Katholicisme en protestantisme

Mister
Administrator

Re: Katholicisme en protestantisme

Bericht door Mister »

Faramir schreef:
Mister schreef:
Faramir schreef: Ik geef slechts aan wat de katholieke visie is. Het staat je geheel vrij om het daarmee eens of oneens te zijn. Jij vraagt, ik heb beantwoord.
Dan is in deze helder dat deze RK-visie niet op grond van Gods Woord tot stand gekomen is.
Dat vind jij. Dat jij dat vind was mij al wel langer bekend. Gods Woord is overigens Christus.
Volgens de katholiek theologie (die intern consistent is overigens) is dat wel degelijk zo. Zowel in de Bijbel als in de Traditie. Daarnaast kun jij je in dat kleine uurtje onmogelijk verdiept hebben. Je hebt het afgelopen uur enkel aangetoond dat je eigenlijk geen enkele interesse hebt om je te verdiepen en te verplaatsen in een andere christelijke visie.
In dat laatste kon je je wel eens schromelijk vergissen... :huhu
Maar dat verdiepen doe ik niet post-modern.
Faramir

Bericht door Faramir »

Mister schreef: In dat laatste kon je je wel eens schromelijk vergissen... :huhu
Ik kan slechts reageren op wat je hier toont.
'Dit geloof dat wij van de kerk ontvangen hebben, bewaren wij met zorg; als een kostbare inhoud in een goed vat bewaard, wordt dit geloof onder de werking van de heilige Geest telkens weer jong en verjongt het ook het vat waarin het zit'.
Mister
Administrator

Bericht door Mister »

Faramir schreef:
Mister schreef: In dat laatste kon je je wel eens schromelijk vergissen... :huhu
Ik kan slechts reageren op wat je hier toont.
Klopt. ;)
ChristenConservatief

Bericht door ChristenConservatief »

@Faramir: Voel je je aangevallen ? Je stelt je zeer defensief op, wat ik wel kan begrijpen; het valt niet mee om in je eentje de RK dogmatiek te moeten verdedigen tegen de aloude zonen van de Reformatie.

Toch mag je best tegengas geven. Wederom haspel je persoonlijkheden en dogmatiek door elkaar heen, daar je zegt uit empathie de protestantse dogmatiek niet te willen bekritiseren vanuit de Schrift. Ik zou zeggen; dit topic is geopend ter discussie tussen de Rooms-katholiek en de protestant, dus jij mag zeker ook de protestantse dogmatiek bekritiseren. Graag zelfs! Daar kunnen wij nog wat van leren.

Over rkdocumenten.nl: bij mij geeftie een foutmelding, dus ik kan helaas niet de geschriften van de concilies inzien.

Over de aflaten; ik dacht dat de dwaling der aflaten inmiddels herzien was. Dat blijkt niet zo te zijn. Des te erger. Geloof jij persoonlijk dat je met geld je zonden kan afkopen ? Geloof jij voor jezelf dat een mens de zonden kan vergeven ?

Ik begreep dat de Rooms-katholieken zich beroepen op de tekst uit Johannes 20, waar Jezus Zijn discipelen de sleutelen van het hemelrijk geeft. De ene sleutel sluit in door middel van het Evangelie ('' Zo gij iemands zonden vergeeft, dien worden zij vergeven'') en de andere sleutel sluit uit middels de christelijke ban (''zo gij iemands zonden houdt, dien zijn zij gehouden.''). Het kan echter nooit zo zijn dat een mens de zonden tegen God begaan vergeeft. Dat kan nooit letterlijk opgevat worden als men Schrift met Schrift vergelijkt.

Zo schenkt Paulus klare wijn aan de Efezen waar hij zegt: ''Want uit genade zijt gij zalig geworden door het geloof; en dat niet uit u, het is Gods gave.''

De Psalmdichter roept uit: ''Wij hebben God op het hoogst misdaan, wij zijn van het heilspoor afgegaan, ja wij en onze vaderen tevens.''

