sweelinck 25 schreef:vlinder schreef:In de schaduw van de dood van ds. P.C. Hoek
Staat ook nog op mijn verlanglijstje!
Vanmiddag ga ik de Institutie van Calvijn ophalen bij de boekhandel. Gisteren is er een druk binnen gekomen met wat kleine foutjes erin, dus nu voor haast de helft van de normale prijs!!

Ik ben hem vanuit beroepsinteresse aan het lezen.
Het eerste hoofdstuk vond ik nogal taai, de rest is wel de moeite waard, al zie ik sommige dingen vanuit mijn beroep anders.
Dat vind ik sowieso wel een dilemma soms. P.C. Hoek schrijft bijv. in het 2e of 3e hoofdstuk dat je iemand bij ziekte niet moet wijzen dat dit zou kunnen komen door de lijfstijl. (longkanker door roken bijv.) Hij schrijft: daarmee is lijden al onnodig mee verzwaard. Vanuit mijn beroep moet ik daar juist wel op wijzen. Pas ook een vrouw, allebei de voeten geamputeerd, slechte vaten, diabetes en wel in een rolstoel klimmen om te gaan roken beneden. Ik help die vrouw uiteraard ook nog in de rolstoel en druk op het knopje voor de lift terwijl ik in gedachten denk: stom mens, gewoon doorgaan, zijn allebei je benen er binnenkort helemaal af en stopt je hart er binnenkort mee. En wij onze tijd, energie er (keer op keer) in stoppen en soms nog zelfs reanimeren terwijl iemand er op zo'n moment zelf om vraagt. Het boekje beantwoord voor mij niet alles vragen, maar het is dan ook meer vanuit de pastoraattheologie geschreven.
Een lepel vol vriendelijkheid helpt de ander om de waarheid te slikken.