Scheiding tussen wedergeboorte en geloof...hoe komt dat?
Misschien is het wel zo helder om een stukje van ds. L. Vroegindeweij aan te halen in dit verband:
De wijze der wedergeboorte
Is die ongeveer bij alle mensen gelijk, dominee, de wijze waarop zij worden overgebracht uit de macht der duisternis in het leven met God?
Ik zou haast zeggen, Johannes: dat is voor ieder verschillend. Sommigen worden als in een ogenblik overgebracht, anderen in veel langere tijd.
Dus het kan wezen, dominee, dat de wedergeboorte over dagen of weken of jaren uitgebreid is?
Dat zou ik denken, Johannes.
Strijdt dat niet met de waarheid dat de wedergeboorte in een ogenblik moet geschieden? Want er is toch geen tussentoestand; de mens is toch wedergeboren of niet wedergeboren?
Met redeneren moet men altijd oppassen, Johannes.
De ene natuurlijke geboorte duurt langer dan de andere. Zo is het in de wedergeboorte ook.
Ja maar, dominee, er is toch geen tussenstaat tussen dood en leven?
Die is er niet, Johannes, doch wanneer begint in een bevruchte moeder het leven? Mij dunkt, dat hier ergens een geheim ligt. En wanneer begint in de mens het geestelijk leven?
U pleegt te zeggen, dominee, dat het leven begint met het aangrijpen van Christus.
Inderdaad, Johannes, daar houd ik het bij. Zodra een overtuigd zondaar met een zwak of sterk geloof Christus aangrijpt, begint hij te leven. Maar als een kind geboren is, heeft het dan direct
bewustheid van zijn leven?
Dat heeft dit kind niet dominee.
Juist Johannes, en daarom zullen we er goed aan doen,
niet direct aan een zekerheid van geloof te denken. Verder lijkt mij dit het ongevaarlijkste spreken en het meest bijbelse, als we het leven leggen in de gemeenschap met Christus.
Dus iemand kan in een hevige overtuiging van zonden leven, dominee, en toch het eeuwige leven nog missen?
Houd het daar maar op, Johannes, want alleen wie in de Zoon gelooft, heeft het eeuwige leven.
En is dat andere niets, dominee?
Hoe kom je daarbij, Johannes? Het hoort toch allemaal bij elkaar."
Beste forummers, ik meen dat als we dit bovenstaande nog eens een keer doorlezen, dat we dan kunnen verklaren waarom sommigen de wedergeboorte en het geloof scheiden, terwijl ze gewoon bedoelen wat ds. L.V. ook bedoelt!!!
Ook twee aardige citaatjes over de 'habitus' van het geloof/geloofsvermogen
Ds. L. Vroegindeweij schreef dit in een boekje "Wedergeboorte en rechtvaardigmaking" maar zei ook daarin het volgende: "Van een geloofsvermogen en een daardoor wedergeboren zijn kan ik niet zoveel maken". "Volgens Comrie ontvangt de uitverkorene en door God rechtvaardig verklaarde een geloofsvermogen, waarvan hij zich ook niet bewust is. Het is moeilijk om daar op een of andere manier mee te werken."
Aan de ene kant stelt men rustig dat er geestelijk leven is zonder kennis van Christus; aan de andere kant stelt men dat het noodzakelijk is om Christus te leren kennen.
Blijkbaar is er dus verschil tussen Christus kennen en Christus kennen. Terwijl ik ervan overtuigd ben dat ze gewoon hetzelfde bedoelen als ds. L.V.
Bedankt trouwens voor je duidelijke reactie Zeeuw!
[Aangepast op 21/8/03 door Refojongere]