En God zei toen Hij eens rondkeek op de aarde: ''Er is niemand die goed doet, ook niet tot één toe.''

Dus geen mens is de macht gegeven zonden te gegeven die begaan zijn tegen een Almachtig God.
Faramir

Bericht door Faramir »

ChristenConservatief schreef:@Faramir: Voel je je aangevallen ? Je stelt je zeer defensief op, wat ik wel kan begrijpen; het valt niet mee om in je eentje de RK dogmatiek te moeten verdedigen tegen de aloude zonen van de Reformatie.
Ik voel mij zeker aangevallen. Voor iemand die eigenlijk enkel een kijkje komt nemen omdat hij vanuit zijn relatie interesse heeft voor het protestantisme is het buitengewoon onprettig dat je als rode lap stof fungeert en voor van alles en nog wat verantwoording af moet leggen.
Toch mag je best tegengas geven. Wederom haspel je persoonlijkheden en dogmatiek door elkaar heen, daar je zegt uit empathie de protestantse dogmatiek niet te willen bekritiseren vanuit de Schrift. Ik zou zeggen; dit topic is geopend ter discussie tussen de Rooms-katholiek en de protestant, dus jij mag zeker ook de protestantse dogmatiek bekritiseren. Graag zelfs! Daar kunnen wij nog wat van leren.
Nee dank je. Ik ben hier als gast. Ik heb geen zin om het protestantisme te bekritiseren. Waarom zou ik? Vanuit het protestantisme beredeneerd is het protestantisme logisch (net zoals het katholicisme dat is vanuit het katholicisme). Mijn gevoel voor empathie weerhoud me ervan. Daarnaast dragen discussie als deze veelal geen enkele vrucht. Maar min of meer wordt ik gedwongen om hier deel te nemen daar anders mensen het schijnbaar niet kunnen laten (tussen neus en lippen door) om van alles en nog wat te lasteren over de katholieke Kerk.

Ik snap eigenlijk niet die eeuwige drang van het protestantisme om zich te profileren ten koste van het katholicisme. Ga eens op eigen benen staan en wees eens overtuigd van de eigen boodschap zonder de ander te moeten aanvallen. (en dat is algemeen bedoeld dus)
Over rkdocumenten.nl: bij mij geeftie een foutmelding, dus ik kan helaas niet de geschriften van de concilies inzien.
Dat is spijtig. Helaas ben ik geen computerwonder dus ik kan je daar niet verder mee helpen.
Over de aflaten; ik dacht dat de dwaling der aflaten inmiddels herzien was. Dat blijkt niet zo te zijn. Des te erger. Geloof jij persoonlijk dat je met geld je zonden kan afkopen ? Geloof jij voor jezelf dat een mens de zonden kan vergeven ?
Nu geef je dus duidelijk aan dat je handel in aflaten bedoeld. Dat is ten strengste verboden en met Trente nog eens extra onderstreept. De leer wat aflaten betreft is echter nooit veranderd. Er was sprake van zwaar moreel verval ten tijde van Luther, niet in de leer, maar in de praktijk. En dat is wat ik eigenlijk elke keer heb verteld, ik hoop dat het nu duidelijk is.

Ik geloof dat God werkzaam is in de sacramenten en de biecht is een sacrament. En ja, als mij tijdens de biecht vergeving wordt geschonken voor datgene waar ik oprecht berouw van heb dan geloof ik dat die zonden mij vergeven zijn. En dat ik mij in de toekomst kan richten op het beteren van mijzelf in plaats van een oude last mee te zuilen. Ik ben een aantal keren ter biecht gegaan en kan vertellen dat ik het als een overweldigende genadevolle en mystieke gebeurtenis heb ervaren.

