Joannah schreef:Bert, aan het aantal deelnemers en frequentie bij dit onderwerp te zien, is de interesse groot.
Wie ben jij om te zeggen dat het de vuilnisbak in moet?
Duizend preken van vervangingsleer-aanhangers zoals jij, zullen niet aan kunnen tonen dat er ook maar 1 enkele baby gedoopt is in de bijbel.
Datzelfde geldt voor de manier waarop.
Geen enkele besprenkeling vond plaats, alleen onderdompelingen.Een paar druppels kunnen zowiezo niet gelijkgesteld worden aan een "watergraf".
En dan Lydia de purperverkoopster, Van een echtgenoot van Lydia lezen we nergens. Misschien is ze niet getrouwd geweest. In datzelfde vers zegt ze: "Neemt dan uw intrek in mijn huis." In "mijn" huis, niet in "ons" huis. Het ligt voor de hand dat ze ongetrouwd was en dat haar huisgenoten leden waren van haar personeel, werkzaam in haar purperzaak.
Als ze kinderen en een man had gehad, had ze geen tijd om een purperzaak te runnen.
Zou in onze gezindte niet eens mogen.
PS, Natuurlijk kom je in de knoop. je kunt vervangingsleer en kinderdoop niet los zien van elkaar.
Joanna, ik hang geen zogenaamde 'vervangingsleer' aan...
(je hebt ook blijkbaar Hoeksema niet gelezen)
De kerk van God is 1, en dat is duidelijk door de hele Schrift te lezen. Dus is de kerk van het Oude Testament 1 met die van het Nieuwe Testament. 1 wijnstok, waarin de heidenen ingeent zijn. De ongelovige takken, van de heidenen EN de joden worden afgesneden en in het vuur (eeuwige verdoemenis) geworpen. Toch kan Hij takken weder inenten...
Waarom zouden de kinderen in het Oude Testament wel het teken des verbonds ontvangen, en niet die in het Nieuwe Testament?
Mijn enige troost is, dat ik niet mijn, maar Jezus Christus eigen ben, Die voor mijn zonden betaald heeft, en zo bewaart, dat alles tot mijn zaligheid dienen moet; waarom Hij mij ook door Zijn Heilige Geest van eeuwig leven verzekert, en Hem voortaan te leven van harte willig en bereid maakt.