Afgewezen schreef:Ik denk dat we de nuchterheid van een J.G. Fijnvandraat moeten betrachten. Deze voorganger in de Vergadering van Gelovigen schreef in de Bode des Heils een hele serie artikelen, waarin hij ook stelling neemt tegen de kinderdoop.
Maar, vindt hij, als mensen op Bijbelse gronden menen dat hun gedoopt zijn als kind de ware doop is, moeten zij niet geweerd worden uit de gemeente.
Laten we elkaar hierin verdragen. Het is jammer dat e.e.a. confessioneel is vastgelegd. Nu mág je alleen nog maar op een bepaalde manier denken. Denk je anders, dan prijs je jezelf uit de markt.
Dit is mij min of meer uit het hart gegrepen. Mijn stellige overtuiging is dat de kinderdoop een Bijbelse opdracht is.
Het probleem is als je met mensen praat die tot een andere overtuiging gekomen zijn , zij vaak denken dat omdat zij
door Bijbelstudie de geloofsdoop zijn gaan aanhangen ,dat alle voorstanders van de kinderdoop dit doen op grond van
traditie. Die mensen zijn er , maar er zijn ook velen die echt studie hebben gemaakt over dit onderwerp en tot de
conclusie zijn gekomen dat kinderdoop voluit Bijbels is.
Mensen die de geloofsdoop aanhangen dwalen m.i. zeer op dit punt
MAAR dat wil niet zeggen dat je zo iemand
niet als Christen kunt erkennen (Denk aan de Baptisten uit vroeger jaren Spurgeon, Philpot e.a.)
Ook in b.v. Oost Europa staan de Baptitische gemeenten vaak het dichtst bij de Reformatorische kerken van ons land.
Nog wel één kanttekening: In ons land ken ik persoonlijk best veel mensen die de geloofsdoop aanhangen maar die op
vele andere thema's ook totaal anders denken als in de Reformatorische kerken (denk aan vrije wil, erfzonde, verkiezing
en verwerping,rechtvaardigmaking , Het werk van de Heilige Geest, het verbond, de plaats van de Wet etc. etc.)
Dan scheiden toch onze wegen want dan is niet het verschil in de visie op de doop scheidend maar het totaal anders
belijden hoe God werkt en hoe een zondaar verzoend wordt met een Rechtvaardig God .
Er gaan er met twee verbonden verloren en met drie en er worden er met twee verbonden behouden en met drie. Prof. G. Wisse.