Voor wat betreft aflaten, daar heb ik zelf niet zo veel mee, maar ook niet tegen.
'Dit geloof dat wij van de kerk ontvangen hebben, bewaren wij met zorg; als een kostbare inhoud in een goed vat bewaard, wordt dit geloof onder de werking van de heilige Geest telkens weer jong en verjongt het ook het vat waarin het zit'.
Bart

Bericht door Bart »

Mister
Als de RK niet gebaseerd is op Gods woord (lees bijbel) dan vraag ik mij af waarom Luther de vulgaat heeft gebruikt voor zijn vertaling, als we denken aan sola scriptura dan vraag ik me eveneens af waarom er binnen de protestantse kerk met alle respect overigens) er de drie formulieren bestaan

uit de 95 stellingen van Luther
42. Men moet de christenen leren, dat het de bedoeling van depaus niet is het kopen van aflaatbrieven hoe dan ook op een lijn te stellen met de werken van barmhartigheid
uit de serie geloofsvragen in het Katholiek nieuwsblad vond ik het volgende over aflaten
Maar dan komt het: "En opdat wij niet meer voor onszelf zouden leven, maar voor Hem die voor ons gestorven is en verrezen, zond Hij van uwentwege, Vader, de heilige Geest om zijn werk in deze wereld te voltooien: onze heiligmaking ten einde toe." De vertaling van het door mij gecursiveerde deel is nogal vrij, maar de gedachte blijft dezelfde. Het gaat er niet om de heiligmaking van Jezus Christus - onze rechtvaardiging - als onvolledig voor te stellen. Dat wil Paulus ook niet zeggen, wanneer hij schrijft: "Thans verheug ik mij dat ik voor u mag lijden en in mijn lijdend lichaam aanvullen wat nog ontbreekt aan de beproevingen van de Christus, ten bate van zijn Lichaam dat de Kerk is" (Kol. 1,24). Wat ontbreekt er dan nog aan Christus' lijden? Niets anders dan zijn voortzetting ervan in onszelf. Wij worden niet passief, maar actief betrokken in zijn verlossingswerk. Weliswaar zijn wij "door één offer ... voor altijd tot volmaaktheid gebracht" (cf. Hebr. 10,14), die volmaaktheid vraagt erom zich te realiseren, zich te incarneren, in ons leven. Zoals God het Woord vlees werd omwille van ons heil, zo vraagt Hij dat zijn woord ook vlees wordt in ons. Dit is de grondslag voor het sacramentele heilsbestel. Daarom kent ons geloof ook sacramenten, tekenen die in ons uitwerken wat wij geloven.

De aflaten liggen in het verlengde van deze sacramenten. Aflaten kunnen ons niet verlossen, ze schenken ons ook geen vergeving van schuld. Om een aflaat te kunnen verwerven, moet je al vergeven zijn, en die vergeving wordt (gewoonlijk) geschonken door het sacrament van boete en verzoening. Let wel: God vergeeft ons, wanneer wij een oprecht berouw tonen over onze fouten. Maar Hij vraagt dat wij de deemoed betrachten door onze schuld te belijden ten overstaan van zijn Kerk, zoals wij door het doopsel ons geloof ten overstaan van de Kerk belijden. Deze sacramenten lijven ons in in zijn Mystiek Lichaam, ze maken ons inwoners van zijn Koninkrijk en maken dat Koninkrijk zichtbaar.

Maar echt zichtbaar wordt Gods Koninkrijk, als we in ons handelen laten zien dat het Evangelie ons ernst is. Anders gezegd: dat we heilig zijn, zoals Jezus dat is. Heilig zijn wil zeggen: zijn en doen wat Jezus was en deed. Heiligen zijn geen bloemstukken op een salontafeltje, maar actieve 'doorgeefluiken' van Gods genade. Heiligen zijn mensen die in en door Jezus net als Hij bron worden van genade, maar dan in verbondenheid met Hem. In de mate waarin wij tekortschieten - als wij zondigen - verhinderen wij de totstandkoming van Gods Koninkrijk, niet alleen in onszelf, maar ook in anderen. Door middel van de aflaat - dat wil zeggen: door Gods genade in ons te laten uitwerken tot goede werken - kunnen wij die schade herstellen. Of beter: dan kan God die schade in ons herstellen.

