme verdriet dat jongeren de kerk en erger de God van hun doop verlaten , maar in het interview met de Daniël kreeg Franca Treur de gelegenheid om zonder weerwoord te vertellen over haar "bevrijding" en hoe fijn een leven zonder God is. Als de Daniël een positief geluid had tegenovergezet van een jongere die vertelde van haar liefde voor de God van haar doop en van het werk van de Geest in haar en van het werk van Jezus Christus voor haar dan was het een evenwichtig verhaal geworden en had onze jongeren iets positiefs meegegeven.
wellicht is het niet zo verkeerd om een keer een realistisch interview, een realistische weergave van de praktijk, te plaatsen?
op het moment dat we geloven in een almachtige God hoeven we toch niets te bedekken? of kunnen we niet zonder propaganda? nee toch?
De Daniel-lezer wordt inderdaad weer behoorlijk onderschat.
--------------
Voorts ben ik van mening dat portretten van oudvaders, reformatoren en andere theologen niet zouden moeten worden toegestaan als avatar.
sela

Bericht door sela »

mijn gedachten...
wim

Bericht door wim »

sela schreef:
huisman schreef:Natuurlijk zie ik het enorme verdriet dat jongeren de kerk en erger de God van hun doop verlaten , maar in het interview met de Daniël kreeg Franca Treur de gelegenheid om zonder weerwoord te vertellen over haar "bevrijding" en hoe fijn een leven zonder God is. Als de Daniël een positief geluid had tegenovergezet van een jongere die vertelde van haar liefde voor de God van haar doop en van het werk van de Geest in haar en van het werk van Jezus Christus voor haar dan was het een evenwichtig verhaal geworden en had onze jongeren iets positiefs meegegeven.
wellicht is het niet zo verkeerd om een keer een realistisch interview, een realistische weergave van de praktijk, te plaatsen?
op het moment dat we geloven in een almachtige God hoeven we toch niets te bedekken?
Inderdaad!
Tiberius
Administrator

Bericht door Tiberius »

Luther schreef:
Tiberius schreef:
Luther schreef:
Tiberius schreef: Welke kritische noties bedoel je?
In de toelichting van Sandor.
Daar heb ik geen kritische noties in kunnen ontdekken. Daarom was ik (en velen met mij) zo teleurgesteld.
Ik citeer Sandor in de nabeschouwing:
- "Het christelijke geloof speelt een belangrijke rol in het boek. Soms positief en echt, maar niet altijd."
- "Want Franca - die in 2001 afscheid nam van de kerk - kijkt door de bril-zonder-bijbel naar de reformatorische cultuur."
- "Franca heeft van het christelijk geloof een museumstuk gemaakt."
Prima, die had ik gelezen, ja.
Maar ik vroeg eigenlijk naar kritische noties. Misschien kan je daar nog eens naar op zoek.
Luther schreef:Verder is het een uitstekende beschrijving van het boek door Sandor, prima recensie. De inhoud van het boek is reden tot grote zorg over onze kerken.
Dat kan allemaal wel, maar ik mis in dat artikel het opiniërende, dat je van een blad als Daniël mag verwachten. Ik hoop, dat ds. Visscher dat in het volgende nummer corrigeert.
Luther schreef:
Tiberius schreef:
Luther schreef:
Tiberius schreef: Dat zeg ik toch het hele topic lang al?
Klopt. Ik heb alleen nog steeds geen oplossing van je gehoord.
Voor welk probleem probeer je een oplossing te zoeken? Kerkverlaters zijn er altijd al geweest; lauwe kerkgangers eveneens. En het is precies wat Huisman zegt: er zijn legio jongeren en ouderen die wel het volle evenwicht van de Schrift wekelijks horen, maar toch afhaken en/of lauw blijven. Ook dat is geen nieuw verschijnsel, maar vinden in de Bijbeltijd al terug.
MAAR HET LIJKT NET ALSOF JE JE DAARBIJ HEBT NEERGELEGD EN DENKT: 'T IS NIET ANDERS. Dat bedoel ik nu precies.
Dan wil ik je hartelijk uitnodigen om dit topic nog eens op je gemak door te lezen. Als een spiegel wellicht, om je eigen vooroordelen over mij te toetsen.
Verder weet jij meer over mijn activiteiten dan algemeen bekend is hier op het forum en ik kan je verzekeren, dat ik daar vandaag nog mee zou stoppen, wanneer ik zo zou denken als jij hier suggereert. Maar een zekere nuchterheid is inderdaad wel nodig.

