henriët schreef:huisman schreef:huisman schreef:Joannah schreef:HET GENADEVERBOND is het Verbond dat er nu is en dat is er voor iedereen die God's enig geboren Zoon's offer voor onze zonden aanneemt.
“Gij hardnekkigen en onbesnedenen van hart en oren, gij weerstaat altijd de Heilige Geest; gelijk uw vaders, alzo ook gij” (Handelingen 7:51).
Ik geloof dat God de mens verlicht, overtuigt en trekt, maar dat Hij een ieder (Joh. 3:16) de keuze laat of hij of zij Gods genade weigert of aanvaardt.Dus geenszins Calvijns leer dat Gods genade onweerstaanbaar is. Geen enkele Schriftplaats leert dat Genade met onweerstaanbaarheid gepaard gaat.
Als God de keuze aan ons laat is zalig worden dus afhankelijk van de mens.
Saulus van Tarsen zou zeggen : Gode zij dank dat het zo niet is want dan was ik nooit zalig geworden.
Dat is ook het grote verschil tussen de visie op de Doop Met de kinderdoop beleiden wij dat God begint.
Met de doopvisie zals jij die aanhangt is de vervulling van beloften afhankelijk van de mens.
Gisteren nog even in de Institutie van Calvijn gelezen over de kinderdoop Boek 4 H16 art7-9
Hij haalt o.a. aan dat vanaf de vroegste kerk de kinderdoop gedaan werd door kerkvaders die de apostelen
nog gekent hebben (Irenaeus,Origenes, Ambrosius en ook Augustinus)
De relatie besnijdenis/doop waarover Calvijn ook schrijft (Boek 4 H16 art10-16) haalt hij Kolossenzen 2 :11-14 aan
Lees dit maar eens.
Mijn conclusie: Wij zijn in het zalig worden totaal afhankelijk van de HEERE, maar als een mens zichzelf leert kennen
zoals verwoord in Romeinen 3 en God leert kennen zoals b.v. in Joh 3:16 dan weet je dat God geen lust heeft in
de dood van een zondaar maar dat zij allen tot bekering komen
Het ligt dus niet aan Gods onwil (Hij is gewillig) ook niet aan onze onmacht maar aan onze onwil.
Zalig worden is 100% Gods werk Verloren gaan is 100% mensenwerk.
Ik zou graag nog een reactie hebben op bovenstaande posting van @joannah en een ieder die het hier niet of wel mee eens is (Het raakt nl. de kern van het Christelijk geloof)
ik kan me volledig vinden in jouw antwoord.
heel verontrustend als er gezegd wordt dat de mens een keuze moet maken.. aanvaarden of weigeren van de genade, wanneer het van de mens afhankelijk zou zijn zou de hemel niet hoeven te bestaan.. even heel cru gezegd hoor.
Lees ook zondag 2 vraag 5 nog eens door. Daar staat het beeld van de mens.. God en de mens haten...
Wat een wonder en wat een genade, dat Hij omziet naar zondaren.. naar onwilligen.. Hij maakt gewillig door Zijn Geest.
Natuurlijk is dat een wonder. Genade Om Niet!
We kunnen alleen maar dankbaar zijn, dat onze ogen hiervoor geopend zijn.God komt alle eer toe.
Maar het zou geen eer zijn voor Hem, als hij de uitverkorenen had gekozen om Hem eer te geven.
God gebiedt dat we Hem liefhebben en onze naasten evenzo.
Abraham werd gerechtvaardigd door zijn sterke geloof.
En ook in het NT werden de mensen door hun geloof behouden!
En niemand heeft een excuus om niet te geloven, God's bestaan is bewezen.
Onze verdorven natuur dienen we voortdurend te bestrijden en om te zetten in liefde voor elkaar en boven alles God, zodat Zijn Geest in ons kan wonen.
Ik snap niet wat daar verontrustend aan is.
Why do we spend money we don’t have on things we don’t need to create impressions that don’t last on people we don’t care about ?