Broeder Clemens Maria
Bonny
Contacteer:

Bericht door Bonny »

Faramir schreef:1. Waarom mogen mensen niet bewust kiezen om volgens het celibaat te leven? Niet iedereen heeft een huwelijksroeping.
2. Overigens heeft het ook praktische voordelen dat priesters gekozen worden uit celibataire mannen.
Voor 1. Natuurlijk mag dat, maar priesters moeten ongetrouwd zijn. Getrouwde priesters zijn verboden, met alle gevolgen van dien (Ierland).
Voor 2. Worden priesters gekozen? Ik dacht dat ze werden benoemd door het Vaticaan. Het voordeel is wel dat ze geen gezin hebben waar aandacht naar uit gaat, maar of het zo gezond is.
The Groom's still waiting at the altar
Joannah

Bericht door Joannah »

Bonny schreef:
Faramir schreef:1. Waarom mogen mensen niet bewust kiezen om volgens het celibaat te leven? Niet iedereen heeft een huwelijksroeping.
2. Overigens heeft het ook praktische voordelen dat priesters gekozen worden uit celibataire mannen.
Voor 1. Natuurlijk mag dat, maar priesters moeten ongetrouwd zijn. Getrouwde priesters zijn verboden, met alle gevolgen van dien (Ierland).
Voor 2. Worden priesters gekozen? Ik dacht dat ze werden benoemd door het Vaticaan. Het voordeel is wel dat ze geen gezin hebben waar aandacht naar uit gaat, maar of het zo gezond is.
De RKK stelt zelf allerlei regels op, en gaat daarmee vaak rechtsreeks tegen de bijbel in.
Als ze werkelijk uit de Geest was, zou ze zo veel mogelijk volgens de Schrift handelen.,
Als ik alleen al de met edelstenen versierde mijter in gedachten neem tegenover de nederigheid en de minste zijn van het ware Evangelie...1Tim 4: de Geest zegt duidelijk over het afvallen van het geloof in de laatste dagen (periode vanaf toen totdat Jezus terugkeert)......verbiedende te huwen, gebiedende van spijzen te onthouden
Uit de volkskrant:
....Strikte regels
Tot 1967 hanteerde de katholieke kerk soortgelijke strikte regels voor de vastenperiode van veertig dagen tussen aswoensdag en Pasen als de moslims die hebben voor hun ramadam. Katholieken mochten in die periode geen vlees eten en geen alcohol drinken. Kinderen mochten door de week niet snoepen.

Later gaf Rome gelovigen de vrijheid zelf een invulling te geven aan de periode, behalve voor Aswoensdag (de eerste dag van de vasten) en Goede Vrijdag (de laatste) wanneer de belijdende katholieken zich formeel nog wel van het eten van vlees moeten onthouden.

Sinds 1967 richt de actie zich op het inzamelen van geld voor de derde wereld. ‘Toen draaide het om solidariteit. Nu willen we ook spiritualiteit en soberheid weer terugbrengen.’

Opoffering
Daarom worden katholieken opgeroepen ‘zichzelf weer iets te ontzeggen of een opoffering te doen’. Bijvoorbeeld door minder te eten. ‘Maar je kunt ook vorm geven aan de vasten door veertig dagen geen televisie te kijken, een boek te lezen over zingeving of iemand te bezoeken waarvoor men zich anders geen tijd gunt.’
Why do we spend money we don’t have on things we don’t need to create impressions that don’t last on people we don’t care about ?
Tiberius
Administrator

Bericht door Tiberius »

Mensen, houd de persoonlijke aanvallen achterwege, aub.
Rens

Bericht door Rens »

Tiberius schreef:Mensen, houd de persoonlijke aanvallen achterwege, aub.
waarom denk je dat ik mij volledig afzijdig hou?????

