Vader, ik klaag u aan!
Heee lieve hervormden en anders gezinden
ik als echte ger gemmer moet nu toch ingrijpen. Ds Hoogerland staat (ik heb hem een paar maal gehoord toen hij student was) niet model voor de heersende mening van de gergem. Hij zit duidelijk aan de rechtse kant (als rechts betekent dat er geen opwekking tot bekering word gepredikt.)
Ik kan me wel wat bij de woorden van Matthijs voorstellen. Ik had namelijk de zelfde gedachte bij het beluisteren van zijn preken.
Er zijn ook andere predikanten. De gergem loop van Vreugdenhil (die vaak als links word betiteld maar meestal is dat niet terrecht!) tot ds Mouw. En daar zit heel wat tussen. En laten we elkaar niet te hard vallen. Beide zijn door God stil gezet daar ben ik vast van overtuigd. Net als Steenblok en R Kok.
is het woord walgen niet een beetje overdreven?
[Aangepast op 21/8/03 door jacob]
ik als echte ger gemmer moet nu toch ingrijpen. Ds Hoogerland staat (ik heb hem een paar maal gehoord toen hij student was) niet model voor de heersende mening van de gergem. Hij zit duidelijk aan de rechtse kant (als rechts betekent dat er geen opwekking tot bekering word gepredikt.)
Ik kan me wel wat bij de woorden van Matthijs voorstellen. Ik had namelijk de zelfde gedachte bij het beluisteren van zijn preken.
Er zijn ook andere predikanten. De gergem loop van Vreugdenhil (die vaak als links word betiteld maar meestal is dat niet terrecht!) tot ds Mouw. En daar zit heel wat tussen. En laten we elkaar niet te hard vallen. Beide zijn door God stil gezet daar ben ik vast van overtuigd. Net als Steenblok en R Kok.
[Aangepast op 21/8/03 door jacob]
Ze hebben ook nog een dominee Harinck hoor!!Oorspronkelijk gepost door Pied
Dan zijn beide kerken valse kerken.
Of het boekje van Hegger is vals (wie klaagt er nu de Vader aan?).
Of de informatie die Kislev geeft is sterk persoonlijk gekleurd. Maar dat zal wel niet, want hij is er zelf helemaal niet sterk bij betrokken, toch? Bovendien heeft "hoor en wederhoor" die mogelijkheid al totaal uitgesloten.
Dus is de GG een valse kerk, zoals uit deze discussie duidelijk gebleken is.
Toch?
De Herv. kerk heeft ze ook nog. die Wet en Evangelie verkondigen.
Kislev mag geen belijdenis doen, omdat hij naar de jongeravonden toe gaat. Stelletje geveinsden daar. Kislev is er dus zeker wel bij betrokken.
Ik ga mijn kerk niet uit. De Heere heeft mij in deze kerk geplaatst en ik zal die kerk niet verlaten, tenzij ze meegaan met de SoW. Maar er is gelukkig deze week een kleine hoop gekomen, na het verspreiden van de Brochures.
Liever Turks dan Paaps
"Kislev mag geen belijdenis doen, omdat hij naar de jongeravonden toe gaat."
Volgens mij is er meer aan de hand. Hij is compleet tegen de leer die in zijn kerk geleerd wordt en ze zouden hem vervolgens toelaten te huichelen dat hij het eens is met die leer?
Hem toelaten is 'diplomatiek', geeft heel wat minder onrust en ongenoegen. Dat doen ze niet. Dus ze zijn geveinsden.
Ik denk dat de diverse kerkenraden van de GG maar eens een goede virusscanner door hun ledenbestand moeten halen. Volgens mij vinden ze dan flink wat Trojaanse paarden en B-lastervirussen.
Volgens mij is er meer aan de hand. Hij is compleet tegen de leer die in zijn kerk geleerd wordt en ze zouden hem vervolgens toelaten te huichelen dat hij het eens is met die leer?
Hem toelaten is 'diplomatiek', geeft heel wat minder onrust en ongenoegen. Dat doen ze niet. Dus ze zijn geveinsden.
Ik denk dat de diverse kerkenraden van de GG maar eens een goede virusscanner door hun ledenbestand moeten halen. Volgens mij vinden ze dan flink wat Trojaanse paarden en B-lastervirussen.