(Overigens hoef je voor mij niet in hoofdletters te typen: als ik iets groter wil lezen, kan ik dat uitstekend met mijn browser instellen. Maar dat terzijde.)
Luther schreef:Voor welk probleem ik een oplossing zoek?
Hiervoor:
Ik heb het over de jongeren die niet het volle evenwicht van de Schrift hebben gehoord, die - zoals Franca zegt - geen hoop hadden op redding. Die zagen: het is onbereikbaar. Die jongeren hebben we daarmee misschien wel argumenten in handen gegeven om de kerk te verlaten.
Ok, maar dan blijf ik terugkomen op de vraag op de eerste pagina van dit topic al gesteld, nu dan maar eens in een iets andere vorm: wat voegt dit boek toe aan de oplossing van dit probleem wat we nog niet wisten?
Zita
Moderator

Bericht door Zita »

Tiberius schreef:Ok, maar dan blijf ik terugkomen op de vraag op de eerste pagina van dit topic al gesteld, nu dan maar eens in een iets andere vorm: wat voegt dit boek toe aan de oplossing van dit probleem wat we nog niet wisten?
bewustwording en verwoording van het probleem.
Tiberius
Administrator

Bericht door Tiberius »

Zita schreef:
Tiberius schreef:Ok, maar dan blijf ik terugkomen op de vraag op de eerste pagina van dit topic al gesteld, nu dan maar eens in een iets andere vorm: wat voegt dit boek toe aan de oplossing van dit probleem wat we nog niet wisten?
Dus niemand was zich nog bewust van het probleem?
En het was ook nog door niemand verwoord?
memento

Bericht door memento »

Het probleem is helder (al lang voordat dit boek geschreven is). Nu de oplossing nog...
BJD

Bericht door BJD »

memento schreef:Het probleem is helder (al lang voordat dit boek geschreven is). Nu de oplossing nog...
maar dan moet je het probleem wel willen zien.
Zita
Moderator

Bericht door Zita »

Tiberius schreef:
Zita schreef:
Zijn dit vragen?
Tiberius
Administrator

Bericht door Tiberius »

Zita schreef:
Tiberius schreef:
Zita schreef:
Zijn dit vragen?
Wat denk je zelf?
Zita
Moderator

Bericht door Zita »

Tiberius schreef:
Zita schreef:
Tiberius schreef:
Zita schreef: bewustwording en verwoording van het probleem.
Zijn dit vragen?
Wat denk je zelf?
Ik denk van niet.
Tiberius
Administrator

Bericht door Tiberius »

Zita schreef:
Tiberius schreef:
Zita schreef:
Tiberius schreef:Dus niemand was zich nog bewust van het probleem?
Zijn dit vragen?
Wat denk je zelf?
Ik denk van niet.
En hoe interpreteer je de vraagtekens dan?
Zita
Moderator

Bericht door Zita »

Tiberius schreef:
Zita schreef:
Tiberius schreef:
Zita schreef:Zijn dit vragen?
Wat denk je zelf?
Ik denk van niet.
Als dienend om een bepaalde retoriek aan te duiden. Ik krijg niet het idee dat je echt op zoek bent naar antwoorden op de vragen die je stelde, uit de hele discussie maak ik op dat je die allang in je zak hebt. Daaruit concludeer ik dat de zinnen met vraagteken niet bedoeld waren als vragen.
Tiberius
Administrator

Bericht door Tiberius »

Zita schreef:
Tiberius schreef:
Zita schreef:
Tiberius schreef:Wat denk je zelf?
Ik denk van niet.
Als dienend om een bepaalde retoriek aan te duiden. Ik krijg niet het idee dat je echt op zoek bent naar antwoorden op de vragen die je stelde, uit de hele discussie maak ik op dat je die allang in je zak hebt. Daaruit concludeer ik dat de zinnen met vraagteken niet bedoeld waren als vragen.
Die vragen waren alleen bedoeld om het absurde in jouw "antwoord" aan te geven op de reeds vanaf de eerste pagina van dit topic openstaande vraag. De bedoeling was, dat je dat zelf in zou zien, door antwoord te geven op de door mij gestelde vragen.
freek

Bericht door freek »

Bah! Wat verloopt dit topic naar, de laatste paar pagina's
Plaats reactie