"Laten we ieder voor zich zijn zoáls we zijn, met al onze (al dan niet religieuze) eigenaardigheden, en elkaar ook zo accepteren. Dat maakt het leven zoveel makkelijker en aangenamer "

dit heb ik op m'n hyves staan, en zo accepteer ik anderen óók, helaas is dat niet iedereen gegeven.
Moderatorbericht:
Rens is overleden op 27 april 2010
http://www.refoforum.nl/forum/viewtopic ... 0&start=60
ChristenConservatief

Bericht door ChristenConservatief »

Ik voel mij zeker aangevallen. Voor iemand die eigenlijk enkel een kijkje komt nemen omdat hij vanuit zijn relatie interesse heeft voor het protestantisme is het buitengewoon onprettig dat je als rode lap stof fungeert en voor van alles en nog wat verantwoording af moet leggen.
Discusiëren is toch een mooie en verrijkende bezigheid ? Er zijn toch geen mensen die je als persoon aanvallen, als wel de RK dogmatiek, die je als belijdend katholiek kan verdedigen vanuit de Bijbel ? Wat is precies het probleem ?
Nee dank je. Ik ben hier als gast.
Mijn gevoel voor empathie weerhoud me ervan.
Onze gastvrijheid is heus wel dusdanig groot dat we je de ruimte laten onze dogma's te bekritiseren, sterker, daar leren we van. Jij ziet vragen bij een dogma als een persoonlijke aanval, of in ieder geval als iets wat je alleen doet uit gebrek aan empathie. Discusiëren is echter verrijkend.
Ik heb geen zin om het protestantisme te bekritiseren. Waarom zou ik? Vanuit het protestantisme beredeneerd is het protestantisme logisch (net zoals het katholicisme dat is vanuit het katholicisme).
Dat geloof ik graag, maar als christen is het goed je geloofsbeleving en opvattingen omtrent de bekering te staven aan de Bijbel. Vandaar dit topic.
Daarnaast dragen discussie als deze veelal geen enkele vrucht.

Alle discussies dragen vrucht; je verruimd je blik en leert je eigen standpunten te verdedigen.
Maar min of meer wordt ik gedwongen om hier deel te nemen daar anders mensen het schijnbaar niet kunnen laten (tussen neus en lippen door) om van alles en nog wat te lasteren over de katholieke Kerk.
Dat moet je zien te scheiden van de discussie. Kaf van het koren scheiden noemen ze dat.
Nu geef je dus duidelijk aan dat je handel in aflaten bedoeld. Dat is ten strengste verboden en met Trente nog eens extra onderstreept.
Oke, gelukkig. Weer een misverstand uit de wereld geholpen.
De leer wat aflaten betreft is echter nooit veranderd. Er was sprake van zwaar moreel verval ten tijde van Luther, niet in de leer, maar in de praktijk. En dat is wat ik eigenlijk elke keer heb verteld, ik hoop dat het nu duidelijk is.
Dat is inderdaad duidelijk. Het gaat in dit topic echter om de leer omtrent de bekering.

Ik

Nu geef je dus duidelijk aan dat je handel in aflaten bedoeld. Dat is ten strengste verboden en met Trente nog eens extra onderstreept. De leer wat aflaten betreft is echter nooit veranderd. Er was sprake van zwaar moreel verval ten tijde van Luther, niet in de leer, maar in de praktijk. En dat is wat ik eigenlijk elke keer heb verteld, ik hoop dat het nu duidelijk is.
Ik geloof dat God werkzaam is in de sacramenten en de biecht is een sacrament. En ja, als mij tijdens de biecht vergeving wordt geschonken voor datgene waar ik oprecht berouw van heb dan geloof ik dat die zonden mij vergeven zijn.

Hoe dit te staven aan de Bijbel, Gods onfeilbare woord ?
En dat ik mij in de toekomst kan richten op het beteren van mijzelf in plaats van een oude last mee te zuilen.

Wederom: Hoe dit te staven aan de Bijbel ? Jesaja zegt onomwonden: ''Al onze gerechtigheden zijn als een wegwerpelijk kleed.''
Voor wat betreft aflaten, daar heb ik zelf niet zo veel mee, maar ook niet tegen

Je bent er niet op tegen ? Lieten de vaderen van Trente zich niet pertinent negatief uit tegen deze zakkenvullerij, zoals je net zei ?