Nee denk het niet.Oorspronkelijk gepost door jacob
Ik word echt helemaal dol als ik hoor.
Ja maar Godsvolk leert het zo. Nee hoor, want Godsvolk leert het zus. Dat moet je maar es zondag op zondag aanhoren, dan krijg je toch echt die neigingen?
Ze zullen best wel bekeerd zijn, daar laat ik mij niet overuit. Maar ze hebben wel oogkleppen op! Want het gaat zo NIET goed met de ger. gem.
Liever Turks dan Paaps
Men gaat dat als maatstaaf gebruiken! Je moet eerst snachts es snikkend en schreeuwend wakker gelegen hebben. Als je dat niet meegemaakt hebt, dan is jouw geloof voor hen geen stuiver waard. Dat soort dingen dus.Oorspronkelijk gepost door Pied
En als Gods volk het nou eens echt zo leert? Mag dat dan niet gezegd worden?
Ik hou van een bijbelse uitleg, zoals ds. de Vries, ds. Heemskerk, ds. Stelwagen dat doen. Die praten niet over Godsvolk leert het zo en zo.
Liever Turks dan Paaps
Tuurlijk mag dat gezegd worden! Maar met deze opmerking wordt bedoelt dat het daarbij blijft en dat er geen oproep tot bekering klinkt en dat is erg triest!Oorspronkelijk gepost door Pied
En als Gods volk het nou eens echt zo leert? Mag dat dan niet gezegd worden?
Maar kom op jongens er zijn ook zeker andere ger. gems!!! Waarom alleen zo triest???? Wat ik triest vind is dat een gedeelte van de Ger. Gem. weg wordt gedrukt en ik bedoel dan het linkse deel, maar zulke gemeentes zijn er nog zeker wel. Moet ik ze opnoemen? Moet ik de predikanten opnoemen? Ik doe het niet maar het zijn er gelukkig nog heel wat!
En nogmaals naast de discussie moeten we ook niet het gebed vergeten! Het gebed is het machtigste wapen! Misschien wordt dit wapen wel te weinig gehanteerd en de mond veelste veel gebruikt!
Nou pied daar komtie dan.
Beste Matthijs,
Je slaat absoluut door met je kritiek op de gergem. Met een preek van een ds die je maar 1 keer hebt gehoord kan je niet een heel kerverband de prullebak in gooien. Ja de term Gods volk leert het zo word weleens gebruikt. (niet vaak hoor) Deze term wordt ook vaak goed uitgelegd. Zolang dat niet tegen de bijbel is zal deze term wat mij betreft mogen worden gebruikt. Ik begrijp je kritiek wel maar probeer wat subtieler te reageren. Ga ook eens naar Groningen, en de veluwe heeft nog meer gergem ds-en hoor.
Verder moet me dit nog eff van het hart Matthijs. Ik krijg nooit zo'n hoogte van je. De ene keer denk ik met een ultra orthodoxe te maken te hebben en dan weer met een ultra linkse. Sommige noemen dat zwabberen. Of heb ik het mis?
Uiteraard overdrijf ik schromelijk maar mijn punt is helder nu denk ik.
Jacob
Beste Matthijs,
Je slaat absoluut door met je kritiek op de gergem. Met een preek van een ds die je maar 1 keer hebt gehoord kan je niet een heel kerverband de prullebak in gooien. Ja de term Gods volk leert het zo word weleens gebruikt. (niet vaak hoor) Deze term wordt ook vaak goed uitgelegd. Zolang dat niet tegen de bijbel is zal deze term wat mij betreft mogen worden gebruikt. Ik begrijp je kritiek wel maar probeer wat subtieler te reageren. Ga ook eens naar Groningen, en de veluwe heeft nog meer gergem ds-en hoor.
Verder moet me dit nog eff van het hart Matthijs. Ik krijg nooit zo'n hoogte van je. De ene keer denk ik met een ultra orthodoxe te maken te hebben en dan weer met een ultra linkse. Sommige noemen dat zwabberen. Of heb ik het mis?
Uiteraard overdrijf ik schromelijk maar mijn punt is helder nu denk ik.
Jacob
De Bijbel is toch duidelijk genoeg? Alsjeblieft blijf daar toch bij. En ja als ik boeken van predikanten als Huisman en Vreugdehil lees dan wordt daar het Woord naar voren gebracht. Als ik hoor over preken bij van de Net dan geloof ik dat daar ook het Woord centraal staat. En ja in de ger-gem wordt er ook opgeroepen tot vergaren van kennis over de reformatorische geschiedenis. Ik had graag wat eerder wat meer daar over geweten.