(Nogmaals: het enige wat ik doe in deze discussie is de RK dogma's staven aan Gods onfeilbare Woord. Dus voel je niet als een rode lap.)
Maar dan komt het: "En opdat wij niet meer voor onszelf zouden leven, maar voor Hem die voor ons gestorven is en verrezen, zond Hij van uwentwege, Vader, de heilige Geest om zijn werk in deze wereld te voltooien: onze heiligmaking ten einde toe." De vertaling van het door mij gecursiveerde deel is nogal vrij, maar de gedachte blijft dezelfde. Het gaat er niet om de heiligmaking van Jezus Christus - onze rechtvaardiging - als onvolledig voor te stellen. Dat wil Paulus ook niet zeggen, wanneer hij schrijft: "Thans verheug ik mij dat ik voor u mag lijden en in mijn lijdend lichaam aanvullen wat nog ontbreekt aan de beproevingen van de Christus, ten bate van zijn Lichaam dat de Kerk is" (Kol. 1,24). Wat ontbreekt er dan nog aan Christus' lijden? Niets anders dan zijn voortzetting ervan in onszelf. Wij worden niet passief, maar actief betrokken in zijn verlossingswerk. Weliswaar zijn wij "door één offer ... voor altijd tot volmaaktheid gebracht" (cf. Hebr. 10,14), die volmaaktheid vraagt erom zich te realiseren, zich te incarneren, in ons leven. Zoals God het Woord vlees werd omwille van ons heil, zo vraagt Hij dat zijn woord ook vlees wordt in ons. Dit is de grondslag voor het sacramentele heilsbestel. Daarom kent ons geloof ook sacramenten, tekenen die in ons uitwerken wat wij geloven.

De aflaten liggen in het verlengde van deze sacramenten. Aflaten kunnen ons niet verlossen, ze schenken ons ook geen vergeving van schuld. Om een aflaat te kunnen verwerven, moet je al vergeven zijn, en die vergeving wordt (gewoonlijk) geschonken door het sacrament van boete en verzoening. Let wel: God vergeeft ons, wanneer wij een oprecht berouw tonen over onze fouten. Maar Hij vraagt dat wij de deemoed betrachten door onze schuld te belijden ten overstaan van zijn Kerk, zoals wij door het doopsel ons geloof ten overstaan van de Kerk belijden. Deze sacramenten lijven ons in in zijn Mystiek Lichaam, ze maken ons inwoners van zijn Koninkrijk en maken dat Koninkrijk zichtbaar.

Maar echt zichtbaar wordt Gods Koninkrijk, als we in ons handelen laten zien dat het Evangelie ons ernst is. Anders gezegd: dat we heilig zijn, zoals Jezus dat is. Heilig zijn wil zeggen: zijn en doen wat Jezus was en deed. Heiligen zijn geen bloemstukken op een salontafeltje, maar actieve 'doorgeefluiken' van Gods genade. Heiligen zijn mensen die in en door Jezus net als Hij bron worden van genade, maar dan in verbondenheid met Hem. In de mate waarin wij tekortschieten - als wij zondigen - verhinderen wij de totstandkoming van Gods Koninkrijk, niet alleen in onszelf, maar ook in anderen. Door middel van de aflaat - dat wil zeggen: door Gods genade in ons te laten uitwerken tot goede werken - kunnen wij die schade herstellen. Of beter: dan kan God die schade in ons herstellen.

Broeder Clemens Maria

Interessant stukje. Dit geeft een verhelderende kijk in de RK keuken. Toch vergeet Clemens Maria, en veel katholieken met hem, dat de voortzetting of aanvulling van Christus' lijden, waar ook Paulus over schrijft, niet de zaligheid werkt. De Bijbel staat vol van teksten die klare wijn schenken door te zeggen dat alleen uit genade de christen zal leven.
Faramir

Bericht door Faramir »

ChristenConservatief schreef: Discusiëren is toch een mooie en verrijkende bezigheid ? Er zijn toch geen mensen die je als persoon aanvallen, als wel de RK dogmatiek, die je als belijdend katholiek kan verdedigen vanuit de Bijbel ? Wat is precies het probleem ?
Discussiëren kan een mooie en verrijkende bezigheid zijn. Dan moeten wel de deelnemers elkaar als gelijkwaardige zien en behandelen. Tot dusver heb ik de indruk dat een aantal daartoe niet in staat is. Zoals het er nu uit ziet poneert iemand een stelling en dan moet ik het vervolgens maar gaan ontkrachten. En zo herhaalt het zich constant.
Onze gastvrijheid is heus wel dusdanig groot dat we je de ruimte laten onze dogma's te bekritiseren, sterker, daar leren we van. Jij ziet vragen bij een dogma als een persoonlijke aanval, of in ieder geval als iets wat je alleen doet uit gebrek aan empathie. Discusiëren is echter verrijkend.
Ik heb vrijwel geen gastvrijheid ervaren, eerder het tegenovergestelde. En ook als anderen vragen hebben zoals in het topic "wat moet ik doen" zie ik absoluut geen gastvrijheid of behulpzaamheid.
Daarnaast heb ik al een tijdelijke ban ontvangen omdat ik niet tot de doelgroep behoor. En verder is mij verstaan gegeven dat ik mij maar in dit topic te begeven heb en dat ik elders onwaarheden betreffende de RKK met rust te laten heb (kort samengevat). Ik wacht overigens nog op een mailtje van de crew.
Dus gastvrijheid op dit forum, nee, in de verste verte niet.
Dat geloof ik graag, maar als christen is het goed je geloofsbeleving en opvattingen omtrent de bekering te staven aan de Bijbel. Vandaar dit topic.
Dit topic is geopend om gezellig samen te babbelen over hoe slecht de katholieke Kerk wel niet is dit aangezien het anders te veel terug zou komen in andere topics.
Alle discussies dragen vrucht; je verruimd je blik en leert je eigen standpunten te verdedigen.
Dat hoef ik niet meer te leren. Tot nu toe ben ik ook nog niets tegengekomen wat verder komt dan de standaard vragen/opmerkingen.
Deze discussie heeft geen nut daar het overgrote deel van de deelnemers helemaal niet van plan is om in gesprek te gaan, maar slechts hun mening willen spuwen.
Dat moet je zien te scheiden van de discussie. Kaf van het koren scheiden noemen ze dat.
Dat zou een mogelijkheid zijn. Toch heb ik enig gevoel voor verantwoordelijkheid voor diegene die oprecht en serieus een vraag hebben.
Oke, gelukkig. Weer een misverstand uit de wereld geholpen.

Dat is inderdaad duidelijk. Het gaat in dit topic echter om de leer omtrent de bekering.

Hoe dit te staven aan de Bijbel, Gods onfeilbare woord ?
Door de leer van de Kerk eens te lezen. Overigens staat nergens in de Bijbel dat alles aan de Bijbel gestaafd moet worden, ook dat (sola scriptura) is een buiten bijbelse traditie ontstaan in de reformatie en de laatste tijd steeds verder in het extreme doorgevoerd door allerlei evangelische en pinkster stromingen.
Wederom: Hoe dit te staven aan de Bijbel ? Jesaja zegt onomwonden: ''Al onze gerechtigheden zijn als een wegwerpelijk kleed.''
Zelfde antwoord.
Je bent er niet op tegen ? Lieten de vaderen van Trente zich niet pertinent negatief uit tegen deze zakkenvullerij, zoals je net zei ?
Ik dacht dat ik duidelijk gemaakt had dat de handel verboden was. Ik ben dus ook tegen de handel. Maar wat betreft de aflaten zelf heb ik er niets mee, maar ook niet tegen.
(Nogmaals: het enige wat ik doe in deze discussie is de RK dogma's staven aan Gods onfeilbare Woord. Dus voel je niet als een rode lap.)
Prima.
Faramir