Maar misschien heb je hier direct een gevaar. De reformatorische geschiedenis wordt de maat om de Bijbel mee uit te leggen in plaats van andersom. Waarbij uiteindelijk niet meer het Woord het laatste woord heeft. Dan krijg je preken waarbij de tekst enkel maar de kapstok is om telkens weer hetzelfde in andere woorden te zeggen, met vooral veel verwijzingen naar hoe het hoort te gaan, waarbij de weg van God's volk centraal staat. Laat nu toch het Woord Zelf spreken. Werk teksten in hun verband uit. Pas ze toe, maar zoek niet een tekst bij de toepassing die je al klaar hebt liggen.
Dit is trouwens ook een probleem in veel Hervormde en Evangelische gemeenten. Men wil wat zeggen en zoekt er een tekst bij.
Om terug te komen op het onderwerp, ik hoop dat er nu ook nog naar elkaar geluisterd gaat worden. De Saambinder heeft in ongewoon harde bewoordingen de jongerenavonden veroordeeld, naar mijn idee niet op de meest elegante manier. (Maar misschien komt dat ook omdat ik het met de argumenten tegen niet eens ben). Ds. Hegger gaat in ongewoon harde bewoordingen hier tegenin. Het had wat milder gekund, terwijl de boodschap ook nog over zou komen. Hij heeft wel eerst brieven gestuurd naar de mensen die hij aanvalt, zij hebben blijkbaar vooraf al de ruimte gehad zich te verdedigen. Wat ik tot nu toe van het boek gelezen heb, dat is niet zo veel, denk ik dat Hegger waardevolle dingen te zeggen heeft. Ik hoop in ieder geval dat er mensen zijn die de schoen aan gaan trekken of overtuigend aantonen dat de schoen fout is.
Ook dit waren wat losse flodders van mij.
Vaya con Dios,
parsifal
Maar misschien heb je hier direct een gevaar. De reformatorische geschiedenis wordt de maat om de Bijbel mee uit te leggen in plaats van andersom. Waarbij uiteindelijk niet meer het Woord het laatste woord heeft. Dan krijg je preken waarbij de tekst enkel maar de kapstok is om telkens weer hetzelfde in andere woorden te zeggen, met vooral veel verwijzingen naar hoe het hoort te gaan, waarbij de weg van God's volk centraal staat. Laat nu toch het Woord Zelf spreken. Werk teksten in hun verband uit. Pas ze toe, maar zoek niet een tekst bij de toepassing die je al klaar hebt liggen.
Dit is trouwens ook een probleem in veel Hervormde en Evangelische gemeenten. Men wil wat zeggen en zoekt er een tekst bij.
Om terug te komen op het onderwerp, ik hoop dat er nu ook nog naar elkaar geluisterd gaat worden. De Saambinder heeft in ongewoon harde bewoordingen de jongerenavonden veroordeeld, naar mijn idee niet op de meest elegante manier. (Maar misschien komt dat ook omdat ik het met de argumenten tegen niet eens ben). Ds. Hegger gaat in ongewoon harde bewoordingen hier tegenin. Het had wat milder gekund, terwijl de boodschap ook nog over zou komen. Hij heeft wel eerst brieven gestuurd naar de mensen die hij aanvalt, zij hebben blijkbaar vooraf al de ruimte gehad zich te verdedigen. Wat ik tot nu toe van het boek gelezen heb, dat is niet zo veel, denk ik dat Hegger waardevolle dingen te zeggen heeft. Ik hoop in ieder geval dat er mensen zijn die de schoen aan gaan trekken of overtuigend aantonen dat de schoen fout is.
Ook dit waren wat losse flodders van mij.
Vaya con Dios,
parsifal
"Then he isn't safe?" said Lucy.
"Safe?" said Mr. Beaver. "Don't you hear what Mrs. Beaver tells you? Who said anything about safe? "Course he isn't safe. But he's good. He's the King, I tell you."
"Safe?" said Mr. Beaver. "Don't you hear what Mrs. Beaver tells you? Who said anything about safe? "Course he isn't safe. But he's good. He's the King, I tell you."