Bericht door Faramir »

Bonny schreef: Voor 1. Natuurlijk mag dat, maar priesters moeten ongetrouwd zijn. Getrouwde priesters zijn verboden, met alle gevolgen van dien (Ierland).
Het staat elke priester vrij om uit te treden en te trouwen.
God geeft mensen een roeping, dat kan een priesterroeping zijn. Dat zal onderzocht worden door de persoon zelf en de Kerk gedurende een heel lange periode.
De praktijk die door de eeuwen heen zo ontstaan is (overigens om allerlei vormen van immoreel gedrag te voorkomen) is dat in de westerse Kerk de priesters niet getrouwd zijn (alhoewel er enkele uitzonderingen zijn). In de oosters katholieke kerken (die geünieerd zijn met de paus, en dus ook volledig katholiek zijn) komt het bijvoorbeeld wel meer voor dat er getrouwde priesters zijn.
Overigens is het celibaat geen dogma. Maar de gangbare praktijk in de westerse Kerk, ook in grote delen van de orthodoxe Kerk overigens. Het kan dus zo zijn dat men over een tijd beslist dat het celibaat niet meer zo nodig hoeft.
Overigens zou ik voor je koppeling celibaat pedoseksualiteit wel even wetenschappelijke onderbouwing willen zien.
Priesters worden gekozen door God. God geeft de roeping. Indien na langdurig onderzoek en zelfonderzoek iemand daadwerkelijk geroepen blijkt te zijn zal hij geweid worden door de plaatselijke bisschop. Het Vaticaan heeft hier dus niets mee te maken. Bisdommen zijn zelfstandige kerkprovincies binnen de wereldkerk.
Laatst gewijzigd door Faramir op 27 jan 2010, 16:02, 1 keer totaal gewijzigd.
Faramir

Bericht door Faramir »

Joannah schreef: De RKK stelt zelf allerlei regels op, en gaat daarmee vaak rechtsreeks tegen de bijbel in.
Vanuit katholiek perspectief nooit.
Als ze werkelijk uit de Geest was, zou ze zo veel mogelijk volgens de Schrift handelen.,
Vanuit katholiek perspectief is dat ook zo.
Als ik alleen al de met edelstenen versierde mijter in gedachten neem tegenover de nederigheid en de minste zijn van het ware Evangelie...1Tim 4: de Geest zegt duidelijk over het afvallen van het geloof in de laatste dagen (periode vanaf toen totdat Jezus terugkeert)......verbiedende te huwen, gebiedende van spijzen te onthouden
Lees de Bijbel eens in zijn geheel. Het zal je verbazen wat voor interessante dingen er allemaal instaan.
Daarnaast mag jij mij eens gaan aanwijzen waar precies in de Bijbel staat dat alles in de Bijbel moet staan (dat vind je niet, maar wat dan al helemaal een mooie bak is dat jij eigenlijk geen enkele grond hebt voor de boeken die jij tot de Bijbel rekent). Want laten we wel wezen, ook zo'n leerstelling die jij als absoluut dogma verhoogt is een onderdeel van een traditie.
Uit de volkskrant:
Mooi he. Christelijke praktijk. Mensen die niet alleen zeggen dat ze geloven maar er ook daadwerkelijk naar handelen. Zou jij ook eens moeten proberen. Ik vast al een aantal jaartjes die 40 dagentijd mee en kan zeggen dat het een zeer goede ervaring is. Het vergt wel erg veel discipline, maar ik vind het een hele mooie voorbereiding op het paasfeest.
memento

Bericht door memento »

Het staat elke priester vrij om uit te treden en te trouwen.
(...)
Overigens is het celibaat geen dogma.
Als het geen dogma is, waarom moeten ze dan uittreden als ze willen trouwen? Petrus, de apostel, was getrouwd. Waarom mag dat nu niet meer? Waar haalt de RKK het recht vandaan om dat de dienaren van Christus op te leggen?
Plaats reactie